Page 2 of 9
Re: 323i 1979 en ff voorstellen
Posted: Fri Oct 01, 2010 8:16 pm
by gerrit323
voor de 6j/15 velgen is dat bandenmaat 195/50/15 voor de 7j/15 velgen 205/50/15

Re: 323i 1979 en ff voorstellen
Posted: Sat Oct 02, 2010 7:34 pm
by uwbuurman
Toch heeft dit ook wel wat... bijna aandoenlijk, want zo had mijn vader m vroegâh..
Re: 323i 1979 en ff voorstellen
Posted: Sun Oct 03, 2010 4:18 pm
by Jim
haha leuk om de nostalgie te horen. De velgen hebben nog geen haast maar ik zou wel even wat uitleg willen over wat dat 6j en 7j betekend, ik heb namelijk nog niet echt veel kennis daarover :\. De auto is nu de schuur in gereden, binnenkort onderdelen bestellen.
Re: 323i 1979 en ff voorstellen
Posted: Sun Oct 03, 2010 4:50 pm
by Wondermike
Hoi Jim, de breedte van een velg wordt in J weergegeven.
1J = 2,54cm. Jawel een Inch.
Dus een velg van 6J is 6 *2.54=15,25cm breed. Tussen de velgranden wel te verstaan en dus niet de hele breedte.
6 J is mooi voor een 195 band en die past voor zonder problemen.
7 J is voor achter met een 205 band en past ook zonder problemen.
Mits de ET waarde goed is......En daar gaan we aan de voorkant al gauw de mist in.
Re: 323i 1979 en ff voorstellen
Posted: Sun Oct 03, 2010 5:24 pm
by Peter V.
Wondermike wrote:Mits de ET waarde goed is......En daar gaan we aan de voorkant al gauw de mist in.
Gaan we gelijk door met de volgende les
ET-waarde: Dit geeft de maat aan dat het hart van de velg ( daar waar je de velg tegen de naaf van de auto zet) ligt t.o.v. midden van de velg.
Oftewel als je velg 15,00cm breed is dan zou ET=0 betekenen dat het midden van de velg op 7,5 cm zit.
De E21 heeft ET=13 wat betekent dat het hart 13 mm uit het midden ligt en dan naar buiten gericht. oftewel:
bij een velg van 15 cm breed zit het hart van de velg:
75 mm - 13 mm = 62 mm van de buitenzijde.
Als je dus een velg uitzoekt met ET=25 (bijvoorbeeld een BMW E30 3 serie) dan moet je 25 - 13= 12 mm opvullen omdat anders de binnenzijde van de velg tegen de stuurkogel van de auto komt aan de voorkant. Voor dit opvullen gebruikt men "spacers" of spoorverbreders genaamd. Ik persoonlijk ben daar geen voorstander van maar er zijn zat mensen die dit wel doen. Je kunt je voorstellen dat als je een brede velg neemt ( de J-waarde) dat je dus sneller een probleem krijgt met de ET-waarde.
Re: 323i 1979 en ff voorstellen
Posted: Sun Oct 03, 2010 9:07 pm
by Jim
Dus als ik het goed, voor 15"bbs velgen moet ik het volgende:
4x100
voor: 2x 6J met maximaal offset van 13 en een bandenmaat van 195/50/15
achter: 2x 7J met maximaal offset van 13 en een bandenmaat van 205/50/15
Correct me if im wrong hehe,
Re: 323i 1979 en ff voorstellen
Posted: Sun Oct 03, 2010 9:09 pm
by Jeroen
Dat zou helemaal perfect zijn. Bij een grotere ET waarde (wat je veel vaker ziet, past nl onder E30 en Golf) zou je al spacers moeten toepassen om de wielen verder naar buiten te brengen, en daar ben ik zelf geen voorstander van.
Re: 323i 1979 en ff voorstellen
Posted: Sun Oct 03, 2010 9:22 pm
by Peter V.
Jim wrote:Dus als ik het goed, voor 15"bbs velgen moet ik het volgende:
4x100
voor: 2x 6J met maximaal offset van 13 en een bandenmaat van 195/50/15
achter: 2x 7J met maximaal offset van 13 en een bandenmaat van 205/50/15
Correct me if im wrong hehe,
Helemaal goed inderdaad.
Ik heb zelf ook 15 inch BBS maar voor de voorkant ook 7J. Dit gaat met ET13 ook alleen als ze het wiel balanceren moeten ze aan de binnenzijde plaklood gebruiken en niet op de velgrand slaan. Dit zou namelijk in extreme rijomstandigheden net tegen de stuurkogel kunnen komen.
Besef wel dat ET13 velgen voor de E21 niet zo erg veel meer voorkomen.
Re: 323i 1979 en ff voorstellen
Posted: Tue Oct 05, 2010 6:14 pm
by Jim
zou je dat plaklood even nader kunnen uitleggen? Of moet ik dan gewoon aan hetzelfde als een 'spacer' denken? Dat slaan op de velgrand lijkt me sowieso al niet zo gezond...
Re: 323i 1979 en ff voorstellen
Posted: Tue Oct 05, 2010 6:36 pm
by Peter V.
Als je een band/velg laat balanceren dan moet er voor de onbalans vaak een loodje op. Bij stalen velgen worden deze op de rand geslagen ( slaglood).
Normaal gebeurt dit bij lichtmetaal niet en plakken ze een stukje lood aan de binnenzijde van de velg. Nu zijn er lichtmetalen velgen die ook zo'n opstaande rand hebben zoals een stalen velg en als je dus bij BV een Kwikfit komt (meerdere malen gezien en meegemaakt) dan slaan ze dus op de rand van je lichtmetalen velg een slaglood
Nu liggen die slagloodjes op de rand van de velg wat dus in wezen de velg breder maakt en dus als met 7J aan de voorzijde + slaglood dit nog kan aanlopen tegen de stuurkogel.
Een spacer oftewel een spoorverbreder moet je zien als een dikke schijf metaal die tussen je wielnaaf en velg zit. Hiermee komt je band/velg verder naar buiten. Je moet dan langere bouten gebruiken met alle gevaar van afbreken. Je heb ook spacers die je met de wielbouten aan de naaf trekt en waar dan schroefdraad inzit waar je dan vervolgens weer je band/velg aan vast zet. Voor mijn gevoel ook weer veel krachten op weinig materiaal. ( een schijf waar namelijk 8 boutgaten en een naafgat in zit lijkt mij niet zoveel stevigheid meer te geven.)
Re: 323i 1979 en ff voorstellen
Posted: Tue Oct 05, 2010 10:16 pm
by Jim
ahh zeer duidelijk, bedankt voor de uitleg. Als ik het zo lees zou ik ook geen spacers willen gebruiken... gewoon 7J zoeken dan maar. En dat van dat plaklood zal ik zeker onthouden, ik herinner me nu op me eigen stalen velgen ook een extra stukje waarvan ik niet wist wat het nou was... dat is nu ook duidelijk.
Re: 323i 1979 en ff voorstellen
Posted: Thu Oct 14, 2010 7:13 pm
by Jim
Even een paar interieur shots:

Tada, de puinhoop en stof.

Alpina radio, vandaag binnen, speakers moeten nog van Ite binnenkomen.

Beetje vage foto maarja.
Re: 323i 1979 en ff voorstellen
Posted: Thu Oct 14, 2010 7:25 pm
by Wondermike
chromen elektrische spiegel FAP FAP FAP
Nou dan ook nog maar een foto van de buitenkant

Re: 323i 1979 en ff voorstellen
Posted: Thu Oct 14, 2010 7:26 pm
by 323baur
Jim wrote:Even een paar interieur shots:
speakers moeten nog van Ite binnenkomen.
Morgen in huis, succes met uitpakken..
(mijn zoon heeft dat voor mij gedaan, met de opdracht; doe het goed en zorgvuldig..sorry
)
Re: 323i 1979 en ff voorstellen
Posted: Thu Oct 14, 2010 7:40 pm
by Jim
o er is absoluut géén haast hoor haha, maak je maar geen zorgen. Hij gaat voorlopig toch nog niet rijden.
Oja! Mijn deurpanelen staan ernstig bol, komt dat nou door 31 jaar lang vocht zuigen of iets anders? Kan ik dit op een andere manier dan vervangen repareren en mijn auto is vochtig van binnen als hij buiten staat na een nachtje. Is hier een verklaring voor? (Raamrubbers? ventilatie dat nog open staat?).