Leonidas' 323i Baur - Sold!

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Om het te laten horen maar even op deze manier.



Klinkt dit ongeveer zoals het hoort?

Peter V


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Hoi Peter, Goed bezig!

Is moeilijk te beoordelen zo. Zijn je uitlaten in orde?
Als je gas geeft klinkt hij welk aardig, stationair weet ik niet wat ik hoor kloppen.

De tik die ik in mijn blok had kwam van de regelunit. Hierdoor schokte de auto een beetje. Ondanks dat had hij altijd plenty power.
Ik had er al nieuwe drijfstanglagers inzitten en uiteindelijk een ander blok om nog de tik te horen. Dit was dus pas opgelost door de regelunit te vervangen.

Maar het verschil tussen een blok wat 220000 heeft gelopen en 90000 is toch wel aardig groot. Weet ook niet of ik het blok nog een keer terug zet. Deze loopt zo achterlijk mooi rond.
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi Mike,

De linkerachterdemper zit een gaatje in en je hoort vooral de viscofan die meedraait (doet het overigens wel goed). Hoeveel dit blok heeft gelopen weet ik niet.

Ik zal vanavond eens kijken of ik beter geluid voor elkaar kan krijgen.

Peter
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Hier hopelijk wat beter geluid.

Motorruimte:



Bij de uitlaten met stationair draaien. Is trouwens gewoon condens en geen blauwe of wit/grijze rook.



Laat het vonnis maar horen :oops: :oops:

Ik moet zeggen dat hij al 200% beter klinkt als toen ik ermee naar huis ging.

Peter V.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Ik denk met een beurt; goede afstelling van alles wat te stellen valt, verse bougies, verse ontsteking, olie en luchtfilter dat dit helemaal goed gaat komen.
Klinkt nog een beetje rauw, maar dat zal waarschijnlijk met een keer goed voorzichtig maar doortastend warmrijden al een stuk minder zijn.
Kortom; volgens mij is er op wat ik nu kan horen niks ad hand.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Hier is vergelijkingsmateriaal van toen mijn restauratie aan de gang was Peter

http://verbesselt.com/gerritthielemans/ ... I_2739.AVI

Volgens wat ik hoor lijkt die van mij iets gelijker te draaien ... wel bijvertellen dat hij toen net de eerste keer terug draaide na 5 maanden restauratieslaap :D

Gewoon effe goed afstellen denk ik :wink:

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Ik hoor gelukkig alleen opmerkingen over afstellen :wink:

@Gerrit, jouw linkje opent niet bij mij, kan de pagina niet vinden.

Peter
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

@ Peter; Je mag best ff een stukje rijden voor het verkrijgen van het juiste gevoel hoor.
btw; hoe ist met de hertengewei velgen - nog verkocht aan een Calibra-vriend-met-baseball-pet?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Dat rijden wil ik uiteraard een keer doen en wat betreft de velgen, ik heb zat mailverkeer gehad en ophaalafspraken gemaakt met petjes en medelanders maar ze komen niet opdagen dus voorlopig liggen ze nog achter in de tuin (Mogen echt niet in de garage bij al mijn E21 onderdelen).

Peter
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Peter V. wrote:voorlopig liggen ze nog achter in de tuin (Mogen echt niet in de garage bij al mijn E21 onderdelen).

Peter
:lol:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hallo,

Vanavond begonnen met controleren van de koudstartsytemen aangezien dit nogal een probleem geeft.

*Extra-luchtschuif krijgt in ieder geval stroom. Tevens als je de slangen losgooit en je blaast aan 1 kant dan is hij open (zonder elektr. aangesloten)

*Warmdraairegelaar krijgt ook stroom.

Bovenstaande delen hebben trouwens niet zoals de vraagbaak aangeeft een bruine en groen/gele draad maar een bruine en groen/zwarte draad.

Hierna wilde ik het koudstartventiel checken (onderin het inlaatspruitstuk). Deze wordt aangestuurd o.a. door een thermocontact. Nu kijk ik op het thermostaathuis en vind daar 3 voelers.

Links = Temperatuurmeter neem ik aan.
Midden = Vertragend thermocontact koudstartventiel denk ik.
Rechts = ????????

Hier ook gelijk mijn vraag: welk thermocontact is wat en wat gebeurt er als bij de rechter, zoals bij mij, er een draadaansluiting is afgebroken. Deze voeler is trouwens helemaal vergaan.

Image

Alvast bedankt voor het antwoord. Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Thijsse
E21 Pro
Posts: 522
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

als ik ff het elektrisch schema erbij pak kom ik hierop uit:

die met afgebroken stekker heeft een zwartrood en een zwarttbruin draadje, is de temperature time switch die is via het relais naast je brandstof relais gelinkt aan je startinjector, dus die werkt nu niet, omdat dat draadje is afgebroken.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Dus we praten hier over de aansturing van het diodeblok naast de brandstofpomprelais wat op zijn beurt de startinjecteur aanstuurt. Dus het klopt dan inderdaad dat de motor nu niet wil aanslaan??

Mijn andere gedachtes over de temp.zender en het thermoconract voor de koudestartventiel kloppen wel???

Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Ik heb eens zitten kijken in mijn E30 vraagbaak. Hierin kan ik wel een thermostaathuis kunnen vinden met 3 tempvoelers cq contacten. Ik dacht niet dat de E21 323i er 3 had maar 2. Temp.voeler voor de meter en de thermotijdschakelaar voor het koudstartventiel.

Klopt bovenstaande redenering?? zo ja dan is de motorkabelboom bij mijn blok waarschijnlijk van een E30 en niet E21.

Laat maar horen, Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Thijsse
E21 Pro
Posts: 522
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

Peter V. wrote:Dus we praten hier over de aansturing van het diodeblok naast de brandstofpomprelais wat op zijn beurt de startinjecteur aanstuurt. Dus het klopt dan inderdaad dat de motor nu niet wil aanslaan??

Mijn andere gedachtes over de temp.zender en het thermoconract voor de koudestartventiel kloppen wel???

Peter V
stuurt inderdaad het diode blokje naast brandstofpomprelais aan, dus ff die sensor vervangen en rijden maar
Post Reply