Page 10 of 24
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Sat Aug 20, 2011 9:56 pm
by Peter V.
Even wat beelden erbij:
Rechts is de hardyschijf:
De afgescheurde tussenlager:
Je moet de voorste en achterste deel van de cardanas scheiden door de bout te verwijderen. Wel even merken.
Ik heb een trekker gebruikt maar voorzichtig met een dremel doorslijpen kan ook om het lager te verwijderen. Zit niet erg vast.
Met een passende PVC-pijp het nieuwe lager plaatsen.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Thu Aug 25, 2011 4:44 pm
by bartgouda
Auto is weer gemaakt! De grote bout die de 2 delen van de cardanas verbindt bleek zichzelf los te hebben gewrikt in al die jaren.
Nieuwe bout erin en klaar! Auto rijdt nu weer helemaal goed!
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Thu Aug 25, 2011 9:08 pm
by 315jurre
Mooi man!!!
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Mon Sep 05, 2011 1:31 pm
by bartgouda
Mijn schroefset moet over 1 á 2 weekjes binnenkomen, en ik zou eigenlijk wel zo'n carterbeschermer willen... lijkt me geen overbodige luxe
Op de Koffiemeeting zag ik iemand er één aan iemand overhandigen... weet iemand waar je die dingen kan krijgen? Googlen levert niks op.
Daarnaast: Heeft iemand ervaring met het omrollen van de binnenste wielkastrand bij E21's? m'n velgen voor komen nogal een eind naar buiten (14x7 et10), en om aanlopen te voorkomen zou ik deze wel willen (laten) rollen.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Thu Sep 08, 2011 9:34 am
by e21bart
Bij verlaging van een e21 krijg je als het goed is brute camber, je kan setjes kopen om dit te verminderen geloof ik, dis je wielkasten zou ik pas uitrollen als je de gaz set eronder zit, heb je trouwens interesse in 323i remklauwen voor de voorkant? Ik ben namelijk bezig met volvo klauwen pas te maken
Ik hoor het wel

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Sun Sep 11, 2011 10:05 am
by bartgouda
e21bart wrote:Bij verlaging van een e21 krijg je als het goed is brute camber, je kan setjes kopen om dit te verminderen geloof ik, dis je wielkasten zou ik pas uitrollen als je de gaz set eronder zit, heb je trouwens interesse in 323i remklauwen voor de voorkant? Ik ben namelijk bezig met volvo klauwen pas te maken
Ik hoor het wel

Ja maar ik heb ook plannen voor brute wielen, en dan zal het wel moeten... Ik wou het nu maar alvast doen.
Daar heb ik opzich wel interesse in ja, hoeveel wil je er voor hebben?
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Sun Sep 11, 2011 10:29 pm
by e21bart
Oke tja dat verandert de zaak natuurlijk he
Wat betreft de renklauwen deze Heb ik gekocht bij leon, er zitten goede, om niet te zeggen bijna nieuwe remblokken in, en de remleidingen zitten erbij, de montage is dus zo gepiept, schijven zijn ook nog in zeer goede staat, maar ik ben nog op zoek naar andere die beter passen met de volvos, heeft het haast wat betreft de klauwen en schijven? Klauwen is geen probleem, maar schijven bewaar ik liever nog even ivm met het zoeken, als er al wat te vinden is
Klauwen en schijven zal zo'n 50 euro worden laat maar even horen hoe en wat
Gr bart
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Mon Sep 12, 2011 4:41 pm
by bartgouda
e21bart wrote:Oke tja dat verandert de zaak natuurlijk he
Wat betreft de renklauwen deze Heb ik gekocht bij leon, er zitten goede, om niet te zeggen bijna nieuwe remblokken in, en de remleidingen zitten erbij, de montage is dus zo gepiept, schijven zijn ook nog in zeer goede staat, maar ik ben nog op zoek naar andere die beter passen met de volvos, heeft het haast wat betreft de klauwen en schijven? Klauwen is geen probleem, maar schijven bewaar ik liever nog even ivm met het zoeken, als er al wat te vinden is
Klauwen en schijven zal zo'n 50 euro worden laat maar even horen hoe en wat
Gr bart
Nee ik heb zeker geen haast, dus kijk eerst maar hoe en wat met die schijven. Zit een beetje krap qua budget momenteel haha:P
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Mon Sep 12, 2011 6:12 pm
by e21bart
Haha daar heeft iedereen op zijn tijd wel eens last van
Ik laat wel wat horen als ik er uit ben.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Mon Sep 12, 2011 7:46 pm
by Peter V.
De schijven aanpassen aan de volvo klauwen?
Ik kan me vaag herinneren dat je de remklauw of houder moet uitvijlen om ze goed passend te krijgen om de schijf.
Wondermike heeft deze ombouw ook dus even kijken in zijn Baurtopic laat volgens mij wel foto's zien.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Mon Sep 12, 2011 8:03 pm
by bartgouda
Peter V. wrote:De schijven aanpassen aan de volvo klauwen?
Ik kan me vaag herinneren dat je de remklauw of houder moet uitvijlen om ze goed passend te krijgen om de schijf.
Wondermike heeft deze ombouw ook dus even kijken in zijn Baurtopic laat volgens mij wel foto's zien.
Wat je zou kunnen doen is de schijf lichtjes afdraaien... alleen lijkt dit me een heel slecht idee wat betreft stevigheid e.d.
Ik zou de klauw aan de schijf aanpassen, maar eigenlijk wil ik die schijven.... haha:P
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Mon Sep 12, 2011 8:53 pm
by Jeroen
Schijf afdraaien? Andere schijven?
Er zijn mij een paar issues bekend met de Volvo klauwen:
1. klauw moet anders gecentreerd worden op de schijf, prima te doen met de juiste (maat & kwaliteit) carrosserieringen
2. klauw en dus het remblok hangt iets teveel over de schijf heen waardoor er minder remblok op de schijf komt. op te lossen door van de boutgaten een beetje een sleuf te maken, dan is die overhang eenvoudig terug te brengen tot 1-2mm (klauw meer naar het hart brengen)
3. twee remleidingen benodigd ipv 1 bij de standaard Até en Girling klauwen, op te lossen met twee stukken vaste leiding en t-stuk
4. bepaalde remblokken gaan door hun dikte erg lastig om de schijf heen, evt blokken iets afschuren
En de remklauwen tevoren reviseren! Vergeet ik nog wat dan?
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Mon Sep 12, 2011 9:09 pm
by bmw328ie21
Jeroen. je hebt helemaal gelijk en je bent niks vergeten
Groetjes Sven
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Mon Sep 12, 2011 9:50 pm
by Jeroen
Thanks trackmaster!

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Mon Sep 12, 2011 11:03 pm
by bartgouda
Haha sorry ik dacht dat de dikte van de schijf een probleem zou zijn, vandaar.
Klinkt wel als een nuttige upgrade!