Page 9 of 53

Posted: Mon Dec 15, 2008 5:24 pm
by Peter V.
Hoi,

Om het te laten horen maar even op deze manier.



Klinkt dit ongeveer zoals het hoort?

Peter V

Posted: Mon Dec 15, 2008 6:05 pm
by Wondermike
Hoi Peter, Goed bezig!

Is moeilijk te beoordelen zo. Zijn je uitlaten in orde?
Als je gas geeft klinkt hij welk aardig, stationair weet ik niet wat ik hoor kloppen.

De tik die ik in mijn blok had kwam van de regelunit. Hierdoor schokte de auto een beetje. Ondanks dat had hij altijd plenty power.
Ik had er al nieuwe drijfstanglagers inzitten en uiteindelijk een ander blok om nog de tik te horen. Dit was dus pas opgelost door de regelunit te vervangen.

Maar het verschil tussen een blok wat 220000 heeft gelopen en 90000 is toch wel aardig groot. Weet ook niet of ik het blok nog een keer terug zet. Deze loopt zo achterlijk mooi rond.

Posted: Mon Dec 15, 2008 6:34 pm
by Peter V.
Hoi Mike,

De linkerachterdemper zit een gaatje in en je hoort vooral de viscofan die meedraait (doet het overigens wel goed). Hoeveel dit blok heeft gelopen weet ik niet.

Ik zal vanavond eens kijken of ik beter geluid voor elkaar kan krijgen.

Peter

Posted: Mon Dec 15, 2008 8:18 pm
by Peter V.
Hoi,

Hier hopelijk wat beter geluid.

Motorruimte:



Bij de uitlaten met stationair draaien. Is trouwens gewoon condens en geen blauwe of wit/grijze rook.



Laat het vonnis maar horen :oops: :oops:

Ik moet zeggen dat hij al 200% beter klinkt als toen ik ermee naar huis ging.

Peter V.

Posted: Mon Dec 15, 2008 8:32 pm
by 323baur
Ik denk met een beurt; goede afstelling van alles wat te stellen valt, verse bougies, verse ontsteking, olie en luchtfilter dat dit helemaal goed gaat komen.
Klinkt nog een beetje rauw, maar dat zal waarschijnlijk met een keer goed voorzichtig maar doortastend warmrijden al een stuk minder zijn.
Kortom; volgens mij is er op wat ik nu kan horen niks ad hand.

Posted: Mon Dec 15, 2008 9:11 pm
by gerrit323
Hier is vergelijkingsmateriaal van toen mijn restauratie aan de gang was Peter

http://verbesselt.com/gerritthielemans/ ... I_2739.AVI

Volgens wat ik hoor lijkt die van mij iets gelijker te draaien ... wel bijvertellen dat hij toen net de eerste keer terug draaide na 5 maanden restauratieslaap :D

Gewoon effe goed afstellen denk ik :wink:

Gerrit

Posted: Mon Dec 15, 2008 9:41 pm
by Peter V.
Hoi,

Ik hoor gelukkig alleen opmerkingen over afstellen :wink:

@Gerrit, jouw linkje opent niet bij mij, kan de pagina niet vinden.

Peter

Posted: Mon Dec 15, 2008 9:44 pm
by 323baur
@ Peter; Je mag best ff een stukje rijden voor het verkrijgen van het juiste gevoel hoor.
btw; hoe ist met de hertengewei velgen - nog verkocht aan een Calibra-vriend-met-baseball-pet?

Posted: Mon Dec 15, 2008 9:46 pm
by Peter V.
Dat rijden wil ik uiteraard een keer doen en wat betreft de velgen, ik heb zat mailverkeer gehad en ophaalafspraken gemaakt met petjes en medelanders maar ze komen niet opdagen dus voorlopig liggen ze nog achter in de tuin (Mogen echt niet in de garage bij al mijn E21 onderdelen).

Peter

Posted: Mon Dec 15, 2008 11:02 pm
by gerrit323
Peter V. wrote:voorlopig liggen ze nog achter in de tuin (Mogen echt niet in de garage bij al mijn E21 onderdelen).

Peter
:lol:

Posted: Tue Dec 16, 2008 9:17 pm
by Peter V.
Hallo,

Vanavond begonnen met controleren van de koudstartsytemen aangezien dit nogal een probleem geeft.

*Extra-luchtschuif krijgt in ieder geval stroom. Tevens als je de slangen losgooit en je blaast aan 1 kant dan is hij open (zonder elektr. aangesloten)

*Warmdraairegelaar krijgt ook stroom.

Bovenstaande delen hebben trouwens niet zoals de vraagbaak aangeeft een bruine en groen/gele draad maar een bruine en groen/zwarte draad.

Hierna wilde ik het koudstartventiel checken (onderin het inlaatspruitstuk). Deze wordt aangestuurd o.a. door een thermocontact. Nu kijk ik op het thermostaathuis en vind daar 3 voelers.

Links = Temperatuurmeter neem ik aan.
Midden = Vertragend thermocontact koudstartventiel denk ik.
Rechts = ????????

Hier ook gelijk mijn vraag: welk thermocontact is wat en wat gebeurt er als bij de rechter, zoals bij mij, er een draadaansluiting is afgebroken. Deze voeler is trouwens helemaal vergaan.

Image

Alvast bedankt voor het antwoord. Peter V

Posted: Tue Dec 16, 2008 11:16 pm
by Thijsse
als ik ff het elektrisch schema erbij pak kom ik hierop uit:

die met afgebroken stekker heeft een zwartrood en een zwarttbruin draadje, is de temperature time switch die is via het relais naast je brandstof relais gelinkt aan je startinjector, dus die werkt nu niet, omdat dat draadje is afgebroken.

Posted: Tue Dec 16, 2008 11:34 pm
by Peter V.
Dus we praten hier over de aansturing van het diodeblok naast de brandstofpomprelais wat op zijn beurt de startinjecteur aanstuurt. Dus het klopt dan inderdaad dat de motor nu niet wil aanslaan??

Mijn andere gedachtes over de temp.zender en het thermoconract voor de koudestartventiel kloppen wel???

Peter V

Posted: Wed Dec 17, 2008 7:18 pm
by Peter V.
Hoi,

Ik heb eens zitten kijken in mijn E30 vraagbaak. Hierin kan ik wel een thermostaathuis kunnen vinden met 3 tempvoelers cq contacten. Ik dacht niet dat de E21 323i er 3 had maar 2. Temp.voeler voor de meter en de thermotijdschakelaar voor het koudstartventiel.

Klopt bovenstaande redenering?? zo ja dan is de motorkabelboom bij mijn blok waarschijnlijk van een E30 en niet E21.

Laat maar horen, Peter V

Posted: Fri Dec 19, 2008 8:50 pm
by Thijsse
Peter V. wrote:Dus we praten hier over de aansturing van het diodeblok naast de brandstofpomprelais wat op zijn beurt de startinjecteur aanstuurt. Dus het klopt dan inderdaad dat de motor nu niet wil aanslaan??

Mijn andere gedachtes over de temp.zender en het thermoconract voor de koudestartventiel kloppen wel???

Peter V
stuurt inderdaad het diode blokje naast brandstofpomprelais aan, dus ff die sensor vervangen en rijden maar