Page 9 of 28
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Oct 09, 2010 6:53 pm
by 323baur
Hoogste tijd om in mijn eigen topic eens een zinvolle (..) bijdrage te leveren.
Ik zit al een week thuis met een giga stijve nek en dito koppijn.
Inmiddels zit ik aan de Valium

Ik verveel me dood, achter een scherm zitten hou ik niet langer dan een halfuurtje vol dus:
Die ene rechterremschijf moest nog steeds vervangen worden..
Easy klusje voor vandaag. Op mijn gemakje maar eens de boel losgemaakt.
Het bleek nodig want ook aan deze zijde was 1 remblokje aan het delamineren...
IK KOOP DUS ECHT NOOIT NIET GEEN IMMI BENDE MEER, en al helemaal niet bij wn...
Gelukkig brak de imbus bout af waar de klauw aan het anker vast zit, dus we zijn weer lekker aan het klieren geweest.
Foto's volgen..
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Oct 09, 2010 7:54 pm
by 323baur
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Oct 09, 2010 7:58 pm
by Jeroen
323baur wrote:Zie hier het remblokje! Die had het ook niet meer lang gehouden..
We zijn niet anders gewend van je

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Oct 09, 2010 8:00 pm
by gerrit323
Mooi zicht je BAUR met 2 nieuwe remschijven was bijna vergeten hoe mooi die kunnen zijn
En dan nu het serieuze ... VAN HARTE BETERSCHAP

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Oct 09, 2010 8:00 pm
by 323baur
Alles goed en wel. Dit blokje was nog lang niet op, zit er nog maar 5 jaar op...
Ik vind het belachelijk. Ik rijd alleen maar recreatief

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sun Oct 10, 2010 12:09 am
by Peter V.
Mooi gedaan Ite. Gelukkig dat de inbusbout tijdens de Alpentour niet is afgebroken
Rustig met het kopervet hoor.
Beterschap verder.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sun Oct 10, 2010 7:45 am
by Wondermike
Rustig met het kopervet hoor.
Hij wil dat het nooit meer vast rot, dat spul hoort niet OP je schijf hoor ouwe knutselaar.
Beterschap indeed
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sun Oct 10, 2010 10:50 am
by Arnold D
Dat je nu al de schijf erop hebt zitten

maar je had al beloofd om dat niet op het laatste moment te doen.
Tis niet verkeerd om al die bouten voor de tour eens gangbaar te maken.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sun Oct 10, 2010 11:07 am
by 323baur
Ach ja, je schiet wel een een beetje uit he.
Ik heb alleen het pasvlak op de naaf waar de schijf tegen aankomt ingevet.
Evenals de blokjes.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 6:17 pm
by 323baur
Wel nu, net thuis van de Noord Holland rit. Beetje zuur en teleurgesteld.
Niet in de organisatie, het weer en de omgeving, alles helemaal prachtig en perfect.
Wondermike for President! 100 punten!
Maar helaas is mijn BMWeetje ziek geworden en niet zo'n beetje ook.
Het is begonnen bij een rondje kleppenstellen wat niet goed wilde lukken.
Steeds weer liep het boutje los van uitlaatklep cilinder3.
Zo ook halverwege de tourrit. een keer goed en snel gas geven en klep drie stond niet meer onder spanning. Luid tikkend en voorzichtig mijn weg vervolgd.
Aan het einde van de dag laten afkoelen en weer opnieuw vast gezet.
Ze liep weer als vanouds. Zonder al te veel belasting ben ik naar huis gereden, max 130km/u. Totdat ik bijna thuis was..
De oliedruk viel stationair bijna weg, minder dan 1 bar!! Lampje ging aan. Gelukkig heb ik nu een metertje

Op tijd gestopt.
Olietemp was 85graden volgens het metertje.
Nu - auto even laten staan voor het zakken van alle olie:
Auto is nog warm ca 60 graden, oliepeil is goed - niks verbruikt, nog mooi vers.
Stationair is de oliedruk nou rond de 1bar. Bij 2000 rpm dik 2,5 a 3bar.
Met een kloten gevoel weet ik nu even niet wat ik er van moet denken, het vertrouwen is een beetje weg.
Hoe kan het zijn dat 20 minuten geleden de oliedruk bijna weg viel en dat die nu weer goed is.
(even gas geven tot 4000 rpm geeft makkelijk 4bar)
Dat ik toe ben aan een cilinderkoprevisie had ik al ingecalculeerd maar hoe ik nu over mijn onderblok moet denken.. (oliepomp?? toeval???)
Heren: geef mij eens een opkikker en vooral goede raad. 't Mag best geld kosten, maar dan wil ik het ook in 1x goed hebben.
Dit is helemaal ruk.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 7:30 pm
by Peter V.
Dat is inderdaad minder om te horen Ite.
Een meetfout kunnen we uitsluiten omdat en je lampje brandde en de meter gaf dit aan.
Het lampje gaat branden bij 0,5 bar. Normaal stationair heb je inderdaad 1 bar.
Ik denk niet dat je dit in je onderblok moet zoeken in de trent van zuigers, krukas etc. Ik heb het idee dat je overdruk klep was blijven open staan ondanks dat deze pas bij 5 bar moet beginnen met openen. Dit is een veer met zuigertje wat een te hoge oliedruk afvloeit naar het carter. Wellicht is het zuigertje of veer kapot. Deze zit aan je oliepomp vast.
Ik zou nu samen met de koprevisie een andere oliepomp zetten incl overdrukventiel. Onderblok lijkt mij geen probleem.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 7:46 pm
by 323baur
Dank voor je bericht. Ik zit me redelijk suf te piekeren hoe het nou kan dat dit kon en nu niet meer is (wat een zin..)
Dit zou een hele goede verklaring kunnen zijn.
Kan de oliepomp worden vervangen zonder dat het blok er helemaal uit moet?
Ik heb eigenlijk weinig zin om heel veel - onderzoeks - geld in dit blok te stoppen als achteraf blijkt dat dit richting Koos kan.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 8:00 pm
by Nils
Ite: plug-and-play?? Zie:
http://link.marktplaats.nl/443242047
Geen dank....
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 8:06 pm
by Arnold D
+1, wat Peter zegt.
Das de ellende van meters, je gaat er teveel naar kijken terwijl het misschien altijd zo is geweest.
Ik had in het begin hetzelfde.
Die van mij geeft koud ook veel meer druk dan warm. Komt door de dikkere olie.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 8:24 pm
by 323baur
Ja dat klopt wel! Ik startte net de auto, olie was nu nog maar lauw, eerst 4 bar, paar tellen later rond de 2bar stationair.
Ik denk dat Peters analyse wel de juiste is.
@ Nils - dank + 100punten! mail is verstuurd.