Page 8 of 53

Posted: Sun Dec 14, 2008 4:35 pm
by Peter V.
Ik zal vanavond eens die beugel verder onderzoeken. Zoveel werk is het niet om die behuizing even te verwijderen.

Peter

Posted: Sun Dec 14, 2008 6:25 pm
by 323baur
Ruitje is heel makkelijk weer helemaal doorzichtig te maken met origineel cabrio spul van BMW (kost per tube iets van eur 12)
Dat spul schuurt heel lichtje alle ongerechtigheid weg. Ook je tellerbak kan je daarmee als nieuw maken!

Posted: Sun Dec 14, 2008 6:32 pm
by Peter V.
Ik hoop alleen dat ik daar ook die bruine cirkel mee af krijg dan.

(Foto van het ophalen van mijn auto kun je hem zien)

Peter

Posted: Sun Dec 14, 2008 6:34 pm
by Wondermike
Ruitje is heel makkelijk weer helemaal doorzichtig te maken met origineel cabrio spul van BMW (kost per tube iets van eur 12)
Dat spul schuurt heel lichtje alle ongerechtigheid weg. Ook je tellerbak kan je daarmee als nieuw maken!
Vertel vertel, bij mij staan er twee afdrukken van de inbouwspeakers in, dat irriteert me mateloos.

Bij deze is dit de "tip van de week"

Nou het merk nog :shock:

Posted: Sun Dec 14, 2008 8:19 pm
by 323baur
u vraagt, wij draaien:
Original BMW Care Products
Cabrio Heckscheiben Reiniger
ETK: 81229407665
Prijs incl. BTW: €7,90

mooi woord trouwens; heckscheiben, niet duur ook, gokje waard denk ik.
(overigens heb ik dit even gekopieerd uit een oud bericht op de e30 fansite, het kan dus zijn dat deze info verouderd is)

Posted: Sun Dec 14, 2008 8:23 pm
by Peter V.
Oke,

Vanavond de compressie gemeten van het blok wat erin zit.

Er werd mij verteld dat er een verlies was bij cyl. 3 en 4. Ik heb het niet kunnen vinden.
Nu heb ik een heel simpel apparaatje mogen lenen van een collega maar het zou zeker een indruk moeten geven als het echt mis zou zijn.

Cyl1 : 1250 KPa
Cyl2 : 1225 KPa
Cyl3 : 1250 KPa
Cyl4 : 1250 KPa
Cyl5 : 1250 KPa
Cyl6 : 1300 KPa

Dit bij beide metingen ( zie ander Topic)

Nog even de kleppendeksel eraf gehaald om te kijken of ik iets zag aan de nokkenas maar zo op het eerste zicht geen problemen.

Wat betreft de beugel van de luchtfilter. Achteraf maar niet het gehele huis weggehaald want dan zou ik de regelaar uit elkaar moeten halen om de 6 boutjes los te maken.

Onderste foto laat zien hoe er onder aan de beugel een "haak" zit. Heeft dit misschien iets te maken met de ombouw die er geweest is naar een 2.8 motor toendertijd.

Image

Peter V.

Posted: Sun Dec 14, 2008 8:27 pm
by 323baur
Waarden liggen mooi bij elkaar. Nu weet ik niet alles van techniek maar heb je met warme of koude motor gemeten?

Mijn compressie was iets van 10.5 bar geloof ik. (ook alle 6 dicht bij elkaar, 8) ).

oh ja, mbt tot cabrioruitjes:
http://bmwfans.info/accessories/mg-83/ill-83_0036/
klikkerdeklik...

Posted: Sun Dec 14, 2008 8:30 pm
by Wondermike
Ik heb geen referentie materiaal maar als je dit meet hoe simpel je apparaat ook is, dit lijkt mij niet verkeerd. Ik weet niet of het voldoende is maar ze zijn allemaal redelijk gelijk.

maar 1250 kpa is ongeveer 12,5 bar of niet?

Posted: Sun Dec 14, 2008 8:41 pm
by Peter V.
Hoi,

Het belangrijkste inderdaad is dat ze dicht bij elkaar zitten. Volgens de Vraagbaak zou de eindcompressiedruk 1100 KPa zijn oftewel 11 bar. Of dit bij een warme of koude motor moet zijn weet ik niet. Mijn metingen zijn gedaan met een koude motor maar het lijkt mij sterk dat als de motor warm zou zijn dat ik een druk krijg van 4 bar. Die lage waarde werd mij namelijk verteld dat cyl 3 en 4 zouden hebben.

Maar nu komt de vraag, wat is dan het probleem met de motor???
Er zit namelijk een flinke tik in het blok en we praten dan over op het gehoor een mechanische tik. Ik weet niet hoe het getik bij jou toen klonk Mike?


Peter

Posted: Sun Dec 14, 2008 9:50 pm
by gerrit323
Peter V. wrote: Achteraf maar niet het gehele huis weggehaald want dan zou ik de regelaar uit elkaar moeten halen om de 6 boutjes los te maken.
Je compressie lijkt mij idd heel behoorlijk Peter :wink:

Nog een vraagje moet de benzineverdeler volledig uit elkaar om die 6 boutjes te lossen ... ik dacht dat je de boutjes gewoon kon losdraaien en de leidingen erafnemen ...

Ik vraag het omdat ik binnenkort van cilinderkop ga wisselen ..

gerrit

Posted: Sun Dec 14, 2008 10:39 pm
by Peter V.
Hoi Gerrit,

Ik denk dat we 2 dingen door elkaar halen. Waar ik het over had was het luchtfilterhuis wat vastzit aan de brandstofverdeler. De beugel waar deze bij mij mee vastzit op het binnenspatbord klopt niet t.o.v. origineel.

Ik denk dat jij bedoelt de brandstofleidingen bovenop de verdeler. Die kun je gewoon losmaken want bij mijn reserveblok zit namelijk geen verdeler maar de injecteurs met leidingen (slangetjes) zitten er wel.

Peter V

Posted: Sun Dec 14, 2008 11:08 pm
by gerrit323
Peter V. wrote:Hoi Gerrit,

Ik denk dat we 2 dingen door elkaar halen. Waar ik het over had was het luchtfilterhuis wat vastzit aan de brandstofverdeler. De beugel waar deze bij mij mee vastzit op het binnenspatbord klopt niet t.o.v. origineel.

Ik denk dat jij bedoelt de brandstofleidingen bovenop de verdeler. Die kun je gewoon losmaken want bij mijn reserveblok zit namelijk geen verdeler maar de injecteurs met leidingen (slangetjes) zitten er wel.

Peter V
Bedankt voor het ophelderen :wink:

Gerrit

Posted: Mon Dec 15, 2008 12:42 pm
by Thijsse
Peter V. wrote:Hoi,

Het belangrijkste inderdaad is dat ze dicht bij elkaar zitten. Volgens de Vraagbaak zou de eindcompressiedruk 1100 KPa zijn oftewel 11 bar. Of dit bij een warme of koude motor moet zijn weet ik niet. Mijn metingen zijn gedaan met een koude motor maar het lijkt mij sterk dat als de motor warm zou zijn dat ik een druk krijg van 4 bar. Die lage waarde werd mij namelijk verteld dat cyl 3 en 4 zouden hebben.

Maar nu komt de vraag, wat is dan het probleem met de motor???
Er zit namelijk een flinke tik in het blok en we praten dan over op het gehoor een mechanische tik. Ik weet niet hoe het getik bij jou toen klonk Mike?


Peter

ik had ook eerst een flinke tik in mijn blok, die alleen hoorbaar was bij ietswat lagere oliedruk

bleek achetraf een flink versleten lagerschaal te zijn, na revisie van mijn blok klink alles weer als nieuw

Posted: Mon Dec 15, 2008 3:24 pm
by Peter V.
Hoi,

Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. Het feit is dat hij het op hogere toeren ook doet en dat ik merkbaar vermogenverlies heb en dat lijkt mij met een ingelopen lagerschaal minder merkbaar.

Peter

Posted: Mon Dec 15, 2008 4:34 pm
by Peter V.
Hoi,

Ik heb zoals gezegd de klepspeling gecontroleerd. Geen echte afwijkingen gezien. Inlaten stonden allemaal 0,25 en de uitlaten zaten tussen de 0,25 en 0,3 . Hierna wilde ik even proberen en met de bougies erin draaien merkte ik dat een bougie gescheurd was, een lichte druk was voldoende om het witte deel te breken. Wetende dat de kabels allemaal niet even goed paste (ANWB) de gehele set incl bougies van de 320/6 erin gezet, nu dus ook een originele kabelset en verdeelkap + rotor.

Het klinkt misschien raar maar het lijkt erop dat de tik en het onregelmatige zo goed als weg is. Kan dat of wil ik dat graag horen??

Hij loopt nog wel een beetje onregelmatig maar dat zal wel afstelling zijn. Hij reageert in ieder geval veel beter op het gaspedaal.

Nu weet ik niet of ik ook op het forum een filmpje met geluid kan zetten? Ik dacht dat iemand dat ook gedaan had van de sprintrace van Verdi in lelystad.

Gr Peter V