2.3 ombouw naar 2.7

Post Reply
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw 2.7 met k-jet

Post by pattam2009 »

:launch
Last edited by pattam2009 on Wed Oct 27, 2010 11:28 pm, edited 1 time in total.


Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11867
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 2.3 ombouw 2.7 met k-jet

Post by 323baur »

Heb je hier al gekeken:
www.e30.de
??
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw 2.7 met k-jet

Post by pattam2009 »

ik heb mijn keuze gemaakt.

Om de zogenaamde variant 1 uit te voeren kan je de originele uitstraling behouden van de k-jet
2.7 onderblok met de 323i kop, het vermogen zal dan uitkomen tussen de 150 en 170 pk.
om de 170 pk te behalen zal je toch echt het e.e.a meer moeten doen, nokkenas, compressie, en uitlaat.

ik heb gekozen voor variant 3.
ik wil gaan voor 200 pk en dit is niet haalbaar met een k-jet (zonder turbo dan) :wink:

M20B25 en M20B27 zijn gearriveerd :wink: :wink:
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12116
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 2.3 ombouw 2.7 met k-jet

Post by Peter V. »

Ik ben benieuwd. Laat maar veel foto's en informatie los over de ombouw.

Wie weet :idea:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by pattam2009 »

de eta 2.7 motor heb ik kaal, wat ik nodig heb voor de ombouw is de krukas en de drijfstangen.
de lagerschalen zijn echt op, het brons komt erdoor, op zich geen probleem gaat er toch allemaal nieuw in.
Image
Image
Image

Vandaag de 2.5 motor op de standaard geplaatst om ook deze volledig te strippen.
Image
Image
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2971
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by loentje »

Lekker bezig!!!
:D


groeten loentje
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by pattam2009 »

Vandaag alle aanbouw delen van de motor gehaald.
ziet er allemaal netjes uit :?:
Image
Image

ik heb de motor via MP gekocht zonder verdere informatie of geschiedenis.
De motor gaat toch volledig uit elkaar dus vind de geschiedenis in dit geval niet zo belangrijk.

een paar opmerkingen tijdens het demonteren;
olie eruit ...... als nieuw :?:
de bougies ..... koffie bruin :wink:
uitlaat pakking / hitteschild...... als nieuw.
toen haalde ik de kleppendeksel los...... alles brand shoon :shock:

Conclusie, ze zijn me voor geweest :lol:

één klein detail :shock: :shock: :shock: :shock: ik mis wat, bij de kop.
zoek de verschillen....
Image
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12116
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by Peter V. »

De oliespoelleiding zit er niet bij.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by e-einundzwanzig »

de kleppendeksel mist.....
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by pattam2009 »

:mrgreen:

Als iemand nog zo'n leiding heeft liggen, hoor ik het graag :wink:
Last edited by pattam2009 on Sat Nov 13, 2010 12:17 am, edited 1 time in total.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
Willem
E21 starter
Posts: 29
Joined: Sat Sep 05, 2009 3:20 pm

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by Willem »

hierbij mijn vermogensgrafiekje van mijn e21 323i met 2.7 eta.
Setup:
2.7 eta kop
2.7 eta onder blok
323i k-jetronic
originele 323i nokkenas
originele 323i klepveren

Image

gegroet, Willem
I´m Fast and Furious...
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12116
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by Peter V. »

Welke Eta onderblok heb je dan genomen? die van 122 of 129 PK
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4594
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by gerrit323 »

Hoogstwaarschijnlijk het 122pk blok Peter want op een 129pk blok past enkel een "885" eta of 325i kop en daar kan je geen K-jet inlaat passend op maken :wink:

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12116
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by Peter V. »

Dit is dus ook waarom jij een 325i-kop op de Etamotor voor de E30 heb staan :wink:

Dus de K-jet versie komt op 160 pk ongeveer.

Ik weet nog niet of ik me daar allemaal wel aan ga wagen straks :?: . Ik heb ook weleens zitten denken om een M50 ombouw te maken maar ik weet niet in hoeverre dat hier in Nederland een probleem op gaat leveren met de APK keuring.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4594
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 2.3 ombouw 2.7

Post by gerrit323 »

Peter V. wrote:Dit is dus ook waarom jij een 325i-kop op de Etamotor voor de E30 heb staan :wink:
Idd en dat is dus ook waarom je in een e21 altijd de 122pk eta versies ziet die zijn ook standaard door bmw voorzien van de type "200" kop zoals op de 320/6 en 323i.

M50 ombouw .. mmh leuk maar het originele uitzicht ben je wel kwijt .. een eta daar heb je maar gewoon de originele onderdelen van bmw op mekaar te schroeven .. k-jet aansluiten en klaar .. lijkt me simpeler dan een m50 ombouw ... daar moeten wij hier in belgie zelfs nog niet aan denken :?

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
Post Reply