Op mye28.com lees ik steeds meer berichten over zichtzelf opblazende kachelradiatoren. De voorbeelden die ik daar zie gaan allemaal over de meest toegepaste Behr versie, maar ook het plastic van Sofica heeft niet het eeuwige leven en na veertig jaar is het risico van veroudering te groot. Als het plastic knapt dan heb je meteen koelvloeistof lekkage in je interieur.
Het betreft een echte New Old Stock kachelradiator (productiedatum 2001) voor een Sofica kachelhuis. Toegegeven, 23 jaar is best al wel oud, maar wel ongebruikt 16 jaar jonger en daarmee ook een veel lager risico. Dus eerst maar voorzien van wat tochtstrip ……
Los van elkaar gezien zijn alle activiteiten best wel triviaal en gemakkelijk zelf te doen, maar in de totale samenhang is het vervangen van een kachelradiator een enorme inspanning en dus niet zo triviaal. En dat is precies de reden dat dit vaak niet preventief gedaan wordt. Ook ik hikte hier best tegenaan, maar met al die niet meer verkrijgbare interieur delen is het aan het einde van de dag een gemakkelijke afweging.
Maar al met al zeker niet te onderschatten, bijvoorbeeld de serieweerstanden voor de aanjager zie je makkelijk over het hoofd zien en daar wil je niet achter komen als de gehele santenkraam weer in de auto zit, dus niet blindelings in elkaar zetten, maar eerst testen. Die weerstanden gaan in principe wel honderd jaar mee, maar het risico zit in de menselijke kant. Je sluit bijvoorbeeld iets niet aan, of vergeet iets.
Testen doe ik door een impedantie meting op de connector zelf en als dat goed is gegaan een functionele test van de aanjager zelf. Beide gingen goed, dus een klein halfuurtje later had ik weer een kachelhuis om in de auto te monteren.
Voor montage in de auto haal ik de kachelaanjager weer even weg, dat maakt het makkelijker om heen-en retour van de kachelradiator door het schutboard heen te krijgen. De oude pakking voor het schutboard pas ik noodgedwongen opnieuw toe, een nieuwe is helaas niet meer leverbaar. Risico is laag, want de integriteit van de pakking is meer dan voldoende voor hergebruik.
Montage van het kachelhuis in de auto is op zich zelf triviaal, maar het risico zit in de rand voorwaardelijke taken die je gemakkelijk over het hoofd ziet. De pakking tussen schutboard en kachelhuis die hergebruikt moet worden moet tijdens montage wel blijven zitten. Dat vraagt om wat extra voorzorgsmaatregelen.
Om voldoende vertrouwen te krijgen, nog even een functionele test van de aanjager, maar dan vanuit de trapstanden schakelaar van de auto zelf uitgevoerd. Allemaal niet zo ingewikkeld, maar makkelijk over het hoofd te zien en wel essentieel voordat het verdamperhuis terug wordt geplaatst. Daarbij bij elke stap hetzelfde proces gevolgd: plan -do -check -act. Kost wat meer tijd, maar geeft meer zekerheid.
Nu de verdamper geplaats is, kan deze ook op de leidingen van het aircosysteem aangesloten worden. Daarbij zijn nieuwe R134a geschikte O-ringen toegepast en is de voor condensatie gevoelige zijde met kurk geïsoleerd.
Geleidelijk aan werken we naar het point of no return toe, maar voordat het dashboard geplaatst wordt, de te bedienen functies van het gehele HVAC systeem nog een keer functioneel getest.
Ter voorbereiding op de nog in te bouwen Blaupunkt Bremen is de actieve FM/DAB+ antenne splitter alvast subtiel in de kabelboom van het dashboard geïntegreerd. Montage van het dashboard valt op zich wel mee, maar er kan veel fout gaan, dus ook hier bij elke aansluiting en elke stap -> plan-do-check-act toepassen.
De rode draad in het verhaal ligt dus duidelijk op het interieur, maar daarvoor heb ik afgesproken dat ik deze na afloop van mijn vakantie ga ophalen.
Maar ook buiten het interieur gebeurt er nog genoeg. Een van de restrisico’s was de licht vervormde sierlijst op de deur linksachter. Dit werd door een procesrisico veroorzaakt. Juist bij de Hofmeisterknik is montage best kritisch, tenminste als je zoals ik in eerste instantie heb gedaan het kleine raampje laat zitten. Aan de rechterkant is dat goed gegaan, maar aan de linkerkant helaas niet, dus moest ik een nieuwe sierlijst bestellen.
Het demonteren van het kleine raampje geeft je zicht op het grootste risico, het klemmetje net voorbij de Hofmeiser knik. Het bleek dat dit klemmetje tijdens montage makkelijk kan verschuiven waardoor deze niet mooi om de lijst heen klikt. Dat risico treed ook met gedemonteerd klein raampje op, maar je kan het dan wel beheersen. Naast een nieuwe sierlijst heb ik ook een nieuwe afdichting voor het kleine raampje gemonteerd..
Komende drie weken zal er niet veel gebeuren. Eerst twee weken vakantie in Sulda (Zuid-Tirol).