Horneland Rally 2021
Zo, onze eerste Horneland Rally is een feit, de BMW en de inzittenden zijn er ongeschonden doorheen gekomen, dus dat is alvast een dikke PLUS.
Ook nu weer zelf tijdens het evenement niet echt de moeite genomen om foto's te maken, maar wil je meer zien of weten van deze zwaarste historische rally van Nederland, kijk dan maar eens op de
website of op hun
facebook pagina .
Vrijdag 12 November was het dan zover, startlocatie Kasteel VaesHarteld, waar we ook al eens van start waren gegaan met een clubritje met dit clubje.
Na technische keuring/documentcontrole/briefing/KNAF daglicentie en lunch mochten wij om 13:34 van start gaan, het begon met een bolpijl om de deelnemers door Maastricht naar het wedstrijdgebied net over de grens in Belgie te brengen, nu al was het tijdschema te krap om door de drukke stad te komen, achteraf had bijna iedereen dus al straftijd bij de eerste TC.
Zoals afgesproken reed ik en Petra navigeert, poeh dat viel niet mee. binnen een kwartier waren we al verdwaald. Owjee 2e TC vinden we niet, PANIEK PANIEK.
Dus zo snel mogelijk naar de 3e TC en ff resetten en opnieuw beginnen.
Vanaf die TC was er een spannende bol/pijl dwars door Liege omdat de snelweg nog steeds dicht was vanwege de watersnood van afgelopen zomer.
Maar goed, hier gingen we zonder problemen doorheen, en onder Liege ging het echte werk in de ardennen beginnen, punter vrije route rijden en proberen de TC's te halen.
Rijden in de Ardennen was echt fantastisch, zeker als je dus tussen expert klasse deelnemers rijdt die strijden om de eindoverwinning. Navigeren ging ons niet zo goed af, en we waren genoodzaakt een 2e TC over te slaan en diverse punten links te laten liggen om ruim 5 uur later niet te laat bij de "dinner" locatie te komen in Libramont. Dit was dus een echte marathon etappe, dik 5 uur zonder pauze met 16 TC's.
Verdict na etappe 1: tijdstraf 96 en 120 RC strafpunten, totaal 216 strafpunten.
NA het Dinner de rollen toch maar omgedraaid, ik ging navigeren, en Petra de BMW beteugelen. Ik moest er echt inkomen, ook nu liep het navigeren totaal niet, en ook in de avond etappe genoodzaakt een TC en diverse punten over te slaan om niet buiten tijd te geraken. Vanaf het moment dat we het Belgische grondgebied inruilde voor het Luxemburgse ging het beter, Nu wel alle punten en TC's aangedaan zonder al te veel tijdstraf, en dat ondanks de mist die was komen opzetten. Nu pas kom ik erachter dat onze wayfinder (kompas) van het padje is en ons regelmatig de verkeerde richting liet zien.
Met de moed in de schoenen nog even snel de tank vullen en checkten we om 00:00 uur in in Hotel Hilton Double Tree (vergane glorie)
Ook de 2e etappe flink straf opgelopen, nog eens 60 tijdstraf en 80 RC erbij, brengt ons op
356 strafpunten, snel naar bed.
Zaterdagmorgen vroeg aan het ontbijd want 08:34 starten we met dag 2, op het bulletinbord blijkt dat we toch nog op plek 19 staan van de 34 equipes in de sportklasse. hmm, blijkbaar was het dus echt moeilijk. Op de parking nog even de wayfinder proberen te calibreren en dat blijkt gelukt te zijn.
Zonder veel verwachting starten we met de 3e etappe, heel snel vanuit het hotel zitten we op de mooiste wegen van Luxemburg, echt fantastisch, mooie herfstkleuren, leuke beklimmingen en afdalingen wat wil je nog meer, ja en het regent. Regen vinden wij altijd fijn, blijkbaar rijden we veel beter als het regent.
En warempel het gaat goed, echt goed, er is geen tijdsnood, en we doen alle punten aan en halen de meeste TC's zonder tijdstraf. Petra geeft de BMW flink van katoen, en die vind het heerlijk.
Op een gegeven moment bij het zoeken van een TC rijden we een verkeerd paadje in en binnen no time staan we vast. De auto wil niet meer voor of achteruit, zo glad is het modder weggetje. Dan maar duwen, en gelukkig staan we even later weer op vaste bodem.
Snel terug en de TC zoeken. Met 7 minuten tijdstraf doen we TC34 aan. Jammer wat het ging zo goed.
Nu echt het gas erop en warempel lukt het ons om naar de volgende TC waar we 26 minuten voor hebben 6 minuten goed te maken, zie de tijdkaart van ons hieronder (linker kolom zijn de ideale tijden die we zelf ingevuld hebben, en rechts de werkelijke tijden.
Bij TC37 moeten we helaas nog een keer 2 minuten prijsgeven, ook weer even fout gereden.
Aangekomen bij de lunchlocatie bij "Baraque de Fraiture" waar 2 dikke gehaktballen met belgische frieten geserveerd werden in Auberge du Carrefour, bleek dat we deze etappe afgerond hadden met slechts 9 strafminuten en één gemiste RC, goed voor 10 strafpunten, dus 19 in totaal.
De 4e etappe heeft de organisatie in moeten korten om iedereen op tijd bij de finisch en dinner locatie te krijgen vanwege de nieuwe Corona maatregelen, Finish in het veld bij St Geertruid.
Ook na de lunch ging het goed, navigeren ging steeds gemakkelijker, en ik kreeg eindelijk het navigatiegevoel van voor Corona terug. Petra heb ik nog wat les gegeven in snel rijden, en geleerd wat je allemaal met de BMW kunt doen als je snel wilt zijn.
In het gebied rond Pepinister waar de watersnood flink had toegeslagen en veel wegen afgesloten waren heb ik één punt bewust links laten liggen, verder alle TC's binnen de tijd en alle punten aangedaan. dus in deze laatste etappe 0 straftijd en 10 RC strafpunten.
Na het fiasco van de vrijdag maar het succes van de zaterdag kijken we achteraf met een heel goed gevoel terug op onze eerste Horneland ervaring.
Rest nog een comfortabele verbindingsrit van zuid-limburg naar Weert voor de officiele finisch en afsluitend dinner in de prachtige Paterskerk.
We zitten bij ons Weerter clubje aan tafel, met niet de minsten, de winnaars van Experklasse en Sportklasse, en nog een paar andere klasbakken.
Wat een ervaring was me dat zeg, gelukkig duurt het niet lang voor de volgende HornelandRally, maart 2022, we staan al ingeschreven en de rollen liggen vast waarin we als doel hebben de beker voor beste "mixed equipe" in de sportklasse te bemachtigen, ja want de Horneland is een echte mannen rally, met dit jaar voor het eerst sinds heel lang 2 vrouwelijke rijders. Navigerende vrouwen zijn er meer, maar ook op één hand te tellen.
Dit zijn de 2 auto's die door vrouwen bestuurd worden, bij de koffiestop zaterdag morgen op de grens van Luxemburg/Belgie:
Uiteindelijk op de 18e plek geeindingd, waar we heel tevreden mee zijn.