Page 2 of 5
Posted: Wed May 26, 2010 11:16 pm
by Peter V.
Ziet er weer netjes uit. Zonde van die beschadiging op het dak. Ga je dit zelf doen of laat je het dak professioneel opknappen?
Posted: Wed May 26, 2010 11:34 pm
by Danny043
Waarschijnlijk schuur ik het dak zelf, en laat het spuiten. Metallic lak zelf spuiten is erg moeilijk.
Ik ben bij een bedrijf in Delft geweest (het Klassiekercentrum) en die noemden een bedrag van €230 - €250 ex btw en afhankelijk van de roest. Kent iemand een goed adres met lagere prijzen?
Posted: Thu May 27, 2010 8:17 am
by Thegs
Als dat alles is voor een kwaliteits spuitbeurt direct doen! Is absoluut geen geld. Beetje goede lak kost 100 euro de kilo, dus reken maar uit.
Verder leuk ding, alleen blijf ik die Amerikaanse bumpers maar niks vinden. Succes met de verdere geplande zaken.
Gerwin
Re: 320i USA model
Posted: Thu Sep 23, 2010 7:49 pm
by Danny043
Re: 320i USA model
Posted: Thu Sep 23, 2010 7:59 pm
by 323baur
Mooie foto's hoor.
Ga je nu voor het spuiten hem ont-USA-en?
Re: 320i USA model
Posted: Thu Sep 23, 2010 8:12 pm
by Danny043
Wat is er allemaal anders aan de USA modellen:
But there were more modifications required before the E21 was allowed in the U.S. The most important things:
· Lights: sealed beam headlights, larger front indicators, side indicators, side reflectors
· The federalized big bumpers
· Dash: mph speedometer, fuel gauge not showing litres but: full, ½, reserve.
Koplampen laat ik zo, ik zie geen verschil met gewone lichten?
Grotere knipperlichten? Is me niet opgevallen.
Side indicators: als dat die rode lampen achterop zijn, dan gaan ze weg.
Side reflectors: zitten op die monsterlijke voorbumper; gaan dus weg.
Federalized big bumpers: achter blijft denk ik zitten.
Dash: blijft zo.
Euro spec: kan voor en na het spuiten.
De voorbumper is een straight swap. Maar of ik het subframe achter swap voor een Europese, dat weet ik nog niet. Het hangt gedeeltelijk van de kosten af... maar ik vind die achterbumper ook niet zo erg, en het maakt hem uniek in NL. Wat ik niet mooi vind, is de kentekenplaat boven de bumper. Maar er zit niks onder de bumper om hem te bevestigen. En hem met een hoekbeugel ofzo daar ophangen is ook niet ideaal, want dan vangt die voluit wind.
Verder is het echt leuk hoe mensen hun nek verrekken om naar die bumper te kijken

Hij trekt heel wat bekijks. Maar ik wil toch liever een mooie auto dan 1 die zo lelijk is dat mensen hun nek er voor verrekken

Re: 320i USA model
Posted: Thu Sep 23, 2010 8:32 pm
by Jeroen
Bekend stukje tekst
Zou zomaar kunnen dat die rare koplampen al verdwenen zijn
Knipperlichten staan ca 5 mm verder naar voren, zowel glas als houder. Lastig te zien totdat je een europees glaasje erop probeert te schroeven
Side indicators zitten volgens mij juist op de voorbumper, die achterlijke reflectors op het achterscherm
De voorbumper vervangen is nog wel te doen, maar voor de achterbumper moet er aardig gelast worden dus ik kan me voorstellen dat je die zo laat
Wist niet dat die dingen een langer diff hadden, even 81-er US folder erbij gepakt en de handbakken hadden gewoon een 3.91, automaat heeft de langere 3.64. Maar ik denk dat de aanpassingen ivm emissie wel een flinke invloed hebben, EGR en een evt dichtgeslibde kat, misschien dat ook eens omzetten naar Europese spec?
Re: 320i USA model
Posted: Thu Sep 23, 2010 8:39 pm
by Jeroen
Gelukkig liggen hier nog een paar folders, bovenstaande 3.91 is voor de versie met M10B18 en dus identiek aan de europese vierpitters. De modellen van 77 en 78 met M10B20 hadden, identiek aan hier, een overbrenging van 3.64. Maar misschien heeft jouw auto door de jaren heen eens een ander diff gekregen en heeft 'ie nu ook een 3.64 (en dus een langer diff).
Re: 320i USA model
Posted: Thu Sep 23, 2010 11:13 pm
by Danny043
Bedankt voor de info. Ik was niet helemaal volledig; ik bedoelde dat het diff langer is dan die van de 318i. 3.91 voor de 318i en 3.64 voor de 320i.
edit: ik zie waar het misgaat. Jij denkt dat deze een M10B18 heeft, de M10B20's zijn nog tot 08-79 gemaakt

Deze is van 07-79. 3.64 diff dus.
De emission control klopt al niet meer. Er ontbreken gewoon onderdelen

Bv, onderdeel 1 op onderstaand plaatje (exhaust gas filter) hoort op het uitlaat spruitstuk bevestigd te zitten, maar alleen de bevestigingsbeugels zitten er nog. Ik verwacht ook dat de cat er niet meer onder zit. Wanneer ik hem ombouw naar euro spec, heb ik al die zooi toch niet nodig. Maar hij loopt momenteel dus niet zoals het hoort.
Emission control -
BMW parts catalog
Ik weet niet zeker waar die rode lichten aan de zijkant achter voor zijn. Er zitten gloeilampjes in. Ik heb volgens mij wel eens foto's gezien van Amerikaanse forumleden, waarbij deze lampen continue brandden, wanneer de dimlichten aan staan. Bij mij doen ze helemaal niks, en ik heb geen moeite gedaan om uit te zoeken waarom. In de voorbumper zitten volgens mij reflectoren. Het is ook volledig overbodig om daar lampen te plaatsen, omdat de knipperlichten duidelijk zichtbaar zijn vanaf de zijkant.
Re: 320i USA model
Posted: Fri Sep 24, 2010 7:12 am
by Wondermike
De voorbumper is een straight swap.
Wil jij dan
nu als een speer je doppenset pakken en die taartschep de noordzee in sodemieteren
Je hebt gelijk wat achterbumper betreft, die is minder opvallend aanwezig dan voor en idd die nummerplaat zit daar niet fraai.
Voor de rest een mooie auto hoor en met de plannen die je hebt komt het zeker goed met de E21.
Re: 320i USA model
Posted: Fri Sep 24, 2010 9:51 am
by loentje
Velgen staan hem erg goed moet ik zeggen!!
Achterbumper had ik toen al zitten kijken, toen ik hem nog had, maar die swap is idd niet te doen volgens mij. Voorbumper mag niet zoveel voorstellen.
Afijn ben benieuwd naar de toekomst,
groeten loentje
Re: 320i USA model
Posted: Fri Sep 24, 2010 11:52 am
by uwbuurman
is de cas aan de achterzijde dan zo verschillend, onder de bumper? Of missen de beugels gewoon?
Re: 320i USA model
Posted: Sun Oct 03, 2010 7:51 am
by Wondermike
is de cas aan de achterzijde dan zo verschillend, onder de bumper? Of missen de beugels gewoon?
Aan de achterzijde zitten volgens mij een soort stootdempers ingebouwd.
Daar blijven grote gaten achter na verwijderen. Maar alles is te fixen.
Re: 320i USA model
Posted: Sun Oct 03, 2010 11:27 am
by ac/dennis
Ik zou m zo laten, je bent de enigste in NL met zo'n E21 afaik. En zoals je in je vakantiefoto's laat zien, zijn diedikke bumperts retehandig om aan te picknicken

Re: 320i USA model
Posted: Sun Oct 03, 2010 11:31 am
by 323baur
Ik zou, zeker als je toch gaat spuiten, die euros er aan toevoegen om haar te ont-usa-en.
Je mag dan misschien de enige zijn in NL - das niet voor niks denk ik.
De achter kant is met een sloper - donor - zo om te bouwen.
Als je dan klaar bent heb je een geweldig leuk autootje.