Pastellblauer's E12 avonturen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Heb nog een paar gebruikte spatborden die beter zijn dan je jouwe, 1 nieuwe imitatie ook nog, die is al blauw. Weet alleen niet welke zijde. Dus als je andere voorschermen zoekt, dan heb je mn nummer. Kan ik even kijken wat ik allemaal heb staan. Maar alles is in (veel) beter staat dan die van jou.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Overigens, als je dit vindt, dan zit er ook nog wel rot onder de rand van het schutbord. Dus het scherm eraf is wellicht een betere optie.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3107
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
uwbuurman wrote: Sun Apr 30, 2023 1:40 pm Heb nog een paar gebruikte spatborden die beter zijn dan je jouwe, 1 nieuwe imitatie ook nog, die is al blauw. Weet alleen niet welke zijde. Dus als je andere voorschermen zoekt, dan heb je mn nummer. Kan ik even kijken wat ik allemaal heb staan. Maar alles is in (veel) beter staat dan die van jou.
Bedankt voor het aanbod Koos, bewaar ze maar goed en droog, die worden nog veel geld waard.
Ik lap het originele scherm op, is ook hobby tenslotte, en zo blijft er redelijk veel origineel pastellblau bestaan.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3107
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja klopt, scherm gaat er zeker nog af, maar eerst even het gat onderaan fixen met het scherm op de auto, zodat de passing goed blijft.uwbuurman wrote: Sun Apr 30, 2023 1:42 pm Overigens, als je dit vindt, dan zit er ook nog wel rot onder de rand van het schutbord. Dus het scherm eraf is wellicht een betere optie.
Al ff een uurtje geplaatwerkt, klaar om gelast te worden.



Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3107
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Effe peepshow in een 45 jaar oude dorpel waar ook de afvoerslang (dat wazig zwarte ding links onder) van het schuifkanteldak in uitloopt:
(De zilverkleurige dopje zijn trekmoeren voor bijrijder voetensteun)
De verstevigings strip voor de kriksteun heeft onderaan best wel wat roest, verder dik in orde.

Er mag best wel eens een lading cavity wax in.
(De zilverkleurige dopje zijn trekmoeren voor bijrijder voetensteun)
De verstevigings strip voor de kriksteun heeft onderaan best wel wat roest, verder dik in orde.

Er mag best wel eens een lading cavity wax in.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3107
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Gat is weer geen gat meer, scherm gaat er nog wel af voor werkzaamheden aan het binnenscherm, maar eerst weer eens wat rally's rijden







er komt straks nog anti steenslag en blauw op natuurlijk








er komt straks nog anti steenslag en blauw op natuurlijk


Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3107
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
De pees in de voorruit rubber was dermate gekrompen en verhard dat de pees in de bocht links boven helemaal uit het rubber puilde.
Dus op zoek naar een nieuwe pees, en gevonden bij Loentje.com. Niet origineel, maar wel bruikbaar als je originaliteit niet belangrijk vind.
Deze pees is iets hoger en mist de vin aan de binnenzijde, zie onderstaande:

Functioneel doet deze pees wat ze doen moet, dus geïnstalleerd:

In de bocht ligt de pees weer mooi ingebed:

Gisteren ook nog de KNOS gereden, leuke klassieke rally in onze regio door en voor een kleine groep enthousiastelingen.
De rally bestaat uit 3 etappen en een regelmatigheids test, goed voor 7 uurtjes sturen en navigeren met veel nat onverhard erin.
Als afsluiting een gezellige bbq.
Het resultaat van vorig jaar hebben we dit jaar niet kunnen prolongeren, maar wel mooi 2e geworden.
Erg leuke dag beleefd.

Dus op zoek naar een nieuwe pees, en gevonden bij Loentje.com. Niet origineel, maar wel bruikbaar als je originaliteit niet belangrijk vind.
Deze pees is iets hoger en mist de vin aan de binnenzijde, zie onderstaande:

Functioneel doet deze pees wat ze doen moet, dus geïnstalleerd:

In de bocht ligt de pees weer mooi ingebed:

Gisteren ook nog de KNOS gereden, leuke klassieke rally in onze regio door en voor een kleine groep enthousiastelingen.
De rally bestaat uit 3 etappen en een regelmatigheids test, goed voor 7 uurtjes sturen en navigeren met veel nat onverhard erin.
Als afsluiting een gezellige bbq.
Het resultaat van vorig jaar hebben we dit jaar niet kunnen prolongeren, maar wel mooi 2e geworden.
Erg leuke dag beleefd.


Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Toch maakt een nette pees zoveel verschil voor het aanzien van een auto. Zo helemaal verweerd of nooi netjes chroomkleur, daf is echt een wereld van verschil. Achter ook gelijk gedaan? Zelfde pees, alleen even in 3 stukjes knippen.
Haha, bij BMW zijn de 3 stukjes bijna 3x zo duur als 1 hele van de voorruit, die nog langer is ook.
Gefeliciteerd met het eindresultaat! Jammer dat prolongatie er niet inzat, maar wel op het ereschavot, dus gaaf!
Haha, bij BMW zijn de 3 stukjes bijna 3x zo duur als 1 hele van de voorruit, die nog langer is ook.
Gefeliciteerd met het eindresultaat! Jammer dat prolongatie er niet inzat, maar wel op het ereschavot, dus gaaf!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3107
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Na de KNOS heb ik de auto eens op bokken gezet, wielen eraf en daarna bodem en wielkuipen zo goed als het ging met de hogedruk reiniger met vuilfrees zo schoon mogelijk gemaakt, die vuilfrees moet je niet te vaak gebruiken, echt een agressief ding.
Na een dag drogen was het dan tijd voor bestandsopname.
Bedenk dat de pastellblauer nog nooit een restauratie heeft ondergaan, alleen schade herstel in het verleden.
Doel is om vanaf de rechter achterwiel kuip rondom te gaan.
Dorpels hebben alleen aan de buitenzijde op een paar plekken oppervlakte roest, de anti steenslag is op verschillende plaatsen los aan het laten en moet dus opnieuw.
Aan de binnenzijde is het bestand nog prima




De bodem rechtsvoor rondom de deksel moet nog gefixed worden, dat is het laatste stuk dat nog moest, en dan is de gehele bodem weer roestvrij en dicht, dat maar als eerst volgende aangepakt:

De langsliggers nog kei en kei hard, gelukkig maar.
In de rechter voor wielkuip kondigt zich wel werk aan. Roestschade die zich 20 jaar geleden al aankondigde, en maar langzaam verder groeide, inmiddels is het wel een gat geworden.


Eerst de vloer dus:



Deze schuurschijf is echt een aanwinst. Je kijkt door de schijf heen op het werkstuk en ziet zo heel precies wat je aan het doen bent:



Word vervolgd...
Na een dag drogen was het dan tijd voor bestandsopname.
Bedenk dat de pastellblauer nog nooit een restauratie heeft ondergaan, alleen schade herstel in het verleden.
Doel is om vanaf de rechter achterwiel kuip rondom te gaan.
Dorpels hebben alleen aan de buitenzijde op een paar plekken oppervlakte roest, de anti steenslag is op verschillende plaatsen los aan het laten en moet dus opnieuw.
Aan de binnenzijde is het bestand nog prima




De bodem rechtsvoor rondom de deksel moet nog gefixed worden, dat is het laatste stuk dat nog moest, en dan is de gehele bodem weer roestvrij en dicht, dat maar als eerst volgende aangepakt:

De langsliggers nog kei en kei hard, gelukkig maar.
In de rechter voor wielkuip kondigt zich wel werk aan. Roestschade die zich 20 jaar geleden al aankondigde, en maar langzaam verder groeide, inmiddels is het wel een gat geworden.


Eerst de vloer dus:



Deze schuurschijf is echt een aanwinst. Je kijkt door de schijf heen op het werkstuk en ziet zo heel precies wat je aan het doen bent:



Word vervolgd...

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29939
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Lekker bezig! Zo die klinkers in je bodem staat trouwens ook mooi hoor 

Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3107
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
En weer verder, zoals jullie weten betreft het geen restauratie, maar instandhouding met roestreparatie. Het hoeft allemaal niet perfect, als het maar degelijk en goed is.
De wielkuipen en dorpels ga ik opnieuw in de antisteenslag zetten, nadat zoveel mogelijk roest eerst verwijderd en geneutraliseerd is.
Nu verder met de rechtervoorwielkuip. Voor de veerpoot-dome kondigde zich al heel lang ellende aan. Maar nu is het dan toch een gat waardoor er modder in het motorcompartiment komt, de hoogste tijd dus.
Hiervoor moet het scherm er wel af, dan ziet het bestand er zo uit:


En nu de veerpoot weg is kan ik ook meteen de oppervlakte roest op de remleidingen aanpakken:


Na verwijderen van een klein gatje waar net een vinger door past met aangetast metaal eromheen erbij heb je dan toch een behoorlijk gat.
Het opvulstuk dat hier in moet is wel het meest lastige dat ik ooit gemaakt heb (met basic tools) maar is toch heel aardig gelukt,het erin lassen was vervolgens een peuleschil:




Direct voor de veerpoot-dome zit ook nog een kleine open gesprongen roestbubbel, deze zat verborgen onder de bitumen mat, maar aan de onderzijde was de onheil wel al zichtbaar:

Royaal open snijden, het 2mm dikke staal eronder (de dome zelf) was behoorlijk weggerot, en er moet een flink stuk nieuw in.


Ook de rest van de rottigheid eruit geslepen, het in te lassen stuk ligt al klaar:

en vers staal terug erin:

onderzijde aanzicht:

Nu rest nog het dekseltje weer terug erin lassen:

De wielkuipen en dorpels ga ik opnieuw in de antisteenslag zetten, nadat zoveel mogelijk roest eerst verwijderd en geneutraliseerd is.
Nu verder met de rechtervoorwielkuip. Voor de veerpoot-dome kondigde zich al heel lang ellende aan. Maar nu is het dan toch een gat waardoor er modder in het motorcompartiment komt, de hoogste tijd dus.
Hiervoor moet het scherm er wel af, dan ziet het bestand er zo uit:


En nu de veerpoot weg is kan ik ook meteen de oppervlakte roest op de remleidingen aanpakken:


Na verwijderen van een klein gatje waar net een vinger door past met aangetast metaal eromheen erbij heb je dan toch een behoorlijk gat.
Het opvulstuk dat hier in moet is wel het meest lastige dat ik ooit gemaakt heb (met basic tools) maar is toch heel aardig gelukt,het erin lassen was vervolgens een peuleschil:




Direct voor de veerpoot-dome zit ook nog een kleine open gesprongen roestbubbel, deze zat verborgen onder de bitumen mat, maar aan de onderzijde was de onheil wel al zichtbaar:

Royaal open snijden, het 2mm dikke staal eronder (de dome zelf) was behoorlijk weggerot, en er moet een flink stuk nieuw in.


Ook de rest van de rottigheid eruit geslepen, het in te lassen stuk ligt al klaar:

en vers staal terug erin:

onderzijde aanzicht:

Nu rest nog het dekseltje weer terug erin lassen:


Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Lekker bezig, Rob! Hier rotten ze allemaal! die rand onder de auto waar de buitendorpel om de binnendorpel vouwt, die zou ik ook afkitten, nadat je deze goed in de epoxy of andere primer hebt gezet. Daar flexen ze altijd, dus een antidreun of antiesteenslag knapt ook weer daar. Just my two cents.