Page 9 of 102

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Dec 11, 2017 8:12 pm
by uwbuurman
Mooie avonturen op zaterdag en een beetje ver van huis lunch op zondag, maar ik geniet heerlijk van jullie belevenissen!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Dec 11, 2017 8:42 pm
by BertjeConti
Wilmo wrote:Leuk! Maar is er dan écht helemaal niets meer aan te merken en te verbeteren? ;)
Hoe bedoel je JW ?

Verbeteringen aan de Pastellblauer ? Jazeker wel, maar niet in de winter. Ik ga nu niet een halve auto slopen om een piep uit de kachel te krijgen, en de remmen die komen in het voorjaar als het weer warm is aan de beurt. Er zal ook een andere benzine tank in moeten, deze is niet meer dicht aan de vulhals (en ik ben nog steeds bang dat er door dat lek ook water binnen dringt en we dus een keer stil komen te staan met water in de injectoren). Ook een zwaardere wisselstroom generator staat nog hoog op het lijstje.

Verbeteringen aan het instrumentarium? is onderweg met uitbreiding van de rally clock.

Grote aanpassingen zoals een rolkooi, schroefsets , 4 punts gordels, en zo dat gaat voorlopig niet gebeuren.

Maar suggesties zijn van harte welkom hoor.....

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Dec 12, 2017 9:38 pm
by Peter V.
O wat een heerlijk leesvoer weer. :thumbsup

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Dec 13, 2017 8:31 pm
by Nick1984
Is de kempenrally niets voor jou?
Komt ook in Baarle Nassau...

http://www.kempenrally.be/

GRtz

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Dec 16, 2017 5:00 pm
by BertjeConti
Nick1984 wrote:Is de kempenrally niets voor jou?
Komt ook in Baarle Nassau...

http://www.kempenrally.be/

GRtz
Nick, ik ben bang dat dit toch een heel ander soort rally's is als waar wij ons aan wagen, dit gaat echt op snelheid en je moet er ook een licentie en medische keuring voor hebben. Wel leuk om te gaan kijken natuurlijk.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Dec 28, 2017 10:23 pm
by BertjeConti
De Mosselrit die opnieuw op 17 december verreden zou worden werd helaas ook weer gecancelled, nu vanwege te weinig deelnemers. Daarmee is het rally/rit seizoen voor 2017 afgesloten.

Het doel voor het komend jaar is om in ieder geval de rally's en ritten van dit jaar wederom te gaan doen, met hopelijk een paar aanvullingen helemaal in het begin van 2018.

Maarrr, er zal ook gesleuteld moeten worden aan de Pastellblauer, zo is er de lekkende tank en de piepende remmen die aandacht nodig hebben. Verder zal het instrumentarium binnenkort uitgebreid worden met mijn eigen ontwerp "rally clock" (zie arduino wat kun je ermee topic), en gaat de display van de ECU verplaatst worden naar een minder opvallend plekje. ik vind de lcd display niet zo periodiek correct, en daarvoor in de plaats komen een 4 tal analoge metertjes waar momenteel veel hobby uren in gaan zitten. Deze 4 metertjes zullen de belangrijkste gegevens gaan weergeven.

De "Rally Clock" is bijna klaar, alleen de behuizing moet nog gespoten worden, dit wil ik met krimplak gaan doen, de knikkerbus is net binnen.

Image

De lekkende tank zal vervangen worden door een tank die in de kofferbak geplaatst wordt, daarmee zal ook de benzine pomp en filter naar de kofferruimte verhuizen, en eigenlijk moet de benzinepomp dan ook nog dubbel uitgevoerd worden, en eigenlijk in de tank in plaats van ernaast.


Lang nagedacht en gezocht naar een geschikte tank voor in de koffer, probleem bij veel racetanks is de inhoud, ik wil niet inleveren op de luxe 70 liter die de huidige tank kan herbergen, en grote aluminium "race tanks" zijn peperduur, maar inmiddels is er een tank met voldoende inhoud:

Image

Het is kunststof, en dus bijna onverwoestbaar, maar er zal nog zat werk aan zijn voordat deze achter in de koffer gemonteerd zit. Dit soort tanks worden zeer sporadisch aangeboden op MP, maar nu een adresje gevonden die een halve zeecontainer vol heeft met dit soort tanks.
Hij had ook nog deze aluminium tank liggen, snel gemeten ruim 50 liter:

Image
de troep die erop zit veeg je er zo vanaf hoor

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Dec 28, 2017 10:47 pm
by uwbuurman
Waarom geen originele voor een paar honderd euro? 1 keer aanschaffen, hoef je daarna nooit weer

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Dec 28, 2017 11:32 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote:Waarom geen originele voor een paar honderd euro? 1 keer aanschaffen, hoef je daarna nooit weer
Goeie vraag Koos, maar is het je wel eens opgevallen hoe laag en hoe ver naar achteren die orginele tank geplaatst is?

En het is gewoon leuk om het een beetje in rally stijl te doen.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Fri Dec 29, 2017 1:58 am
by uwbuurman
Ja, hij zit ver naar achter, klopt. Maar dot kost je veel kofferruimte.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Fri Dec 29, 2017 6:02 pm
by Nick1984
Persoonlijk zou ik toch liever het gewicht van de tank zo laag mogelijk houden i.v.m. de wegligging.
Wanneer je een 70 liter tank in de koffer gaat monteren denk ik dat je dat echt wel gaat voelen in de bochten, je zwaartepunt komt dan serieus omhoog.
Zelf ooit genoeg ondervonden met een grote LPG tank in mijn eerste E21 ;)

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Dec 30, 2017 1:05 am
by Jeroen
Gewoon niet te vol mikken en zoveel mogelijk naar voren plaatsen in de kofferbak. Bij de E12 ligt dat gevaarte normaal gesproken natuurlijk compleet achter de achteras en dat is een soort Audi principe, da's ook niet ideaal.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Dec 30, 2017 9:39 am
by BertjeConti
Precies, hij komt natuurlijk helemaal tegen de achterbank, en uiteindelijk komt het zwaartepunt tocht maar 25cm hoger te liggen.

Ik heb er wel vertrouwen in zo.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jan 06, 2018 5:54 pm
by BertjeConti
Vandaag nog een goede reden gevonden om de benzinetank te verhuizen van onder de auto naar de kofferruimte.

Ik wilde weten hoeveel Ω de tanksensor van de BMW is, en of die in de "nieuwe" tank dus rechtstreeks aan te sluiten zou zijn, jammer dan, in de bmw zit een sensor die van vol naar leeg van 0Ω tot 90Ω gaat, en in de nieuwe tank zit een sensor die van vol naar leeg van 0Ω tot 300Ω gaat. Om de sensor in de bmw te kunnen meten moest het dekseltje in de koffer boven te tank er even af, tsja en dan kom je dit tegen:

Image

De nieuwe tank heeft aan de buitenzijde een wasbeurtje met dasty gehad, en aan de binnenzijde was een keertje spoelen met een half litertje benzine voldoende om hem weer brandschoon te krijgen.

Image

Image

er zal nog voldoende kofferruimte overblijven met de tank erin:

Image

Image

Er zal wel nog een be/ontluchting op gemaakt moeten worden, deze tank wordt nu "be/ontlucht" via de tankdop, en dat moet natuurlijk straks via het koolfilter en dan naar buiten. Daarvoor wil ik een aansluitinkje op de vulhals maken, ook moet er een kraagje om de vulhals met een afvoertje om geknoei met tanken netjes naar buiten af te voeren.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jan 06, 2018 6:11 pm
by BertjeConti
RallyClock

De eigen ontwerp "Rally Clock" is inmiddels ook klaar, zie "rally clock" (zie arduino wat kun je ermee topic), voor de details.

De behuizing is gemaakt van plaatstaal en aan de binnenzijde met gewone matzwart gespoten en de buitenzijde heb ik maar eens met krimplak geprobeerd. De eerste poging is totaal mislukt, maar als je binnen een paar uur besluit het opnieuw te doen is de krimplak er nog heel gemakkelijk af te krijgen. Poging 2 ging al iets beter, maar is nog lang niet perfect hoor.

Image

Image

Image

Op dit tuubje zie je de RallyClock in actie:



Inmiddels is de rallyclock netjes ingebouwd en klaar voor actie.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jan 06, 2018 6:20 pm
by Jeroen
Spuitwerk ziet er zo netjes uit... wat zijn de beginnersfouten die je met de krimplak maakt? Te dik? Te dun?

Tank past perfect tussen de wielkasten!