Page 10 of 11

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Posted: Thu May 04, 2023 8:08 am
by chocolatos
Goedemorgen!

Al een hele lange tijd heb ik niets meer gepost, maar de laatste twee jaar heb ik amper gereden met de baur. Vorig jaar reed ik naar het werk en onderweg kwam ik plotseling stil te staan. De auto sloeg ineens af. Starten lukte even, maar viel snel weer uit. Met hulp de auto geduwd naar een veilige plaats. Savonds weer geprobeerd, toen liep hij weer en ben ik met de auto thuis gekomen. Ik dacht gelijk aan het brandstofpomprelais, deze symptomen herkende ik van eerder. Dus een nieuw relais geïnstalleerd, maar dit mocht niet baten, de kwaal bleef. Na de winter was de kwaal er uiteraard nog.
Ik heb een nieuw brandstoffilter geplaatst, en even leek er succes. Ik ben er weer naar werk mee gereden zonder problemen. Savonds wil ik wegrijden, vrijwel direct viel hij weer uit.

Ik heb de brandstofpomp nagekeken en bij aansluiten op direct stroom hoor ik de pomp lopen.
Als ik het relais doorlus dan blijft de kwaal aanwezig.
Ik ben even helemaal het spoor bijster..

Nu denk ik nog aan 2 dingen..
-regeleenheid (hoe test ik dat?)
-diode relais (is dat mogelijk met deze symptomen? Ik weet niet goed wat de functie van dit relais is)
-massaprobleem (waar zou ik dit vinden?)

Er is vonk, er is brandstof.. soms rijdt hij wel, maar kan elk moment zomaar ineens uitvallen (alsof je de auto uitzet)...

Wie kan mij helpen?

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Posted: Thu May 04, 2023 9:43 am
by Jeroen
Irritant zeg! Wel even van belang is: slaat de auto tijdens het rijden af, of als je bijv afremt of voor het verkeerslicht staat?

Een defecte brandstofpomp kondigt zichzelf nogal eens aan door meer geluid te gaan maken, maar kan er ook best ineens mee ophouden, al vind ik het dan niet geloofwaardig dat die het direct daarna weer doet. Verder is het zo dat als de brandstofpomp om welke reden uitvalt (vast loopt of geen stroom meer krijgt) je nog even brandstof hebt om op door te rijden waarna je op een tekort aan brandstof al haperend tot stilstand komt, dus niet in 1 klap uit.

Als de motor wel in 1x uitvalt, is het eerder een elektrisch probleem. Of helemaal geen stroom meer maar dan moet alles dus uit gaan, dan kan het bijv je contactslot zijn, maar meest waarschijnlijk is dat het dan een ontstekingsprobleem is. Daarbij denk ik dan idd aan de regeleenheid die met opwarmen een slecht contact maakt (zelf al eens gehad), kan ook door oxidatie een slecht massacontact maken daar waar deze op de carrosserie geschroefd zit. Dat laatste kun je controleren, verder is het lastig testen, kun je beter even een ander exemplaar proberen. Een andere kans hebber die mij zo te binnen schiet is de impulsgever die in de stroomverdeler (ontsteking) zit.

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Posted: Thu May 04, 2023 9:49 am
by Jeroen
Zie trouwens ook hier: https://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?t=24358

Dioderelais was ik nog vergeten, bepaalde relais zijn als dioderelais uitgevoerd, da's eigenlijk een relais met een ingebouwde beveiliging om spanningspieken als gevolg van het eigen schakelen te absorberen. Zo'n relais vervangen door een niet-dioderelais is dan een risico omdat je dan kans maakt dat je gevoelige elektronica met zo'n spanningspiek uitfikt. In meer moderne auto's met een DME is daarop meer risico dan bij eeveel eenvoudiger uitgevoerde E21, maar als er één onderdeel is dat gevoelig is in een E21, dan is dat wel de regeleenheid van de ontsteking.

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Posted: Sat May 06, 2023 7:58 am
by chocolatos
Bedankt voor de info!
Ik heb gelijk een nieuwe regeleenheid besteld via ebay (merk Hitachi).
Gisteren heb ik de stekker los getrokken om te kijken of hier nog iets vreemds aan te zien was (corrosie iod). Het viel mij op dat de regeleenheid 7 pins heeft maar mijn stekker 6 van de 7 aansluitingen heeft. Is dat normaal?

Gisteren opnieuw gestart, eerste keer viel hij na 20 sec uit. Beetje aan de stekker bewogen (meer heb ik niet gedaan) en toen bleef hij lopen! Ben ermee naar huis gereden en vlak voor thuiskomst viel hij weer uit. Gelukkig niet midden op een kruispunt, waar ik bang voor was..
Dit doet het vermoeden rijzen dat het een elektrisch probleem moet zijn.
Dinsdag komt de nieuwe regeleenheid binnen. Nog tips bij het verwijderen/installeren hiervan?

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Posted: Sat May 06, 2023 9:16 am
by uwbuurman
Bedoel je met regeleenheid dat ding op je spatbord, dat kastje? Dan moet je er voldoende koelpasta of hoe heet dat tussendoen. Zonder dat fik je m er binnen de kortste keren uit. Daarnaast zou ik op de stekker alle pinnen opschuren.

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Posted: Sat May 06, 2023 7:29 pm
by chocolatos
uwbuurman wrote: Sat May 06, 2023 9:16 am Bedoel je met regeleenheid dat ding op je spatbord, dat kastje? Dan moet je er voldoende koelpasta of hoe heet dat tussendoen. Zonder dat fik je m er binnen de kortste keren uit. Daarnaast zou ik op de stekker alle pinnen opschuren.
Ja, die bedoel ik!
Ik zal je tips meenemen bij de installatie. Maar 6-pins-stekker is dus normaal?

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Posted: Sat May 06, 2023 11:24 pm
by uwbuurman
Ja

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Posted: Sun May 14, 2023 10:56 pm
by chocolatos
Regeleenheid via Ebay binnengekomen, merk Huco.. op de achterzijde staat ook Hitachi.. Zal allemaal wel hetzelfde zijn.

Afijn, eergisteren de eenheid met de meegeleverde koelpasta gemonteerd na de onderplaat zo goed als mogelijk ontdaan te hebben van de oude pasta. Contactpunten van de stekker zagen er schoon uit.
Auto gestart en hij liep. Dit was nog geen garantie dat het euvel nu verholpen zou zijn.. hij startte immers eerder ook wel.

Volgende dag toch een klein stukje gereden, zonder problemen. Vandaag langere stuk gereden zonder problemen! Ik hoop dat hiermee het probleem is opgelost!

Ik had een tijd geleden een sportstuur gekocht tijdens de oldtimerdag in Boekelo. Dit was het moment om hem te installeren!

Image

Hij is een slagje kleiner dan mijn vorige, dat is wel wennen. Maar het leer van het oude stuurtje brokkelde al langzaamaan af, dus tijd voor iets nieuws!

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Posted: Sun May 14, 2023 11:07 pm
by uwbuurman
Leuk leuk!! En mooi dat je problemen nu over lijken te zijn!

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Posted: Mon May 15, 2023 10:29 am
by Jeroen
Top, de eerste tekenen zijn iig positief!

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Posted: Thu Oct 26, 2023 2:38 pm
by Groentje_me
Mooi dat je probleem nu opgelost lijkt! Leuke Baur, en een 318i rijd toch best vlot :)

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Posted: Sat Nov 01, 2025 1:45 pm
by chocolatos
Zo, daar ben ik weer.. weinig gereden met de bmw afgelopen 2 jaar. Al die tijd is de koude start heel slecht geweest en heb een nieuwe thermo tijd schakelaar gekocht en geinstalleerd. Lijkt erop dat dat nu verholpen is..
Maar naast dat hij koud niet lekker startte, begon hij ook in te houden en te haperen bij het accellereren tussen de 1500 en 3500 toeren als de motor op temperatuur was, dus even vol doortrappen zat er niet in.
Ook draait de auto stationair (als hij warm is) wat onrustig.. hij schommelt met de toeren. Zie hier een filmpje:

https://drive.google.com/file/d/1EtH4_0 ... p=drivesdk

Ik kan geen vacuumlek ontdekken. WUR wellicht loshalen? Andere tips?

Verder is het ruitje van mn dakje bijna helemaal los geraakt bij de stiksels en de rubberen rand tussen het doek en de ruit uitgedroogd en gescheurd. Tips waar ik het dak zou kunnen laten repareren, regio Enschede?

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Posted: Mon Nov 03, 2025 1:42 pm
by chocolatos
Ben toch een redelijke scheur tegengekomen in de slang van de carterontluchting.. nieuwe is NLA, dus maar een andere oplossing zoeken.
Tevens heb ik de nieuwe TTS ook even doorgemeten op weerstand en ik krijg een oneindig hoge weerstand, dit zou toch in ieder geval heel laag moeten zijn in koude toestand? Mn oude TTS ook gemeten, die komt op 69 ohm, zowel koud als warm. Daar gebeurt dus ook niks lijkt me? Hoeveel ohm zou je ongeveer moeten meten op de TTS als die koud is?
Nieuwe weer retour, even kijken of ik een andere opgestuurd krijg.

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Posted: Mon Nov 10, 2025 2:19 pm
by chocolatos
Nou, tijdelijk een universele slang er tussen gezet voor de carterontluchting, maar er veranderde uiteindelijk niets aan de situatie waar ik eerst mee begon.. hij startte slecht, en eenmaal warm ging die jo-jo-en..
Ik was er klaar mee en ben weer van voor af aan begonnen. Vonk check. Bougies eruit, helemaal nat van benzine. Ontsteking dan waarschijnlijk helemaal mis?
Klepdeksel eraf, TDC ingesteld, krukas op tijd, maar de rotor stond er helemaal naast! Een tijd geleden had ik al eens gezegd dat de stroomverdeler eruit is geweest en nooit weer heeft gestaan als dat hij ooit stond. Ondanks dat reed hij wel... Met angst dat ik m helemaal niet aan de praat zou krijgen heb ik (voor het eerst) zelf de kleppen gesteld en daarna de verdeler eruit getrokken (ja, met cyl 1 op TDC deze keer). Op de juiste manier volgens de vraagbaak en Haynes weer teruggezet, rotor weer mooi in lijn met het merkteken.
Verder luchtfilterhuis eraf getrokken om te zien of er geen blokkade zat voor de luchtaanvoer. Dit was wel goed. Accu weer aangesloten en hij startte! Daarna nog in warme toestand met vacuum eraf de dynamische timing met stroboscoop afgesteld. En wat klinkt hij nu lekker! Net lekker stukje buitenaf gereden! Ben benieuwd naar de koude start..

Re: Even voorstellen: blauwe BMW 318i Baur 44TBGL

Posted: Mon Nov 10, 2025 2:27 pm
by Jeroen
Fingers crossed!