Pastellblauer's E12 avonturen
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Die hogere schotels heb ik ook op de e21 gezet. Scheelt idd een handjevol mm's. 15, bij de 323i.
Tja, hoeveel speling wil je hebben? Je kunt ook een maatje grotere, andere banden plaatsen? Even snelheidmeter ijken en klaar?
Tja, hoeveel speling wil je hebben? Je kunt ook een maatje grotere, andere banden plaatsen? Even snelheidmeter ijken en klaar?
Ik kwam laatst een artikel tegen over een Volvo 940 welke ze -aan de voorzijde- verhoogd hebben, door de veerpoten langer te maken.
Misschien dat dat nog iets is voor de ideeënbus?
https://lucacarmods.com/volvo-info/een- ... doe-je-zo/
Misschien dat dat nog iets is voor de ideeënbus?
https://lucacarmods.com/volvo-info/een- ... doe-je-zo/
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Maatje grotere banden gaat niet werken. Ik heb ooit een set winterbanden gehad die precies één maatje groter waren, en die schuurden al tegen de wielkuipen bij scherpe bochten. Bij de E12 is de ruimte tussen band en wielkuip achterkant (schutbord) echt minimaal.
Het zal dus iets worden met opvulling tussen toplager en carrosserie of aangepaste veerpoten.
Ik heb nog een set veerpoten liggen, daar zou ik de veerschotels 50mm op kunnen verplaatsen, maar eigenlijk neig ik meer naar opvul platen boven op de veerpoten, dat is minder definitief.
Als de auto op fabriekshoogte terug komt, hebben we waarschijnlijk voldoende bodem vrijheid, zoiets dus:

Het zal dus iets worden met opvulling tussen toplager en carrosserie of aangepaste veerpoten.
Ik heb nog een set veerpoten liggen, daar zou ik de veerschotels 50mm op kunnen verplaatsen, maar eigenlijk neig ik meer naar opvul platen boven op de veerpoten, dat is minder definitief.
Als de auto op fabriekshoogte terug komt, hebben we waarschijnlijk voldoende bodem vrijheid, zoiets dus:

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
Van deze "stance"

terug naar dit:

Wat heb ik aangepast?
Op de vooras de verlagingsveren en extra diepe E24 veerschotels vervangen door originele E12 M30 /E23 veren en standaard schotels, deze E12 M30 veren zijn net iets stugger dan de originele M10/M20 veren.

Meteen ook maar de eind aanslag dempers en beschermhoezen vervangen, de oude waren alweer snot.
De onderste veerschotels vertonen steeds meer roest, maar zijn nog hard genoeg. Gelukkig heb ik nog een set veerpoten in voorraad met keiharde schotels. De Monroe dempers zijn nog goed.

Achteras was eenvoudig, de verkorte Monroe dempers met verlagingsveren vervangen voor een standaard BMW Boge demper met standaard veren en nieuwe eindaanslag dempers.

Voor staat de auto nu 60mm hoger en achter 50mm hoger.
Bodemvrijheid is gestegen van 90mm naar 150mm.
Veren zijn wel minder straf, dus krijgen we meer rol terug in de bochten, maar kunnen de speedbumps en potholes ook wat sneller genomen worden.
Als dit goed bevalt, ga ik het deze zomer nogmaals uit elkaar trekken en alles weer netjes maken met nieuwe dempers en rubbers
Tijdens de werkzaamheden vandaag zag ik dat de remblokken voor bijna op zijn, ik schat geen mm meer, dus snel naar de locale auto onderdelen boeren, maar nergens niks helaas. Dat wordt morgen een schietgebedje doen voor de Peelrand Classic. Is meteen een goede test.
Ik weet wel dat ik nu een extra set remblokken bestel.

terug naar dit:

Wat heb ik aangepast?
Op de vooras de verlagingsveren en extra diepe E24 veerschotels vervangen door originele E12 M30 /E23 veren en standaard schotels, deze E12 M30 veren zijn net iets stugger dan de originele M10/M20 veren.

Meteen ook maar de eind aanslag dempers en beschermhoezen vervangen, de oude waren alweer snot.
De onderste veerschotels vertonen steeds meer roest, maar zijn nog hard genoeg. Gelukkig heb ik nog een set veerpoten in voorraad met keiharde schotels. De Monroe dempers zijn nog goed.

Achteras was eenvoudig, de verkorte Monroe dempers met verlagingsveren vervangen voor een standaard BMW Boge demper met standaard veren en nieuwe eindaanslag dempers.

Voor staat de auto nu 60mm hoger en achter 50mm hoger.
Bodemvrijheid is gestegen van 90mm naar 150mm.
Veren zijn wel minder straf, dus krijgen we meer rol terug in de bochten, maar kunnen de speedbumps en potholes ook wat sneller genomen worden.
Als dit goed bevalt, ga ik het deze zomer nogmaals uit elkaar trekken en alles weer netjes maken met nieuwe dempers en rubbers
Tijdens de werkzaamheden vandaag zag ik dat de remblokken voor bijna op zijn, ik schat geen mm meer, dus snel naar de locale auto onderdelen boeren, maar nergens niks helaas. Dat wordt morgen een schietgebedje doen voor de Peelrand Classic. Is meteen een goede test.
Ik weet wel dat ik nu een extra set remblokken bestel.

- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Beter passend voor het gebruik dat jullie van de auto maken, al moet ik zeggen dat mijn ervaringen met Monroe dempers nog nooit positief zijn geweest, dus als je nog eens aan de slag gaat kun je zelfs met standaard Boge of Sachs gasdempers voor schappelijk geld al wat verbetering van de wegligging winnen denk ik. En als je body roll zou willen reduceren zou je eens kunnen kijken of je ergens iets dikkere stabi's op de kop kunt tikken. Wordt je auto niks stugger van, maar reduceer je body roll wel enorm.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
Ik zie dat er voor de E12 ook weer Bilstein B6 op voorraad is, hoe zijn die op standaard veren?Jeroen wrote: Sat Apr 01, 2023 4:56 pm Beter passend voor het gebruik dat jullie van de auto maken, al moet ik zeggen dat mijn ervaringen met Monroe dempers nog nooit positief zijn geweest, dus als je nog eens aan de slag gaat kun je zelfs met standaard Boge of Sachs gasdempers voor schappelijk geld al wat verbetering van de wegligging winnen denk ik. En als je body roll zou willen reduceren zou je eens kunnen kijken of je ergens iets dikkere stabi's op de kop kunt tikken. Wordt je auto niks stugger van, maar reduceer je body roll wel enorm.
ate remblokken op na 27k km

- Jeroen
- Site Admin
Ik heb die combi ooit op een E30 gehad, B6 met standaard veren, dat reed verrassend goed.BertjeConti wrote: Sat Apr 01, 2023 4:58 pm Ik zie dat er voor de E12 ook weer Bilstein B6 op voorraad is, hoe zijn die op standaard veren?
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Ik heb zelfs deze combi gehad op de E21. Zeer zeker steviger gedempt dan origineel maar nog wel flink overhellend in de bochten.Jeroen wrote: Sat Apr 01, 2023 5:23 pmIk heb die combi ooit op een E30 gehad, B6 met standaard veren, dat reed verrassend goed.BertjeConti wrote: Sat Apr 01, 2023 4:58 pm Ik zie dat er voor de E12 ook weer Bilstein B6 op voorraad is, hoe zijn die op standaard veren?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Ik heb de B6 voor de e12 rondom sinds januari in huis, hebben een poosje in bestelling gestaan. Maar hoe de auto er op staat met standaard veren, weet ik pas over 4 jaar, hahaha.BertjeConti wrote: Ik zie dat er voor de E12 ook weer Bilstein B6 op voorraad is, hoe zijn die op standaard veren?
Mijn cabrio staat al 10 jaar op bilstein b6 met standaard veren. Gewoon standaard rijhoogte. Rijdt heerlijk.
- BertjeConti
- E21 Mad
Peelrand Classic
Na vorig jaar veel gedoe met de rallycheck app, hopelijk dit jaar beter met nieuwe kansen met een nieuw toestel.
Afgelopen zondag was dus Peelrand Classic, start en finish dit jaar in Someren, weer een nieuwe locatie met nu eens een grote parkeerplaats al ver buiten de bebouwing.
Heerlijk, van meet af aan dus land en buitenweggetjes.
We strijden dus mee met de experts van nederland in de hoogste klasse, en dat bevalt prima. Lekker uitdagend moeilijk met een prima haalbaar tijdschema als je tenminste het gas erop houdt waar het kan.
Na 3 uurtjes rijden een klein uurtje lunchpauze en dus even tijd voor gemaakte fouten te evalueren.
In de middag nogmaals 3 uurtjes erop uit, prima rally gebied rondom Someren en Weert, dat blijkt maar weer.
Met de "nieuwe" setup kunnen we speedbumps gemakkelijk aan, dat bevalt prima, ook onverharde gravel wegen met potholes zijn nu op veel hogere snelheid te nemen. Hadden we eerder moeten doen heb ik regelmatig te horen gekregen onderweg.
Na finish was er al snel tijd voor een goed verzorgd dinerbuffet, en met de uitleg erbij kon meteen nagekeken worden wat ik allemaal fout genavigeerd had.
Dit jaar geen flauwe snelheidscontroles en ook geen gedoe gehad met de app.
Leuke rally met dito leuke route voor rijder en navigator.
Resultaat zijn we blij mee, 4 experts voor ons en 4 achter ons, precies in het midden gefinished dus.
Voor de deur tussen twee jongere dakloze broertjes geparkeerd op de ruime parkeerplaats:

Op de facebook pagina van Jan-Peter Ambaum vind je een mooie fotocollectie van het evenement.
Facebook : Peelrand Classic 2023
Winnaars met een leuke Alfetta:

Na vorig jaar veel gedoe met de rallycheck app, hopelijk dit jaar beter met nieuwe kansen met een nieuw toestel.
Afgelopen zondag was dus Peelrand Classic, start en finish dit jaar in Someren, weer een nieuwe locatie met nu eens een grote parkeerplaats al ver buiten de bebouwing.
Heerlijk, van meet af aan dus land en buitenweggetjes.
We strijden dus mee met de experts van nederland in de hoogste klasse, en dat bevalt prima. Lekker uitdagend moeilijk met een prima haalbaar tijdschema als je tenminste het gas erop houdt waar het kan.
Na 3 uurtjes rijden een klein uurtje lunchpauze en dus even tijd voor gemaakte fouten te evalueren.
In de middag nogmaals 3 uurtjes erop uit, prima rally gebied rondom Someren en Weert, dat blijkt maar weer.
Met de "nieuwe" setup kunnen we speedbumps gemakkelijk aan, dat bevalt prima, ook onverharde gravel wegen met potholes zijn nu op veel hogere snelheid te nemen. Hadden we eerder moeten doen heb ik regelmatig te horen gekregen onderweg.
Na finish was er al snel tijd voor een goed verzorgd dinerbuffet, en met de uitleg erbij kon meteen nagekeken worden wat ik allemaal fout genavigeerd had.
Dit jaar geen flauwe snelheidscontroles en ook geen gedoe gehad met de app.
Leuke rally met dito leuke route voor rijder en navigator.
Resultaat zijn we blij mee, 4 experts voor ons en 4 achter ons, precies in het midden gefinished dus.
Voor de deur tussen twee jongere dakloze broertjes geparkeerd op de ruime parkeerplaats:

Op de facebook pagina van Jan-Peter Ambaum vind je een mooie fotocollectie van het evenement.
Facebook : Peelrand Classic 2023
Winnaars met een leuke Alfetta:

- BertjeConti
- E21 Mad
Op de weg terug naar huis van de Peelrand Classic merkte ik wel dat de auto al flink naar links trok bij het remmen (ja ik mag altijd naar huis rijden)
Maar we hebben geen ijzer op ijzer gehoord gelukkig.
Vandaag tijd voor nieuwe blokjes, dit keer heb ik voor Ferodo gekozen, en niet meer voor ATE, om te proberen of deze minder piepen bij goed opgewarmde remmen, we zullen zien.
Geen ruimte meer tussen remblok en anti piep plaatje aan de rechterkant, dat verklaard het naar links trekken, helemaal op dus na 27000km.

De schijven meten nog ruim 21mm.

Remvloeistof aftappen was nodig alvorens de zuigers terug gesteld konden worden.
Gelukkig zijn de remklauwen met zuigers en rubber nog prima in orde, geen werk aan dus.

Veel remvoering is er niet meer over, op één blok minder dan een mm:

Wat mij wel op viel is dat de uitlijning van de auto niet meer leek te kloppen, dus dat meteen ook maar nagemeten en gecorrigeerd.
Veel te veel toespoor door het hoger zetten, beide stuurarmen ruim 1mm korter moeten maken om weer een toespoor van tegen 0 graden te krijgen.
Dat was al met al een veel grotere klus dan de remblokken.
Maar we hebben geen ijzer op ijzer gehoord gelukkig.
Vandaag tijd voor nieuwe blokjes, dit keer heb ik voor Ferodo gekozen, en niet meer voor ATE, om te proberen of deze minder piepen bij goed opgewarmde remmen, we zullen zien.
Geen ruimte meer tussen remblok en anti piep plaatje aan de rechterkant, dat verklaard het naar links trekken, helemaal op dus na 27000km.

De schijven meten nog ruim 21mm.

Remvloeistof aftappen was nodig alvorens de zuigers terug gesteld konden worden.
Gelukkig zijn de remklauwen met zuigers en rubber nog prima in orde, geen werk aan dus.

Veel remvoering is er niet meer over, op één blok minder dan een mm:

Wat mij wel op viel is dat de uitlijning van de auto niet meer leek te kloppen, dus dat meteen ook maar nagemeten en gecorrigeerd.
Veel te veel toespoor door het hoger zetten, beide stuurarmen ruim 1mm korter moeten maken om weer een toespoor van tegen 0 graden te krijgen.
Dat was al met al een veel grotere klus dan de remblokken.

- Jeroen
- Site Admin
Nou idd, die blokken waren er wel aan toe! Welke Ferodo's heb je geplaatst? DS2500 vind ik nog immer een prima blok, goed stabiel ook als ze goed opwarmen, geen piepers. Voor de gewone straatauto's die doorgaans geen Eifel of Alpen hoeven te doen plaats ik de aanzienlijk goedkopere DS-P van ferodo en deze vind ik ook al aanzienlijk beter dan OEM merken als Até, Textar, etc. Bijteriger, goed warmte-stabiel en ook geen piepers.
Heb momenteel Hawk HPS op de Z4 voor nog iets meer bijterigheid en hittebestendigheid. Da's ook prima in orde, maar die piepen duidelijk wel. Ik ga nog eens kijken of die met wat pasta van Liqui Moly wat stiller willen worden.
Wel weer een prima resultaat op de Peelrand!
Heb momenteel Hawk HPS op de Z4 voor nog iets meer bijterigheid en hittebestendigheid. Da's ook prima in orde, maar die piepen duidelijk wel. Ik ga nog eens kijken of die met wat pasta van Liqui Moly wat stiller willen worden.
Wel weer een prima resultaat op de Peelrand!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
Het zijn de standaard Ferodo remblokken, eerste indruk is dat ze meer pedaaldruk nodig hebben om een gelijke vertraging te krijgen in vergelijk met de oude ATE's.
Een inrem periode zal uitsluiting moeten geven.
Prijsverschil tussen de PREMIER ECO FRICTION en DS2500 is wel erg groot.
DS Performance vind ik niet voor de E12.
Een inrem periode zal uitsluiting moeten geven.
Prijsverschil tussen de PREMIER ECO FRICTION en DS2500 is wel erg groot.
DS Performance vind ik niet voor de E12.

- BertjeConti
- E21 Mad
Na grote cas werkzaamheden links voor en rechst achter enkele jaren geleden alweer, nu tijd om mij eens te richten op rechts voor dan maar.
Aan de buitenzijde zijn roest bubbels onder de lak na jaren doorgegroeid tot een vies gat:

Dus gaan we ons daar maar eens mee bezig houden, na 45 jaar valt de schade eigenlijk nog wel mee.
Het doel was het scherm niet te demonteren en op de auto te repareren, maar dat lijkt inmiddels een onhaalbare kaart.
Na verwijderen van de plastic afdekplaat, komt meer ellende zichtbaar, maar niks schokkends.
Schutbord had ik in 2015 al aangepakt, en die reparatie ziet er nog top uit:

Achter de plastic kap onderin heeft zich een aardige bult zand verzameld, en daarachter schuilt altijd ellende.

Een paar gaten in de kopse kant van de dorpel zelf, dit is 2mm dik plaatstaal.

Het begin is gemaakt, doel is om alle slechte plekken achter het scherm aan te pakken en ook een stukje vloer middenin moet nog vervangen worden.
Als het scherm er toch af moet, en daar lijkt het wel op, kan ik meteen de deuk vooraan uitbeulen.
Aan de buitenzijde zijn roest bubbels onder de lak na jaren doorgegroeid tot een vies gat:

Dus gaan we ons daar maar eens mee bezig houden, na 45 jaar valt de schade eigenlijk nog wel mee.
Het doel was het scherm niet te demonteren en op de auto te repareren, maar dat lijkt inmiddels een onhaalbare kaart.
Na verwijderen van de plastic afdekplaat, komt meer ellende zichtbaar, maar niks schokkends.
Schutbord had ik in 2015 al aangepakt, en die reparatie ziet er nog top uit:

Achter de plastic kap onderin heeft zich een aardige bult zand verzameld, en daarachter schuilt altijd ellende.

Een paar gaten in de kopse kant van de dorpel zelf, dit is 2mm dik plaatstaal.

Het begin is gemaakt, doel is om alle slechte plekken achter het scherm aan te pakken en ook een stukje vloer middenin moet nog vervangen worden.
Als het scherm er toch af moet, en daar lijkt het wel op, kan ik meteen de deuk vooraan uitbeulen.