Zoals al vermeld in het engels deel merkte ik ook nog lichte speling op het linkervoorwiel nadat alles opnieuw gemonteerd was. Het wiellager heb ik nu niet vervangen, is ook niet nodig want loopt geruisloos en heb ik een jaar of 10 terug nog vervangen.
Speling is voelbaar als je hard aan het wiel schud terwijl de auto op de grond staat, dat zou echt vanalles in de wielophanging kunnen zijn. Toplager uitgesloten, dat is spelingvrij, draagarm kogel, gaf indruk spelingvrij te zijn toen het uit elkaar lag.
Met het wiel van de grond is duidelijk speling voelbaar in verticale as, met je vingers tussen band en veerpoot voel je dan ook dat het wiel ten opzichte van de veerpoot speling heeft, ter hoogte van de band lijkt het wel ruim een mm.
Dus naafdop eraf om lagerspeling te controleren, lager is juist afgesteld en vertoond geen speling, met het wiel eraf is de speling ook niet meer waarneembaar.
Maar met het wiel gemonteerd en de naafdop er nog af wordt de schuldige zichtbaar.
Het is de binnenring van het buitenste lager dat iets kan bewegen op de asstomp.
De ID van het lager is dus iets groter dan de OD van de asstomp.
Bij de opknapbeurt van de veerpoot had ik juist deze veerpoot genomen omdat deze een visueel onbeschadigde asstomp heeft.
Onderzoek op internet leerde al snel dat het een meer voorkomend probleem is.
Het kan opgelost worden door een speciaal borgmiddel te gebruiken. Loctite groen is speciaal bedoeld voor axiale pasvlakken zoals lagers en bussen.
Dus busje loctite groen laten komen en de binnenring (met lagerrollen) opnieuw gemonteerd, vooraf de centrale bout positie gemarkeerd, zodat montage snel zou gaan.
Pasvlakken schoon gemaakt en ontvet, waarbij wattentips heel handig zijn. Vervolgens opnieuw gemonteerd met een weinig loctite groen op de pasvlakken.
Loctite groen heeft 12 uur nodig om volledig uit te harden.
Speling is nu niet meer waarneembaar en het wiel kan nog steeds rond.
Een paar ritten later weet ik pas zeker of het probleem definitief opgelost is.
Laswerken zijn ook klaar (voorlopig), alleen nog rondje epoxy, anti steenslag, lak en 2k pastellblau op alle zichtbare reparatie plekken.
Wielkuip links achter:
Snuit links en recht in de anti steenslag:
En vervolgens een ronde 2K pastellblau. Lastig want je moet de bus in één keer leeg maken, dus alle vlakken die gespoten moesten worden tegelijk allemaal afplakken. Wielrand links achter, dorpel links, voorscherm onderaan links en rechts, voorzijde links en rechts en de twee reparaties onder de motorkap in de binnenwielbakken.
Rest nog het nat schuren van de overgangen van het verse pastellblau naar het oude pastellblau, en nog een topje dorpel in anthraciet zetten, en dan zijn we er echt wel klaar mee voor dit jaar.
Reparaties waar je niet meer bij kunt en andere holle ruimten voorzien van ruime laag cavity wax.