Peter's knutselhoek.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
Langzaam komen alle zwakke punten naar boven van de E60.
* Afgelopen jaar natuurlijk de uitval gehad van de CCC-unit. Deze is weer gerepareerd en doet vooralsnog probleemloos.
* Het kraken in de voorwielophanging is nu ook weg. Na alle draagarmen en kogels gedaan te hebben ook nog nieuwe dempers en toplagers.
* Nu komt het volgende item......Gescheurd uitlaatspruitstuk. Stank in de auto, soms wat anders oppakken van de turbo etc.
Deze zal worden vervangen door een gietijzer exemplaar van de E39 530d. Feit is dat het een kloteklus is en tijd en ruimte op dit moment mijn grootste probleem is. Oftewel dit wordt gedaan.
Blijven er nog twee geijkte items over:
* Inlaattraject met wervelkleppen.
* Krukaspoulie met rubber hart.
Aangezien we bijna op 250000 km staan zullen deze ook wel aan de beurt komen.
Komt uiteraard weer de vraag van velen.... Moet je al dat geld steken in een auto die 13 jaar oud is. Mijn antwoord is JA.
Auto rijdt verder goed en de nieuwere diesels van BMW zijn zeker niet beter van bouwkwaliteit.
* Afgelopen jaar natuurlijk de uitval gehad van de CCC-unit. Deze is weer gerepareerd en doet vooralsnog probleemloos.
* Het kraken in de voorwielophanging is nu ook weg. Na alle draagarmen en kogels gedaan te hebben ook nog nieuwe dempers en toplagers.
* Nu komt het volgende item......Gescheurd uitlaatspruitstuk. Stank in de auto, soms wat anders oppakken van de turbo etc.
Deze zal worden vervangen door een gietijzer exemplaar van de E39 530d. Feit is dat het een kloteklus is en tijd en ruimte op dit moment mijn grootste probleem is. Oftewel dit wordt gedaan.
Blijven er nog twee geijkte items over:
* Inlaattraject met wervelkleppen.
* Krukaspoulie met rubber hart.
Aangezien we bijna op 250000 km staan zullen deze ook wel aan de beurt komen.
Komt uiteraard weer de vraag van velen.... Moet je al dat geld steken in een auto die 13 jaar oud is. Mijn antwoord is JA.
Auto rijdt verder goed en de nieuwere diesels van BMW zijn zeker niet beter van bouwkwaliteit.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19149
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter's knutselhoek.
Heb je die stak de hele tijd in de auto, Peter? Ik heb het ook soms in de e91, die hetzelfde bouwjaar en iets meer kilometers kent. Balen, maar verstandig om te laten doen. e39 spruitstuk past 1 op 1?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
Zodra ik stilsta dan komt die uitlaatlucht in het interieur. Je ruikt het ook duidelijk in de motorruimte. Soms is het natuurlijk een pakking bij de turbo of zo maar ik heb met een camera even gekeken en ik zie duidelijk de scheuren.
Als je rijd heb je er natuurlijk geen last van vanwege de wind.
Het gietijzer spruitstuk van de E39 530d past inderdaad zonder aanpassingen. BMW heeft alleen bij de E60 vanwege gewichtsbesparing besloten om er RVS op te monteren.
Offenga bijvoorbeeld heeft zelfs een compleet pakket maar dan krijg je een aftermarket gietijzer spruitstuk. Probleem is dat die kanalen net iets kleiner zijn waardoor je vermogensverlies heb. Als je erop googled dan wordt alles duidelijk.
Als je rijd heb je er natuurlijk geen last van vanwege de wind.
Het gietijzer spruitstuk van de E39 530d past inderdaad zonder aanpassingen. BMW heeft alleen bij de E60 vanwege gewichtsbesparing besloten om er RVS op te monteren.
Offenga bijvoorbeeld heeft zelfs een compleet pakket maar dan krijg je een aftermarket gietijzer spruitstuk. Probleem is dat die kanalen net iets kleiner zijn waardoor je vermogensverlies heb. Als je erop googled dan wordt alles duidelijk.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29967
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter's knutselhoek.
Die RVS spruitstukken zijn idd doffe ellende, op de E36 M3 was dat ook al gezeik, terwijl ze ook nog eens krankzinnig duur zijn. Bekende upgrade. Ik vind het opmerkelijk wat BMW heeft gedaan om het gewicht van de E60 laag te houden en met veel succes, maar met de spruitstukken net even een brug te ver.
Heb je nu al nieuwe dempers en toplagers of staat dat nog op de planning? Ik ga dat wel in de loop van dit jaar doen, en dan obv Koni Special Active dempers.
Heb je nu al nieuwe dempers en toplagers of staat dat nog op de planning? Ik ga dat wel in de loop van dit jaar doen, en dan obv Koni Special Active dempers.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
Ik heb al nieuwe dempers en toplagers inderdaad.
Toplagers van sachs genomen en de dempers zijn Monroe OESpectrum.
Ik was heel sceptisch tegenover Monroe dempers omdat het niet altijd zo goed uit de testen komt maar ik werd goed overtuigd.
Mocht ik er niet tevreden over zijn gaf mijn garage me de mogelijkheid om ze kostenloos te ruilen tegen Bilsteins of Sachs.
Zij (monroe) geven er 5 jaar garantie op en ik moet zeggen. Tot nu toe geen klachten. Het reageert beter dan hoe ik de auto kocht met toen 150000 km erop. Ik moet natuurlijk wel zeggen dat ik waarschijnlijk andere eisen heb dan sommige hier.
Toplagers van sachs genomen en de dempers zijn Monroe OESpectrum.
Ik was heel sceptisch tegenover Monroe dempers omdat het niet altijd zo goed uit de testen komt maar ik werd goed overtuigd.
Mocht ik er niet tevreden over zijn gaf mijn garage me de mogelijkheid om ze kostenloos te ruilen tegen Bilsteins of Sachs.
Zij (monroe) geven er 5 jaar garantie op en ik moet zeggen. Tot nu toe geen klachten. Het reageert beter dan hoe ik de auto kocht met toen 150000 km erop. Ik moet natuurlijk wel zeggen dat ik waarschijnlijk andere eisen heb dan sommige hier.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter's knutselhoek.
Ik heb hier nog een spruitstuk liggen.
Destijds ten onrechte vervangen, bleek slechts een pakking te zijn.
Ligt hier klaar voor je. Zero euro.
Destijds ten onrechte vervangen, bleek slechts een pakking te zijn.
Ligt hier klaar voor je. Zero euro.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter's knutselhoek.
Zo te zien heb je idd de standaard e60 kwalen die bovenkomen... Maar eenmaal vervangen kan je weer jaren verder.
Ik wil ook nog liefst jaren genieten van mijn e91.
Spruitstuk e39 past perfect. Peter_p heeft dat vroeger ook op zijn e61 gemonteerd.
Maar die rijd nu al jaren probleemloos terug met een e39.
Back to the roots, haha.
Ik wil ook nog liefst jaren genieten van mijn e91.
Spruitstuk e39 past perfect. Peter_p heeft dat vroeger ook op zijn e61 gemonteerd.
Maar die rijd nu al jaren probleemloos terug met een e39.
Back to the roots, haha.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Peter's knutselhoek.
Ik ben ook tevreden over mijn Monroe dempers hoor.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29967
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter's knutselhoek.
Mijn vroegere E30 325i stond op zeer recente Monroe Sensatracs. Erg tevreden over, totdat ik toch maar Bilsteins monteerde, omdat ik ze al had liggen. Het verschil was fors. Dat had ik eerder ook al met gele Koni's. Leuk, maar beiden zijn niet in staat uitdagende situaties (bijv een klinkerweg) te verwerken zoals Bilsteins dat kunnen.
Destijds testte ik dat op een bol staande klinkerweg in mijn vroegere woonplaats. Met Koni geel of Monroe Sensatrac en dan met 140 er overheen, en langzaam dreef de auto naar de kant, van de bolling af. Met Bilsteins eronder bleef de auto neutraal. Vrij extreme test maar toonde heel goed aan hoe de Bilsteins toch het beste in staat waren oneffenheden te volgen.
Sindsdien is Bilstein voor mij de absolute standaard, maar na enige honderden km's met de nieuwe Koni Special Active (en voorganger FSD was al niet slecht) gaat de E60 wel de actieve Koni's krijgen. Dat maakt dat de auto een bijzondere goede combi van sportiviteit en comfort krijgt (progressief karakter), maar nou eens een keer zonder dat je met andere veren en/of stabi's aan de slag hoeft.
Destijds testte ik dat op een bol staande klinkerweg in mijn vroegere woonplaats. Met Koni geel of Monroe Sensatrac en dan met 140 er overheen, en langzaam dreef de auto naar de kant, van de bolling af. Met Bilsteins eronder bleef de auto neutraal. Vrij extreme test maar toonde heel goed aan hoe de Bilsteins toch het beste in staat waren oneffenheden te volgen.
Sindsdien is Bilstein voor mij de absolute standaard, maar na enige honderden km's met de nieuwe Koni Special Active (en voorganger FSD was al niet slecht) gaat de E60 wel de actieve Koni's krijgen. Dat maakt dat de auto een bijzondere goede combi van sportiviteit en comfort krijgt (progressief karakter), maar nou eens een keer zonder dat je met andere veren en/of stabi's aan de slag hoeft.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
Dat is precies zoals ik al aangaf Jeroen. Niet iedereen heeft dezelfde eisen. Ik vind het zo goed. Mijn rijstijl is niet extreem en zeker niet met de E60.
@Ite, Bedankt voor je aanbod maar ik ben al voorzien. Kosten waren ook niets voor deze
@Ite, Bedankt voor je aanbod maar ik ben al voorzien. Kosten waren ook niets voor deze
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29967
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter's knutselhoek.
Eens hoor, anders reden we allemaal in een Astra. En nu rijden we allemaal in een E21 en een E60. 
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter's knutselhoek.
Niet allemaalJeroen wrote: Sat Apr 06, 2019 12:13 am Eens hoor, anders reden we allemaal in een Astra. En nu rijden we allemaal in een E21 en een E60.![]()
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2571
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Peter's knutselhoek.
Zeker niet!
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
Ik zit erover te denken om bij de 525d op voorhand al de beruchte krukaspoelie te vervangen voordat deze straks in Italië verrot gaat.
Aangezien ik nabij de 250000 km zit zal het niet lang meer duren. De multiriemen zitten er ook 100000 km op nu.
Weten jullie welk merk BMW als oem gebruikt? Ik lees verschillende verhalen maar meestal wordt Corteco genoemd. BMW vraagt ruim 400 euro en autodoc vraagt voor de corteco 221 euro (incl de 22% korting nu)
Aangezien ik nabij de 250000 km zit zal het niet lang meer duren. De multiriemen zitten er ook 100000 km op nu.
Weten jullie welk merk BMW als oem gebruikt? Ik lees verschillende verhalen maar meestal wordt Corteco genoemd. BMW vraagt ruim 400 euro en autodoc vraagt voor de corteco 221 euro (incl de 22% korting nu)
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Peter's knutselhoek.
idd, Corteco, die moet je hebben, meestal is het op maandag 24% bij Autodoc 
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]