Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Peter V. »

Duidelijk verhaal inderdaad


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1435
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Optioneel konden kopers van een E28S kiezen voor het z.g. HiFi systeem. Dan kreeg je twee tweeweg luidsprekers en een kleine versterker die in de kofferbak werd geplaatst. Helaas heeft de eerste koper van mijn E28S daar niet voor gekozen. De eerste eigenaar van mijn E34S ook niet en dat was de reden dat ik lang geleden een HiFi systeem van een het laatste modeljaar (E34) op de kop heb getikt en als retrofit project in mijn E34S heb geïnstalleerd. Dat was geen eenvoudig project, maar het resultaat i.c.m. de Becker Cascade Pro mag er zijn. Zoiets wil ik eigenlijk ook voor mijn E28S.

Als hoogstandje had je dan (alleen voor de E28S in ECE uitvoering) de optie voor het SK-audio systeem met drieweg speakers en een krachtiger versterker. Deze optie is al niet vaak gekozen, laat staan dat ze op de markt worden aangeboden (heb in al die jaren er maar een gezien, maar met navenante prijs).

Anno 2025 zijn ook de HiFi systemen schaars en worden bijna niet meer aangeboden, niet voor een E34, laat staan voor een E28. Heb bij Ivo een zoekopdracht uitstaan, maar dat gaat vanwege de schaarste nog wel wat tijd kosten denk ik. Om de tijd te overbruggen was ik bereid om wat te experimenteren, want de standaard 20W speakers van BMW zijn het gewoon niet !

Image

JBL biedt een stage3 set aan die form/fit gelijk aan de BMW stereo speakers zijn, maar dan tweeweg. Rendement van de JBL’s houdt met 92dB niet over, maar voor normaal gebruik prima fit voor de circa zes Wattjes (RMS) die headunits maximaal kunnen ophoesten. Met een klein half uurtje was de retrofit klaar en zaten de JBL’s onzichtbaar onder de standaard BMW speakerframes.

Image

Eerste indruk; het hoog en midden is wat sprankelijker, maar het laag is niet beter dan de breed-banders van BMW. Dat vindt ik gezien de bewering van JBL toch wat teleurstellend, maar eerlijkheidshalve kan het ook aan de akoestiek onder de hoedenplank liggen of de ontbrekende versterker. Maar de kosten zijn het breekpunt ook weer niet !
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2541
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Manitoba »

Leuk experimenteren zo, Raymond.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19098
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Lekker bezig! Heb je die aan die retro blaupunkt met bluetooth en DAB hangen? Dan zou je toch beter geluid verwachten?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1435
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

uwbuurman wrote: Sun Apr 20, 2025 11:55 am Lekker bezig! Heb je die aan die retro blaupunkt met bluetooth en DAB hangen? Dan zou je toch beter geluid verwachten?
Hoi Koos, klopt. Dat was ook mijn verwachting, maar dergelijke observatie had ik ook met de Becker Cascade Pro in mijn E34S. Dat was i.c.m. standaard stereo ook wat magertjes. Pas na inbouw HiFi systeem presteerde deze vlolgens verwachting.
Carpe Diem, Raymond
Stoffie
Upcoming E21 fanatic
Posts: 102
Joined: Mon Apr 18, 2011 10:02 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Stoffie »

Ik vrees als je binnen de standaard behuizingen van BMW wil blijven voor de speakers, het nooit echt bevredigend wordt.

In de M6 heb ik de voorste speakers vervangen door degelijke Pioneer 4x6 en achterin zitten de Premium sound pods, wat al beter dan de factory Blaupunkts van 40 jaar oud klinkt maar je blijft wel wat op je honger. Er zijn wel van de heel platte subs die je eventueel onder een voorstoel zou kunnen proberen plaatsen maar nooit echt onderzocht of dat haalbaar is qua ruimte

Met wat custom gedoe en sound engineering en misschien drivers van Focal of iets dergelijks, is er wellicht wel wat mogelijk maar ik luister eigenlijk altijd naar de M88/3 😎
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1435
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Hey Kristof, ben ik me van bewust. Verwacht ook geen wonderen, wil alleen het maximale uit bestaande systeen kunnen halen. De meeste informatie zit tussen 100Hz en 15kHz. Daaronder en daarboven is voor de meeste mensen toch niet hoorbaar (voor mij evenmin) en dat hoeft ook niet. Een sub gaat niets toevoegen aan een wat voller geluid. Technisch gezien moet dat met bestaande setup kunnen, wellicht is dat een kwestie van wat settings van de Blaupunkt aanpassen, maar dat gaan we zien.

En ja, M88 geluid is mooiste wat er is, maar het is mooi om toch en-en te hebben.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1435
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Over een geheel andere as. De hydraulische cilinder van mijn inmiddels meer dan zestig jaar oude Koni brug lekte al een poosje en begon dat de laatste tijd steeds meer te doen. Hoog tijd om daar wat aan te doen dus.

Image

Dergelijke werkzaamheden met een auto op de brug is hoogst onverstandig, dus moest één auto ergens anders stallen, dus het aangename maar met het nuttige gecombineerd door de E32 aan te melden zodat mijn ouwe heer er wat mee kan rijden.

Op zich hebben de oude Hollandse meesters uit Zuid Beijerland goed over het onderhoudsconcept nagedacht. Het is niet al te ingewikkeld, maar er zijn risico’s voor wat betreft veiligheid, dus doe dat alleen als je weet wat je doet ! De Eerste stap betreft het losnemen van de vier kabels, een voor elke hoek. Dit is niet al te ingewikkeld.

Image

De tweede stap betreft het aftappen van de hydraulische olie in het pomphuis en de cilinder zelf. In totaal bijna een liter of acht ! Daarna (derde stap) moet de hydraulische leiding tussen pomphuis en de cilinder verwijderd worden. Deze zit na al die tijd best vast en daar ging het meeste werk (en risico) inzitten. Voor het uitbouwen van de cilinder moesten we eerst de zuiger terugdrukken (weer een liter of twee aan olie). Het uitbouwen zelf betreft een tweemans job, wat is dat ding zwaar.

Image

Goed te zien is dat de zestig jaar oude keerring na al die tijd echt wel gaar is. De zuiger is overigens in prima staat, geen groeven, dus het vervangen van de keerring zou voldoende moeten zijn, maar dat laat ik aan een specialist.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11871
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by 323baur »

Geweldige dingen die Stertil Koni Bruggen.
De mijn is slechte 42jaar oud, dus nog lang niet toe aan een revisie lees ik nu :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1435
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Ik kan me niet meer herinneren dat we de Fiat Croma van mijn ouwe heer aan het lopen hebben gehad. Reden was dat de motor niet goed liep en ik had daar niet zoveel zin in om op te pakken, dus repte maar dat om hem goed te krijgen de auto naar een Delta HF integrale specialist heen moest. Daar zit immers dezelfde motor in.

Maar komende zondag is de klassieker meeting van de ASVH en dan leek het me wel leuk daar wat historie te hebben staan. Dat de Croma dan op drie cilinders loopt maakte me niet zo gek veel uit. Maar dan moest ie wel weg uit de hoek in de loods. Dat hebben we afgelopen maandagavond gedaan. Dat had nogal wat voeten in de aarde, want accu stuk en banden halfleeg, maar cést ca, dat is gelukt.

Maar dat er benzine uit de motorruimte lekte was niet verwacht, dat lag aan het in 2016 geplaatste brandstoffilter die langs de gemoffelde rand lekte. Het plannetje voor zondag leek daarmee in duigen te vallen. Maar Marco was wat vasthoudend, en suggereerde een defecte injector. Dat bleek het uiteindelijk niet te zijn, was ook niet logisch want die waren in 2016 nog door Bernd Prickartz gereviseerd. Maar donderdag heb ik wel wat dieper gezocht.

Wat me opviel is dat als ik de stekker van de injectoren eraf haalde ik geen verschil merkte. Zelfs met alle injectoren van de kabelboom losgekoppeld bleef de motor (onregelmatig) lopen. Voordat ik zelf op het idee kwam, suggereerde Marco dat het de drukregelaar zou kunnen zijn. En ja, dat is een plausibele verklaring. Enerzijds vanwege de overdruk in het brandstoffilter, anderzijds vanwege het feit dat de motor bleef lopen zonder dat de injectoren aangestuurd zijn.

En i.d.d., bij het loshalen van de vacuüm-slang bleek dat deze nat van de benzine was, dus membraam is lek. Nou hadden we er nog een voor deze motor liggen, dus snel omgewisseld, al komt daar bij een Italiaanse motor net wat meer werk bij kijken dan een Duitse. En ja hoor, starten, lopen, in eerste instantie wat onregelmatig, maar na een seconde of twintig regelmatig en op vier poten. Missie geslaagd, patiënt gereanimeerd !
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19098
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Ah dat is goed nieuws! Binnenkort ook weer eens door de APK trekken? Of komt 'ie straks weer in de hoek te staan?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1435
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Ho Koos,

Je ne cést pa ..... ik zat wel met de gedachte te spelen om hem wel door de APK heen te trekken, maar de Italiaanse schone ontpopt zich als een echte diva. Vanmiddag was het nog starten en lopen, maar na een korte shake-down werd de motorloop onregelmatiger en nam de stationair toerental regeling niet goed over waardoor de motor elke keer voor het stoplicht afsloeg. Tegelijkertijd hoor ik het ergens bij het inlaatspruitstuk sissen, dus ergens een lek in het inlaatsysteem.

Heb vanavond nog wel wat aan storingzoekerij gedaan, en wel wat gevonden zoals een stekker verbinding van de lamda die niet goed afgdichtte en vochtig was, een sensor van het motor management met een veel te hoge weerstand. Dus terug in de hoek ?

Wellicht wel, want ik zit er niet op te wachten. Maar aan de andere kant heb je er zo ook niets aan, dus toch maar wat meer structureel het probleem afpellen dan maar ?!
Last edited by raymondw on Sat Jun 07, 2025 8:44 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2541
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Manitoba »

Lastige keus, Raymond. En kan me voorstellen dat de keuze vooral tijdgedreven is. Aan de andere kant is zo’n Croma wel een bijna dagelijks groter wordend unicum…

Succes met kiezen (en aanpakken :wink:)

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1435
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Jong geleerd is oud gedaan zeggen ze wel eens. Of mijn kinderen daadwerkelijk auto’s als hobby gaan nemen is iets wat ik niet weet. Het moet hun eigen keuze zijn, en in de opbouwfase van hun leven zijn er andere zaken die belangrijk zijn, een opleiding bijvoorbeeld, en aangezien ze dat allebei heel goed in het snotje hebben en goede resultaten boeken ben ik daar trots op. En dan hoort daar na afloop van een lokaal auto-evenement (ASVH klassieker meeting) ook een kleine beloning bij.

Bij het uitrijden was er een optocht van alle deelnemende auto’s door het centrum. Wij waren er met in totaal vier, enerzijds de Porsche 951 en de Audi 80 Competition van mijn broer, anderzijds de E32 waar op de volgende foto mijn oudste zoon tijdens de uitgeleide van alle auto’s in reed.

Image

En wat zien we daarachter ? Natuurlijk mocht ook de E28S niet ontbreken en voor de gelegenheid had ik mijn jongste zoon de sleutels gegeven.

Image

Gedurende de dag was er voldoende te doen, best wel veel leuke gesprekken gevoerd, zo ook hier met een oudgediende in BMW land die de nodige leuke en hele unieke BMW’s heeft gehad, waaronder ‘de one and only’ Hartge Z3 5.0.

Image

Al met al een leuke dag, eigenlijk was het de bedoeling om in plaats van de E32 de Croma turbo i.e. er neer te zetten. Die heeft een Europarit historie, maar dat lukte vanwege technische redenen helaas niet. I.i.g. is de temperatuur sensor van het motor management defect en is er een lekkage in het inlaatsysteem. De temp. sensor heb ik i.i.g. besteld.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29884
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

René! Leuk uitje geweest zo te zien, en echt een familieuitje. Jammer dat het met de Croma toch net niet gelukt is, maar die is er bij-na!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply