Ruzie gemaakt met Ekris. De flexibele delen van het E36 M3 uitlaatspruitstuk (cilinders 4-6) zijn een bekend zwak punt en daarop bezwijken de spuitstukken allemaal vroegtijdig. In 2010 heeft de vorige eigenaar al een keer het spruitstuk vervangen (hoorde ik helaas later pas), het afgelopen jaar heb ik twee keer een ander spruitstuk geplaatst waarvan er één onder garantie is geleverd.
Inmiddels is het weer mis en weet Ekris mij te melden dat men geen garantie op garantie geeft. Blijkbaar is twee spruitstukken kapot binnen 12 maanden en 10.000 km heel normale slijtage. Als het nou een eenvoudig spruitstukje was, maar nee, ik meen dat zo'n geval inmiddels een kleine 800 euro kost. Daarnaast is het nogal een klusje, enerzijds wegens ruimtegebrek om fatsoenlijk te sleutelen, anderzijds omdat het spruitstuk van cilinders 1-3 er ook af moet om de andere helft te kunnen verwijderen.
Maar eens over denken of je daar juridische stappen over kunt ondernemen. Een levensduur van 6 maanden of 5.000 km is tenslotte niet conform de verwachtingen die je mag hebben bij een kostbaar kwaliteitsproduct. Anderzijds is de kans wel erg groot dat je als vervanging een identiek spruitstuk krijgt en over 3-6 maanden weer met hetzelfde gelazer zit. Dan is het wellicht beter om een spruitstuk te laten modificeren door EPS bijvoorbeeld.
Erg jammer dat ik niks wist van dit gedonder en dus het spruitstuk wat erop zat toen ik de auto kocht, bij het oud ijzer heb gemikt. Je gaat er toch vanuit dat je er weer een flink aantal jaren tegenaan kunt tenslotte.