Pastellblauer's E12 avonturen
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Zo wordt 'ie elke keer nóg een stukje mooier!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Daarna In de Brunox Epoxy (super spul)

Plamuren

Schuren

Verven

klaar

Plamuren

Schuren

Verven

klaar

Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:47 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Manitoba
- E21 VIP
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Hoppa! Netjes, Rob.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- BertjeConti
- E21 Mad
Het is zondagmorgen, en een blik naar buiten leert dat de herfst in alle hevigheid is losgebarsten.
Ook de weersvoorspelling voor de hele dag, wind regen en buien, dus wat doe je dan?
Natuurlijk je gekoesterde oldtimer uit de garage, tank volgooien, routekaarten van een eerdere editie van de Horneland rally erbij, wat te eten en drinken mee en gaan....
Lekker samen de hele dag gereden en genavigeerd, ging prima, mooie 'rally' weggetjes dwars door de ardennen tot aan de grens van Luxemburg en weer terug naar huis.
Alle drie moe maar voldaan, dit proeft naar meer....
Ook de weersvoorspelling voor de hele dag, wind regen en buien, dus wat doe je dan?
Natuurlijk je gekoesterde oldtimer uit de garage, tank volgooien, routekaarten van een eerdere editie van de Horneland rally erbij, wat te eten en drinken mee en gaan....
Lekker samen de hele dag gereden en genavigeerd, ging prima, mooie 'rally' weggetjes dwars door de ardennen tot aan de grens van Luxemburg en weer terug naar huis.
Alle drie moe maar voldaan, dit proeft naar meer....

- Manitoba
- E21 VIP
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Daar hebben jullie ‘m voor, mooi!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- BertjeConti
- E21 Mad
En nu weer snel verder met herstel werkzaamheden, want we hebben ons een nieuwe deadline gezet:
Ingeschreven op de Classic 500 Challenge, een 2 daagse klasieker rally voor auto's voor 1979 die verreden wordt op 29 en 30 oktober. Wij waren de laatste inschrijvers.
Dus nu is die lelijke rechter achterhoek eindelijk aan de beurt, deze hoek dus:

Vanavond het eerste in te lassen plaatje gemaakt, deze onderrand is helaas niet meer als nieuw blik verkrijgbaar.
Best lastig te maken met basic tools zo'n bol dubbel gebogen stuk blik, eigenlijk heb je hiervoor een engels wiel nodig, maar met hamers lukt het ook.

Ik maak aan de in te lassen plaatjes altijd een verzet randje, dat maakt het erin lassen zoveel gemakkelijker, en hoe het aan de achterkant uit ziet, dat boeit mij niet echt.
Ik zit nog te dubben wat ik met de tankdeksel ga doen, daarachter is het altijd een dikke modderbende omdat het vanaf beneden open is en er geen tankvulpijp meer zit.
Ingeschreven op de Classic 500 Challenge, een 2 daagse klasieker rally voor auto's voor 1979 die verreden wordt op 29 en 30 oktober. Wij waren de laatste inschrijvers.
Dus nu is die lelijke rechter achterhoek eindelijk aan de beurt, deze hoek dus:

Vanavond het eerste in te lassen plaatje gemaakt, deze onderrand is helaas niet meer als nieuw blik verkrijgbaar.
Best lastig te maken met basic tools zo'n bol dubbel gebogen stuk blik, eigenlijk heb je hiervoor een engels wiel nodig, maar met hamers lukt het ook.

Ik maak aan de in te lassen plaatjes altijd een verzet randje, dat maakt het erin lassen zoveel gemakkelijker, en hoe het aan de achterkant uit ziet, dat boeit mij niet echt.
Ik zit nog te dubben wat ik met de tankdeksel ga doen, daarachter is het altijd een dikke modderbende omdat het vanaf beneden open is en er geen tankvulpijp meer zit.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:46 pm, edited 1 time in total.

Goed bezig Rob! Roest voorblijven 

[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
Haha, ja daar is het nu een beetje te laat voor.
Maar dit zijn rotte plekken die er al heel lang in zitten, nu zag het er niet erg best meer uit. Zeker niet nu de achterbumper weg is.
Eigenlijk vind ik het nog meevallen hoe lang die achterste hoeken nog stand gehouden hebben, als je ziet hoeveel troep zich daar in notime telkens verzameld.
De wielrand zelf zie in nog wel het meest tegenop, 0,0 ervaring in zoiets. De nieuwe (E28) wielranden heb ik wel al liggen, deze zijn marginaal anders, de inkeping voor het hele korte stukje sierstrip tussen deur en wiel zit hier niet meer in, voordeel is dan dat het daarachter ook niet meer gaat rotten.

- BertjeConti
- E21 Mad
Het is zondagmorgen, en een blik naar buiten leert dat de nazomer nog even een dagje komt kijken.
Ook de weersvoorspelling voor de hele dag, zonnig en droog, dus wat doe je dan?
Lekker samen de hele dag gereden en genavigeerd, ging prima, mooie 'rally' weggetjes dwars door de ardennen tot aan de grens van Luxemburg en weer terug naar huis via een mooie route door de Eifel.
Ergens in de buurt van Vielsalm in z'n blote gepleisterde kont:

En euh, nee dit was geen dejavu
Ook de weersvoorspelling voor de hele dag, zonnig en droog, dus wat doe je dan?
Lekker samen de hele dag gereden en genavigeerd, ging prima, mooie 'rally' weggetjes dwars door de ardennen tot aan de grens van Luxemburg en weer terug naar huis via een mooie route door de Eifel.
Ergens in de buurt van Vielsalm in z'n blote gepleisterde kont:

En euh, nee dit was geen dejavu
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:45 pm, edited 1 time in total.

- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Hahaha heerlijk, gewoon weer lekker weg en erop los genieten maar!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
En dan nu toch maar eens begonnen aan de reparatie waar ik al jaren tegenop zie, het rechter achterscherm , oftewel spatbord randje.
Lastige reparatie, ook al omdat het dubbelwandig is, onder in de c stijl zelfs 3 metaal platen dik, dat bewijst de degelijkheid van bmw's uit deze era.
Zag de buitenkant er maar net zo fris uit als de binnenwielkuip, de staat van de binnenwielkuip maakt me dan weer een beetje blij:

Ik weet dat er ooit reparaties aan deze spatbordrand zijn uitgevoerd, dat is al minimaal 20 jaar geleden gedaan. Mijn vermoeden is dat er al eens een randje ingelast is, of ongeval schade reparatie.
Dus de flex met lamellen schuurschijf erbij om de restanten lak/roest en plamuur weg te slijpen tot we op gezond metaal komen.
Dat viel allezinds mee, er zat vooral een dikke plamuurlaag op, van eerder laswerk is geen sprake, maar op plaatsen wel 3 lagen plamuur met pastellblaue lak ertussen. Getuige onderstaande foto:

Uiteindelijk hoeft er maar een paar cm schermrand uit gesneden te worden, dus de flex erin.
Nu komt ook de binnenkuip tevoorschijn, en daar zie je dan dat er ooit een ongeval schade uit getimmerd is, de binnenkuip is behoorlijk gehamerd.
Het schermrandje van de binnenwielkuip is ook niet meer te redden, dus daar moet vers metaal in, hiervoor is geen reparatie plaatwerk meer beschikbaar, dus moeten we creatief worden.

Nieuw randje erin gelast:

Dan zit er achterin nog dit rotte stukje, de volgende stap:

Wordt vervolgd...
Lastige reparatie, ook al omdat het dubbelwandig is, onder in de c stijl zelfs 3 metaal platen dik, dat bewijst de degelijkheid van bmw's uit deze era.
Zag de buitenkant er maar net zo fris uit als de binnenwielkuip, de staat van de binnenwielkuip maakt me dan weer een beetje blij:

Ik weet dat er ooit reparaties aan deze spatbordrand zijn uitgevoerd, dat is al minimaal 20 jaar geleden gedaan. Mijn vermoeden is dat er al eens een randje ingelast is, of ongeval schade reparatie.
Dus de flex met lamellen schuurschijf erbij om de restanten lak/roest en plamuur weg te slijpen tot we op gezond metaal komen.
Dat viel allezinds mee, er zat vooral een dikke plamuurlaag op, van eerder laswerk is geen sprake, maar op plaatsen wel 3 lagen plamuur met pastellblaue lak ertussen. Getuige onderstaande foto:

Uiteindelijk hoeft er maar een paar cm schermrand uit gesneden te worden, dus de flex erin.
Nu komt ook de binnenkuip tevoorschijn, en daar zie je dan dat er ooit een ongeval schade uit getimmerd is, de binnenkuip is behoorlijk gehamerd.
Het schermrandje van de binnenwielkuip is ook niet meer te redden, dus daar moet vers metaal in, hiervoor is geen reparatie plaatwerk meer beschikbaar, dus moeten we creatief worden.

Nieuw randje erin gelast:

Dan zit er achterin nog dit rotte stukje, de volgende stap:

Wordt vervolgd...
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:44 pm, edited 2 times in total.