Page 2 of 17
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Tue Oct 19, 2010 9:12 am
by r@n-d
zo ziet het er bij mijn beide e21's ook uit...
alleen is deze b25 van een e34...
en kan de cilinderkop wel ontcijferen (heel makkelijk ook via het draadje eerder hier met motorcodes van e30), alleen het onderblok niet... maar goed...
ik zal vanavond eens de cijfertjes op de foto proberen te zetten
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Tue Oct 19, 2010 8:20 pm
by gerrit323
De code in de cylinderkop is juist een b25 kop eindigd steeds op 885 vandaar ook dat wordt gezegd dat een 325i e30 een "885" type kop heeft en zoals een e21 b20/b23 een "200" type kop hebben.
In een 2.5 en eta blok 2.7 dus staat steeds 2.5/2.7 ingeslagen.
Gerrit
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Tue Oct 19, 2010 10:29 pm
by e-einundzwanzig
gerrit323 wrote:
In een 2.5 en eta blok 2.7 dus staat steeds 2.5/2.7 ingeslagen.
Gerrit
volgens mij is een eta kop gewoon de '200' kop die we op de 323i/320 vinden...
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Tue Oct 19, 2010 10:44 pm
by Jeroen
Ik meen van niet omdat de ETA nokkenas maar 4 voudig gelagerd is ipv 7-voudig omdat deze minder toeren maakt. Verder zullen de verschillen klein zijn.
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Wed Oct 20, 2010 11:34 am
by r@n-d
UPDATE:
Dynamo en Startmotor (andere topic)...
Dynamo laadt wel bij... Heb hem aangesloten aan accu en dan boormachine op wieletje gemaakt en hij geeft een waarde van 14 en een beetje meer...
alleen de spanningsregelaar kan ik niet testen... maar dat zien we wel ter plekke van de swap... (toekomstig

)
de startmotor had ik even goed vastgezet in bankschroef (klem) en even spanning opgezet... Hij draaid wel rond... meer kan ik niet testen...
Dusjah dat zien we dan ook ter plekke wel...
Allen bedankt voor de reacties!! Mocht het zo zijn dat ze beide niet blijken te werken dan pak ik ze gewoon van het blok wat er nu in licht...
alleen wil ik proberen ze compleet over te swappen
op het koelsysteem na dan...
Blok leegplukke:
Heb bijna alle aanbouwdelen van het blok gedemonteerd en gecheckt... Blijkbaar heeft de verkoper dit ook gedaan alvorens hij het blok erin legde, want alle pakkingen en klein spul is zgn...
wat heb ik gedemonteerd
1. de thermostaat, ziet er zgn uit, nieuwe pakkingen en alles, het thermostaathuis kan wel een schoonmaakbeurt gebruiken dat wel...
2. uitlaatspruitstukken, zien er netjes uit niet geroest, nieuwe moeren en pakkingen zitten er bij...
3. 3x solexen verwijderd, gaskleppen nagemeten met schuifmaat en lopen super synchroon... ook deze kunnen een uitwendige schoonmaakbeurt gebruiken (ook hier alle pakkingen en bevestigingen nieuw)
4. inlaatspruitstuk, is mooi gepolijst aan binnenzijde... wel wat laswerk aan buitenzijde... deze heb ik zo goed mogelijk weg geschuurd alleen durfde niet teveel te schuren omdat ik niet weet waar/wat precies gelast is... gereinigd met alu. reiniger en ontvetter en vervolgens word deze nog behandeld met industriele aluminium coating. ook hier alle pakkingen en bevestigingen zijn nieuw...
als de rest van het blok ook zo netjes is dan ben ik een gelukkig man... Ik ga natuurlijk niet bezuinigen op klein spul en dingen die echt vervangen dienen te worden... maar wat goed is, is goed...
fotos zal ik vanavond posten...
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Wed Oct 20, 2010 11:47 am
by Peter V.
Je bent goed bezig Randy!
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Wed Oct 20, 2010 7:21 pm
by r@n-d
Bij deze de foto's
Dynamo na checken even goed ontvet en schoongemaakt:
Daarna uitlaatspruitstukken verwijderd
idem inlaatspruitstuk incl solexen
langzaam maar zeker blijft er alleen het blok nog over...
close up solexen los

Jaaaja 40mm it is...
even aluminium coating gehaald, hittebestendig... alles netjes afgeplakt + ontvet en dan een opfrisbeurtje
als laatste de startmotor, ontsteking etc etc. alvast in dozen gedaan... haha... ja ik hou van orde in mn werkplaats...
thermostaat wil ik morgen schoonmaken en opbergen...
ik maak liever alles klaar voordat ik het opberg en over een tijd weer voor de dag ga halen... nu heb ik tijd en nog zin om dat te doen...
als straks het blok klaar is wil ik natuurlijk zsm rijden en niet eerst nog alles schoon moet maken en checken...
ook ga ik (en mn maat) nog even verzinnen hoe we het blok op een soort van kantelbare bok kunnen zetten... hij zou iets regelen dus ben benieuwd...
Van het weekend eens kijken of ik kan starten met het uit elkaar peuteren van het blok, startend met de bougiekabels en timer...
Tips??
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Thu Oct 21, 2010 10:45 am
by Peter V.
Ziet er goed uit Randy,
Zo'n kantelbare bok is niet zo heel erg duur hoor. Ik heb toen een set gekocht met de motortakel met evenaar erbij. Je kunt hem daarna altijd weer terug te koop zetten.
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Fri Oct 22, 2010 7:54 am
by ac/dennis
Peter V. wrote:Ziet er goed uit Randy,
Zo'n kantelbare bok is niet zo heel erg duur hoor. Ik heb toen een set gekocht met de motortakel met evenaar erbij. Je kunt hem daarna altijd weer terug te koop zetten.
Heb destijds zelf mijn bokje bij powerplustools gehaald, de motortakel heb ik via marktplaats een weekje gehuurd van iemand hier in de buurt, scheelde aardig wat centjes
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Fri Oct 22, 2010 8:45 am
by r@n-d
Mjah bij diezelfde kameraad van me hebben ze een werkplaats... alleen wordt daar door de week gewerkt...
hij zou kijken of ze een motorbokje konde misse... en die motor takelen we er daar in...
dat doen we dan in het weekend...
Het reviseren / nalopen van het blok wil ik thuis doen, zodat ik kan starten en stoppen wanneer ik wil...
anders zit ik met geplannde tijden en dat is niet fijn...
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Fri Oct 22, 2010 8:54 am
by gerrit323
Leuk hé zo'n motorprojektje .. de aanloop naar het eindresultaat is al bijna even leuk als het eindresultaat op zich
Dit ga ik zeker verder volgen
Gerrit
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Fri Oct 22, 2010 10:04 am
by r@n-d
heel erg leuk... heb eigenlijk haast geen zin meer om overdag te gaan werken... maja ook dat gaat door hea...
dusjah dan ga ik in de vrije uurtjes gewoon hier aan werken...
komt goed!
Is er trouwens een manier om de verdelerkap van de nokkenas te verwijdern zodat deze later weer op dezelfde manier terug gezet kan worden?
Er zit zo'n omwentelingsteller bij de krukas... Of is t gewoon los schroeven en dan later terugzetten en dan opnieuw afstellen??
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Fri Oct 22, 2010 3:01 pm
by Peter V.
r@n-d wrote:Is er trouwens een manier om de verdelerkap van de nokkenas te verwijdern zodat deze later weer op dezelfde manier terug gezet kan worden?
Er zit zo'n omwentelingsteller bij de krukas... Of is t gewoon los schroeven en dan later terugzetten en dan opnieuw afstellen??
Ik snap niet goed de vraag Randy?
De verdeelkap zit bij een M20B25 inderdaad voorop maar deze zal bij hermontage toch gewoon hetzelfde komen? Ik neem aan dat je niet zomaar een andere positie kan kiezen i.v.m. de afstelling.
Wat betreft de BDP-sensor deze moet je later opnieuw afstellen voor wat betreft de luchtspleet. De eigenlijke montage lijkt mij wat betreft positie ook gefixeert. Ik kan weleens in mijn vraagbaak van de E30 of E34 kijken vandaag?
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Fri Oct 22, 2010 3:16 pm
by r@n-d
Je geeft eigenlijk precies het goede antwoord...
Ik doelde op de vraag of die verdelerkap er maar op een manier op kan... dus dat antwoord is ja... die sensor zou ik evt. nog kunnen laten zitten want hij zit volgens mij niet erg in de weg...
zou het overigens wel waarderen als je dat op zou zoeken idd... ik krijg binnekort pas mn digitale vraagbaak voor e30..
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Fri Oct 22, 2010 6:41 pm
by Peter V.
Even gekeken en het volgende staat vermeld.
De verdeelkap is natuurlijk duidelijk dat hiervoor hetzelfde geldt dan bij elke andere kap. Deze kan maar op 1 manier erop.
Wat betreft jouw cylinderherkenningssensor. Deze zit gefixeerd vast met een boutje. Aan deze sensor zit een stekker met drie contacten, Nummer 1 zit het verst van de sensor. De weerstand tussen poot 1 en 2 moet <1ohm zijn.