Peter V: BMW Z4 2.5i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3102
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Schijven en blokken vervangen is gewoon onderhoud, dus dat zou ik altijd doen als het nodig is.
Als je basis in orde is, dan is wat extra investering prima te verantwoorden, maarrr ik zou toch eerst dat olieverbruik onder controle willen hebben. Ik vind 1L/800km toch wel gortig.
Als je basis in orde is, dan is wat extra investering prima te verantwoorden, maarrr ik zou toch eerst dat olieverbruik onder controle willen hebben. Ik vind 1L/800km toch wel gortig.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29884
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Goed om even je update te lezen Peter!
Olieverbruik blijft flink, en da's jammer en irritant, maar moet je daar direct wat mee? Ik zou het lekker even aankijken.
Het schokken van de koppeling komt best vaak voor, ook daarvan is het de vraag of je er nu direct iets mee moet, als het puur iets is wat binnen redelijke grenzen blijft en vooral optreedt als je louter op de koppeling rijdt, zie ik ook hier geen urgentie. Als je het wel gaat doen, ja dan moet je DMF meenemen of ombouwen naar enkelmassa. Houd er ook rekening mee dat die elektrische gaskleppen ook nogal eens gaan lopen etteren in dat soort situaties.
Met dit soort dingen: het is geen nieuwe, dat wordt het ook niet meer, het is ook geen auto van 50k, houd lekker het huisje bij het schuurtje.
Ik heb inmiddels een uitgebreide cursus sticky steering gehad, en de enige goede manier is om het lager in de stuurkolom te vervangen. Alles wat je doet met smeren of verstellen maakt op termijn de problemen alleen maar groter en de kosten alleen maar hoger. Even sparen voor een ochtendje bij Volker Rothschenk.
Schijven en blokken achter is peanuts, voor 120 euro is alles nieuw en van Até. Geen idee wat er met je navi is maar da's vast ook wel te overzien, zat voor te koop en zat specialisten voor. Uiteindelijk is het ernstig gedateerde meuk waar je toch niks meer aan hebt, als de muziek 't maar doet haha.
Olieverbruik blijft flink, en da's jammer en irritant, maar moet je daar direct wat mee? Ik zou het lekker even aankijken.
Het schokken van de koppeling komt best vaak voor, ook daarvan is het de vraag of je er nu direct iets mee moet, als het puur iets is wat binnen redelijke grenzen blijft en vooral optreedt als je louter op de koppeling rijdt, zie ik ook hier geen urgentie. Als je het wel gaat doen, ja dan moet je DMF meenemen of ombouwen naar enkelmassa. Houd er ook rekening mee dat die elektrische gaskleppen ook nogal eens gaan lopen etteren in dat soort situaties.
Met dit soort dingen: het is geen nieuwe, dat wordt het ook niet meer, het is ook geen auto van 50k, houd lekker het huisje bij het schuurtje.
Ik heb inmiddels een uitgebreide cursus sticky steering gehad, en de enige goede manier is om het lager in de stuurkolom te vervangen. Alles wat je doet met smeren of verstellen maakt op termijn de problemen alleen maar groter en de kosten alleen maar hoger. Even sparen voor een ochtendje bij Volker Rothschenk.
Schijven en blokken achter is peanuts, voor 120 euro is alles nieuw en van Até. Geen idee wat er met je navi is maar da's vast ook wel te overzien, zat voor te koop en zat specialisten voor. Uiteindelijk is het ernstig gedateerde meuk waar je toch niks meer aan hebt, als de muziek 't maar doet haha.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12117
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Jullie hebben allemaal zeer zeker een punt hoor. Een nieuwe wordt het nooit en dat hoeft ook niet.
Begrijp me allemaal niet verkeerd mbt de remmen, alles werkt nog zeer zeker goed en is inderdaad gewoon onderhoud.
Het olieverbruik is nog geen duidelijke oorzaak gevonden. Het gaat het inlaattraject in in ieder geval. De straat wordt niet blauw gezet dus dit houd ik nog wel even vol inderdaad. Koppeling pak ik pas als deze ook gaat slippen of als er echt niet meer fatsoenlijk mee weg te trekken is en dat is vooralsnog niet aan de orde.
Dat sturen is wel irritant en vooral omdat je met warm weer net gebruik maakt van een cabrio. Dit zal waarschijnlijk wel aangepakt gaan worden.
Feit is wel dat het een optelsom is en ik weet ook zeer zeker dat ik er de investering nooit uithaal maar dat is ook het doel niet. Doel is een cabrio rijden met leuke eigenschappen waar ik niet super voorzichtig mee hoeft te zijn. De optelsom om alles aan te pakken is wel aanzienlijk maar dat is een hobby altijd wel. Oftewel stap voor stap wat dingen aanpakken en vooral wanneer het een serieus probleem wordt.
Begrijp me allemaal niet verkeerd mbt de remmen, alles werkt nog zeer zeker goed en is inderdaad gewoon onderhoud.
Het olieverbruik is nog geen duidelijke oorzaak gevonden. Het gaat het inlaattraject in in ieder geval. De straat wordt niet blauw gezet dus dit houd ik nog wel even vol inderdaad. Koppeling pak ik pas als deze ook gaat slippen of als er echt niet meer fatsoenlijk mee weg te trekken is en dat is vooralsnog niet aan de orde.
Dat sturen is wel irritant en vooral omdat je met warm weer net gebruik maakt van een cabrio. Dit zal waarschijnlijk wel aangepakt gaan worden.
Feit is wel dat het een optelsom is en ik weet ook zeer zeker dat ik er de investering nooit uithaal maar dat is ook het doel niet. Doel is een cabrio rijden met leuke eigenschappen waar ik niet super voorzichtig mee hoeft te zijn. De optelsom om alles aan te pakken is wel aanzienlijk maar dat is een hobby altijd wel. Oftewel stap voor stap wat dingen aanpakken en vooral wanneer het een serieus probleem wordt.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29884
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Dus sticky steering en evt remmetjes aanpakken en van de zomer lekker genieten!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19098
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Eens met Jeroen, dat olie verbruik is idd teveel, maar who cares. Je rijdt er wat? 6000km? mee in een jaar? Dan is het te overzien he? En als je nu een heerlijke zomer sturen hebt, dan ga je wellicht eens kijken naar meer inversteren. Maar voor nu? Lekker remmerij doen, stuurkolom doen en even naar een specialist voor die radio dinges.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12117
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Aankomend weekend maar eens een grote test doen. Alle vloeistoffen zijn gevuld dus op naar het noorden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12117
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Ondertussen weer een tijdje verder.... De Z4 is in ieder geval weer een jaartje goedgekeurd zonder opmerkingen.
We hebben ondertussen ook een extra ruimte gehuurd in de buurt dus ze hoeft niet meer buiten te staan.
Kunnen we gelijk eens goed gaan opruimen.

Garage is 7 x 3 x 3 mtr dus ruimte genoeg voorlopig. Electra aanwezig en er mag zelfs gesleuteld worden.
We hebben ondertussen ook een extra ruimte gehuurd in de buurt dus ze hoeft niet meer buiten te staan.
Kunnen we gelijk eens goed gaan opruimen.

Garage is 7 x 3 x 3 mtr dus ruimte genoeg voorlopig. Electra aanwezig en er mag zelfs gesleuteld worden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19098
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Mooi werk, Peter! Pak je die z4 nu nog steeds heel gemakkelijk mee? Of is dit alleen voor de winter?
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12117
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
De Z4 staat nu voor de deur en de F31 staat binnen. Dat moet je wel regelmatig volhouden anders blijft ze constant binnen staan. Halverwege de week wisselen we weer.uwbuurman wrote: Sat Jul 06, 2024 8:55 am Mooi werk, Peter! Pak je die z4 nu nog steeds heel gemakkelijk mee? Of is dit alleen voor de winter?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19098
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Ja precies. Nou moet ik zeggen, met het weer van de laatste maanden heeft mijn cabrio nog niet veel ritten gehad en die staat gewoon thuis.......
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29884
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Het meeste cabrioweer in NL dit jaar ligt voor ons mag ik toch hopen. Alleen vanavond ff niet geloof ik.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12117
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Ik kan zelf genieten van gewoon woon/werk verkeer met de Z4, echt tevreden met de aankoop. Ik moet straks op gaan passen dat ik de E21 te weinig ga gebruiken.
Op dit moment neem ik sneller de Z4 mee dan de E21.
Op dit moment neem ik sneller de Z4 mee dan de E21.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12117
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Het moest er een keer van komen. Starten met de preventieve revisie van de Vanos en de klepseals vervangen ivm het overmatig drankgebruik van onze Z4.
De basis items demonteren is allemaal geen ramp en via Youtube en diverse malen de TIS workshop manual doornemen komt de rest ook wel..
Kleppendeksel eraf en eigenlijk best een mooi en nette cylinderkop zichtbaar ondanks de 350000km.

Dan ga je verder en kom je erachter dat een Z4 maar verdomd weinig ruimte heeft voor het motorblok en aangezien alle filmpjes gebaseerd zijn op een E46 bijvoorbeeld heb je wat extra uitdagingen. Gewoon simpel de interne afdekkapjes verwijderen in de VANOS units moet je al een gebogen punttang hebben die wel voldoende grip heeft (gelukkig hebben we deze). Dan wil je de gehele vanos eraf halen maar kom je 4 mm ruimte tekort vanwege de dwarsverbinding thv de radiateur,

De grootste horrorverhalen gaan dan de ronde. Motor kantelen, Stuk pijp en wrikken etc. Besloten om met een dubbele moer het uiters linker draadeindje uit het blok te draaien (heel erg makkelijk) en zo de unit eraf kunnen halen.


Uiteraard staat de motor geblokkerd mbt timing dus nu is het tijd om de tandwielen van de nokkenassen te verwijderen en kom je het volgende ruimtegebrek ding tegen..... De distributiespanner aan de zijkant van het blok. 32 mm dop en/of ringsleutel zijn gewoon voorhanden maar gewoon geen ruimte om deze los te maken zonder waarschijnlijk veel andere zaken te demonteren.....
Wordt vervolgd.....
De basis items demonteren is allemaal geen ramp en via Youtube en diverse malen de TIS workshop manual doornemen komt de rest ook wel..
Kleppendeksel eraf en eigenlijk best een mooi en nette cylinderkop zichtbaar ondanks de 350000km.

Dan ga je verder en kom je erachter dat een Z4 maar verdomd weinig ruimte heeft voor het motorblok en aangezien alle filmpjes gebaseerd zijn op een E46 bijvoorbeeld heb je wat extra uitdagingen. Gewoon simpel de interne afdekkapjes verwijderen in de VANOS units moet je al een gebogen punttang hebben die wel voldoende grip heeft (gelukkig hebben we deze). Dan wil je de gehele vanos eraf halen maar kom je 4 mm ruimte tekort vanwege de dwarsverbinding thv de radiateur,

De grootste horrorverhalen gaan dan de ronde. Motor kantelen, Stuk pijp en wrikken etc. Besloten om met een dubbele moer het uiters linker draadeindje uit het blok te draaien (heel erg makkelijk) en zo de unit eraf kunnen halen.


Uiteraard staat de motor geblokkerd mbt timing dus nu is het tijd om de tandwielen van de nokkenassen te verwijderen en kom je het volgende ruimtegebrek ding tegen..... De distributiespanner aan de zijkant van het blok. 32 mm dop en/of ringsleutel zijn gewoon voorhanden maar gewoon geen ruimte om deze los te maken zonder waarschijnlijk veel andere zaken te demonteren.....
Wordt vervolgd.....
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19098
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
jakkes, met zo weinig ruimte zou je bijna die motor eruit pakken, kan je gelijk wat meer seals en dingetjes doen. Mooi dat je begonnen bent, ik kijk uit naar de volgende updates!