1982 323i Hartge rs
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 1982 323i Hartge rs
Succes en we willen alleen maar goed nieuws.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: 1982 323i Hartge rs
Het komt allemaal goed Gerrit!
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29964
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1982 323i Hartge rs
Lijkt me ook, is iig een gedegen aanpak. Kijk even hoe je uit komt met de merktekens, miss kom je met het nokkenastandwiel niet lekker uit, dan wordt het tijd voor een verstelbare versie wellicht. Dat kan wel een aardig verschil maken.
Regards/groeten, Jeroen
Re: 1982 323i Hartge rs
Met al die nieuwe onderdelen, dan gaat het vast goed komen. 
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4602
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 1982 323i Hartge rs
Jeroen wrote:Lijkt me ook, is iig een gedegen aanpak. Kijk even hoe je uit komt met de merktekens, miss kom je met het nokkenastandwiel niet lekker uit, dan wordt het tijd voor een verstelbare versie wellicht. Dat kan wel een aardig verschil maken.
Ik wil er eigenlijk niet aan denken maar het zou heel mss kunnen dat de distributie 1 tandje mis heeft gestaan de afgelopen 4 jaar .. dat zou de eerste keer zijn dat ik me hierin heb vergist
Wat verder mijn aandacht hierover heeft gewekt is dat tijdens de afsteldag bij Peter de delco een tand moest worden verzet om de ontsteking op 23° te krijgen.
We zien wel .. komt nu zeker goed .. kan alleen maar beter
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29964
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1982 323i Hartge rs
Zou kunnen, maar het is ook niet onwaarschijnlijk dat juist de middelste poelie een tand verschoven is. Die verdraait makkelijk en heeft zelf onhandig genoeg geen merkteken, daarom altijd markeren!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 1982 323i Hartge rs
Dat is inderdaad wel typisch want een kleine verplaatsing hiervan zie je door de overbrenging niet zo heel snel bij de verdeler.Jeroen wrote:Zou kunnen, maar het is ook niet onwaarschijnlijk dat juist de middelste poelie een tand verschoven is. Die verdraait makkelijk en heeft zelf onhandig genoeg geen merkteken, daarom altijd markeren!
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29964
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1982 323i Hartge rs
Klopt dus ik kan me voorstellen dat dat de oorzaak is geweest van het feit dat de onsteking een tandje om moest. Maar als de nokkenas vervolgens niet lekker op tijd staat dan krijg je 't natuurlijk ook niet top dus ben benieuwd of 1. de riem een tandje verkeerd stond en 2. hoeveel het nokkenastandwiel naast de markering komt met een verse riem
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4602
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 1982 323i Hartge rs
Bon kleine update .. e21 zal eindelijk rijden zoals het hoort na 4 jaar, pas nu zal het echte potentieel van de hartge setup boven komen
.. nokkenastandwiel stond 1 tand te laat
hoe ik dit heb kunnen doen is mij nog steeds een raadsel ... aan de onsteking heb ik niets raars gezien ..
Het gebrek aan vermogen is compleet toe te schrijven aan de nokkenas, schokkend rijden is pas na verloop van tijd begonnen en dit kan volgens de garagist een combi zijn van de slechte nokkenasstand en door de riem die iets uitrekt waardoor de markeringen ook lichtjes kunnen varieren.
Kortom op deze manier was het nooit goed te krijgen .. deze keer alles 5 keer gecontroleerd en alles staat nu echt goed zoals het hoort. Op onze cabrio ook de distri vervangen en daar van de eerste keer goed .. nog steeds verbaasd van mijn eigen fout ...
Geen foto's heelaas .. maar speciaal voor Jeroen toch even gekeken hoe alles nu uitkomt en alle markeringen komen perfekt uit dus verstelbaar nokkenastandwiel lijkt niet nodig .. ook op mijn 2.7 met vergelijkbare nokkenas kwamen alle markeringen perfekt uit. Zo'n verstelbaar nokkenastandwiel lijkt mij meer voor als je de kop of blok freest waardoor de hoogte tussen nokkenas - en krukastandwiel niet meer af fabriek zijn.
Auto staat nog bij de garage want het fijnafstellen van ontsteking en CO is verschoven naar volgende week wegens dringende reparatie voor een klant op vrijdag.
Spoedig meer
Gerrit
Het gebrek aan vermogen is compleet toe te schrijven aan de nokkenas, schokkend rijden is pas na verloop van tijd begonnen en dit kan volgens de garagist een combi zijn van de slechte nokkenasstand en door de riem die iets uitrekt waardoor de markeringen ook lichtjes kunnen varieren.
Kortom op deze manier was het nooit goed te krijgen .. deze keer alles 5 keer gecontroleerd en alles staat nu echt goed zoals het hoort. Op onze cabrio ook de distri vervangen en daar van de eerste keer goed .. nog steeds verbaasd van mijn eigen fout ...
Geen foto's heelaas .. maar speciaal voor Jeroen toch even gekeken hoe alles nu uitkomt en alle markeringen komen perfekt uit dus verstelbaar nokkenastandwiel lijkt niet nodig .. ook op mijn 2.7 met vergelijkbare nokkenas kwamen alle markeringen perfekt uit. Zo'n verstelbaar nokkenastandwiel lijkt mij meer voor als je de kop of blok freest waardoor de hoogte tussen nokkenas - en krukastandwiel niet meer af fabriek zijn.
Auto staat nog bij de garage want het fijnafstellen van ontsteking en CO is verschoven naar volgende week wegens dringende reparatie voor een klant op vrijdag.
Spoedig meer
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19148
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 1982 323i Hartge rs
Mooi dat het lek boven water is gekomen Gerrit! Samen met de nieuwe onderdelen neem jij een lekker rijdende e21 hartge mee de Eiffel in!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29964
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1982 323i Hartge rs
Kijk, da's goed nieuws. Dat zal een dikke sprong vooruit zijn!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 1982 323i Hartge rs
Mooi dat er in ieder geval een oorzaak is gevonden. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4602
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 1982 323i Hartge rs
Zo de e21 staat thuis, de ontsteking staat netjes op tijd en de CO op 3% .. de auto rijd nu weer zoals het hoort dus het schokkende rijden waar ik zo lastig van werd is compleet van de baan, ik kan nu weer aan alle toerentallen rijden en dat was ik al een tijdje niet meer gewoon
Kwa koppel en dan zeker in de lagere toeren is er wel een duidelijke sprong voorwaarts gemaakt, verder kwa vermogen toch wat gemengde gevoelens in het begin .. de auto rijd wel goed maar ik vind hem nog steeds niet echt snel
Om zeker te zijn dat het enkel een gevoel was even langs de vermogenbank gepasseerd (waar de laatste vakantiedag al niet goed voor is
)
snel tussen de andere klanten door 1 run gedaan met als resultaat 178pk bij 5800rpm en 226nm bij 4400rpm wat dus gewoon goed moet zijn voor deze ombouw. De vorige run 4 jaar geleden was *edit* 173pk en 226nm *edit* dus toch een kleine vermogenswinst door al de nieuwe onderdelen
Blijkbaar is het gewoon mijn gevoel die maakt dat ik de wagen traag vind .. het is ook kwa cilinderinhoud de kleinste. Een 2.3 (met lange verhouding) tov 2.5 in de cabrio (met kortere verhouding) die toch wat meer koppel neerzet in lage toeren is een heel verschil kwa rijden en dan is er nog de 2.7 (met nog kortere verhouding) die echt al een berg koppel heeft daar waar de kleine
2.3 nog helemaal niet uit de voeten komt. In hoge toeren is de hartge naar mijn gevoel dan weer wat sneller dan de cabrio (scherpe nokkenas)
Conclusie voor mezelf .. ik ben verwend want: Hartge is OK, rijd zoals het hoort en heeft het voorgeschreven vermogen maar ikzelf vind hem niet echt snel meer (cabrio ook niet trouwens) door de 2.7 ..
Ik ga er in de toekomst dus ook niet meer bewust mee trappen .. gevoel is beter voor mezelf als ik sportief rijd zonder het onderste uit de kan te halen
Gerrit
Kwa koppel en dan zeker in de lagere toeren is er wel een duidelijke sprong voorwaarts gemaakt, verder kwa vermogen toch wat gemengde gevoelens in het begin .. de auto rijd wel goed maar ik vind hem nog steeds niet echt snel
Om zeker te zijn dat het enkel een gevoel was even langs de vermogenbank gepasseerd (waar de laatste vakantiedag al niet goed voor is
snel tussen de andere klanten door 1 run gedaan met als resultaat 178pk bij 5800rpm en 226nm bij 4400rpm wat dus gewoon goed moet zijn voor deze ombouw. De vorige run 4 jaar geleden was *edit* 173pk en 226nm *edit* dus toch een kleine vermogenswinst door al de nieuwe onderdelen
Blijkbaar is het gewoon mijn gevoel die maakt dat ik de wagen traag vind .. het is ook kwa cilinderinhoud de kleinste. Een 2.3 (met lange verhouding) tov 2.5 in de cabrio (met kortere verhouding) die toch wat meer koppel neerzet in lage toeren is een heel verschil kwa rijden en dan is er nog de 2.7 (met nog kortere verhouding) die echt al een berg koppel heeft daar waar de kleine
Conclusie voor mezelf .. ik ben verwend want: Hartge is OK, rijd zoals het hoort en heeft het voorgeschreven vermogen maar ikzelf vind hem niet echt snel meer (cabrio ook niet trouwens) door de 2.7 ..
Ik ga er in de toekomst dus ook niet meer bewust mee trappen .. gevoel is beter voor mezelf als ik sportief rijd zonder het onderste uit de kan te halen
Gerrit
Last edited by gerrit323 on Mon Aug 05, 2013 8:58 pm, edited 1 time in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29964
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1982 323i Hartge rs
Tsja alles went, ook al heb je 100 of 200 pk meer! Maar lijkt allemaal prima nu.
Die uitdraai 4 jaar terug, was dat met de distributie een tandje verkeerd?
Die uitdraai 4 jaar terug, was dat met de distributie een tandje verkeerd?
Regards/groeten, Jeroen