Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Heb nog een paar gebruikte spatborden die beter zijn dan je jouwe, 1 nieuwe imitatie ook nog, die is al blauw. Weet alleen niet welke zijde. Dus als je andere voorschermen zoekt, dan heb je mn nummer. Kan ik even kijken wat ik allemaal heb staan. Maar alles is in (veel) beter staat dan die van jou.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Overigens, als je dit vindt, dan zit er ook nog wel rot onder de rand van het schutbord. Dus het scherm eraf is wellicht een betere optie.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3107
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sun Apr 30, 2023 1:40 pm Heb nog een paar gebruikte spatborden die beter zijn dan je jouwe, 1 nieuwe imitatie ook nog, die is al blauw. Weet alleen niet welke zijde. Dus als je andere voorschermen zoekt, dan heb je mn nummer. Kan ik even kijken wat ik allemaal heb staan. Maar alles is in (veel) beter staat dan die van jou.

Bedankt voor het aanbod Koos, bewaar ze maar goed en droog, die worden nog veel geld waard.

Ik lap het originele scherm op, is ook hobby tenslotte, en zo blijft er redelijk veel origineel pastellblau bestaan.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3107
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sun Apr 30, 2023 1:42 pm Overigens, als je dit vindt, dan zit er ook nog wel rot onder de rand van het schutbord. Dus het scherm eraf is wellicht een betere optie.
Ja klopt, scherm gaat er zeker nog af, maar eerst even het gat onderaan fixen met het scherm op de auto, zodat de passing goed blijft.

Al ff een uurtje geplaatwerkt, klaar om gelast te worden.

Image

Image
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Lekker bezig!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3107
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Effe peepshow in een 45 jaar oude dorpel waar ook de afvoerslang (dat wazig zwarte ding links onder) van het schuifkanteldak in uitloopt:

(De zilverkleurige dopje zijn trekmoeren voor bijrijder voetensteun)

De verstevigings strip voor de kriksteun heeft onderaan best wel wat roest, verder dik in orde.

Image

Er mag best wel eens een lading cavity wax in.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3107
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Gat is weer geen gat meer, scherm gaat er nog wel af voor werkzaamheden aan het binnenscherm, maar eerst weer eens wat rally's rijden

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

er komt straks nog anti steenslag en blauw op natuurlijk
Image
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Lekker aan de knutsel, beter dan een gat!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3107
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

De pees in de voorruit rubber was dermate gekrompen en verhard dat de pees in de bocht links boven helemaal uit het rubber puilde.

Dus op zoek naar een nieuwe pees, en gevonden bij Loentje.com. Niet origineel, maar wel bruikbaar als je originaliteit niet belangrijk vind.

Deze pees is iets hoger en mist de vin aan de binnenzijde, zie onderstaande:
Image

Functioneel doet deze pees wat ze doen moet, dus geïnstalleerd:

Image

In de bocht ligt de pees weer mooi ingebed:

Image

Gisteren ook nog de KNOS gereden, leuke klassieke rally in onze regio door en voor een kleine groep enthousiastelingen.
De rally bestaat uit 3 etappen en een regelmatigheids test, goed voor 7 uurtjes sturen en navigeren met veel nat onverhard erin.
Als afsluiting een gezellige bbq.

Het resultaat van vorig jaar hebben we dit jaar niet kunnen prolongeren, maar wel mooi 2e geworden.
Erg leuke dag beleefd.

Image
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Toch maakt een nette pees zoveel verschil voor het aanzien van een auto. Zo helemaal verweerd of nooi netjes chroomkleur, daf is echt een wereld van verschil. Achter ook gelijk gedaan? Zelfde pees, alleen even in 3 stukjes knippen.

Haha, bij BMW zijn de 3 stukjes bijna 3x zo duur als 1 hele van de voorruit, die nog langer is ook.

Gefeliciteerd met het eindresultaat! Jammer dat prolongatie er niet inzat, maar wel op het ereschavot, dus gaaf!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29939
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

+1!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3107
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Na de KNOS heb ik de auto eens op bokken gezet, wielen eraf en daarna bodem en wielkuipen zo goed als het ging met de hogedruk reiniger met vuilfrees zo schoon mogelijk gemaakt, die vuilfrees moet je niet te vaak gebruiken, echt een agressief ding.

Na een dag drogen was het dan tijd voor bestandsopname.
Bedenk dat de pastellblauer nog nooit een restauratie heeft ondergaan, alleen schade herstel in het verleden.
Doel is om vanaf de rechter achterwiel kuip rondom te gaan.

Dorpels hebben alleen aan de buitenzijde op een paar plekken oppervlakte roest, de anti steenslag is op verschillende plaatsen los aan het laten en moet dus opnieuw.

Aan de binnenzijde is het bestand nog prima

Image

Image

Image

Image

De bodem rechtsvoor rondom de deksel moet nog gefixed worden, dat is het laatste stuk dat nog moest, en dan is de gehele bodem weer roestvrij en dicht, dat maar als eerst volgende aangepakt:

Image

De langsliggers nog kei en kei hard, gelukkig maar.
In de rechter voor wielkuip kondigt zich wel werk aan. Roestschade die zich 20 jaar geleden al aankondigde, en maar langzaam verder groeide, inmiddels is het wel een gat geworden.

Image

Image

Eerst de vloer dus:
Image

Image

Image

Deze schuurschijf is echt een aanwinst. Je kijkt door de schijf heen op het werkstuk en ziet zo heel precies wat je aan het doen bent:
Image

Image

Image

Word vervolgd...
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29939
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Lekker bezig! Zo die klinkers in je bodem staat trouwens ook mooi hoor :D
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3107
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

En weer verder, zoals jullie weten betreft het geen restauratie, maar instandhouding met roestreparatie. Het hoeft allemaal niet perfect, als het maar degelijk en goed is.

De wielkuipen en dorpels ga ik opnieuw in de antisteenslag zetten, nadat zoveel mogelijk roest eerst verwijderd en geneutraliseerd is.

Nu verder met de rechtervoorwielkuip. Voor de veerpoot-dome kondigde zich al heel lang ellende aan. Maar nu is het dan toch een gat waardoor er modder in het motorcompartiment komt, de hoogste tijd dus.
Hiervoor moet het scherm er wel af, dan ziet het bestand er zo uit:

Image

Image

En nu de veerpoot weg is kan ik ook meteen de oppervlakte roest op de remleidingen aanpakken:

Image

Image

Na verwijderen van een klein gatje waar net een vinger door past met aangetast metaal eromheen erbij heb je dan toch een behoorlijk gat.
Het opvulstuk dat hier in moet is wel het meest lastige dat ik ooit gemaakt heb (met basic tools) maar is toch heel aardig gelukt,het erin lassen was vervolgens een peuleschil:

Image

Image

Image

Image

Direct voor de veerpoot-dome zit ook nog een kleine open gesprongen roestbubbel, deze zat verborgen onder de bitumen mat, maar aan de onderzijde was de onheil wel al zichtbaar:

Image

Royaal open snijden, het 2mm dikke staal eronder (de dome zelf) was behoorlijk weggerot, en er moet een flink stuk nieuw in.

Image

Image

Ook de rest van de rottigheid eruit geslepen, het in te lassen stuk ligt al klaar:
Image

en vers staal terug erin:
Image

onderzijde aanzicht:
Image

Nu rest nog het dekseltje weer terug erin lassen:

Image
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Lekker bezig, Rob! Hier rotten ze allemaal! die rand onder de auto waar de buitendorpel om de binnendorpel vouwt, die zou ik ook afkitten, nadat je deze goed in de epoxy of andere primer hebt gezet. Daar flexen ze altijd, dus een antidreun of antiesteenslag knapt ook weer daar. Just my two cents.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply