Restauratie Alpina B6-2.8

Post Reply
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

He, Dennis is terug van vakantie. Ik denk, dat Mark goed nieuws voor je heeft :D

@ Pieter, dat klinkt interressant. Maak daar maar een topic van.

e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Afgelopen Woensdag heb ik de auto weer opgehaald. Goed nieuws, het plaatwerk is nog net zo strak, als toen voor de aflevering en er zijn niet veel gaten bijgekomen. De gaten die erbij zijn gekomen, zijn een paar mm in diameter.

Het plaatwerk is in een dusdanige staat, dat de auto geen plamuurbak gaat worden :D

Vandaag druk in de weer geweest, met het kitten van de naden.

Image

Image

Image

Image
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP

Post by ac/dennis »

Wow man!
Je moet je verslag ook eens naar BMW zelf sturen! Kunnen ze daar nog een puntje aan zuigen. Dit wordt denk ik wel de beste Alpina die er in Nederland gaat rondrijden.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Hoi Arnold,

Dat ziet er netjes uit.

Nu heb ik wel een vraagje: De auto is nu gestraald en in de epoxy gezet.

*De gaatjes worden zeker gelast en nog apart bijgewerkt?

*De plekken waar de rijbok vastzit zijn die ook gestraald en in de epoxy gezet of geef je die zelf een behandeling?

Nogmaals een heel mooi resultaat. Nu begint het echt leuke werk lijkt mij.

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Bedankt,

@Dennis, ik ga geen verslag naar BMW sturen, doe ik alleen hier :D
De technieken zijn nu ook anders dan 30 jaar terug en het is ook maar net, wie er aan de lopende band, aan de auto gebouwd heeft.
Neem b.v. de kofferbak, wat wordt wel en wat niet in de anti-steenslag gezet. Hierin zie ik grote verschillen, dus zet ik de zijpanelen, wielkuipen en de kofferbakbodem maar in dit spul en laat de bitumen hierin maar achterwege.

@ Peter, alle gaatjes worden natuurlijk gedicht en behandeld met epoxy. De steun in de wielkuip gaat verdwijnen. De nieuwe steun wordt op de bouten van het subframe gezet. Bij de motor steun zijn er een paar ringen geplaatst, zodat ook hiertussen gestraald kan worden.

Na het kitten worden de anti-dreun matten geplaatst. Dat kan met bitumen, maar er is zijn ook kunstof matten, die erin gelijmd worden. Dit spul heb ik nog niet gezien, maar wil wel een beetje in de orginele stijl blijven.
Iemand advies :?:
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Heb ik voor je:

Ik mijn auto helemaal opnieuw "ontdreund" met bitumen plakmatten via dit bedrijf:
http://www.akoestiekwinkel.nl/
Naast het feit dat het buitengewoon aardige mensen zijn is er veel kennis en zijn ze ook niet een duur.

En het resultaat: beter dan nieuw!

Voor de rest ziet het er werkelijk mega goed uit. Ik kan niet wachten om met je mee te mogen voor een paar dijkjes...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Hoi,

Dat wat betreft de ringen tussen de rijbok en de voorbalk is wel slim inderdaad, dit zal ik bij mij eens aanpassen.

De bitumenondermatten (anti dreunmat) zijn natuurlijk origineel ook in de kleur gespoten. Nu zullen de gerestaureerde auto's bij ons niet veel gaan lijden denk ik maar anders zou ik meer bescherming onde de dreunmatten willen hebben dan de epoxy alleen.

Ik zou eerst de gehele binnenzijde afwerken met wat je zowieso van plan was en dan de antidreunmatten erin plakken ( zoals die duitsers: Stephan en Markus) Hun gebruiken de zelfklevende matten. Ik geloof dat ze ergens in hun topic de preciese naam en leverancier noemen.

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Ite en Peter, ik ben er denk ik al uit. Ik ga voor de gewone bitumen.
Dit is orgineel en tevens wil ik wel van de rijgeluiden af, maar niet van de motor- en uitlaat geluiden. dus een optimale werking wil ik dan niet.

Peter, als de bitumen geplakt zijn, zet ik de cabine ook in de gronverf en daarna in de kleur. Als de hele auto gespoten is, laat ik de bodem aan de binnenkant behandelen, bij Dinitrol. Kleine kans dat er dan nog wat gebeurd.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Hoi,

Ik denk dat je dan ook wel voldoende beschermt bent. Dus de "originele" bitumen gaan rechtstreeks op de epoxy dan..

Wanneer ik straks aan de beurt ben met de Baur wil ik wel alles precies kunnen teruglezen van de voorbeeldrestauratie :wink:

Peter
Gr Peter V.

Corpse
Newbee

Post by Corpse »

OMG, dit ziet er toch wel fantastisch uit hoor!

Knap werk, Arnold!
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

ziet er goed uit, maar waar is dat kitten precies voor?

groeten loentje
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Bedankt voor de complimenten :D

Plaatwerk overlapt elkaar en wordt vastgelast dmv. puntlassen.
Tussen deze overlappende platen zit ruimte, hoe klein deze dan ook mag zijn. Om te voorkomen dat hier vocht tussen gaat zitten, wat na verloop van tijd gaat rotten, worden de naden afgesloten dmv. kit.
Alle naden in de holle ruimtes, worden na het spuiten, bij Gosliga voorzien van een Dinitrol anti-roest behandeling.

Voordat de auto werd gestraald, heb ik de meeste naden ook al met Dinitrol voorbehandeld 8)
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP

Post by ac/dennis »

Hey Arnold,

Hoe staat het ermee? Tijd voor een update :)
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

idd wakie wakie!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Jaja, binnenkort, het schiet al aardig op. :D
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Post Reply