Re: vraagje over starten van mn bmw
Posted: Wed Feb 23, 2011 12:53 pm
Het lage vlotternivo....
HOE WERKT DE CARBURATEUR.
In je carburateur zit een klein brandstofvoorraadje wat op peil wordt gehouden door een vlotter (denk maar aan een WC stortbak). Als dit nivo daalt dan zakt de vlotter en opent hiermee de vlotternaald waardoor er brandstof bijkomt. Vanuit deze voorraad zuigen de sproeiers hun brandstof naar de wervelkamer( luchtspleet etc etc). Jouw stand van de gasklep (lucht aanzuig) bepaald de onderdruk na die klep en dus de hoeveelheid aangezogen brandstof. Dit noemen ze een venturiwerking of ejecteurwerking. Dit is eigenlijk het gehele basisprincipe van een carburateur. Nu kun je dit met twee wervelkamers doen of nog meer en dat geeft dan ook mede de verschillende soorten carburateurs.
Een laag vlotternivo kan dus een probleem geven omtrent het aanzuigen. Dit kan uitvallen geven en schokken van de auto in bochten. Een warme motor die je stilzet laat dus waarschijnlijk een beetje brandstof verdampen uit de vlotterkamer. Als jij dan gaat starten dan krijg je eerst even geen brandstof. Vervolgens geeft de mechanische brandstofpomp (deze werkt alleen als je motor draait) wat brandstof naar de vlotterkamer zodat de sproeiers deze kunnen aanzuigen.
Komen we gelijk op het gasgeven tijdens starten. In eerste instantie als je de gasklep opent tijdens starten laat je de acceleratiepomp een extra shot brandstof spuiten in de wervelkamer (deze werkt ook tijdens het wegrijden bijvoorbeeld). Deze shot haal je uiteraard wel uit de vlotterkamer. Dus je trekt dit nivo even extra naar beneden. Mocht de auto nu ook nog koud zijn dan ligt de chokeklep ook nog dicht wat minder lucht toelaat zodat het brandstof/lucht mengsel rijker is. In een slecht afgestelde carburateur kun je dus bij een koude motor met dat extra gasgeven je carburateur verzuipen.
Aanvullingen/aanpassingen door iemand mag uiteraard altijd.
Hopelijk kom je hier iets verder mee.
HOE WERKT DE CARBURATEUR.
In je carburateur zit een klein brandstofvoorraadje wat op peil wordt gehouden door een vlotter (denk maar aan een WC stortbak). Als dit nivo daalt dan zakt de vlotter en opent hiermee de vlotternaald waardoor er brandstof bijkomt. Vanuit deze voorraad zuigen de sproeiers hun brandstof naar de wervelkamer( luchtspleet etc etc). Jouw stand van de gasklep (lucht aanzuig) bepaald de onderdruk na die klep en dus de hoeveelheid aangezogen brandstof. Dit noemen ze een venturiwerking of ejecteurwerking. Dit is eigenlijk het gehele basisprincipe van een carburateur. Nu kun je dit met twee wervelkamers doen of nog meer en dat geeft dan ook mede de verschillende soorten carburateurs.
Een laag vlotternivo kan dus een probleem geven omtrent het aanzuigen. Dit kan uitvallen geven en schokken van de auto in bochten. Een warme motor die je stilzet laat dus waarschijnlijk een beetje brandstof verdampen uit de vlotterkamer. Als jij dan gaat starten dan krijg je eerst even geen brandstof. Vervolgens geeft de mechanische brandstofpomp (deze werkt alleen als je motor draait) wat brandstof naar de vlotterkamer zodat de sproeiers deze kunnen aanzuigen.
Komen we gelijk op het gasgeven tijdens starten. In eerste instantie als je de gasklep opent tijdens starten laat je de acceleratiepomp een extra shot brandstof spuiten in de wervelkamer (deze werkt ook tijdens het wegrijden bijvoorbeeld). Deze shot haal je uiteraard wel uit de vlotterkamer. Dus je trekt dit nivo even extra naar beneden. Mocht de auto nu ook nog koud zijn dan ligt de chokeklep ook nog dicht wat minder lucht toelaat zodat het brandstof/lucht mengsel rijker is. In een slecht afgestelde carburateur kun je dus bij een koude motor met dat extra gasgeven je carburateur verzuipen.
Aanvullingen/aanpassingen door iemand mag uiteraard altijd.
Hopelijk kom je hier iets verder mee.