Page 2 of 6

Re: Hoog stationair draaien

Posted: Sun Mar 20, 2011 5:43 pm
by Wondermike
Wat doet hij als hij loopt en je draait de oliedop van het kleppendeksel?

Een auto kan uitvallen omdat hij teveel benzine krijgt maar ook als de stroom wegvalt.
Misschien ook even de massa kabel tussen blok en chassis (normaal bij de dynamo) loshalen en weer vastzetten.
Zorg dta hij goed massa maakt.

Als het teveel benzine is zou hij volgens mij ook slecht starten daarna.

Re: Hoog stationair draaien

Posted: Sun Mar 20, 2011 5:51 pm
by Peter V.
Jochem, Waar ergens in de nederland zit je? Misschien dat iemand van ons wel heel dichtbij woont zodat er even samen gekeken kan worden. Kan eventueel via PM worden doorgegeven.

Re: Hoog stationair draaien

Posted: Mon Mar 21, 2011 12:46 pm
by jokoboy
Wondermike wrote:Wat doet hij als hij loopt en je draait de oliedop van het kleppendeksel?

Een auto kan uitvallen omdat hij teveel benzine krijgt maar ook als de stroom wegvalt.
Misschien ook even de massa kabel tussen blok en chassis (normaal bij de dynamo) loshalen en weer vastzetten.
Zorg dta hij goed massa maakt.

Als het teveel benzine is zou hij volgens mij ook slecht starten daarna.
Daarom dacht ik al niet dat het de pomp zou zijn.
Olie dop heb ik nog niet gekeken.


Ik woon in Venlo, het zal wel fein zijn als er iemand een keertje tijd heeft, ja.

Mvg, Jochem

Re: Hoog stationair draaien

Posted: Mon Mar 21, 2011 4:30 pm
by Peter V.
jokoboy wrote:
Wondermike wrote:Wat doet hij als hij loopt en je draait de oliedop van het kleppendeksel?

Een auto kan uitvallen omdat hij teveel benzine krijgt maar ook als de stroom wegvalt.
Misschien ook even de massa kabel tussen blok en chassis (normaal bij de dynamo) loshalen en weer vastzetten.
Zorg dta hij goed massa maakt.

Als het teveel benzine is zou hij volgens mij ook slecht starten daarna.
Ik woon in Venlo, het zal wel fein zijn als er iemand een keertje tijd heeft, ja.

Mvg, Jochem
Een keertje tijd kan altijd. Je kunt een keer richting Breda komen want in de directe omgeving daar zitten er niet veel dacht ik.

Re: Hoog stationair draaien

Posted: Mon Mar 21, 2011 9:11 pm
by jokoboy
Toch maar even wat fototjes van de bmw.

Hier in zijn volle glorie:

Image
Image

Motor ruimte:

Image
Image
Image
Image

Mijn vader is er vorige week mee naar de bmw garage geweest om die kvs sensor te halen en toen had die magazijn man ook een naar het blok gekeken en deze zei dat de koelslangen anders aangesloten zouden moeten worden. Ik was hier zelf niet bij dus ik weet niet hoe hij ze dan had willen zien.
Iemand die me hier ook mee verder kan helpen en zou dit ook iets met ons probleem te maken kunnen hebben?

Mvg,

Re: Hoog stationair draaien

Posted: Mon Mar 21, 2011 9:33 pm
by Wondermike
We kennen de auto wel een beetje :wink:

Nou de radiateur zit op zijn kant en dat klopt niet helemaal.
Die buis met sensors hoort beneden te zitten.

Maar hier hoeft hij niet door uit te vallen.
Het onstekingskastje zit nu achter je linker koplamp op het binnen spatbord en hoort ter hoogte van het Baur plaatje.
Deze moet wel goed massa maken.

De auto ziet er erg mooi uit aan de buitenkant, de motorruimte maakt een beetje een rommelige indruk.

Re: Hoog stationair draaien

Posted: Tue Mar 22, 2011 9:32 am
by 323baur
Full agree!
Ze hebben hem denk ik omgebouwd van visco naar electrisch.
Normaal zit de electrische vin voor de radiateur, of een visco tussen blok en radiateur. afhankelijk van het bouwjaar.
Ik zou dat echt zsm origineel maken. De koeling van een 323i is niet heel erg overbemeten en ik denk dat de flow nu niet optimaal is..om het voorzichtig te zeggen.
Dit is ouderwets broddelwerk - vragen om ergere problemen.
Ga je de spoilerset handhaven, evenzo de ietwat grote kachelpijpen achter...??
Ik denk dat je er met een beetje TLC een echt leuk van kan maken!

Re: Hoog stationair draaien

Posted: Tue Mar 22, 2011 1:44 pm
by Peter V.
Deze auto is mij zeer bekend en ik heb zelfs overwogen om hem toen te kopen. Ik was me trouwens nooit opgevallen dat de radiateur er dwars inzit.

Dit is zeker wel nadelig voor de stroming van het koelmiddel. Het lammellenpakket is zodanig opgebouwd dat dit met weinig weerstand moet kunnen werken en dat vuil zich laat uitzakken tot onderin. Dit gaat zeker niet lukken op deze manier.

E.e.a. zal ermee te maken hebben dat hier eerst een ander type motor in heeft gezeten wat ook verklaard waarom de aansluitingen van de slangen anders is.

*Ite, De grote uitlaten aan de achterzijde zijn er al onderuit. Ik geloof dat Dhr v Alst er toen een setje bonini achterdempers op heeft gezet.
Het spoilerpakket was toen ook twijfel over. Het zou namelijk zo maar kunnen dat deze eral op zat toen de auto werd overgespoten dus er kan allerlei narigheid onder zitten.

Re: Hoog stationair draaien

Posted: Tue Mar 22, 2011 9:17 pm
by jokoboy
Peter V. wrote:Deze auto is mij zeer bekend en ik heb zelfs overwogen om hem toen te kopen. Ik was me trouwens nooit opgevallen dat de radiateur er dwars inzit.

Dit is zeker wel nadelig voor de stroming van het koelmiddel. Het lammellenpakket is zodanig opgebouwd dat dit met weinig weerstand moet kunnen werken en dat vuil zich laat uitzakken tot onderin. Dit gaat zeker niet lukken op deze manier.

E.e.a. zal ermee te maken hebben dat hier eerst een ander type motor in heeft gezeten wat ook verklaard waarom de aansluitingen van de slangen anders is.

*Ite, De grote uitlaten aan de achterzijde zijn er al onderuit. Ik geloof dat Dhr v Alst er toen een setje bonini achterdempers op heeft gezet.
Het spoilerpakket was toen ook twijfel over. Het zou namelijk zo maar kunnen dat deze eral op zat toen de auto werd overgespoten dus er kan allerlei narigheid onder zitten.
Ik ben bang dat een orginele radiateur niet meer mogenlijk is want het front is voor deze aangepast.
Maakt het zo veel verschil dan als de vin voor de radiateur zit?
Maar zitten de slangen wel goed op het thermostaat huis en hoeft dan verder alleen het buisje met de sensors er in, in het stuk dat naar de onderste aansluiting gaat??

Re: Hoog stationair draaien

Posted: Tue Mar 22, 2011 10:04 pm
by Peter V.
Ik denk dat er zat foto's van 323i BMW's zijn om te checken voor de koelwaterslangenloop. Wat betreft de positie van de fan? Je moet even kijken of ze wel de goede kant opdraait. Het is namelijk wel de bedoeling dat er koele lucht doorheen gaat. Normaal zit de fan aan de andere zijde en blaast ze buitenlucht naar de motor toe(dacht ik). Nu zou ze een zuigende werking van buiten moeten hebben.

Het aanpassen van het front is allemaal niet zo moeilijk. Het is even kijken of de onderste ondersteuningsbalk nog steeds die ruimte heeft om de rubber voetjes te plaatsen, verder zit er nu ook een simpel beugeltje.

Dat stukje pijp met die thermoswitch lijkt mij alleen om de fan aan te sturen zeker?

Re: Hoog stationair draaien

Posted: Wed Mar 23, 2011 8:44 am
by 323baur
Tadaa;
Image

Image

Dit is wat er zo op mijn photobucket account staat, als je behoeft hebt, stuur maar een mail dan zal ik je wat meer detailfoto's sturen.

Re: Hoog stationair draaien

Posted: Wed Mar 23, 2011 10:14 am
by Jeroen
Ik heb dit draadje even geen aandacht gegeven omdat ik dacht dat het uitsluitend om een verhoogd stationair toerental ging, maar er blijkt meer geknutseld te zijn en dat is een understatement. De koelslangen zitten volgens mij verkeerd waarbij je kans loopt dat door onjuiste/onvoldoende flow binnen de kortste keren je koppakking naar de haaien is, dat dus snel corrigeren. Dat stukje buis met de twee sensoren is een hele normale toepassing bij E21's met elektrische koelvin en ook prima te doen in een vergelijkbare setup, alleen omdat deze oorspronkelijk draait op gekoeld water van onderuit de radiateur heb je kans dat er verkeerde sensoren op zitten. Onderaan is de temperatuur natuurlijk lager en paste BMW sensoren (schakelmomenten) van 82 en 91 graden toe, als je aan de warme kant gaat schakelen zul je meer richting de 91 en 99 graden toe moeten die ook in de E30 is toegepast verwacht ik. Temperaturen staan doorgaans wel ergens op de zijkant van die sensoren en zouden dus zonder demontage al te zien moeten zijn. Ik zou iig ook even controleren of we de sturing voor de relais hiervoor niet van een gekke plek hebben weggehaald met als gevolg dat bijv een thermotijdschakelaar niet meer (goed) functioneert.

Re: Hoog stationair draaien

Posted: Wed Mar 23, 2011 12:52 pm
by 323baur
Waarvan acte!

Origineel is 91 en 99 graden maar dat ik is mij veeeel te warm.
Ik heb nu 87 en 91 graden.
Die 87 graden kan je halen bij de Fiat dealer - modelletje Argenta (idd die enorme roestbakken die iedereen allang vergeten is).
Kost de kop niet.
De buis hoort verticaal naast de radiateur te zitten. Je flow zal echt helemaal verkeerd zijn. ZSM wijzigen!!

Re: Hoog stationair draaien

Posted: Wed Mar 23, 2011 6:52 pm
by jokoboy
De vin slaat eig wel op tijd in en hij houd ook netjes zijn themperatuur aan dus snap niet zo goed wat daar zo fout aan is.. maar hier is het haperen en uitvallen nog niet mee verholpen..
Bedankt trouwens voor het enthousiaste mee denken van iedereen.

Mvg,

Re: Hoog stationair draaien

Posted: Wed Mar 23, 2011 6:54 pm
by Jeroen
Ok als gezegd, als de juiste temp schakelaars erin zitten kan die buis ook best op een andere plaats zitten, maar ik zou wel even heel goed kijken naar de flow tov normaal. Volgens mij zit dat nu niet lekker maar ik heb nog niet naar goede vergelijkingsplaatjes gekeken.