Page 9 of 14
Re: 1982 323i Hartge rs
Posted: Tue Jul 30, 2013 7:09 pm
by Peter V.
Succes en we willen alleen maar goed nieuws.
Re: 1982 323i Hartge rs
Posted: Tue Jul 30, 2013 11:40 pm
by uwbuurman
Zo is dat!
Re: 1982 323i Hartge rs
Posted: Tue Jul 30, 2013 11:56 pm
by Groentje_me
Het komt allemaal goed Gerrit!
Re: 1982 323i Hartge rs
Posted: Wed Jul 31, 2013 12:19 am
by Jeroen
Lijkt me ook, is iig een gedegen aanpak. Kijk even hoe je uit komt met de merktekens, miss kom je met het nokkenastandwiel niet lekker uit, dan wordt het tijd voor een verstelbare versie wellicht. Dat kan wel een aardig verschil maken.
Re: 1982 323i Hartge rs
Posted: Wed Jul 31, 2013 1:43 am
by Arnold D
Met al die nieuwe onderdelen, dan gaat het vast goed komen.

Re: 1982 323i Hartge rs
Posted: Wed Jul 31, 2013 9:29 am
by gerrit323
Jeroen wrote:Lijkt me ook, is iig een gedegen aanpak. Kijk even hoe je uit komt met de merktekens, miss kom je met het nokkenastandwiel niet lekker uit, dan wordt het tijd voor een verstelbare versie wellicht. Dat kan wel een aardig verschil maken.
Ik wil er eigenlijk niet aan denken maar het zou heel mss kunnen dat de distributie 1 tandje mis heeft gestaan de afgelopen 4 jaar .. dat zou de eerste keer zijn dat ik me hierin heb vergist

maar het kan altijd .. sinds de montage van de hartge kop reed de auto wel wat minder zijdezacht dan met de originele kop maar dit baarde niet echt zorgen wegens de scherpe nokenas. Kwa vermogen is hij er wel een stuk op vooruitgegaan sinds de montage van de kop en reed hij wel fijn maar of dat nu echt 37pk winst was .. leek me niet .. zeker gezien de alpenprestaties

.. gaandeweg is het eigenlijk bergafwaarts gegaan .. compressie is OK .. deze hebben we nog eens gemeten nu met de gasklep open en komt voor alle cilinders gelijk iets over de 12 bar uit
Wat verder mijn aandacht hierover heeft gewekt is dat tijdens de afsteldag bij Peter de delco een tand moest worden verzet om de ontsteking op 23° te krijgen.
We zien wel .. komt nu zeker goed .. kan alleen maar beter

Re: 1982 323i Hartge rs
Posted: Wed Jul 31, 2013 10:25 am
by Jeroen
Zou kunnen, maar het is ook niet onwaarschijnlijk dat juist de middelste poelie een tand verschoven is. Die verdraait makkelijk en heeft zelf onhandig genoeg geen merkteken, daarom altijd markeren!
Re: 1982 323i Hartge rs
Posted: Wed Jul 31, 2013 10:36 am
by Peter V.
Jeroen wrote:Zou kunnen, maar het is ook niet onwaarschijnlijk dat juist de middelste poelie een tand verschoven is. Die verdraait makkelijk en heeft zelf onhandig genoeg geen merkteken, daarom altijd markeren!
Dat is inderdaad wel typisch want een kleine verplaatsing hiervan zie je door de overbrenging niet zo heel snel bij de verdeler.
Re: 1982 323i Hartge rs
Posted: Wed Jul 31, 2013 10:40 am
by Jeroen
Klopt dus ik kan me voorstellen dat dat de oorzaak is geweest van het feit dat de onsteking een tandje om moest. Maar als de nokkenas vervolgens niet lekker op tijd staat dan krijg je 't natuurlijk ook niet top dus ben benieuwd of 1. de riem een tandje verkeerd stond en 2. hoeveel het nokkenastandwiel naast de markering komt met een verse riem
Re: 1982 323i Hartge rs
Posted: Sun Aug 04, 2013 8:29 pm
by gerrit323
Bon kleine update .. e21 zal eindelijk rijden zoals het hoort na 4 jaar, pas nu zal het echte potentieel van de hartge setup boven komen

.. nokkenastandwiel stond 1 tand te laat

hoe ik dit heb kunnen doen is mij nog steeds een raadsel ... aan de onsteking heb ik niets raars gezien ..
Het gebrek aan vermogen is compleet toe te schrijven aan de nokkenas, schokkend rijden is pas na verloop van tijd begonnen en dit kan volgens de garagist een combi zijn van de slechte nokkenasstand en door de riem die iets uitrekt waardoor de markeringen ook lichtjes kunnen varieren.
Kortom op deze manier was het nooit goed te krijgen .. deze keer alles 5 keer gecontroleerd en alles staat nu echt goed zoals het hoort. Op onze cabrio ook de distri vervangen en daar van de eerste keer goed .. nog steeds verbaasd van mijn eigen fout ...
Geen foto's heelaas .. maar speciaal voor Jeroen toch even gekeken hoe alles nu uitkomt en alle markeringen komen perfekt uit dus verstelbaar nokkenastandwiel lijkt niet nodig .. ook op mijn 2.7 met vergelijkbare nokkenas kwamen alle markeringen perfekt uit. Zo'n verstelbaar nokkenastandwiel lijkt mij meer voor als je de kop of blok freest waardoor de hoogte tussen nokkenas - en krukastandwiel niet meer af fabriek zijn.
Auto staat nog bij de garage want het fijnafstellen van ontsteking en CO is verschoven naar volgende week wegens dringende reparatie voor een klant op vrijdag.
Spoedig meer
Gerrit
Re: 1982 323i Hartge rs
Posted: Sun Aug 04, 2013 9:52 pm
by uwbuurman
Mooi dat het lek boven water is gekomen Gerrit! Samen met de nieuwe onderdelen neem jij een lekker rijdende e21 hartge mee de Eiffel in!
Re: 1982 323i Hartge rs
Posted: Sun Aug 04, 2013 10:21 pm
by Jeroen
Kijk, da's goed nieuws. Dat zal een dikke sprong vooruit zijn!
Re: 1982 323i Hartge rs
Posted: Mon Aug 05, 2013 12:10 am
by Peter V.
Mooi dat er in ieder geval een oorzaak is gevonden. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Re: 1982 323i Hartge rs
Posted: Mon Aug 05, 2013 5:20 pm
by gerrit323
Zo de e21 staat thuis, de ontsteking staat netjes op tijd en de CO op 3% .. de auto rijd nu weer zoals het hoort dus het schokkende rijden waar ik zo lastig van werd is compleet van de baan, ik kan nu weer aan alle toerentallen rijden en dat was ik al een tijdje niet meer gewoon
Kwa koppel en dan zeker in de lagere toeren is er wel een duidelijke sprong voorwaarts gemaakt, verder kwa vermogen toch wat gemengde gevoelens in het begin .. de auto rijd wel goed maar ik vind hem nog steeds niet echt snel
Om zeker te zijn dat het enkel een gevoel was even langs de vermogenbank gepasseerd (waar de laatste vakantiedag al niet goed voor is

)
snel tussen de andere klanten door 1 run gedaan met als resultaat 178pk bij 5800rpm en 226nm bij 4400rpm wat dus gewoon goed moet zijn voor deze ombouw. De vorige run 4 jaar geleden was
*edit* 173pk en 226nm
*edit* dus toch een kleine vermogenswinst door al de nieuwe onderdelen
Blijkbaar is het gewoon mijn gevoel die maakt dat ik de wagen traag vind .. het is ook kwa cilinderinhoud de kleinste. Een 2.3 (met lange verhouding) tov 2.5 in de cabrio (met kortere verhouding) die toch wat meer koppel neerzet in lage toeren is een heel verschil kwa rijden en dan is er nog de 2.7 (met nog kortere verhouding) die echt al een berg koppel heeft daar waar de kleine

2.3 nog helemaal niet uit de voeten komt. In hoge toeren is de hartge naar mijn gevoel dan weer wat sneller dan de cabrio (scherpe nokkenas)
Conclusie voor mezelf .. ik ben verwend want: Hartge is OK, rijd zoals het hoort en heeft het voorgeschreven vermogen maar ikzelf vind hem niet echt snel meer (cabrio ook niet trouwens) door de 2.7 ..
Ik ga er in de toekomst dus ook niet meer bewust mee trappen .. gevoel is beter voor mezelf als ik sportief rijd zonder het onderste uit de kan te halen
Gerrit
Re: 1982 323i Hartge rs
Posted: Mon Aug 05, 2013 5:31 pm
by Jeroen
Tsja alles went, ook al heb je 100 of 200 pk meer! Maar lijkt allemaal prima nu.
Die uitdraai 4 jaar terug, was dat met de distributie een tandje verkeerd?