En weer door, eerst voor de tigste keer het dashboard kastje (lade) eruit, oude ECU afkoppelen en ook eruit, en daarna de kabelboom eerst afpellen en zuiver maken.
De gebruikte textiel tape laat door de jaren zijn lijmlaagje los en die lijm verkleefd zich dan met de draden, kleffe bedoeling dus.
Er moest ook nog een extra draadje bij gelegd worden voor de EVAP klep, en een draadje extra voor de voeding van de ECU, dus moest de kabelboom sowieso open.
Hieronder de start van de draden omzetten en in de achtergrond zie je één ECU in de definitieve ingekorte behuizing, lekker compact:
Vervolgens was het een kwestie van geconcentreerd draad voor draad omzetten van de oude connectoren (de witte blokken) naar de nieuwe 42 polige connector. Natuurlijk moest er aan elke draad een nieuw pinnetje gekrompen worden, welke een stuk degelijker zijn dan de oude pinnetjes uit de witte connectoren.
Een aantal draden trok ik zonder veel moeite los uit de oude connectors, niet goed dus maar gelukkig nooit tot problemen geleid
De nieuwe connector is in ieder geval een stuk degelijker en daar ben ik blij mee.
Hopelijk zijn alle draden in de juiste gaatjes terecht gekomen, spannend:
Kapje erop en aansluiten op de ECU:
Vervolgens kon de ECU in zijn nieuwe beugel geklemd worden, de ECU wordt nu met een rubber ring op zijn plaats gehouden.
Ik ga de kabelboom onder het dashboard niet meer helemaal intapen, maar wel op een paar plaatsen even bundelen met pvc tape, lijkt mij prima zo.
Je ziet veel bruine draden, dat zijn allemaal massa draden, ik ben een groot fan van goede massa verbindingen
Nu wordt het spannend, zit alles goed? gaat het werken? laptop eraan, logging voor de zekerheid aan, en dan moment supreme, contact aan....
Ja, de ECU gaat aan en er klikt het één en ander onder de motorkap en de brandstofpomp hoor ik ook even zoemen. Voor de eerste start eerst de meeste sensoren even testen, water temp -> OK, TPS sensor -> OK, breedband -> OK, MAP -> OK, MAF en CPS -> dat weet je pas als je de motor start.
Dan maar de sleutel doordraaien en ja , loopt meteen alleen een beetje "lumpy" stationair. Wel op alle 6 de potjes dus dat is goed, en hangt goed aan het gaspedaal.
Naar mate de motor opwarmt wordt de stationair loop echter steeds dramatischer en dreigt af te slaan, er klopt dus iets niet.
Wat blijkt, de stationair klep moet nu wat verder open gestuurd worden als voorheen om eenzelfde toerental te bereiken, waar eerst 30% PWM voldoende was is nu 37% PWM nodig...das gek?
Maar na het PWM signaal verhoogd te hebben blijft hij nu wel stationair lopen, alleen heel erg "zagend" en ik zie de AFR op en neer gaan van 12 naar 18 en weer terug tijdens dat gezaag.
Dus "closed loop" stationair regeling uitgeschakeld, maar dat helpt helemaal niks, hij blijft zagen.
Uiteindelijk blijkt het te zitten in de MAF curve, deze moest helemaal onderin een beetje "opgekrikt" worden, daarna was het dan ook meteen stabiel stationar en kon de "closed loop" regeling weer aangezet worden. Waarschijnlijk kreeg de oude ECU op zijn MAF ingang een beetje valse spanning erbij, maar nu met de correcte massa verbinding tussen MAF en ECU is dat dus weg, en moest ik daarom dus de MAF curve een beetje bijregelen helemaal onderin.
Dan het gedoe met de stationairklep, een paar dagen later viel het kwartje........in de oude ECU zitten "blus" dioden die de EMC spanning van de twee spoelen in de stationair klep weg leiden via de voedingsdraad. Ik heb dat nu opgelost met een "active flyback" cirquit, waarbij de EMC spanning veel hoger mag oplopen, ongeveer 40 volt t.o.v de 1 volt met de "blus" dioden.
Hoe hoger de EMC spanning op een spoel, des te sneller verdwijnt het magneetveld. En omdat nu het magneetveld veel sneller verdwijnt moet de "openings" spoel dus procentueel meer tijd bekrachtigd worden ten opzichte van de "sluiting" spoel om uiteindelijk eenzelfde stand in de stationairklep te krijgen.
Altijd fijn als een bepaalde constatering ook verklaard kan worden.
Komend weekend maar eens een flinke rit maken, het moet natuurlijk weer net zo betrouwbaar zijn als voorheen (eigenlijk beter) en ik denk dat ik na een ritje van 100km het vertrouwen wel weer terug heb. Moet ook want over een 3 tal weken staat de Meerlanden rit op het programma.
Dit is een 2 daagse rit die van Someren (bij Eindhoven) naar Trier gaat en weer terug. Meerlandenrit kennende vinden ze weer de mooiste wegen in de Ardennen en Eifel. We hebben er al echt zin in.