Page 84 of 420

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sat Jun 30, 2012 12:55 pm
by raymondw
Jeroen wrote:Raymond: dat zijn vervelende grappen, zo wordt een oliewissel ineens een rotklus!
Ik heb wel even staan vloeken i.d.d; maar het heeft me ook waardevolle info opgeleverd. De Mobil1 olie breekt onder invloed van remreiniger veel moeilijker af dan de TWS, wat duidt op een aanzienlijke hoeveelheid ester (groep V). Toegegeven, dit is geen wetenschappelijke benadering, maar ik heb het gevoel dat Mobil1 een hogere polarisatie bereikt dan TWS en daar is het mij met name om te doen.

Vanochtend heb ik een sample van de afgetapte TWS naar Blackstone laboratories gestuurd. Naast de basistesten laat ik ook het TBN testen om te kijken of ik de twee-jaar verversings interval kan onderbouwen. In mijn geval 23mnd an 6109km (wow).

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sat Jun 30, 2012 6:52 pm
by bremboap
Jeroen wrote:Odo: goed! FF tube remmenvet van Até halen bij de Brezan en je kunt los. Wat voor vloeistof heb je?

Raymond: dat zijn vervelende grappen, zo wordt een oliewissel ineens een rotklus!

Jeroen: DOT5.1 volgens mij de juiste.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sat Jun 30, 2012 8:42 pm
by gerrit323
Vanamiddag met de e21 :driving naar het verre limburg om daar de radio van koos aan wim te overhandigen en gelijk ook de hartge bilstein dempers opgepikt bij sven. Het zijn nog de goede oude B8 versies en ze zijn in hartge spec 5x regelbaar. Ze zijn voor zover ik kan zien nieuw en ongebruikt.

Binnenkort maar eens monteren :banana

Het was leuk kennis te maken met wim en leuk bijpraten met sven.

Gerrit

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sat Jun 30, 2012 9:23 pm
by uwbuurman
dank je Gerrit!

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sat Jun 30, 2012 11:46 pm
by gerrit323
Graag gedaan :wink:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jul 01, 2012 1:08 am
by Jeroen
Leuk tripje dan Gerrit! En Odo: Dot 5.1 is idd de goede!

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jul 01, 2012 7:04 pm
by raymondw
Vanmiddag heb ik het slot-mechanisme van de achterklep van de E39 Touring vervangen. Deze bevatte wel de correcte micro-switch. Daarna wilde ik de micro-switch van het bedien-mechanisme op de achterruit vervangen, maar de geleider van de wisser-as zat compleet vastgeroest in de metalen huls van de microswitch. Ik had deze een maand geleden al ingespoten met WD40, maar dat had niet zoveel zin. Vervolgens met een dremel de spanning maar van de huls afgehaald zodat ik deze om kon buigen. Ook dat ging goed, maar op een gegeven moment.......... zei de ruit "Plof" met als gevolg dat ie in duizenden gruzelementen ligt, dus dat is Carglas werk.

Bijkomend voordeel is dat ik nu wel zeker weet dat het zwakke punt van de E34 en E39 tourings, rottigheid aan het frame van de achterruit niet op de mijne van toepassing is.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jul 01, 2012 9:45 pm
by uwbuurman
ai, das ff balen, maar nu de hele wisserboel ook gelijk even vervangen?

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jul 01, 2012 11:31 pm
by Jeroen
Chips! Erg vervelend Raymond!

Wat ik heb gedaan: bbq met de voorzitter van de Spaanse BMW M club, gezellig natuurlijk! Oh en een bevriend Skoda dealer was er ook bij maar die haakte af toen we over carbon airboxen en gasklepsynchonisatie begonnen :lol:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Jul 02, 2012 10:38 am
by Jeroen
Ruzie gemaakt met Ekris. De flexibele delen van het E36 M3 uitlaatspruitstuk (cilinders 4-6) zijn een bekend zwak punt en daarop bezwijken de spuitstukken allemaal vroegtijdig. In 2010 heeft de vorige eigenaar al een keer het spruitstuk vervangen (hoorde ik helaas later pas), het afgelopen jaar heb ik twee keer een ander spruitstuk geplaatst waarvan er één onder garantie is geleverd.

Inmiddels is het weer mis en weet Ekris mij te melden dat men geen garantie op garantie geeft. Blijkbaar is twee spruitstukken kapot binnen 12 maanden en 10.000 km heel normale slijtage. Als het nou een eenvoudig spruitstukje was, maar nee, ik meen dat zo'n geval inmiddels een kleine 800 euro kost. Daarnaast is het nogal een klusje, enerzijds wegens ruimtegebrek om fatsoenlijk te sleutelen, anderzijds omdat het spruitstuk van cilinders 1-3 er ook af moet om de andere helft te kunnen verwijderen.

Maar eens over denken of je daar juridische stappen over kunt ondernemen. Een levensduur van 6 maanden of 5.000 km is tenslotte niet conform de verwachtingen die je mag hebben bij een kostbaar kwaliteitsproduct. Anderzijds is de kans wel erg groot dat je als vervanging een identiek spruitstuk krijgt en over 3-6 maanden weer met hetzelfde gelazer zit. Dan is het wellicht beter om een spruitstuk te laten modificeren door EPS bijvoorbeeld.

Erg jammer dat ik niks wist van dit gedonder en dus het spruitstuk wat erop zat toen ik de auto kocht, bij het oud ijzer heb gemikt. Je gaat er toch vanuit dat je er weer een flink aantal jaren tegenaan kunt tenslotte.

:evil:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Jul 02, 2012 11:28 am
by uwbuurman
Das flink balen Jeroen. Maar hoezo geen garantie? Productaansprakelijkheid geeft toch duidelijk aan dat eea conform verwachting moet zijn? zoals je zelf aangeeft is er met 6 maanden en 5k km duidelijk sprake van een nonconformiteit. Ik zou even een briefje laten sturen door de rechtshulpverzekering.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Jul 02, 2012 11:45 am
by 323baur
+1
Dit gaat natuurlijk nergens over.
Sterker ik denk dat je een heel sterke zaak in handen hebt, óók voor de de- montage kosten!!
Wel even proberen de rekening te lichten.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Jul 02, 2012 3:44 pm
by Jeroen
Tsja, zitten plussen en minnen aan. Uiteraard mag je verwachten dat zo'n spruitstuk langer meegaat en uiteraard beloopt de schade en dus de garantie zowel materiaal als arbeid. Maar je zult altijd zien, zodra er ook maar iets een mm verkeer staat of er een scheurtje in een rubbertje zit dan geef je ze een excuus en dat is natuurlijk best snel zo. Daarnaast zat BMW alleen vervanging door origineel BMW doen en daarmee verwacht ik juist dat ik een paar maanden later weer het bokkie ben. Vandaar dat ik herstel overweeg door een specialist...

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Jul 02, 2012 7:14 pm
by raymondw
Hoi Jeroen,

Dat zijn vervelende zaken; het zou me niet verbazen dat BMW van leverancier gewisseld heeft met dergelijke problemen als gevolg. Maar passen de headers van een S54 niet ? Of is dat dezelfde doffe ellende ?

Mvrgr,

Raymond

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Jul 02, 2012 7:45 pm
by gerrit323
Nooi leuk Jeroen en al zeker niet voor die prijs ... ik begrijp ook jouw gedachte dat zelfs bij een nieuwe garantie je het werk binnen 6 maand opnieuw kan doen met deze kwalitiet .. mss idd de beste optie om non origineel te gaan, dat zal je zowiezo centen kosten maar dan wel maar eenmalig.

Gerrit