316, 1980 SAPHIR BLAU.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Wel leuk als wintermeet!
Ik denk dat de meeste van ons het best zouden willen kunnen.
Hier iig alvast +1..
Ik denk dat de meeste van ons het best zouden willen kunnen.
Hier iig alvast +1..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Ja dikke +1 van hier!! Ik kijk ook al heel lang naar zo'n complete set van daar. Oh en natuurlijk veel belangrijker, goed werk Peter!!! Ga zeker zo door, interessant om mee te lezen.
Gerwin
Gerwin
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Nou dan gaan we dat toch een keer inplannen.
Als we ruim van te voren afspreken kunnen we met elkaar die cursus doen en mss voor weinugh zo'n cebora meenemen
Als we ruim van te voren afspreken kunnen we met elkaar die cursus doen en mss voor weinugh zo'n cebora meenemen
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Nou nog een gezamelijk clubhuis en we hebben nooit niet niemand meer nodig..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Mij lijkt het ook wel iets, en heb misschien wat kennissen die dat ook wel willen doen.
groeten loentje
groeten loentje
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
+1 en zeker gezellig maar bovenal leerzaam 
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Hier ook een +1 lijkt me leuk en gezien de aankomende restauratie vooral nuttig.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Ik zal er een topic voor starten om Peter zijn topic niet verder te vervuilen 
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Het met hout geslagen blikje is de onderste steunplaat van de schokdemperbevestiging. Origineel zit daar ook een plaat maar die was door de roest al nagenoeg weggevreten.
Deze moet je hebben om de krachten te verdelen over de wielbak. Het probleem is dat die nergens meer te krijgen zijn of je moet bij de dealer een complete binnenwielbak nemen van 200 euro/stuk. Ikzelf wilde het uit 1 deel hebben en in een iets dikkere plaat.
Deze moet je hebben om de krachten te verdelen over de wielbak. Het probleem is dat die nergens meer te krijgen zijn of je moet bij de dealer een complete binnenwielbak nemen van 200 euro/stuk. Ikzelf wilde het uit 1 deel hebben en in een iets dikkere plaat.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Weer even een update:
Vandaag de linker wielbak wat verder gaan afwerken. Zo ben ik gaan proberen om de binnenzijde, onder de achterrugleuning, te gaan vertinnen. Een kleine Howtodo:
Eerst met water de ongereageerde Fertan verwijderen en het oppervlak opruwen:

Vervolgens de vertinningspasta aanbrengen:

Deze doe je met de brander warmstoken en met een tinstaaf materiaal toevoegen ( ongeveer zoals plamuren)

Dit oppervlak bewerken met de rasp en opschuren. Het kan nog wat afgewerkt worden maar voor onder de leuning voor mij voldoende.

Hierna de wielbak nog ingepapt met bodysafe tectyl ( geniet niet mijn voorkeur maar voor de 316 ruim voldoende).

Nu kon de 316 weer op zijn wielen om omgedraaid te worden. Even nog wat foto's gemaakt en nu kan de andere kant gedaan worden.



Het is gewoon zonde dat deze wielen een ET25 hebben want het staat wel leuk
Vandaag de linker wielbak wat verder gaan afwerken. Zo ben ik gaan proberen om de binnenzijde, onder de achterrugleuning, te gaan vertinnen. Een kleine Howtodo:
Eerst met water de ongereageerde Fertan verwijderen en het oppervlak opruwen:

Vervolgens de vertinningspasta aanbrengen:

Deze doe je met de brander warmstoken en met een tinstaaf materiaal toevoegen ( ongeveer zoals plamuren)

Dit oppervlak bewerken met de rasp en opschuren. Het kan nog wat afgewerkt worden maar voor onder de leuning voor mij voldoende.

Hierna de wielbak nog ingepapt met bodysafe tectyl ( geniet niet mijn voorkeur maar voor de 316 ruim voldoende).

Nu kon de 316 weer op zijn wielen om omgedraaid te worden. Even nog wat foto's gemaakt en nu kan de andere kant gedaan worden.



Het is gewoon zonde dat deze wielen een ET25 hebben want het staat wel leuk
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Toch bedankt voor deze tip. Ik heb de verkoper gelijk gemaild dat ik ze beide wil hebben.
De Baur heeft hier ook wat werk om het echt netjes te krijgen.
De Baur heeft hier ook wat werk om het echt netjes te krijgen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
graag gedaan!
De verkoper heeft nog meer plaatwerk te koop staan voor niet te duur hoor
De verkoper heeft nog meer plaatwerk te koop staan voor niet te duur hoor
So many cars, so little time