
2.3 ombouw naar 2.7
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: 2.3 ombouw 2.7 met k-jet

Last edited by pattam2009 on Wed Oct 27, 2010 11:28 pm, edited 1 time in total.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11867
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 2.3 ombouw 2.7 met k-jet
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: 2.3 ombouw 2.7 met k-jet
ik heb mijn keuze gemaakt.
Om de zogenaamde variant 1 uit te voeren kan je de originele uitstraling behouden van de k-jet
2.7 onderblok met de 323i kop, het vermogen zal dan uitkomen tussen de 150 en 170 pk.
om de 170 pk te behalen zal je toch echt het e.e.a meer moeten doen, nokkenas, compressie, en uitlaat.
ik heb gekozen voor variant 3.
ik wil gaan voor 200 pk en dit is niet haalbaar met een k-jet (zonder turbo dan)
M20B25 en M20B27 zijn gearriveerd

Om de zogenaamde variant 1 uit te voeren kan je de originele uitstraling behouden van de k-jet
2.7 onderblok met de 323i kop, het vermogen zal dan uitkomen tussen de 150 en 170 pk.
om de 170 pk te behalen zal je toch echt het e.e.a meer moeten doen, nokkenas, compressie, en uitlaat.
ik heb gekozen voor variant 3.
ik wil gaan voor 200 pk en dit is niet haalbaar met een k-jet (zonder turbo dan)

M20B25 en M20B27 zijn gearriveerd


Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12116
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 2.3 ombouw 2.7 met k-jet
Ik ben benieuwd. Laat maar veel foto's en informatie los over de ombouw.
Wie weet
Wie weet

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: 2.3 ombouw 2.7
de eta 2.7 motor heb ik kaal, wat ik nodig heb voor de ombouw is de krukas en de drijfstangen.
de lagerschalen zijn echt op, het brons komt erdoor, op zich geen probleem gaat er toch allemaal nieuw in.



Vandaag de 2.5 motor op de standaard geplaatst om ook deze volledig te strippen.


de lagerschalen zijn echt op, het brons komt erdoor, op zich geen probleem gaat er toch allemaal nieuw in.



Vandaag de 2.5 motor op de standaard geplaatst om ook deze volledig te strippen.


Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
Re: 2.3 ombouw 2.7
Lekker bezig!!!
groeten loentje

groeten loentje
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: 2.3 ombouw 2.7
Vandaag alle aanbouw delen van de motor gehaald.
ziet er allemaal netjes uit


ik heb de motor via MP gekocht zonder verdere informatie of geschiedenis.
De motor gaat toch volledig uit elkaar dus vind de geschiedenis in dit geval niet zo belangrijk.
een paar opmerkingen tijdens het demonteren;
olie eruit ...... als nieuw
de bougies ..... koffie bruin
uitlaat pakking / hitteschild...... als nieuw.
toen haalde ik de kleppendeksel los...... alles brand shoon
Conclusie, ze zijn me voor geweest
één klein detail
ik mis wat, bij de kop.
zoek de verschillen....

ziet er allemaal netjes uit



ik heb de motor via MP gekocht zonder verdere informatie of geschiedenis.
De motor gaat toch volledig uit elkaar dus vind de geschiedenis in dit geval niet zo belangrijk.
een paar opmerkingen tijdens het demonteren;
olie eruit ...... als nieuw

de bougies ..... koffie bruin

uitlaat pakking / hitteschild...... als nieuw.
toen haalde ik de kleppendeksel los...... alles brand shoon

Conclusie, ze zijn me voor geweest

één klein detail




zoek de verschillen....

Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12116
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 2.3 ombouw 2.7
De oliespoelleiding zit er niet bij.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: 2.3 ombouw 2.7
de kleppendeksel mist.....
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: 2.3 ombouw 2.7

Als iemand nog zo'n leiding heeft liggen, hoor ik het graag

Last edited by pattam2009 on Sat Nov 13, 2010 12:17 am, edited 1 time in total.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
Re: 2.3 ombouw 2.7
hierbij mijn vermogensgrafiekje van mijn e21 323i met 2.7 eta.
Setup:
2.7 eta kop
2.7 eta onder blok
323i k-jetronic
originele 323i nokkenas
originele 323i klepveren

gegroet, Willem
Setup:
2.7 eta kop
2.7 eta onder blok
323i k-jetronic
originele 323i nokkenas
originele 323i klepveren

gegroet, Willem
I´m Fast and Furious...
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12116
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 2.3 ombouw 2.7
Welke Eta onderblok heb je dan genomen? die van 122 of 129 PK
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4594
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 2.3 ombouw 2.7
Hoogstwaarschijnlijk het 122pk blok Peter want op een 129pk blok past enkel een "885" eta of 325i kop en daar kan je geen K-jet inlaat passend op maken
Gerrit

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12116
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 2.3 ombouw 2.7
Dit is dus ook waarom jij een 325i-kop op de Etamotor voor de E30 heb staan
Dus de K-jet versie komt op 160 pk ongeveer.
Ik weet nog niet of ik me daar allemaal wel aan ga wagen straks
. Ik heb ook weleens zitten denken om een M50 ombouw te maken maar ik weet niet in hoeverre dat hier in Nederland een probleem op gaat leveren met de APK keuring.

Dus de K-jet versie komt op 160 pk ongeveer.
Ik weet nog niet of ik me daar allemaal wel aan ga wagen straks

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4594
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 2.3 ombouw 2.7
Idd en dat is dus ook waarom je in een e21 altijd de 122pk eta versies ziet die zijn ook standaard door bmw voorzien van de type "200" kop zoals op de 320/6 en 323i.Peter V. wrote:Dit is dus ook waarom jij een 325i-kop op de Etamotor voor de E30 heb staan![]()
M50 ombouw .. mmh leuk maar het originele uitzicht ben je wel kwijt .. een eta daar heb je maar gewoon de originele onderdelen van bmw op mekaar te schroeven .. k-jet aansluiten en klaar .. lijkt me simpeler dan een m50 ombouw ... daar moeten wij hier in belgie zelfs nog niet aan denken

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/