Het is alweer veel te lang geleden dat ik iets heb gepost. Wat niet wil zeggen dat er intussen niets is gebeurd. Het grote probleem blijft tijd die ontbreekt om er vlot aan door te werken.
Daarom heb ik besloten om een aantal werken uit te geven. En dan heb ik het vooral over het lassen aan de carrosserie.
Heel toevallig heb ik via een collega iemand leren kennen die dezelfde passies heeft voor oude voertuigen en uiteraard met een voorliefde voor BMW. Blijkt dat we elkaar dit jaar hebben ontmoet op de Sharknose meeting en dat zijn zoon één van de prijzen heeft gewonnen met zijn mooi omgebouwde 315.
Ik zag het echt niet zitten om zelf te gaan lassen, lees prutsen, dat ik toch maar heb gekozen om dat met enig professionalisme door iemand te laten uitvoeren.
Op heel korte periode is nu heeeeel veel gebeurd. Er zijn nog een aantal pijnpunten aan het licht gekomen maar die nu allemaal netjes zijn weggewerkt.
Zo bleek het rechter chassisbalk niet zo in TOP staat te zijn en waren beide veerschotels achter er erger aan toe als dat ik dacht. Er is verder gewerkt aan het achterpaneel, bodem in de koffer, doorvoer benzinepijp, bodemplaat links en rechts, bumperbevestiging vooraan rechts, bumper bevestigingspunt bumper links achter, aan de raamrand vooraan was er een slechte plek. Aan de wielranden waren kleine gaatjes.
Er is gekozen voor tin om alles strak te zetten daar waar nodig. Blijkbaar kan het nu ook met vloeibare tin. Er is geen plamuur aan te pas gekomen.
Bij dezelfde persoon is de auto nadien gestraald alsook vele onderdelen waaronder veerpoten, achteras, vooras, zetelbevestiging terug in orde gemaakt….
Op de bodem wordt nu eerst een grondlaag gezet om nadien een rubber coating op te zetten. Deze blijft elastisch en tegelijk hard. Nadien komt er nog een laag steenslag op.
Dan komt de auto terug zodat ik er verder kan aan werken. Zoals antidreunmatten plaatsen. Schuren. Nog een 2e laag grondverf zetten. Motorcompartiment, kofferruimte en bodem in de auto in het wit lakken.
Deuren, kofferdeksel en motorkap zijn opgeschuurd en worden dan ook in de grondverf gezet.
Alle onderdelen die in het zwart zijn worden voorzien van een nieuwe laklaag.
Grondverf en nadien met een speciale lak van Sigma Coatings. “ Neofer decor”.
Is een lak die een corrosiewerende primer bevat en gebaseerd is op een versterkte alkydhars. Deze lak wordt dus harder en is een mogelijk alternatief voor poederlak.
Intussen heb ik beslist om de auto terug in de originele kleur Alpinweiss te zetten.
Maar dan de nieuwe variant “Alpinweiss 3”.
Er is nog geen afspraak gemaakt om de auto te laten lakken maar deze volgt snel.
Hieronder heb ik een link naar een album geplaatst met de verkregen foto’s.
Eens ik de auto terug heb maak ik nog wel bijkomende pics.
http://myalbum.com/album/YiUJIzetWidO
De wiellagers ,waar ik eerder over gesproken heb, zijn nog in perfecte staat en moeten niet vervangen worden.
Meer info volgt later.