Met de komende zomervakantie is er v.w.b. de auto’s ook sprake van een soort van reces. Voor de Croma zijn alle delen die ik moet vervangen inmiddels binnen. Dat geldt ook voor de buitenste homokineten die ik als NOS in Slovenië op de kop heb weten te tikken.
NOS in deze was vanwege het aantal ABS tanden belangrijk. Die ik nodig heb zijn after market niet verkrijgbaar en bij Fiat/Lancia niet meer leverbaar. Voor de binnenste homokineten heb ik die afhankelijkheid niet. Daar gaan verse exemplaren van SKF op. Alleen de aandrijfas zelf is nog authentiek.
De geassembleerde aandrijfassen leg ik vooralsnog even droog weg. Het vet komt erin wanneer ik deze ga monteren, dat hoeft nu nog niet. Het wachten is op de terugkeer van de beide fusees waarvan de lagers eruit geperst moesten worden. Dat is gisteren ook gebeurd en liggen klaar om opgehaald te worden.
De Croma staat helaas niet bekend om de betrouwbaarheid van de elektrische systemen. Reden zijn de vele van onbeschermde massa aansluitingen links-en rechts onderin de motorruimte. In het droge en warme Italië zal deze locatie dat niet tot veel problemen leiden, maar in het natte noordwesten van Europa zitten deze midden in de nattigheid en pekel en zijn deze niet afdoende beschermd.
De massa-strips heb ik verwijderd, de roest op de balken wat schoongekrabt en behandeld met Brunox om het roestproces te stoppen. Plan is om de massa-strips van een kartelring te voorzien en de fastons zelf schoon te maken en te ontvetten zodat het tectyl wat daar op zat niet meer in de weg zit.
Hopelijk is dat samen met toepassen van wat vaseline voor de fastons voldoende om de elektrische geleiding te herstellen. Dat geldt ook voor de bescherming voor de bedrading voor de ABS sensoren en de remslijtage indicatoren. De buitenste manteling was grotendeels vergaan en is vervangen door flexibele buis zoals die nu ook veel wordt toegepast.
Verder heb ik een nieuwe dubbel-tonige claxon van Hella gemonteerd. De originele waren lang geleden onderweg naar wintersport zodanig door pekel aangetast dat ze het niet meer deden. Nu heb ik een IP65 set van Hella geplaatst. Eigenlijk is die voor VW/Audi, maar dat is met een andere set aansluitingen op te lossen, zijn die contacten ook meteen tegen omgevingsinvloeden beschermd.
Na de vakantie gaan de voorste veren naar Fred voor een vers laagje poeder. Dan kan ik ook de nieuwe lagers en naven in beide fusees monteren en de restanten van de afgebroken M4 boutjes proberen uit te boren.