Page 10 of 15
Re: Het ultieme bandendraadje
Posted: Sat Nov 04, 2017 10:45 pm
by bmw e12 e21
een 4 cil e21 wordt door eibach prokit voor maar 2cm verlaagd. Lijkt me geen probleem voor bilstein b4.

Re: Het ultieme bandendraadje
Posted: Sun Nov 05, 2017 7:47 pm
by BertjeConti
Remy, wij zien dat plaatje niet.
Krijn, staat inderdaad wel heel hoog, moet je zeker wat aan doen
Re: Het ultieme bandendraadje
Posted: Sun Nov 05, 2017 8:54 pm
by uwbuurman
Even ~original achter de .jpg zetten.
Re: Het ultieme bandendraadje
Posted: Sun Nov 05, 2017 9:06 pm
by bmw e12 e21
uwbuurman wrote:Even ~original achter de .jpg zetten.
Thx voor de tip Buurman!
Re: Het ultieme bandendraadje
Posted: Sun Nov 05, 2017 10:22 pm
by Jeroen
Miss 6 cylinder veren, maar de oplossing ligt iig niet in de banden, da's om het probleem heen werken.
Re: Het ultieme bandendraadje
Posted: Sun Nov 05, 2017 10:34 pm
by krijn98
BertjeConti wrote:
Krijn, staat inderdaad wel heel hoog, moet je zeker wat aan doen
Peter V. wrote:Jouw auto staat voor wel heel erg hoog.
Ben blij dat jullie het met me eens zijn haha.
Me vader vond het wel handig in de polders

, even uitgelegd dat het oog soms ook wel wat wil.
Overigens heb ik van voren nog even banden eronder gelegd met een hoogte van 55. En jawel, ze liepen
heel lichtjes aan. Dus 50 hoog moet het gaan worden.
Dan zit er niks op dan verlaging veren te kopen en die eronder te zetten en hopen dat de dempers niet
lek zullen gaan

.
Mvg, Krijn
Re: Het ultieme bandendraadje
Posted: Sun Nov 05, 2017 10:55 pm
by BertjeConti
Goed plan Krijn, maak je niet druk om je bodemvrijheid met verlagingsveren, kans dat je wat raakt word niet groter omdat de verlagingsveren een stuk stugger zijn dan je orginele veren.
Onze E12 is ook voorzien van verlagingsveren, bodemvrijheid onder het subframe voor is slechts 15 cm, en toch raken we niks, terwijl we ook regelmatig op gravel en boswegen met flinke kuilen en hoge middenruggen terecht komen.
Terug naar banden, ook op de e12 zorgt 1 maat groter er al voor dat de banden de wielkasten raken bij volledige stuuruitslag, 195/65R15 gaat prima en is nauwelijks groter dan de standaard 195/70R14. Maar met 205/65R15 lopen de banden al aan.
Schijnbaar werd er vroeger geen rekening gehouden met sneeuwkettingen.....
Overigens bevallen de klebers prima
Re: Het ultieme bandendraadje
Posted: Mon Nov 06, 2017 3:32 am
by Peter V.
Rijhoogte en geen probleem ben ik niet geheel met je eens.
Ik sta op Bilstein B6 met eibach maar heb ondertussen al tweemaal het subframe en carter geraakt. Voorzijde is wel degelijk een flink stuk gezakt.
Re: Het ultieme bandendraadje
Posted: Sun Nov 12, 2017 9:14 pm
by bmw e12 e21
Ik heb op mijn Daily Falken Azenis FK510 225/45/17
en bener tevreden van. Betaalbaar en goed.
Volgende test wijst ook uit dat ze tot de top behoren.
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm
Re: Het ultieme bandendraadje
Posted: Mon Apr 02, 2018 8:22 am
by uwbuurman
Gewoon om de goede dingen te doen:
Breedsetje alpina onder de e21 323i dan maar voorzien van voor 195-50/15 en achter 205-50/15? Maar dan heb ik achter meer wanghoogte dan voor, dus klopt dit?
En Vredestein Sportrac 5 gaan erop, we zijn met elkaar nog steeds van mening dat dat het beste is momenteel?
Hoor graag meningen met onderbouwing, want ik zie door de banden het ventiel niet meer.
Re: Het ultieme bandendraadje
Posted: Mon Apr 02, 2018 7:21 pm
by Jeroen
Ik vind die "Alpina" combi van mate idd prima werken hoor. Top 3 blijft wel een beetje hetzelfde (zie onder) al zal het wat stuivertje wisselen zijn tussen met name 1 en 2 en is een bandendiscussie net zoiets als een motoroliediscussie geloof ik.
1. Vredestein Sportrac 5, zowel nat als droog erg goed en ook slijtvast
2. Conti PremiumContact2, droog en nat gewoon goed
3. Uniroyal RainSport3, een echte natweerband volgens de traditie van Uniroyal, maar droog iets minder grip
Re: Het ultieme bandendraadje
Posted: Mon Apr 02, 2018 10:53 pm
by uwbuurman
Prima, dan bestel ik de vredensteins. Lijkt alleen zo raar dat ze achter een hogere wang hebben.
Re: Het ultieme bandendraadje
Posted: Tue Apr 03, 2018 8:20 am
by Peter V.
Zoals al eerder heb ik toen besloten om rondom de 195/50/15 te doen.
Re: Het ultieme bandendraadje
Posted: Tue Apr 03, 2018 8:25 am
by gerrit323
Ik heb de uniroyal rainsport 3 op de 320is en je voelt hem bij droog weer idd iets sneller smeren .. dankzij de goede balans van een 320is werkt die band op die auto ook op droog wegdek meer dan ok .. ik had geen klagen in de eifel .. op een wagen met zwaardere motor in de neus is het waarschijnlijk een ander verhaal
Bij nat weer heb ik nog geen betere band gehad .. toch niet in die maten.
Vanaf 17inch is het weer een ander verhaal .. Veel meer keuze
Re: Het ultieme bandendraadje
Posted: Tue Apr 03, 2018 8:55 am
by Jeroen
320iS is heerlijk gebalanceerd en heeft weinig koppel, vandaar dat ik het ook prioma aandurfde om Toyo R1-R's te plaatsen en zelfs dat gaat in de regen prima. Heb je een zwaardere neus zoals met een zespitter, of een lichte kont die graag wat overstuur laat zien dan wordt het al kritischer, laat dat nou beide het geval zijn bij een E21 zespitter haha!
Qua bandenmaat in 15" komt 205/50-15 het dichtst bij de oorspronkelijke bandenmaat en zal dus tot de minste tellerafwijking leiden (ca 1%), dus die keuze, ook door Alpina, lijkt me heel logisch. Alleen ivm mogelijk aanlopen tegen het voorscherm is voor de voorkant voor een iets smaller maatje gekozen. Werkt prima en heeft geen nadelige gevolgen.
195/50-15 achter vind ik zelf al veel minder fraai staan (net als een E30 op die banden), ik vind dat de wielkasten dan niet erg lekker gevuld zijn, en je hebt een iets grotere tellerafwijking (ruim 2%). Als ik een E21 op die combi van 195 en 205 van de zijkant zie vind ik dat zeker prima staan, een iets kleiner wiel voor misstaat zeker niet.