Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12127
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
JAJA 
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
kabellipje. Je zou er bijna opgewonden van raken....
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Voorste deel van de vloer heb ik eindelijk af kunnen werken en daarna in de zinkspray gezet.



Daarna maar eens aan de slag gegaan met de aansluiting van de vloer op de binnendorpel van dezelfde linkerzijde. Eerst de busjes van de rem- en brandstofleidingbevestiging verwijderd, even de maat vastgelegd evenals de locatie. Daarna de snijnaad afgetekend.


Daarna heb ik die naad opengesneden. Omdat de plaat tegen de dorpel aan gepuntlast zit, heb ik met een scherpe houtbeitel de rand ik stukken geslagen. Daarna zij de stukjes met slechts 1 puntlas zo te draaien en knappen ze makkelijk los.


Daarna de dorpel opgeknapt, dus de roest eraf, paar gaatjes dichtgelast en netjes in de primer gezet.




De strip heb ik vervolgens voorzien van gaatjes voor de proplassen en helemaal pas gemaakt.


Daarna eens vastgeklemd voor de passing


En vastgezet



Aflassen moet nog, maar eerst moest de boel afkoelen. Dus ben ik verder gegaan met de wielkast, het eerder geprutste deel rond de bevestiging voor de remslang aangepakt.
Eerst het gare deel uitgesneden:

Ook hier is roest en plamuur mijn deel…

En het “herstelde” beugeltje is ook lekker beschermd… *not*

Donorblik eerst grof uitgesneden

Nu meer op maat afgetekend:

Maar ook de donor heeft wat roest, maar is nog origineel!

Dus afgetekend en de beugel eraf.


Inmiddels is dit weer hersteld, maar daar zijn gek genoeg geen foto’s van. Later meer…



Daarna maar eens aan de slag gegaan met de aansluiting van de vloer op de binnendorpel van dezelfde linkerzijde. Eerst de busjes van de rem- en brandstofleidingbevestiging verwijderd, even de maat vastgelegd evenals de locatie. Daarna de snijnaad afgetekend.


Daarna heb ik die naad opengesneden. Omdat de plaat tegen de dorpel aan gepuntlast zit, heb ik met een scherpe houtbeitel de rand ik stukken geslagen. Daarna zij de stukjes met slechts 1 puntlas zo te draaien en knappen ze makkelijk los.


Daarna de dorpel opgeknapt, dus de roest eraf, paar gaatjes dichtgelast en netjes in de primer gezet.




De strip heb ik vervolgens voorzien van gaatjes voor de proplassen en helemaal pas gemaakt.


Daarna eens vastgeklemd voor de passing


En vastgezet



Aflassen moet nog, maar eerst moest de boel afkoelen. Dus ben ik verder gegaan met de wielkast, het eerder geprutste deel rond de bevestiging voor de remslang aangepakt.
Eerst het gare deel uitgesneden:

Ook hier is roest en plamuur mijn deel…

En het “herstelde” beugeltje is ook lekker beschermd… *not*

Donorblik eerst grof uitgesneden

Nu meer op maat afgetekend:

Maar ook de donor heeft wat roest, maar is nog origineel!

Dus afgetekend en de beugel eraf.


Inmiddels is dit weer hersteld, maar daar zijn gek genoeg geen foto’s van. Later meer…
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:30 pm, edited 1 time in total.
-
Roelof
- E21 VIP

- Posts: 211
- Joined: Mon Jan 05, 2009 9:20 pm
- My E21(s): '80 320 baur
- Location: The Netherlands
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ziet er weer netjes uit Koos!
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ondertussen alweer 4 jaar bezig, al duurt het nog 4 jaar ik blijf je volgen. Wat een detail werk
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ja Koos is nu eenmaal een man van de details. Heb ik gemerkt afgelopen weekend.pattam2009 wrote:Ondertussen alweer 4 jaar bezig, al duurt het nog 4 jaar ik blijf je volgen. Wat een detail werk
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
:mrgreen dank je Patrick en Odo!
Maar hij is inderdaad alweer 4 jaar uit de running, het echte slopen is pas begonnen in de kerstvakantie 2010. Voor die tijd dit jaar, heb ik de laswerken gereed. (hoop ik)
Maar hij is inderdaad alweer 4 jaar uit de running, het echte slopen is pas begonnen in de kerstvakantie 2010. Voor die tijd dit jaar, heb ik de laswerken gereed. (hoop ik)
-
Roelof
- E21 VIP

- Posts: 211
- Joined: Mon Jan 05, 2009 9:20 pm
- My E21(s): '80 320 baur
- Location: The Netherlands
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ik heb de maten voor die propjes voor de klapraampjes opgemeten
Is het zo duidelijk Koos?


Is het zo duidelijk Koos?


- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Het is tijd om weer eens een foto-update te geven. Om te beginnen, heb ik de wielkast van het rechter voorwiel hersteld. Eerder had ik laten zien wat er voor ellende uit was gekomen. De volgende stap was alle roest en narigheid te verwijderen. Ik ben begonnen met een paar lagen Rustico gel en een paar dagen kuren.

Omdat ik er niet weer bij kan, heb ik de binnenkant van de koker in de epoxyprimer gezet.

Evenals het herstelde donordeel


En erin gelast

Ik heb het vermoeden dat niet alle epoxyprimer nog netjes vast zit….

De andere zijde in de motorruimte

Afgewerkt


En in de zinkspray


Toen die klus netjes was afgerond, ben ik verder gegaan met de bodem. De hele strip is inmiddels vastgelast.


De volgende stap is glad afwerken. Omdat dit een lange lengte betreft, moet je met het afwerken uitkijken dat je, net als met lassen, niet te veel warmte in het plaatwerk brengt.
Daarnaast moet je goed opletten dat je de dikte van het metaal niet teveel reduceert. Daarom doe ik het afwerken in etappes.

Hier zie je het eerder afgewerkte deel, met allemaal nieuwe lasbultjes erop. Daar heb ik allerhande gaatjes gedicht.

En glad afgewerkt en in de primer


Vervolgens is de onderzijde van de auto aan de beurt


De helft afgewerkt en de helft ruw voorbewerkt.

En helemaal afgewerkt

Vervolgens heb ik in het achterste deel de gaten geboord om de busjes voor de rem- en brandstofleidingbevestiging in te kunnen lassen. Ik had de maten eerder al opgenomen.

De busjes zijn inmiddels vastgelast, maar ik moet daar een nieuwe foto van maken.
Nu de vloer is afgewerkt, is het tijd om de stoelsteun te herstellen en terug te plaatsen. Nadere inspectie leert dat die stoelsteun te licht is uitgevoerd. Het ding loopt over van de metaalmoeheid, getuige de vele scheuren in het metaal.
Aan de ene zijde: 1 op de rand, 1 ongeveer 5 mm lager op de verjonging voor de klemmetjes, weer 5mm lager 1 dwars over het gat, ook aan de andere kant in de verjonging en tot slot, maar die zie je niet op deze foto, 1 in de hoek onder het kabellipje. Aan de andere zijde dezelfde hoeveelheid. Kortom, maar liefst 10 (!) scheuren in het metaal door vermoeiing.

De scheuren doorgelast en de bovenste rand hersteld.

En de steun helemaal geprepareerd en in de primer.

Tot slot heb ik de boel uitgemeten en afgetekend. Binnenkort maar eens vastlassen.


Omdat ik er niet weer bij kan, heb ik de binnenkant van de koker in de epoxyprimer gezet.

Evenals het herstelde donordeel


En erin gelast

Ik heb het vermoeden dat niet alle epoxyprimer nog netjes vast zit….

De andere zijde in de motorruimte

Afgewerkt


En in de zinkspray


Toen die klus netjes was afgerond, ben ik verder gegaan met de bodem. De hele strip is inmiddels vastgelast.


De volgende stap is glad afwerken. Omdat dit een lange lengte betreft, moet je met het afwerken uitkijken dat je, net als met lassen, niet te veel warmte in het plaatwerk brengt.
Daarnaast moet je goed opletten dat je de dikte van het metaal niet teveel reduceert. Daarom doe ik het afwerken in etappes.

Hier zie je het eerder afgewerkte deel, met allemaal nieuwe lasbultjes erop. Daar heb ik allerhande gaatjes gedicht.

En glad afgewerkt en in de primer


Vervolgens is de onderzijde van de auto aan de beurt


De helft afgewerkt en de helft ruw voorbewerkt.

En helemaal afgewerkt

Vervolgens heb ik in het achterste deel de gaten geboord om de busjes voor de rem- en brandstofleidingbevestiging in te kunnen lassen. Ik had de maten eerder al opgenomen.

De busjes zijn inmiddels vastgelast, maar ik moet daar een nieuwe foto van maken.
Nu de vloer is afgewerkt, is het tijd om de stoelsteun te herstellen en terug te plaatsen. Nadere inspectie leert dat die stoelsteun te licht is uitgevoerd. Het ding loopt over van de metaalmoeheid, getuige de vele scheuren in het metaal.
Aan de ene zijde: 1 op de rand, 1 ongeveer 5 mm lager op de verjonging voor de klemmetjes, weer 5mm lager 1 dwars over het gat, ook aan de andere kant in de verjonging en tot slot, maar die zie je niet op deze foto, 1 in de hoek onder het kabellipje. Aan de andere zijde dezelfde hoeveelheid. Kortom, maar liefst 10 (!) scheuren in het metaal door vermoeiing.

De scheuren doorgelast en de bovenste rand hersteld.

En de steun helemaal geprepareerd en in de primer.

Tot slot heb ik de boel uitgemeten en afgetekend. Binnenkort maar eens vastlassen.

Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:32 pm, edited 1 time in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29991
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Mooie resultaten weer! Wat het beschermen van aangevreten en lastig bereikbare plekken betreft, daar lopen we allemaal weleens tegenaan denk ik. Hoekjes waar je niet fatsoenlijk bij komt voor een behandeling. Wat zou jij in dat geval adviseren? De beste start is altijd om als het even kan zoveel mogelijk uit te schuren, totdat je echt op het blanke metaal zit. Met een Scotchbrite opzetstuk op de tol, Sotchbrite schuurwol, ik gebruik zelf ook wel glasfiberpennen (die je ook gebruikt voor elektrische contacten) voor de kleine plekjes of smalle openingen. Dan heb je alles zoveel mogelijk kaal maar wellicht niet 100% vanwege een hoekje oid. Wat dan? Ik lees iets van Rustico gel?
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Met uitschuren moet je ook uitkijken. Als de helft van het metaal weggefroten is, dan wil je zoveel mogelijk behouden. Dus oppervlakte kaalmaken is prima, daarna zet ik het in de rusticogel, dat laat ik graag een dagje kruen en dan met de staalborstel erover en dan is het echt blank! Echt in hoekjes, dan pak ik gewoon een iets stompe houtbeitel om het kaal te krabben en wederom in de gel.
1 ding weet je zeker, je haalt nooit alle roest weg, dus doe zo goed mogelijk je best en prepareer het metaal zo goed mogelijk. Daarna kun je de roest sealen, wat het verdere roestproces, waar ook zuurstof voor nodig is, behoorlijk vertraagd of zelfs tot stilstand brengt. Gelet op het feit dat wij de auto's niet in de pekel of andere barre omstandigheden gebruiken, ben je er voor jaren vanaf.
Er zijn prima producten op de markt die juist een vleugje roest noig hebben om te etsen op het metaal. De bekendste is Hammerite, maar dat is voor tijdelijk, niet voor de betere lange termijn werkzaamheden. Ik zou altijd gaan voor een degelijke 2 componenten basis. tot slot, na alle antiroest en coatingsacties, dik in de beschermer, zoals Dinitrol zetten.
Die kokerbalken, die laat ik helemaal vol en zat blaffen met Dinitrol. Al loopt 80% eruit, als hij maar echt wordt verzopen in die rommel.
1 ding weet je zeker, je haalt nooit alle roest weg, dus doe zo goed mogelijk je best en prepareer het metaal zo goed mogelijk. Daarna kun je de roest sealen, wat het verdere roestproces, waar ook zuurstof voor nodig is, behoorlijk vertraagd of zelfs tot stilstand brengt. Gelet op het feit dat wij de auto's niet in de pekel of andere barre omstandigheden gebruiken, ben je er voor jaren vanaf.
Er zijn prima producten op de markt die juist een vleugje roest noig hebben om te etsen op het metaal. De bekendste is Hammerite, maar dat is voor tijdelijk, niet voor de betere lange termijn werkzaamheden. Ik zou altijd gaan voor een degelijke 2 componenten basis. tot slot, na alle antiroest en coatingsacties, dik in de beschermer, zoals Dinitrol zetten.
Die kokerbalken, die laat ik helemaal vol en zat blaffen met Dinitrol. Al loopt 80% eruit, als hij maar echt wordt verzopen in die rommel.