Page 10 of 28
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 8:40 pm
by Peter V.
Volgens mij moet je de oliepomp kunnen vervangen terwijl de motor is ingebouwd. Als ik me niet vergis kan namelijk de carterpan eronder vandaan.
Wat betreft die cylinderkop. Volgens mij is die van de 323i van Wicked. Gezien de kleur van het gasklephuis heeft deze zelfs al ingebouwd gezeten in die 323i die hij al een lange tijd te koop heeft staan.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 8:43 pm
by gerrit323
Ik had zover nog niet gedacht maar ik denk idd ook dat Peter zijn analyse de juiste zal zijn ... valt nog mee dan .. oliepomp kan je idd vervangen zonder het blok eruit te halen

net gedaan op de e30
mss ter vergelijking Ite Ik had vandaag met dit warme weer stationair tss 1 en 1.5 bar oliedruk bij rijden tussen 3 en 3,5 bar .. bij koude motor steeds 4/4,5 bar
Komt goed .. effe laten bezinken en goed kijken wat je wil gaan doen ..
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 8:44 pm
by 323baur
Idd, bijna zeker dat die van hem is.
Op zich - compleet met alles erbij niet al te duur denk ik.
Ik ga eerst maar eens een nachtje er over slapen.
Oliepomp moet sowieso nieuw, daar wil ik in de Alpen geen problemen mee hebben.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 9:02 pm
by Nils
Hou ons/mij op de hoogte!
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 9:14 pm
by 323baur
I'll do! Nu ben ik het wel even helemaal zat.
(alle BMW's die ik bezit gaan stuk.. het zou bijna aan mij kunnen liggen).
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 9:37 pm
by Peter V.
323baur wrote:I'll do! Nu ben ik het wel even helemaal zat.
(alle BMW's die ik bezit gaan stuk.. het zou bijna aan mij kunnen liggen).
Ik zou lekker een Ford Mondeo kopen
Geen gekheid nu..... Laat het even bezinken voordat je al je BMW's gaat slopen en op MP gaat zetten.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 9:40 pm
by 323baur
Peter V. wrote:323baur wrote:I'll do! Nu ben ik het wel even helemaal zat.
(alle BMW's die ik bezit gaan stuk.. het zou bijna aan mij kunnen liggen).
Ik zou lekker een Ford Mondeo kopen
Geen gekheid nu..... Laat het even bezinken voordat je al je BMW's gaat slopen en op MP gaat zetten.
Heb ik al gedaan! (Ik heb een nieuwe baan, dus ook nieuwe zaak auto. Wel grappig ding! Wordt binnen 1 a 2 maanden geleverd).
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 9:43 pm
by Wondermike
Vervelend om te lezen, gelukkig ben je wel thuis gekomen.
Om de oliepomp te vervangen moet de carterpan eraf en om die langs de oliepomp en voorbrug te wurmen gaat volgens mij het beste door het blok iets te lichten.
Ite, het komt wel goed schatje
Gereviseerd koppie voor 200 euro lijkt me niet te gek, wel goed kijken naar scheurtjes.
suc6 met de reparaties

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 10:01 pm
by Jeroen
Vervelend om te lezen, wel iets om even verder uit te zoeken maar meest waarschijnlijk wel alleen de oliepomp met wat slijtage. Methode a la Michel aangezien je met de E21 wat minder ruimte hebt, eh te weinig ruimte, om de carterpan te verwijderen. Dus idd even blokje een paar cm omhoog.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 10:05 pm
by Wondermike
en ik zou eerst de olie er uit laten lopen.....

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sat Apr 23, 2011 10:11 pm
by 323baur
Dát mag Hans allemaal doen - ik ben er echt even klaar mee.
Bovendien wil absoluut safe naar de Alpen, en dat ga ik pas doen na goedkeuring van een professional.
Die kop ga ik wel kopen, al was het maar voor de onderdelen of reserve.
Dinsdag ga ik theoretisch veel geld uitgeven.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Apr 25, 2011 2:05 pm
by uwbuurman
Mooi balen, tijdens een clubrit olieproblemen krijgen. 't Zal mij niet gebeuren...
Maar in het kader van een 2.7 conversie, dan zou ik dit blok even bewaren als reserve of wellicht als goede donorbasis?
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Apr 25, 2011 2:38 pm
by 323baur
Na een nachtje slapen heb ik eigenlijk besloten idd om te gaan en goed geld uit te geven voor een complete 2.7 conversie.
Uiteindelijk was dat toch mijn wens.
Op zich is mijn blok in prima staat, maar ik wilde toch al meer koppel.
Ik heb een paar 7s erg goed verkocht, dus ik er is een beetje ruimte om het gelijk in 1x goed te doen.
Ik wil wel de Kjet handhaven.
Inmiddels ben ik me goed aan het inlezen. 1 ding is zeker, ik ga het niet zelf doen; geen tijd meer, en het moet absoluur super goed zijn ivm een Alpentrip in het verschiet.
Stil blijven staan met een kapot remblokje is nog uit te leggen en te fixen, maar een fors motorprobleem heb ik minder zin in.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Apr 25, 2011 5:09 pm
by uwbuurman
helemaal goed Ite! vorig jaar al contact over gehad en hou me nu weer op de hoogte van je ontwikkelingen!
Wat is je wens? Een b25 en B27 combineren en dan de k-jet erop te knallen? Dat is wat ik ga doen. Pattam heeft dat ook gedaan, maar dan met motronic ipv Kjettronic.
Maar wil je eea voor de alpen al klaar hebben? dan moet je opschieten!
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Apr 25, 2011 5:14 pm
by 323baur
Ik heb zeer waarschijnlijk een super eta onderblok met 885 kop.
Die ga ik laten reviseren en inbouwen. En idd, dat moet met een beetje haast.
Wie is in de opinie van de lezers de beste man voor deze klus?
Ik heb lichte voorkeur voor Hans Kous, niet dat ik hem ken, maar ons aller Jeroentje schijnt daar wel vaker te komen. Is ook wel een beetje in de buurt.