Peter V: BMW Z4 2.5i

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3102
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by BertjeConti »

Schijven en blokken vervangen is gewoon onderhoud, dus dat zou ik altijd doen als het nodig is.

Als je basis in orde is, dan is wat extra investering prima te verantwoorden, maarrr ik zou toch eerst dat olieverbruik onder controle willen hebben. Ik vind 1L/800km toch wel gortig.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29884
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Goed om even je update te lezen Peter!

Olieverbruik blijft flink, en da's jammer en irritant, maar moet je daar direct wat mee? Ik zou het lekker even aankijken.

Het schokken van de koppeling komt best vaak voor, ook daarvan is het de vraag of je er nu direct iets mee moet, als het puur iets is wat binnen redelijke grenzen blijft en vooral optreedt als je louter op de koppeling rijdt, zie ik ook hier geen urgentie. Als je het wel gaat doen, ja dan moet je DMF meenemen of ombouwen naar enkelmassa. Houd er ook rekening mee dat die elektrische gaskleppen ook nogal eens gaan lopen etteren in dat soort situaties.

Met dit soort dingen: het is geen nieuwe, dat wordt het ook niet meer, het is ook geen auto van 50k, houd lekker het huisje bij het schuurtje.

Ik heb inmiddels een uitgebreide cursus sticky steering gehad, en de enige goede manier is om het lager in de stuurkolom te vervangen. Alles wat je doet met smeren of verstellen maakt op termijn de problemen alleen maar groter en de kosten alleen maar hoger. Even sparen voor een ochtendje bij Volker Rothschenk.

Schijven en blokken achter is peanuts, voor 120 euro is alles nieuw en van Até. Geen idee wat er met je navi is maar da's vast ook wel te overzien, zat voor te koop en zat specialisten voor. Uiteindelijk is het ernstig gedateerde meuk waar je toch niks meer aan hebt, als de muziek 't maar doet haha.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Jullie hebben allemaal zeer zeker een punt hoor. Een nieuwe wordt het nooit en dat hoeft ook niet.

Begrijp me allemaal niet verkeerd mbt de remmen, alles werkt nog zeer zeker goed en is inderdaad gewoon onderhoud.

Het olieverbruik is nog geen duidelijke oorzaak gevonden. Het gaat het inlaattraject in in ieder geval. De straat wordt niet blauw gezet dus dit houd ik nog wel even vol inderdaad. Koppeling pak ik pas als deze ook gaat slippen of als er echt niet meer fatsoenlijk mee weg te trekken is en dat is vooralsnog niet aan de orde.

Dat sturen is wel irritant en vooral omdat je met warm weer net gebruik maakt van een cabrio. Dit zal waarschijnlijk wel aangepakt gaan worden.

Feit is wel dat het een optelsom is en ik weet ook zeer zeker dat ik er de investering nooit uithaal maar dat is ook het doel niet. Doel is een cabrio rijden met leuke eigenschappen waar ik niet super voorzichtig mee hoeft te zijn. De optelsom om alles aan te pakken is wel aanzienlijk maar dat is een hobby altijd wel. Oftewel stap voor stap wat dingen aanpakken en vooral wanneer het een serieus probleem wordt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29884
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Dus sticky steering en evt remmetjes aanpakken en van de zomer lekker genieten!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19098
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Eens met Jeroen, dat olie verbruik is idd teveel, maar who cares. Je rijdt er wat? 6000km? mee in een jaar? Dan is het te overzien he? En als je nu een heerlijke zomer sturen hebt, dan ga je wellicht eens kijken naar meer inversteren. Maar voor nu? Lekker remmerij doen, stuurkolom doen en even naar een specialist voor die radio dinges.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Aankomend weekend maar eens een grote test doen. Alle vloeistoffen zijn gevuld dus op naar het noorden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Ondertussen weer een tijdje verder.... De Z4 is in ieder geval weer een jaartje goedgekeurd zonder opmerkingen.

We hebben ondertussen ook een extra ruimte gehuurd in de buurt dus ze hoeft niet meer buiten te staan.
Kunnen we gelijk eens goed gaan opruimen.

Image


Garage is 7 x 3 x 3 mtr dus ruimte genoeg voorlopig. Electra aanwezig en er mag zelfs gesleuteld worden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19098
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Mooi werk, Peter! Pak je die z4 nu nog steeds heel gemakkelijk mee? Of is dit alleen voor de winter?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29884
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Mooi, dan staat de Z4 voortaan ook hoog en droog
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote: Sat Jul 06, 2024 8:55 am Mooi werk, Peter! Pak je die z4 nu nog steeds heel gemakkelijk mee? Of is dit alleen voor de winter?
De Z4 staat nu voor de deur en de F31 staat binnen. Dat moet je wel regelmatig volhouden anders blijft ze constant binnen staan. Halverwege de week wisselen we weer.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19098
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

Ja precies. Nou moet ik zeggen, met het weer van de laatste maanden heeft mijn cabrio nog niet veel ritten gehad en die staat gewoon thuis.......
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29884
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Jeroen »

Het meeste cabrioweer in NL dit jaar ligt voor ons mag ik toch hopen. Alleen vanavond ff niet geloof ik.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Ik kan zelf genieten van gewoon woon/werk verkeer met de Z4, echt tevreden met de aankoop. Ik moet straks op gaan passen dat ik de E21 te weinig ga gebruiken.

Op dit moment neem ik sneller de Z4 mee dan de E21.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by Peter V. »

Het moest er een keer van komen. Starten met de preventieve revisie van de Vanos en de klepseals vervangen ivm het overmatig drankgebruik van onze Z4.

De basis items demonteren is allemaal geen ramp en via Youtube en diverse malen de TIS workshop manual doornemen komt de rest ook wel..

Kleppendeksel eraf en eigenlijk best een mooi en nette cylinderkop zichtbaar ondanks de 350000km.

Image

Dan ga je verder en kom je erachter dat een Z4 maar verdomd weinig ruimte heeft voor het motorblok en aangezien alle filmpjes gebaseerd zijn op een E46 bijvoorbeeld heb je wat extra uitdagingen. Gewoon simpel de interne afdekkapjes verwijderen in de VANOS units moet je al een gebogen punttang hebben die wel voldoende grip heeft (gelukkig hebben we deze). Dan wil je de gehele vanos eraf halen maar kom je 4 mm ruimte tekort vanwege de dwarsverbinding thv de radiateur,

Image

De grootste horrorverhalen gaan dan de ronde. Motor kantelen, Stuk pijp en wrikken etc. Besloten om met een dubbele moer het uiters linker draadeindje uit het blok te draaien (heel erg makkelijk) en zo de unit eraf kunnen halen.

Image

Image

Uiteraard staat de motor geblokkerd mbt timing dus nu is het tijd om de tandwielen van de nokkenassen te verwijderen en kom je het volgende ruimtegebrek ding tegen..... De distributiespanner aan de zijkant van het blok. 32 mm dop en/of ringsleutel zijn gewoon voorhanden maar gewoon geen ruimte om deze los te maken zonder waarschijnlijk veel andere zaken te demonteren.....

Wordt vervolgd.....
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19098
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Post by uwbuurman »

jakkes, met zo weinig ruimte zou je bijna die motor eruit pakken, kan je gelijk wat meer seals en dingetjes doen. Mooi dat je begonnen bent, ik kijk uit naar de volgende updates!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply