Peter's knutselhoek.

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12124
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Peter V. »

Langzaam komen alle zwakke punten naar boven van de E60.

* Afgelopen jaar natuurlijk de uitval gehad van de CCC-unit. Deze is weer gerepareerd en doet vooralsnog probleemloos.
* Het kraken in de voorwielophanging is nu ook weg. Na alle draagarmen en kogels gedaan te hebben ook nog nieuwe dempers en toplagers.
* Nu komt het volgende item......Gescheurd uitlaatspruitstuk. Stank in de auto, soms wat anders oppakken van de turbo etc.

Deze zal worden vervangen door een gietijzer exemplaar van de E39 530d. Feit is dat het een kloteklus is en tijd en ruimte op dit moment mijn grootste probleem is. Oftewel dit wordt gedaan.

Blijven er nog twee geijkte items over:

* Inlaattraject met wervelkleppen.
* Krukaspoulie met rubber hart.

Aangezien we bijna op 250000 km staan zullen deze ook wel aan de beurt komen.

Komt uiteraard weer de vraag van velen.... Moet je al dat geld steken in een auto die 13 jaar oud is. Mijn antwoord is JA.
Auto rijdt verder goed en de nieuwere diesels van BMW zijn zeker niet beter van bouwkwaliteit.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19149
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter's knutselhoek.

Post by uwbuurman »

Heb je die stak de hele tijd in de auto, Peter? Ik heb het ook soms in de e91, die hetzelfde bouwjaar en iets meer kilometers kent. Balen, maar verstandig om te laten doen. e39 spruitstuk past 1 op 1?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12124
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Peter V. »

Zodra ik stilsta dan komt die uitlaatlucht in het interieur. Je ruikt het ook duidelijk in de motorruimte. Soms is het natuurlijk een pakking bij de turbo of zo maar ik heb met een camera even gekeken en ik zie duidelijk de scheuren.

Als je rijd heb je er natuurlijk geen last van vanwege de wind.

Het gietijzer spruitstuk van de E39 530d past inderdaad zonder aanpassingen. BMW heeft alleen bij de E60 vanwege gewichtsbesparing besloten om er RVS op te monteren.

Offenga bijvoorbeeld heeft zelfs een compleet pakket maar dan krijg je een aftermarket gietijzer spruitstuk. Probleem is dat die kanalen net iets kleiner zijn waardoor je vermogensverlies heb. Als je erop googled dan wordt alles duidelijk.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29967
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Jeroen »

Die RVS spruitstukken zijn idd doffe ellende, op de E36 M3 was dat ook al gezeik, terwijl ze ook nog eens krankzinnig duur zijn. Bekende upgrade. Ik vind het opmerkelijk wat BMW heeft gedaan om het gewicht van de E60 laag te houden en met veel succes, maar met de spruitstukken net even een brug te ver.

Heb je nu al nieuwe dempers en toplagers of staat dat nog op de planning? Ik ga dat wel in de loop van dit jaar doen, en dan obv Koni Special Active dempers.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12124
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Peter V. »

Ik heb al nieuwe dempers en toplagers inderdaad.

Toplagers van sachs genomen en de dempers zijn Monroe OESpectrum.

Ik was heel sceptisch tegenover Monroe dempers omdat het niet altijd zo goed uit de testen komt maar ik werd goed overtuigd.
Mocht ik er niet tevreden over zijn gaf mijn garage me de mogelijkheid om ze kostenloos te ruilen tegen Bilsteins of Sachs.

Zij (monroe) geven er 5 jaar garantie op en ik moet zeggen. Tot nu toe geen klachten. Het reageert beter dan hoe ik de auto kocht met toen 150000 km erop. Ik moet natuurlijk wel zeggen dat ik waarschijnlijk andere eisen heb dan sommige hier.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Peter's knutselhoek.

Post by 323baur »

Ik heb hier nog een spruitstuk liggen.
Destijds ten onrechte vervangen, bleek slechts een pakking te zijn.
Ligt hier klaar voor je. Zero euro.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Peter's knutselhoek.

Post by bmw e12 e21 »

Zo te zien heb je idd de standaard e60 kwalen die bovenkomen... Maar eenmaal vervangen kan je weer jaren verder.
Ik wil ook nog liefst jaren genieten van mijn e91.
Spruitstuk e39 past perfect. Peter_p heeft dat vroeger ook op zijn e61 gemonteerd.
Maar die rijd nu al jaren probleemloos terug met een e39. :D
Back to the roots, haha.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Peter's knutselhoek.

Post by BertjeConti »

Ik ben ook tevreden over mijn Monroe dempers hoor.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29967
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Jeroen »

Mijn vroegere E30 325i stond op zeer recente Monroe Sensatracs. Erg tevreden over, totdat ik toch maar Bilsteins monteerde, omdat ik ze al had liggen. Het verschil was fors. Dat had ik eerder ook al met gele Koni's. Leuk, maar beiden zijn niet in staat uitdagende situaties (bijv een klinkerweg) te verwerken zoals Bilsteins dat kunnen.

Destijds testte ik dat op een bol staande klinkerweg in mijn vroegere woonplaats. Met Koni geel of Monroe Sensatrac en dan met 140 er overheen, en langzaam dreef de auto naar de kant, van de bolling af. Met Bilsteins eronder bleef de auto neutraal. Vrij extreme test maar toonde heel goed aan hoe de Bilsteins toch het beste in staat waren oneffenheden te volgen.

Sindsdien is Bilstein voor mij de absolute standaard, maar na enige honderden km's met de nieuwe Koni Special Active (en voorganger FSD was al niet slecht) gaat de E60 wel de actieve Koni's krijgen. Dat maakt dat de auto een bijzondere goede combi van sportiviteit en comfort krijgt (progressief karakter), maar nou eens een keer zonder dat je met andere veren en/of stabi's aan de slag hoeft.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12124
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Peter V. »

Dat is precies zoals ik al aangaf Jeroen. Niet iedereen heeft dezelfde eisen. Ik vind het zo goed. Mijn rijstijl is niet extreem en zeker niet met de E60.

@Ite, Bedankt voor je aanbod maar ik ben al voorzien. Kosten waren ook niets voor deze
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29967
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Jeroen »

Eens hoor, anders reden we allemaal in een Astra. En nu rijden we allemaal in een E21 en een E60. :whistle
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Peter's knutselhoek.

Post by 323baur »

Jeroen wrote: Sat Apr 06, 2019 12:13 am Eens hoor, anders reden we allemaal in een Astra. En nu rijden we allemaal in een E21 en een E60. :whistle
Niet allemaal :bag
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2571
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Manitoba »

323baur wrote: Sun Apr 07, 2019 7:53 pm
Jeroen wrote: Sat Apr 06, 2019 12:13 am Eens hoor, anders reden we allemaal in een Astra. En nu rijden we allemaal in een E21 en een E60. :whistle
Niet allemaal :bag
Zeker niet! :mrgreen: :shake

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12124
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Peter V. »

Ik zit erover te denken om bij de 525d op voorhand al de beruchte krukaspoelie te vervangen voordat deze straks in Italië verrot gaat.
Aangezien ik nabij de 250000 km zit zal het niet lang meer duren. De multiriemen zitten er ook 100000 km op nu.

Weten jullie welk merk BMW als oem gebruikt? Ik lees verschillende verhalen maar meestal wordt Corteco genoemd. BMW vraagt ruim 400 euro en autodoc vraagt voor de corteco 221 euro (incl de 22% korting nu)
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Peter's knutselhoek.

Post by Nick1984 »

idd, Corteco, die moet je hebben, meestal is het op maandag 24% bij Autodoc ;)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Post Reply