Page 9 of 24
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Fri Aug 19, 2011 8:25 pm
by 315jurre
Lijkt me eerder dat je inderdaad wat geraakt hebt, en je diffolie is weggelekt? of een hardyschijf ofzo?
Hoop niet dat het je bak is. is het in elke versnelling met elke snelheid??
Haha ja kan kloppen gisteravond. op de Graaf Florisweg zeker?
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Fri Aug 19, 2011 8:45 pm
by bartgouda
315jurre wrote:Lijkt me eerder dat je inderdaad wat geraakt hebt, en je diffolie is weggelekt? of een hardyschijf ofzo?
Hoop niet dat het je bak is. is het in elke versnelling met elke snelheid??
Haha ja kan kloppen gisteravond. op de Graaf Florisweg zeker?
Nee vlak bij je huis, je kwam jouw wijk uitgereden.
Ik heb al gekeken, maar als ik geen diffolie zou hebben zou je dat toch bij alle snelheden en tempowisselingen moeten merken dacht ik?
denk eerder dat de behuizing licht verbogen is(naar binnen toe) en dat iets daar lichtjes op aanloopt ofzo. Tijdens accelereren zal het wel hard genoeg draaien om het niet te merken ofzo...
Is inderdaad behalve in de 1(maar die is natuurlijk super licht) in elke versnelling merkbaar.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Fri Aug 19, 2011 8:51 pm
by 315jurre
Bakolie? of had je die nou al een keer vervangen? misschien dat je die kwijt bent....
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Fri Aug 19, 2011 10:01 pm
by Danny043
Als het met motor belasting wel is, en met ingetrapte koppeling niet, ben ik bang dat het niet je diff is...
Wat als de auto stil staat, en je gas geeft? Wat gebeurt er wanneer je gas los laat? Zakt die netjes in de toeren, of gaat die ook schokken en stoten?
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Sat Aug 20, 2011 1:58 am
by bartgouda
Nee stilstaand of in z'n 1 of 2 is er niks te merken... De motor lijkt ook gewoon perfect te blijven lopen, dus dat kan het haast niet zijn.
De bak zelf lijkt me nog goed. Als ik geen bakolie zou hebben zou deze ook bij alle versnellingen en toeren raar moeten doen, maar dat is dus niet zo.
Ik zit nu te denken aan het diff, of de cardanas of steekassen of de verbindingen van één van deze.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Sat Aug 20, 2011 1:16 pm
by Jeroen
En, zoals ik een pagina terug al suggereerde

met koppeling ingetrapt? De onderdelen die je nu opnoemt lijkt wat vreemd, die zouden dan alleen een probleem hebben in bepaalde versnellingen wat natuurlijk onmogelijk is. Tenzij d'r iets snelheidsgerelateerd is (is dat zo??). Diff is iig vrijwel onmogelijk, ik zit te denken aan een uitgescheurd steunlager van de cardanas als het snelheidsgerelateerd is.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Sat Aug 20, 2011 2:28 pm
by bartgouda
Jeroen wrote:En, zoals ik een pagina terug al suggereerde

met koppeling ingetrapt? De onderdelen die je nu opnoemt lijkt wat vreemd, die zouden dan alleen een probleem hebben in bepaalde versnellingen wat natuurlijk onmogelijk is. Tenzij d'r iets snelheidsgerelateerd is (is dat zo??). Diff is iig vrijwel onmogelijk, ik zit te denken aan een uitgescheurd steunlager van de cardanas als het snelheidsgerelateerd is.
Dat met de versnellingen verklaarde ik voor mezelf doordat onderin de hogere versnellingen veel meer weerstand tegen uitrollen wordt opgebracht. Het gebeurt namelijk alleen tijdens uitrollen, als ik de auto in zn 3 laat uitrollen zodat het effect optreedt, en ik trap dan de koppeling in, dan gaat het heel even door en daarna stopt het. Als het die steunlager is die jij suggereert, waaraan zou ik dit kunnen zien?
Cardanas zou inderdaad goed kunnen nu je het zegt... zolang je accelereert trekt die kracht m recht, maar zodra je geen gas meer geeft heeft het vrij spel...
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Sat Aug 20, 2011 6:07 pm
by bartgouda
Je bedoelt dit: (Nummer 7?)
?
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Sat Aug 20, 2011 7:10 pm
by Wondermike
Nummer 7 is het tussenlager en die kan problemen geven.
En als je dan toch bezig ben doe je nummer 3 ook, kan kompleet aan gort zijn.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Sat Aug 20, 2011 7:43 pm
by bartgouda
Wondermike wrote:Nummer 7 is het tussenlager en die kan problemen geven.
En als je dan toch bezig ben doe je nummer 3 ook, kan kompleet aan gort zijn.
En nummer 3 is dus de tussenlager, waar Jeroen het over had?
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Sat Aug 20, 2011 8:53 pm
by 315jurre
Dat wordt dan weer een lekker klusje man..
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Sat Aug 20, 2011 9:42 pm
by Peter V.
Nummer 6 en 7 is het tussenlager en nummer 3 is de Hardyschijf. Nummer drie zit tussen je bak en cardanas.
Ik heb een compleet afgescheurd tussenlager gehad en dan lijkt het wel of er geklopt wordt in de tunnelbak. De hardyschijf is meestal wanneer je goed optrekt of stevig afremt op de motor (terugschakelen en vanaf hoge toeren laten afremmen) dit geeft ook een klaperend geluid.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Sat Aug 20, 2011 9:44 pm
by bartgouda
Peter V. wrote:Nummer 6 en 7 is het tussenlager en nummer 3 is de Hardyschijf. Nummer drie zit tussen je bak en cardanas.
Ik heb een compleet afgescheurd tussenlager gehad en dan lijkt het wel of er geklopt wordt in de tunnelbak. De hardyschijf is meestal wanneer je goed optrekt of stevig afremt op de motor (terugschakelen en vanaf hoge toeren laten afremmen) dit geeft ook een klaperend geluid.
Hmm het lijkt een combinatie van beiden, en aangezien alles wat ik aan deze auto vind zo oud is als de auto zelf, zal ik het maar beiden gaan vervangen... is dit goed zelf te doen denk je?
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Sat Aug 20, 2011 9:46 pm
by bartgouda
Ho, ik was hierboven een beetje in de war met cijfers en benamingen zo te zien:P
Waar bevind zich de steunlager dan, waar Jeroen het over had? of is dat gewoon de tussenlager?
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Sat Aug 20, 2011 9:50 pm
by Peter V.
Tussenlager en ondersteuningslager is hetzelfde. Dit is best te doen maar het gaat het makkelijkst als je de middendemper van de uitlaat verwijderd.
Op je rug op straat liggend valt het wel wat tegen. Verder moet je eigenlijk de zelfborgende moeren aan het diff en de bakzijde vernieuwen.
Ik adviseer je wel om de hardyschijf bij de dealer te halen want die van Walloth en Nesch is van zodanige kwaliteit dat je die al gelijk hoort en voelt ratelen als je flink aan de gang gaat.
Ik heb er nog wel wat foto's van denk ik.