Zo... en dan nu eindelijk het verslag van de versnellingsbakwissel (van 4 naar 5!

)
Bij deze wil ik meteen van de gelegenheid gebruik maken om Jeroen, Laurens en Rob te bedanken voor hun hulp!!! En natuurlijk mijn oom voor het gebruik van de garage / put.
Mag het een tandje meer zijn?
Na zo'n 4jaar met volle tevredenheid met een 4 bakje gereden te hebben, was het dan toch tijd voor een 5 bak. Ik speelde al langer met dit idee; niet zo zeer voor het economische aspect (minder verbruik), maar meer voor het comfort, zodat de motor minder toeren maakt bij 120 / 130 km en dus de auto zich beter leent voor langere stukken.
Nu is het niet zo dat je met een 4 bak nergens komt, maar continue 120 rijden ging bij mij op de zenuwen werken, omdat het motortje zich dan liet horen. Eigenlijk was het wel opvallend dat bij een paar kilometer langzamer (zo'n 100 a 110) het wel nog plezierig klonk.
Enfin, genoeg inleiding... nu de foto's!
De 5 bak
De 5 bak (eco); nu nog een beetje vies... goed beschermt tegen de elementen zullen we maar zeggen

Het wordt al schoner! Niet zo zeer dat ik de bak blinkend onder de auto wilde hangen, maar meer om ervoor te zorgen dat we niet zo smerig werden met het terugplaatsen. Daarnaast was de bak een beetje glibberig met vastpakken (ophangrubber heeft ondertussen de geest gegeven...)
Productie datum...
Sinterklaas is vroeg dit jaar... de onderdelen
En nog meer!
Alvast het pook-gedeelte eens losgehaald. (schroefpook)
Het vervangen van diverse keerringen...
Keerring ingaande as
Nieuwe keerring:
Nieuwe keerring op zijn plaats (met een beetje olie ingesmeerd volgens de vraagbaak):
Oeps... pakking vergeten te bestellen, op dat moment géén geduld dus dan maar vloeibare pakking!
Veer (links) ook meteen vervangen (evenals vet aan de achterzijde van die plaat)
Vervolgens het kleine ringetje bij de schakelstang vervangen:
Schakelstangkoppeling losgehaald
Nieuwe erin (met behulp van een stukje elektra leiding erin getikt (voorzichtig))
Evenals de schakelplaathouders (lagerbrug volgens de beschrijving?)
De keerring van de uitgaande as heb ik trouwens lekker laten zitten... was wat lastiger bij te komen en het zag er allemaal nog droog uit daar. (zoals Jeroen al in een ander topic zei:
fingers crossed)
Pookgedeelte nakijken

Nieuwe kunststofring in de schakelplaat

Pookgedeelte (ik kreeg deze variant (alu?) niet uit elkaar, de zwarte (metalen?) versie wel)
Alles weer in elkaar (ook nieuw vet tussen kunststoffen ring en kogel van pook)
Ik heb trouwens mijn schakelpook van de 4 bak overgezet, omdat ik graag een "drukpook" i.p.v. een "schroefpook" wilde hebben.
Ook heb ik het schuimkussen omgezet, omdat dit van de 4 bak netter was, dan van de 5 bak.
De Koppeling
Hmmm ik mis iets?
En hier ook al!
Hmmm dit doet me denken aan "The Cracken" uit Pirates of the Caribean, maar is het gewoon de koppeling
Productie datum was overigens van 1982... dus de eerste koppeling nog!
Oude eruit...

Vliegwiel (schoongemaakt met ontvetter)
Nieuwe koppeling erin #blingbling#
Om de koppeling te centreren heb ik trouwens bij de garage een as van een versnellingsbak kunnen lenen.
Was een koud kunstje om zo de nieuwe koppeling te centeren!
Hardyschijf
Nieuwe hardyschijf (Meyle)
Aandrijfas
As uit elkaar halen... (ik heb trouwens alles gemerkt, zowel de bak, als de as)

En los!

Trekker erop om het tussenaslager er vanaf te krijgen... (ik heb wel de stofhoes van het lager kapot gesneden, omdat anders mijn trekker er niet op paste.)
Let er trouwens op dat je trekker geschikt is! De mijne bleek achteraf niet zo geschikt te zijn, want de centreerpin zakte bij mij een stuk in de tapdraad van de as (waar de bout inzit die beide helften verbind) met als resultaat draadbeschadiging.
Ik heb dit gelukkig nog opnieuw kunnen laten tappen zodat de boel weer in elkaar kon!

Nieuw lager met "tooltje" om het lager recht op de as te tikken...

De dop bleek toch niet geschikt te zijn, maar gelukkig was deze buis wel precies goed (korter stukje is natuurlijk makkelijker, maar met beleid ging dit ook)
Tja, en dan moet je de 5 bak weer omhoog zien te krijgen en in de koppeling geschoven zien te krijgen. Dan maar even iets bedenken waarmee je hem rustig omhoog kunt takelen en op kunt laten rusten. Overigens lag er nog een balk op de krik en op de putrand (hefboom) zodat de boel ook een beetje bleef staan.
Raar genoeg (het zal wel de opwinding geweest zijn) heb ik geen foto's van de eindmontage... maar ik kan één ding zeggen en dat is dat alles goed is gegaan. Auto schakelt als nieuw (heeeeeel soepel) en de as is keurig in balans, ondanks dat ik hem niet opnieuw heb laten balanceren. Overigens hebben we wel veel hulp gehad aan de vraagbaak / Haynes.
Daarnaast heb ik ook alle bevestiging bouten en moeren van de versnellingsbak, as en diff vervangen. (voor de moeren geldt dit sowieso, omdat dit zelfborgende moeren zijn)
En hoe rijdt het nu hoor ik sommigen al vragen? Nou zéér goed. Het is echt een groot verschil. Overigens valt het me niet tegen qua trekkracht die mijn 316 (1800cc) nog in de 5 had. (ook al is een overdrive versnelling in principe niet bedoelt om in te versnellen)...
* wordt vervolgd... *