Page 71 of 102
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Sun Aug 30, 2020 7:43 pm
by BertjeConti
Yep, injectoren staan op 2 squirts per cycle, je weet dat ik semi sequential draai, en dus ook het injectie tijdstip is vastgelegd, onder deellast altijd op gesloten kleppen. Volledig sequentieel gaat niet met megasquirt 2 of microsquirt als je 6 cilinders hebt.
Druk verhogen kan inderdaad, maar zoals het eruit ziet blijf ik nu op ruim 90% dutycycle maximaal, en dat veranderd niet als er verder ook niks aan de motor veranderd wordt. Mocht dat laatste gebeuren, dan opteer ik liever voor 6 nieuwe EV12 injectoren.
Overigens is onze rijstijl niet zo dat we regelmatig tegen de limieten aan zitten hoor.
Dit is mijn rev limiter:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Sun Aug 30, 2020 10:55 pm
by bmw e12 e21
Dat zijn topwardes voor een 2,0 ROB!
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Sun Aug 30, 2020 11:11 pm
by Jeroen
Ik sluit mij bij de vorige sprekers aan Rob, mooie resultaten! Die terugval na overschakelen, dat maakt idd dat je net onder het optimale toerental uitkomt eigenlijk. Kost op een vlakke weg wat in acceleratie, als je de bergen in gaat, gaat het zelfs fors in je nadeel werken. Je diff één slagje korter kan dan weleens heel leuk werken, versnellingen komen dat ahw iets dichter bij elkaar te liggen. Met de 323i van 3.45 naar 3.64 gegaan en dat maakt dat het net allemaal even wat lekkerder aansluit.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Mon Aug 31, 2020 8:28 am
by BertjeConti
Het grote gat tussen 1 en 2 is zeker een groot nadeel in de bergen, eigenlijk is dat alleen maar op te lossen met een sportbak, waar de versnellingen veel dichter op elkaar zitten. Diff ratio aanpassen helpt daar niet veel.
Ander diff ratio zou wel een verschil kunnen maken van 2e naar 3e versnelling, dan zou ik dus naar een korter diff moeten, bijvoorbeeld van een 518.
@Koos, welke max snelheid haal jij in de 2e van je 323i natuurlijk?
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Mon Aug 31, 2020 9:13 am
by Jeroen
1 naar 2 is natuurlijk ook aanzienlijk minder belangrijk, al komen die met een korter diff natuurlijk wel iets dichter bij elkaar te liggen. Maar met een iets kortere eindoverbrenging hoef je ook niet meer terug naar 1 en pak je vanuit 2 lekkerder op (in hairpins waar je best snelheid verliest omdat het niet overzichtelijk is ivm tegenliggers enzo ging bij mij de 323i toch wel af en toe naar 1 om er stijgend weer snelheid in te krijgen).
Juist 2-3 en 3-4 zijn idd erg belangrijk, en daar ligt een mooie winst met een iets korter diff, niet wezenlijk anders dan met een sportbak.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Mon Aug 31, 2020 12:40 pm
by uwbuurman
BertjeConti wrote: Mon Aug 31, 2020 8:28 am
@Koos, welke max snelheid haal jij in de 2e van je 323i natuurlijk?
Kom ik op terug...
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Tue Sep 01, 2020 9:14 pm
by Smartie
Indrukwekkend! Goed gedaan Rob.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Tue Sep 01, 2020 11:49 pm
by BertjeConti
Allen bedankt voor de positieve reacties, ja ik ben er zelf ook blij mee.
Nog een paar dagen en dan zal toch echt de eerste echte rally van dit jaar verreden worden, wat kan er nog mis gaan...
maar nu even wat anders,
De Pastellblauer krijgt een nieuw onderkomen
Ja nu er nog een BMW op de oprit staat, en die wil ook graag droog staan, wordt het tijd een nieuw optrekje voor de Pastellblauer te bouwen.
Het idee zal al een paar jaar in mijn kop, maar nu komt het er dan toch echt. Het zal geen luxe garage worden, daar hebben we de ruimte niet voor, maar wel een ruimte waar de auto lekker droog kan staan en er zelfs nog wat ruimte is voor kleine klusjes.
En het leuke is, dat we zo ook van de E12 kunnen genieten als we er niet mee rijden. Het optrekje komt namelijk in de achtertuin.
Het eerste aanwerk is deze week al gemaakt.
Suus heeft wel wat ruimte van haar buitenren moeten opofferen, maar ze vind het maar wat gezellig met al dat geklus rondom haar heen:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Wed Sep 02, 2020 12:07 am
by Wilmo
Sjiek hoor! Hoe krijg je de E12 eigenlijk in de achtertuin? Door dat houten deurtje wordt het lastig lijkt me... Haha.
Over andere injectoren gesproken, we hebben het daar al wel eerder over gehad, maar ik zal morgen even een video maken van de fijne nevel die van de Japanse injectoren komt. Ik denk dat je daar in verbruik nog veel mee kunt winnen.
Ik heb mijn waardes voor de bak eens naast elkaar gezet. Met een 4.11 diff en de begrenzer op 6700:
(versnelling - ratio - snelheid)
1- 3,72 - 47,6
2 - 2,02 - 87,6
3 - 1,32 - 134,1
4 - 1 - 177,0
5 - 0,81 - 218,5
Ik zou naar 7500 toeren moeten om 100 in zijn twee te gaan. Dat gaan we voorlopig nog maar even niet doen. Bij 4000 toeren voel ik de 292 Schrick echt komen en dat is bij 50km/h in zijn twee. Dus dat met haarspelden komt me wel bekend voor.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Wed Sep 02, 2020 12:34 am
by uwbuurman
Ha, mooi schuurtje erbij! Gras wordt nog tegels? Leuk konijn, die Suus!!
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Wed Sep 02, 2020 9:24 am
by Jeroen
Leuke plannen, beter, alle kindjes onderdak!
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Wed Sep 02, 2020 1:01 pm
by BertjeConti
Wilmo wrote: Wed Sep 02, 2020 12:07 am
Sjiek hoor! Hoe krijg je de E12 eigenlijk in de achtertuin? Door dat houten deurtje wordt het lastig lijkt me... Haha.
Door de voordeur natuurlijk.
Nee, zonder grappen, je weet toch dat ik regelmatig aan de auto sleutel op het terras in de achtertuin, zoals de motorwissel laatst.
De poort is breed genoeg, caravan past er ook doorheen.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Wed Sep 02, 2020 9:50 pm
by Nick1984
Even bijgelezen hier, top dat de prestaties van de motor 100% meevallen

Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Thu Sep 03, 2020 10:41 am
by loentje
Kijk goed bezig, een afdak voor de e12 is altijd goed!
En wat betreft de e39, mooie kleur, mijn vader heeft precies dezelfde ook een ex youngtimer met aubergine leren interieur. Gewoon degelijke goede auto's
Let op trouwens, de 96er en begin 97er hebben een heel andere kabelboom als de rest van de e39 modellen. Zo kun je bijvoorbeeld geen sportstuur plaatsen omdat dan de knoppen niet werken. Ook diverse aansluiting/stekkers zijn anders. Het is dat je het maar even weet:-)
Mocht je nog onderdelen zoek of een setje e39 standaard velgen voor je bolide, ik heb veel e39 onderdelen.
Groeten Loentje
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Thu Sep 03, 2020 11:16 pm
by BertjeConti
Leon, bedankt voor de tips, ik hou ze in m'n achterhoofd.
Het huidige stuur heeft maar één knop, en een sportstuur plaatsen???, Naja dan eerder in de e12 natuurlijk.
(Nog zoveel te doen)