Page 8 of 69
Posted: Sat Jan 23, 2010 8:24 pm
by Wondermike
Hoi Leon, bedankt voor de tip.
Ik heb er al heel wat losgehaald maar deze zaten allemachtig vast zeg.
Omdat het al een behoorlijk gewicht is, achteras met diff en steekassen wil ik de boel toch wat lichter maken voor ik het spul laat zakken.
Ik moet daarna alles loshalen terwijl het onder de auto ligt omdat ik zo weinig ruimte heb

Posted: Sat Jan 23, 2010 8:46 pm
by 323baur
Wondermike wrote:Hoi Leon, bedankt voor de tip.
Ik heb er al heel wat losgehaald maar deze zaten allemachtig vast zeg.
Omdat het al een behoorlijk gewicht is, achteras met diff en steekassen wil ik de boel toch wat lichter maken voor ik het spul laat zakken.
Ik moet daarna alles loshalen terwijl het onder de auto ligt omdat ik zo weinig ruimte heb

Precies!! Een los diff weegt al meer dan ik dacht. Laat staan als je ongemakkelijk op een koude vloer ligt.
Posted: Sat Jan 23, 2010 9:04 pm
by ac/dennis
Lekker bezig WM, hoe kud is het in je schuurtje?
Wat ga je met je sprtbak doen btw?
Mocht je m kwijt willen...
Posted: Sat Jan 23, 2010 9:40 pm
by Wondermike
Het is behoorlijk kud in de schuur.
Met name als ik op mijn vingers sla om op andere manieren mezelf pijn doe.
Sportbak gaat niet weg, alleen een jaartje op de plank.
Ik denk dat het maar een paar graden warmer is dan buiten trouwens.
Posted: Sat Jan 23, 2010 11:58 pm
by Peter V.
Goed bezig WM. Inderdaad is het nog niet echt een lekkere temperatuur binnen maar altijd beter als buiten in de sneeuw.
Posted: Sun Jan 24, 2010 12:28 pm
by Wondermike
Brrrrr wat is het nou weer koud. Dan is de zin gelijk minder.
Vanmorgen de middendemper losgehaald en dat viel niet mee.
Uiteindelijk 5 van de 6 bouten op de normale manier losgekregen en de 6de moest met de slijptol worden geholpen.
Geen probleem, nee dat kwam daarna pas. Normaal gesproken zitten er tussen de flensen van de uitlaatdelen een soort vulring.
Hier ook maar 1 daarvan is een reactie aangegaan met de andere delen en zit muurvast.
Ik heb er behoorlijk op los getimmerd maar loskomen ho maar.
Staat nu te weken in de kruipolie.
Hierna nog wel net na het benzinefilter de leiding verwijderd en met een lange slang naar een jerrycan en het doorverbinden van het relais de tank leeggehaald. 25 liter!!
Dat kon zo in grote slokop Derrick die er naast staat
Nou zijn mijn vingers bevroren en hoe ik het voor vandaag voor gezien.
ow ja de afdekplaat tussen de twee tankdelen is er af.
Die moet eigenlijk nog gepoedercoat

Posted: Sun Jan 24, 2010 3:41 pm
by Wondermike
Kon het toch niet laten dus nog ff onder de auto gekropen.
Linker tankhelft is er nu onderuit en ook de pomp/filter/accumulator zijn eraf.
Tank is op 1 plekje na eigenlijk nog wel erg goed.
De andere tankhelft is weer geklooi omdat ik aan die kant haast niet naast de auto kan en daar de vulpijp aangesloten zit.
Dat rubber is zo uitgehard dat meewerken er niet in zit maar zo lukt het dus niet die helft te verwijderen.
Ik ga dan eerst maar de steekassen verwijderen en de draagarmen zodat ik achterbrug met diff kan gaan laten zakken.
Mijn laatste goede imbussleutel is zojuist gesneuveld dus voor vandaag nu echt klaar.
Posted: Sun Jan 24, 2010 4:11 pm
by 323baur
Die andere tankhelft gaat er met enig jutteren zo uit hoor.
Dat rubber van de hals is erg stug, maar als je de klem helemaal los draait floeptie er zo uit. Er in doen is daarentegen iets minder grappig..
Posted: Sun Jan 24, 2010 5:12 pm
by loentje
Vandaag ook nog flink bezig geweest, maar idd als je onder de auto ligt is het wel een stuk lastiger. Ik maak gelukkig gebruik van een brug.
Net wel bijna de 320 van de brug af laten donderen, motor kwam "opeens" los terwijl die nog half vast zat, kreeg dus een soort wipeffect waar ik niet zo vrolijk van werd, maar goed blok is eruit in ieder geval!
Ook ik kruip zo nog maar eens ff in de schuur!
Michel nog succes!
groeten loentje
Posted: Sun Jan 24, 2010 6:37 pm
by Peter V.
Goed bezig hoor.
Vandaag geen E21 acties voor mij. Zometeen even "voorslapen" en daarna de nachtdienst in.
Posted: Sun Jan 24, 2010 6:46 pm
by Arnold D
Goed gedaan Michel.
Wil je de dikke slangen niet vervangen ?
Daar zitten ook vaak scheuren in, gewoon doorsnijden en vervangen, werkt een stuk fijner.
Posted: Sun Jan 24, 2010 8:03 pm
by Wondermike
@leon en Peter, thanks!
@Arnold, tuurlijk wordt die vervangen maar ik heb het niet zo op messen.
Ik ben vandaag toch nog verder gekomen dan ik dacht, wist ineens weer waar mijn anders imbussetje was
Dus.....
Steekassen verwijderd en hierna de draagarmen verwijderd.
Achteras zit allen nog vast aan het chassis en de bovenste bout van het diff.
Alles is al half los gedraaid dus krik eronder en zakken maar.
Maar daar had ik geen fut meer voor.
Hierna is het rechtertank deel ook zo los.
Goed bezig al zeg ik het zelf.
Posted: Sun Jan 24, 2010 8:41 pm
by 323baur
Als je straks klaar bent kan je rechtstreeks naar een uitgever..
...en als je dan terug bent van de uitgever, mag ik dan mijn baur bij jou parkeren??

Posted: Mon Jan 25, 2010 7:33 pm
by Wondermike
Ondanks de -7 toch in de schuur gekropen en het diff laten zaken met achterbrug. Even geklooi om de cardanas los te krijgen van het diff.
Maar na een paar zachte tikjes met de hamer kwam alles los.
Hieperdepiep, alle delen liggen los op de grond en ook de rechtertank zakte vanzelf naar beneden.
Maf maar de uitlaat zit nog steeds vast aan 1 van de voorpijpen.
Het is niet gelast maar lijkt wel 1 geheel. Toch moet deze los want de aandrijfas moet er onderuit.
Op het eerste gezicht geen narigheid onder de tanks en achterasrubbers vandaan gekomen. Ik ga de bodem langs met body schutz en that's it.
Hierna zou ik weer kunnen gaan opbouwen maar de 2 meter ontluchtingsslang van 14mm is er nog niet.
Bij het naar buiten lopen zag ik ijsbloemen op de ramen.
Aan de binnenkant........

Posted: Fri Jan 29, 2010 11:21 am
by Wondermike
Vrijdag is knutseldag

dus begonnen met het opruimen van de spullen die ik onder de auto vandaan heb gehaald.
Voorlopig gaan de spullen maar op zolder, een reserve set achteras kan geen kwaad. De tanks zijn eigenlijk nog bijzonder mooi op een lelijke deuk in 1 van de tanks. Dat is ook degene met een roestgaatje in de rand.
(niet voorbij de lasnaad).
Gelijk de bodem goed geinspecteerd rond de pennen waar de achteras vast wordt gezet en ook bij de opstaande binnendorpels.
Echt knalhard allemaal en dat is toch altijd prettig.
De benzineleidingen zijn beide slecht op het gedeelte waar ze de bocht maken om onder de tank door te gaan. Deze moeten op zeker vervangen
Ik heb nog een komplete set liggen van een vorige 323i die helemaal nog in de vorm is zoals hij onder de auto vandaan is gekomen.
Die gebruik ik als mal om de nieuwe leidingen na te buigen.
De uitlaat zit muurvast op die eene pijp en ik heb besloten de boel niet te slopen zo op de grond. Ik kan de aandrijfas naar achter toe verwijderen en regel die uitlaat wel als hij vervangen moet worden.
Helaas nog steeds geen ontluchtingslang voor de tank.....
Ook nog even een spuitbus verf gekocht om mijn toch iets aangevreten Bilsteins weer de juiste kleur te geven. Ik ga ze even licht stralen en dan weer netjes in kleur.
En zo blijf je lekker bezig.