Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Dat geeft mij weer wat moed dat dat bij meerdere mensen is.
Ik denk dat mijn draagarmen gewoon nieuw zijn. Het rubber wat erin zit is gewoon in nieuwstaat en de fuseekogel ook.
Ik heb niet gekeken als hij op zijn wielen staat, waarschijnlijk sluiten ze dan gewoon aan omdat hij dan belast is.
Dan morgen eerst maar eens de banden laten balanceren, er zit alleen ook flink wat hoogteslag in en ik denk dat ze dat er niet uit kunnen krijgen. Wel zonde want die banden zijn z.g.a.n. ze zaten al om de velgen toen ik ze gekocht had.
Gr Peter
Ik denk dat mijn draagarmen gewoon nieuw zijn. Het rubber wat erin zit is gewoon in nieuwstaat en de fuseekogel ook.
Ik heb niet gekeken als hij op zijn wielen staat, waarschijnlijk sluiten ze dan gewoon aan omdat hij dan belast is.
Dan morgen eerst maar eens de banden laten balanceren, er zit alleen ook flink wat hoogteslag in en ik denk dat ze dat er niet uit kunnen krijgen. Wel zonde want die banden zijn z.g.a.n. ze zaten al om de velgen toen ik ze gekocht had.
Gr Peter
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Als je ze niet meer goed krijgt...rest er maar 1 ding: opgummennn..Peter V. wrote:
Dan morgen eerst maar eens de banden laten balanceren, er zit alleen ook flink wat hoogteslag in en ik denk dat ze dat er niet uit kunnen krijgen. Wel zonde want die banden zijn z.g.a.n. ze zaten al om de velgen toen ik ze gekocht had.
Gr Peter
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Je zou het inderdaad bijna doen.
Ik zal alleen met deze banden wel een ritje Friesland moeten doen aangezien de geldboom even niet toereikend is om nieuw rubber te kopen.
Morgen bij het balanceren maar eens kijken hoe erg het precies is.
Gr Peter V.
Ik zal alleen met deze banden wel een ritje Friesland moeten doen aangezien de geldboom even niet toereikend is om nieuw rubber te kopen.
Morgen bij het balanceren maar eens kijken hoe erg het precies is.
Gr Peter V.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
hoi, heb vorige week mijn draagarmen vervangen.
je hebt normaal een stalen bus in het rubben van de draagarmen zitten.
Hierop klem je dan die 2 grote rondellen, en dan heb je normaal een spatie van 2 mm l en r tss de draagarm en de rondel.

ik heb de grote moer van de stabi stang pas aangedraait toen ik het wiel had opgekrikt met een boitekrik, kwestie dat het rubber in normale toestand bijna niet belast is.
wel had ik 2 maanden geleden mijn wagen laten uitlijnen.
bandencentrale had mijn wagen uitgelijnd op de specificaties van een e30
met als gevolg dat ik nu 2 nieuwe michelin pilot sx banden kletskop heb gereden op 2 maanden tijd
dus als je hem laat uitlijnen, zie dan dat ze zeker de juiste waarden hebben!
je hebt normaal een stalen bus in het rubben van de draagarmen zitten.
Hierop klem je dan die 2 grote rondellen, en dan heb je normaal een spatie van 2 mm l en r tss de draagarm en de rondel.

ik heb de grote moer van de stabi stang pas aangedraait toen ik het wiel had opgekrikt met een boitekrik, kwestie dat het rubber in normale toestand bijna niet belast is.
wel had ik 2 maanden geleden mijn wagen laten uitlijnen.
bandencentrale had mijn wagen uitgelijnd op de specificaties van een e30
met als gevolg dat ik nu 2 nieuwe michelin pilot sx banden kletskop heb gereden op 2 maanden tijd
dus als je hem laat uitlijnen, zie dan dat ze zeker de juiste waarden hebben!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
ik ga het monteren van mijn billsteiners nog even laten aanslepen tot na de keuring. is over een maand, en wil geen dubbel werk.
voor de rest zijn alle gewrichten en rubbers vooraan vervangen.
wagen gisteren opnieuw uitgelijnd, nieuwe bandjes gekocht die ik morgen moet monteren. en hij stuurt eindelijk goed, geen vibraties of wegtrekken meer
voor de rest zijn alle gewrichten en rubbers vooraan vervangen.
wagen gisteren opnieuw uitgelijnd, nieuwe bandjes gekocht die ik morgen moet monteren. en hij stuurt eindelijk goed, geen vibraties of wegtrekken meer
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Dus die speling hoort hij onbelast te hebben. Daar ben ik blij mee om dat te horen. Ik heb mijn banden afgegeven bij de garage, ik hoop dat ze ze morgen klaar hebben.
Peter V
Peter V
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Inderdaad heb ik ook vibraties. Daarom was ik alles aan het checken. Ik had er alleen geen last van tijdens het ophalen van de auto (cardanasprobleem was er pas de laatste paar kilometer).
Aangezien ik toen mijn 13 inch wielen erop had gezet kwam het. Na verder onderzoek bleek op sommige wielen veel balanceerlood te zitten en per kant op meerdere plekken. Tevens gezien dat er wat hoogteslag in zit. Eerst het balanceren even afwachten en dan ga ik verder zoeken.
Peter
Aangezien ik toen mijn 13 inch wielen erop had gezet kwam het. Na verder onderzoek bleek op sommige wielen veel balanceerlood te zitten en per kant op meerdere plekken. Tevens gezien dat er wat hoogteslag in zit. Eerst het balanceren even afwachten en dan ga ik verder zoeken.
Peter
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Ik heb daar ne mooie procent gekregen, en de uitlijning gratis, maar de banden zijn wel geen pilot sx meer, maar onbekend merk...Arnold D wrote:Vibraties, had Peter dat probleem ook niet ?
Misschien een tip Peter?
Of veroorzaakt een hele verkeerde uitlijning geen vibraties?
Dat is balen,dat de banden op zijn, Nick.
Komen ze je ook tegemoet, bij de aanschaf van nieuwe banden ?
Uiteindelijk ben ik altijd nog int zak gezet, want heb nu dubbel moeten betalen voor slechtere banden...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Toch mooi dat je er wat korting uit heb kunnen slepen. Mijn velgen en banden liggen nu bij de bandenman. Ik hoop dat ze er iets van kunnen maken i.v.m. die hoogteslag. Anders zal ik nieuw rubber moeten kopen.
Peter
Peter
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
21:15u en ik ben klaar. (wel eerst uitgeslapen).
Het is maar goed dat ik geen garage bedrijf heb want ik denk niet dat ik vaste klanten zou krijgen met mijn uren facturen...
Maar deze witte boorden man heeft het wel mooi helemaal zelf gedaan - Dank u.
Ik heb nu alles vervangen - veren, dempers, alle rubbers en draagarmen vóór.
Met name de stuurkogels waren met geen mogelijkheid los te krijgen en na een uur k*tten heb ik gewoon een trekker gekocht a euro 25,=. Dat had ik natuurlijk eerder moeten doen want daarna was het allemaal zo gepiept.
Wel kreeg ik de Bilstein vreselijk moeilijk in de behuizing. Ik had gelukkig "buiten-om-veerspanners" daarmee heb ik de schokbrekers er in geperst. Ik denk dat ik wat teveel olie had toegepast want er kwam een klein beetje uit na het persen.
De draagarmen/ fusees zijn imo het makkelijks te vervangen als de complete veerpoot in de bankschroef staat. Paar harde klappen op het huis en de arm zelf en hij schiet zo los.
Achteraf waren de nieuwe armen echt niet nodig - de rubbers en fusees waren/ zijn nog prima. Maar goed - All set.
Morgen maar eens wat fotos
en rijden
, nu regent het pijpestelen.
Het is maar goed dat ik geen garage bedrijf heb want ik denk niet dat ik vaste klanten zou krijgen met mijn uren facturen...
Maar deze witte boorden man heeft het wel mooi helemaal zelf gedaan - Dank u.
Ik heb nu alles vervangen - veren, dempers, alle rubbers en draagarmen vóór.
Met name de stuurkogels waren met geen mogelijkheid los te krijgen en na een uur k*tten heb ik gewoon een trekker gekocht a euro 25,=. Dat had ik natuurlijk eerder moeten doen want daarna was het allemaal zo gepiept.
Wel kreeg ik de Bilstein vreselijk moeilijk in de behuizing. Ik had gelukkig "buiten-om-veerspanners" daarmee heb ik de schokbrekers er in geperst. Ik denk dat ik wat teveel olie had toegepast want er kwam een klein beetje uit na het persen.
De draagarmen/ fusees zijn imo het makkelijks te vervangen als de complete veerpoot in de bankschroef staat. Paar harde klappen op het huis en de arm zelf en hij schiet zo los.
Achteraf waren de nieuwe armen echt niet nodig - de rubbers en fusees waren/ zijn nog prima. Maar goed - All set.
Morgen maar eens wat fotos
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Proficiat Ite ... een leuk gevoel toch om zelf werk aan je e21 tot een goed eind te brengen ... laat de foto's maar komen
Gerrit
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Zo zie je dat je geen professionele monteur hoeft te zijn. Gefeliciteerd en inderdaad we zijn benieuwd.
Gr Peter V.
Gr Peter V.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)