Page 10 of 102

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jan 06, 2018 6:52 pm
by BertjeConti
Met de krimplak ging het mis doordat ik te dik gespoten had. Je moet namelijk 3 lagen aanbrengen om voldoende lak op het object te krijgen om het krimp effect te laten starten.

Image

Hierboven zie je wat er mis gaat als je teveel te snel achter elkaar op spuit, het begint te lopen en het krimpeffect is op de dikkere laag heftiger.
Bij de 2e poging heb ik tussen elke laag de laag aangedroogd met de fohn, ook het object vooraf opwarmen is aan te bevelen, het mag zeker 50 graden zijn.
Bij het spuiten van de 3e laag zie je plots dat het dof wordt, dan is het goed, maar spuit je teveel dan wordt het weer opnieuw glanzend.

Het krimp effect begint daarna pas, en het duurt zeker 24 uur voordat de lak voldoende aangedroogd is, maar is dan nog steeds zacht. Dan 20 minuten in de oven op 125 a 150 graden en dan is de lak pas hard.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jan 06, 2018 7:17 pm
by Jeroen
Nuttige info, thanks! :thumbsup

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jan 06, 2018 9:42 pm
by bmw e12 e21
Mooie upgrades Rob!
Nu heb je nooit meer last van een roestige benzinetank. :)

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jan 06, 2018 10:29 pm
by BertjeConti
bmw e12 e21 wrote:Mooie upgrades Rob!
Nu heb je nooit meer last van een roestige benzinetank. :)

Nog niet, er is nog wel wat werk voordat die tank operationeel is.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jan 07, 2018 10:41 am
by uwbuurman
Leuke stappen!!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Jan 10, 2018 8:33 pm
by Nick1984
Het rallyklokje ziet er echt goed uit, en de tank is ook perfect van maat :thumbsup
Weet je al hoe je de ontluchting gaat maken? Ik zou iemand zoeken die plastic kan lassen, dan is dat zo gefixt...

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Jan 15, 2018 8:48 pm
by BertjeConti
Nick1984 wrote:Het rallyklokje ziet er echt goed uit, en de tank is ook perfect van maat :thumbsup
Weet je al hoe je de ontluchting gaat maken? Ik zou iemand zoeken die plastic kan lassen, dan is dat zo gefixt...
Ik heb mij eens verdiept in de kunst van het kunststof lassen, eigenlijk lijkt het niet zo moeilijk als je weet welke kunststof je in de hand hebt, de regel is dat je alleen 2 dezelfde kunststoffen kunt lassen. De tank is gemaakt van HDPE oftewel High Density PolyEthyleen.
HDPE lasstaafjes zijn onderweg, heteluchtpistool is er al, dus kan er straks eens wat geoefend worden op een oude vergifspuit die van hetzelfde materiaal gemaakt is. lukt het naar wens, dan las ik zelf een ontluchtings aansluitingkje helemaal bovenaan op de vulhals van de tank. We'll see.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Jan 15, 2018 9:29 pm
by BertjeConti
De benzinetank heeft weer voor een nieuw projectje gezorgd. zoals ik al eerder schreef is de sensor in de tank niet compatibel met de benzinemeter in de auto, en daarnaast wil ik de benzinepompen in de tank gaan monteren, daarvoor moet de sensor op de huidige plaats wijken en zal er een andere brandstof niveau sensor ergens in de tank moeten komen.

Een doorzichtig slangetje aan de buitenkant op de tank is mij net wat te spartaans, dus eens naar een andere oplossing gezocht. Het schijnt mogelijk te zijn het brandstofniveau in een tank capacitief te meten. Met wat elecronica moet het dan mogelijk zijn de gemeten capaciteit om te zetten naar een signaal geschikt voor de benzinemeter in de auto.
Probleem van een capacitieve sensor is dat deze alleen voor industriele toepassingen bestaan en dus $$$ zijn.
Daarom maar eens een proefsensor in elkaar gezet met 2 koperen buizen die in elkaar geschoven zitten, en deze aan de multimeter gehangen. De metingen gaven geen consistente waarden, maar wel een verhoging van de capaciteit als je de sensor in een tankje benzine steekt. Ik verwachte dat het koper geen geschikt materiaal zou zijn, en daarom een beter exemplaar van aluminium gemaakt, bestaande uit een 15mm ronde buis en een 8mm ronde staaf. De staaf wordt op zijn plaats gehouden in de buis middels 2 HDPE busjes die ik zelf gegoten heb.
De 15mm buis is onderaan en bovenaan voorzien van 2mm gaatjes zodat de brandstof in de buis hetzelfde niveau zal aannemen als erbuiten.
De 15mm buis wordt in een messing puntstuk met knelkoppelling geklemd, en het puntstuk kan straks boven in de tank gemonteerd worden.

Deze sensor geeft al veel consistentere waarden, capaciteit leeg (lucht) is 80pf en als de sensor in 20cm benzine wordt onder gedompeld dan stijgt de capaciteit naar 120pF.

Nu is het zaak geschikte electronica te ontwerpen en firmware re schrijven die de capaciteit kan meten en omzetten naar iets wat de benzinemeter "snapt".
Hiervoor zal wederom de attiny (een soort arduino maar dan veel "lichter") gebruikt gaan worden. ben benieuwd of het gaat lukken.

Hier wat plaatjes van de sensor:

dit internet plaatje hielp nij verder:
Image

de materialen:
Image

in elkaar gezet, je ziet boven en onder de kleine gaatjes, sensor staat hier op de kop:
Image

detail:
Image

fertig:
Image

Uiteraard ga ik de sensor pas in de tank bouwen als de electronica betrouwbaar werkt.

Ook zijn de montagebeugels voor de tank al in zoverre aangepast dat ze de tank netjes vastklemmen, er moeten nu alleen nog montage plaatjes aan om ze degelijk aan de kofferbakbodem te monteren. Schiet niet op wat het is zo verrekte koud in mijn garage, en de reuma klachten deze winter helpen ook al niet mee.

montage zijde:
Image

onderzijde:
Image

onderzijde en achterzijde:
Image

bovenzijde:
Image

Uiteraard moeten de beugels ook nog ontroest en opnieuw gelakt worden.

Omdat ik 2 benzinepompen in de tank wil moesten er nieuwe pompjes komen, de huidige pomp heeft een diameter van 54mm en daarvan passen er geen 2 naast elkaar door een 85mm gat,
hopelijk zijn de nieuwe pompjes dun genoeg om samen door het gat te gaan.
De huidige pomp hangt nu samen met het filter horizon onder de wagenvloer. Omdat beide horizontaal gemonteerd zijn blijft er altijd lucht in de pomp en filter zitten, en dat geeft soms irritante bijgeluiden en is volgens mij ook niet zo goed.
het benzinefilter ga ik verhuizen naar de motorruimte alwaar het verticaal geplaatst wordt met de uitstroom naar boven , zodat het automatisch ontlucht.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Jan 16, 2018 6:50 pm
by BertjeConti
de pompjes zijn binnen, ze hebben een diameter van 38mm, dus kunnen ze gezamelijk naast elkaar door de appandages flens met een opening van 85mm naar binnen.

Ze zijn oorspronkelijk bedoeld voor een Ford Focus :bag , ze kunnen bij 90 l/u @ 3 bar leveren, veel minder dan mijn huidige pomp, maar nog ruim voldoende voor de NA M20.

Image

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Jan 16, 2018 8:22 pm
by uwbuurman
Waarom niet een wat zwaardere pomp? Wie weet wat je nog eens met je motor gaat doen

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Jan 16, 2018 8:59 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote:Waarom niet een wat zwaardere pomp? Wie weet wat je nog eens met je motor gaat doen
Zien we dan wel weer, maar zwaarder is dikker en die gaan niet gezamenlijk door het apendage gat. Overigens kan ik ze straks eventueel beide tegelijk aanzetten, dan verdubbelt de capaciteit heel simpel.
Voorlopig geen plannen met de motor hoor, alhoewel ?
<mijmer functie aan>
over een geblazen setup, met 2 hele kleine fluitjes zoals ze in enkele setup in de moderne <1000cc motoren gebruikt worden, zulke kleine turbo's hebben nagenoeg geen turbolag, en leveren dus snel veel winst op lage toeren
<mijner functie maar weer uit>

De electronica voor de benzine meter begint al aardig vorm te krijgen op de werkbank, capaciteit meten met een kleine MCU is toch makkelijker dan verwacht.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Jan 17, 2018 7:50 pm
by bmw e12 e21
Even een vraagje over die mooie benzinetank.
Mag je in Nederland zomaar de originele vervangen door een andere?
Dit mag in Belgie enkel als je attesten voorlegt dat de tank aan de drukproef voldoet en van de constructeur dat die verplaatst mag worden.
Verder topwerk hoor!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Jan 17, 2018 9:40 pm
by BertjeConti
bmw e12 e21 wrote:Even een vraagje over die mooie benzinetank.
Mag je in Nederland zomaar de originele vervangen door een andere?
Dit mag in Belgie enkel als je attesten voorlegt dat de tank aan de drukproef voldoet en van de constructeur dat die verplaatst mag worden.
Verder topwerk hoor!
Geen idee Remy, maar ik verwacht eerlijk gezegd geen problemen.
In NL mag best veel hoor, zolang je maar deugdelijk te werk gaat. attesten en zo kennen we gelukkig niet, wel keuring van stoomwezen voor lpg tanks weet ik toevallig.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jan 20, 2018 12:19 pm
by BertjeConti
afgelopen dagen nog wat geprutst aan de brandstoftank, onder andere een montage steun voor de pompjes gemaakt, ik wilde eerste slangenklemmen gebruiken, maar dat zag er niet zo netjes uit en daarom maar zelf een mooier passende klem gemaakt:

Image

Image

Het past straks allemaal net:
Image

pompjes worden met beschermkousjes in de klemmen geklemd:
Image

er is nog wat leidingwerk nodig:
Image

Image

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jan 20, 2018 1:05 pm
by Nick1984
Ziet er zeer goed uit!! Topwerk :)