Page 2 of 12

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Posted: Sun Jun 05, 2011 7:13 pm
by uwbuurman
zo, ik was te snel met mijn eerste reactie, wist niet dat er nog zoveel ging komen. Je bent echt goed bezig zeg!!!! Mooi ding en je houdt haar ook goed en dat kan ik wel waarderen!

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Posted: Sun Jun 05, 2011 7:20 pm
by RJ
Ja sorry, ik had nog wat in te halen... :oops: (vanaf 2007 tot nu) haha :oops:

Versnellingsbak verslag komt nog :wink:

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Posted: Sun Jun 05, 2011 8:22 pm
by Peter V.
Mooi verslag inderdaad. Je schadeverhaal had ik inderdaad al eens met verbazing gelezen. De meeste hadden de auto afgeschreven en weggedaan. Misschien achteraf bekeken wel gekkenwerk maar toch waardering daarvoor. :thumbsup

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Posted: Wed Aug 24, 2011 11:31 am
by RJ
Zo... en dan nu eindelijk het verslag van de versnellingsbakwissel (van 4 naar 5! :banana )
Bij deze wil ik meteen van de gelegenheid gebruik maken om Jeroen, Laurens en Rob te bedanken voor hun hulp!!! En natuurlijk mijn oom voor het gebruik van de garage / put. :mrgreen:

Mag het een tandje meer zijn?
Na zo'n 4jaar met volle tevredenheid met een 4 bakje gereden te hebben, was het dan toch tijd voor een 5 bak. Ik speelde al langer met dit idee; niet zo zeer voor het economische aspect (minder verbruik), maar meer voor het comfort, zodat de motor minder toeren maakt bij 120 / 130 km en dus de auto zich beter leent voor langere stukken.

Nu is het niet zo dat je met een 4 bak nergens komt, maar continue 120 rijden ging bij mij op de zenuwen werken, omdat het motortje zich dan liet horen. Eigenlijk was het wel opvallend dat bij een paar kilometer langzamer (zo'n 100 a 110) het wel nog plezierig klonk.

Enfin, genoeg inleiding... nu de foto's!


De 5 bak

De 5 bak (eco); nu nog een beetje vies... goed beschermt tegen de elementen zullen we maar zeggen :wink:
Image

Image
Het wordt al schoner! Niet zo zeer dat ik de bak blinkend onder de auto wilde hangen, maar meer om ervoor te zorgen dat we niet zo smerig werden met het terugplaatsen. Daarnaast was de bak een beetje glibberig met vastpakken (ophangrubber heeft ondertussen de geest gegeven...)

Productie datum...
Image

Sinterklaas is vroeg dit jaar... de onderdelen
Image

En nog meer!
Image

Alvast het pook-gedeelte eens losgehaald. (schroefpook)
Image


Het vervangen van diverse keerringen...

Keerring ingaande as
Image

Nieuwe keerring:
Image

Nieuwe keerring op zijn plaats (met een beetje olie ingesmeerd volgens de vraagbaak):
Image

Oeps... pakking vergeten te bestellen, op dat moment géén geduld dus dan maar vloeibare pakking!
Image

Veer (links) ook meteen vervangen (evenals vet aan de achterzijde van die plaat)
Image

Vervolgens het kleine ringetje bij de schakelstang vervangen:

Schakelstangkoppeling losgehaald
Image

Image

Nieuwe erin (met behulp van een stukje elektra leiding erin getikt (voorzichtig))
Image


Evenals de schakelplaathouders (lagerbrug volgens de beschrijving?)
Image

De keerring van de uitgaande as heb ik trouwens lekker laten zitten... was wat lastiger bij te komen en het zag er allemaal nog droog uit daar. (zoals Jeroen al in een ander topic zei: fingers crossed)


Pookgedeelte nakijken

Image
Nieuwe kunststofring in de schakelplaat

Image
Pookgedeelte (ik kreeg deze variant (alu?) niet uit elkaar, de zwarte (metalen?) versie wel)

Alles weer in elkaar (ook nieuw vet tussen kunststoffen ring en kogel van pook)
Image

Ik heb trouwens mijn schakelpook van de 4 bak overgezet, omdat ik graag een "drukpook" i.p.v. een "schroefpook" wilde hebben.
Ook heb ik het schuimkussen omgezet, omdat dit van de 4 bak netter was, dan van de 5 bak.


De Koppeling

Hmmm ik mis iets?
Image

En hier ook al! :lol:
Image

Hmmm dit doet me denken aan "The Cracken" uit Pirates of the Caribean, maar is het gewoon de koppeling
Image

Productie datum was overigens van 1982... dus de eerste koppeling nog!

Oude eruit...
Image

Image
Vliegwiel (schoongemaakt met ontvetter)

Nieuwe koppeling erin #blingbling#
Om de koppeling te centreren heb ik trouwens bij de garage een as van een versnellingsbak kunnen lenen.
Was een koud kunstje om zo de nieuwe koppeling te centeren!
Image


Hardyschijf

Nieuwe hardyschijf (Meyle)
Image


Aandrijfas

As uit elkaar halen... (ik heb trouwens alles gemerkt, zowel de bak, als de as)
Image

Image
Image
En los!

Image
Trekker erop om het tussenaslager er vanaf te krijgen... (ik heb wel de stofhoes van het lager kapot gesneden, omdat anders mijn trekker er niet op paste.)

Let er trouwens op dat je trekker geschikt is! De mijne bleek achteraf niet zo geschikt te zijn, want de centreerpin zakte bij mij een stuk in de tapdraad van de as (waar de bout inzit die beide helften verbind) met als resultaat draadbeschadiging.
Ik heb dit gelukkig nog opnieuw kunnen laten tappen zodat de boel weer in elkaar kon!


Image
Nieuw lager met "tooltje" om het lager recht op de as te tikken...

Image
De dop bleek toch niet geschikt te zijn, maar gelukkig was deze buis wel precies goed (korter stukje is natuurlijk makkelijker, maar met beleid ging dit ook)

Tja, en dan moet je de 5 bak weer omhoog zien te krijgen en in de koppeling geschoven zien te krijgen. Dan maar even iets bedenken waarmee je hem rustig omhoog kunt takelen en op kunt laten rusten. Overigens lag er nog een balk op de krik en op de putrand (hefboom) zodat de boel ook een beetje bleef staan.
Image

Raar genoeg (het zal wel de opwinding geweest zijn) heb ik geen foto's van de eindmontage... maar ik kan één ding zeggen en dat is dat alles goed is gegaan. Auto schakelt als nieuw (heeeeeel soepel) en de as is keurig in balans, ondanks dat ik hem niet opnieuw heb laten balanceren. Overigens hebben we wel veel hulp gehad aan de vraagbaak / Haynes.

Daarnaast heb ik ook alle bevestiging bouten en moeren van de versnellingsbak, as en diff vervangen. (voor de moeren geldt dit sowieso, omdat dit zelfborgende moeren zijn)

En hoe rijdt het nu hoor ik sommigen al vragen? Nou zéér goed. Het is echt een groot verschil. Overigens valt het me niet tegen qua trekkracht die mijn 316 (1800cc) nog in de 5 had. (ook al is een overdrive versnelling in principe niet bedoelt om in te versnellen)...


* wordt vervolgd... *

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Posted: Wed Aug 24, 2011 12:17 pm
by loentje
Goed bezig geweest!!

en nu lekker cruisen :thumbsup

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Posted: Wed Aug 24, 2011 1:11 pm
by Zavit
JeezLouise, wat een werk !!!

Knap hoor, geniet er van !

Groet,

Zavit.

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Posted: Wed Aug 24, 2011 6:16 pm
by Peter V.
Mooi verslag en netjes gedaan.
Dat zal inderdaad een heel verschil zijn :thumbsup

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Posted: Wed Aug 24, 2011 6:43 pm
by RJ
Dank u dank u :mrgreen:

Binnenkort meer :wink:

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Posted: Wed Aug 24, 2011 9:58 pm
by Tulipwoodracer
Heij Roelie, toch maar even over de grens een plekje vrijgemaakt.
Potdorie, dat ziet er nog beter uit dan in je mondelinge verslagen. Daar kan ik met mijn blogje niet tegenop.
Ik ga dat zaakje eens even in de gaten houden hier, er gebeuren mooie dingen.
Forza Roelie, Tulipo

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Posted: Thu Aug 25, 2011 11:09 am
by uwbuurman
Dat heb je goed aangepakt!! Netjes hoor! ik moet ook de keerringen van de bak nog gaan vervangen, kan nu mooi even kijken hoe jij dat gedaan hebt!!

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Posted: Mon Oct 17, 2011 11:53 am
by RJ
Thanks! :D

Zo, het wordt tijd dat ik hier weer eens wat neerzet.

op volle toeren...

Na de 5-bak en de nieuwe carburateur, vond ik het toch ook wel eens fijn om te weten hoeveel toeren het motortje draait bij de diverse snelheden. En daarnaast is het ook wel zo makkelijk bij het afstellen.

Uiteraard had op de Sharknosemeeting één van mijn favoriete-onderdelen-leveranciers Leon :wink: een tellerbak met toerenteller liggen. Weliswaar een toerenteller zonder klokje, maar dat vind ik voorlopig wel grappig (wie wil immers de tijd weten als hij/zij in een BMW vertoefd?) :wink:

Overigens heb ik het vermoeden dat dit een zeer vroege toerenteller betreft gezien de productiedatum (11/75). Indien iemand interesse heeft deze te ruilen voor een latere versie met digi-klokje: laat het me weten :wink:

De donor tellerbak met de toerenteller eruit
Image

Toerenteller los
Image

Achterzijde toerenteller met 3 pinnen:
Links: min
Midden: signaal
Rechts: plus
Image

De boel loshalen (handig zo’n sportstuur)
Image

Hier zat bij mijn auto de signaalkabel verstopt voor de toerenteller (het blokje dus)
Image

Mijn tellerbak met de klok er nog in
Image

Er zit overigens nog een verschil tussen de 2 tellerbakken; diegene met toerenteller heeft geen extra gat, waar normaal de verstel-pin van de klok doorheen komt.

Ook meteen eens het plaatje van de olie / accu / groot licht te vervangen, want ter hoogte van het groot licht kwam er nauwelijks verlichting doorheen. Schoonmaken hielp niet? :?
Image

Nieuw plaatje van W&N
Image

De plus (r) en de min (l) voor de toerenteller kon ik van het klokje gebruiken
Image

Achteraf bleek dat de plus van het klokje ervoor zorgt dat er continue stroom op de toerenteller staat, waardoor deze een lekstroom veroorzaakt.
Ik heb toen van de accessoirestekker onder het dashboard (net boven de pedalen) een geschakelde +12v een kabel getrokken.
Zelf even de nameten!

Image

Voor het signaal heb ik een verlengkabeltje gemaakt.
Image

Ook heb ik alle contactpunten van de tellerbak schoongemaakt met contactspray en een doekje, de boel was immers toch los.

En het eindresultaat... -> :driving & :rev & :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


groeten, Roel

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Posted: Mon Oct 17, 2011 1:08 pm
by Jeroen
Hmmmmm zo'n felle waarschuwing voor je grootlicht heb ik nog nooit in een E21 gezien, zelfs niet in een nieuwe! :P

Is idd een vroege toerenteller, ik kan vanavond nog wel even kijken of ik er nog een met klok heb liggen voor een 4 cil

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Posted: Tue Oct 18, 2011 12:09 pm
by loentje
goed bezig Roel!!

heb je nog trouwens toevallig nog wat 02tjes gespot dit weekend :mrgreen:


groeten loentje

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Posted: Tue Oct 18, 2011 4:38 pm
by RJ
loentje wrote:goed bezig Roel!!

heb je nog trouwens toevallig nog wat 02tjes gespot dit weekend :mrgreen:


groeten loentje
heh heh jahaaa! Was erg leuk om die 02-tjes voorbij te zien komen op de A2!!! :D Ik had ze al redelijk snel gespot in de spiegels (het was trouwens op vrijdag). Reed net met een maat van me richting de IKEA in Heerlen, die moest nog wat spullen hebben en dan wordt de E30 met aanhanger weer tevoorschijn getoverd :D

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Posted: Tue Oct 18, 2011 8:15 pm
by Jeroen
Nog even gekeken maar geen toerenteller, helaas