Page 2 of 2

Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?

Posted: Fri Jul 01, 2011 4:12 pm
by bartgouda
De balans is inderdaad het belangrijkst. Als deze goed is, kan op alle assen exact de maximale grip behaald worden, en dan is je totale vertraging het grootst.
Warmteafvoer is inderdaad zeer afhankelijk van je gebruik. Hier in nederland(zonder bergen) moet je wel heel spannend gaan doen op de openbare weg om je remmen te laten oververhitten. Dit tenzij je een X6M ofzo rijdt natuurlijk(belachelijk zwaar, bloedsnel). Ik wou het nu even bij E21jes houden.

Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?

Posted: Fri Jul 01, 2011 6:27 pm
by Thijsse
bartgouda wrote:Voor ga ik dan ook vrijwel zeker doen, maar dan heb je best wel grote schijven voor, en achter trommeltjes, liever gelijk mooie schijven dan.

Met alles wat ik nu op school leer wordt mij steeds minder het nut van "big brake kits" duidelijk... de meeste mensen lijken te denken dat je dan "beter" kan remmen, of harder, terwijl eigenlijk het enige voordeel warmteafvoer(mits ze geventileerd/geperforeerd zijn) is, en doseerbaarheid(ligt eigenlijk meer aan fijnafstelling van klauwen/blokjes). Voor op het circuit zeker handig dus, maar voor op de weg?
Je kan naar mijn weten met vrijwel alle remmen door de grip van je banden heen remmen, tenzij je superbrede (semi-)slicks hebt...
dan ben je op school zeker nog niet aan het stuk kracht x arm gekomen?

een grotere schijf remt met een groter moment, terwijl de klauw dezelfde kracht uitoefent. dus meer remkracht

en door het formaat koeltie natuurlijk ook beter


en door de grip van je banden remmen kan wel bijna altijd, maar hoe hard moet je daarvoor trappen? als je erdoorheen kan remmen met rustig duwen heb je pas goede remmen

Re: Vraag: 323i voor- en achterpoten op een 316?

Posted: Sat Jul 02, 2011 12:35 am
by bartgouda
Thijsse wrote:
bartgouda wrote:Voor ga ik dan ook vrijwel zeker doen, maar dan heb je best wel grote schijven voor, en achter trommeltjes, liever gelijk mooie schijven dan.

Met alles wat ik nu op school leer wordt mij steeds minder het nut van "big brake kits" duidelijk... de meeste mensen lijken te denken dat je dan "beter" kan remmen, of harder, terwijl eigenlijk het enige voordeel warmteafvoer(mits ze geventileerd/geperforeerd zijn) is, en doseerbaarheid(ligt eigenlijk meer aan fijnafstelling van klauwen/blokjes). Voor op het circuit zeker handig dus, maar voor op de weg?
Je kan naar mijn weten met vrijwel alle remmen door de grip van je banden heen remmen, tenzij je superbrede (semi-)slicks hebt...
dan ben je op school zeker nog niet aan het stuk kracht x arm gekomen?

een grotere schijf remt met een groter moment, terwijl de klauw dezelfde kracht uitoefent. dus meer remkracht

en door het formaat koeltie natuurlijk ook beter


en door de grip van je banden remmen kan wel bijna altijd, maar hoe hard moet je daarvoor trappen? als je erdoorheen kan remmen met rustig duwen heb je pas goede remmen
Haha ik ga juist uit van het hele kracht x arm principe(wat overigens al op de middelbare school aan bod kwam)
Wat ik probeer te zeggen is dat in de meeste gevallen de beperkende factor voor je maximale remvertraging niet je remkracht is, maar de maximale grip van je banden.
Ik snap niet helemaal wat het nut is van makkelijker door je grip heen te kunnen trappen? Goede remmen zijn dus remmen waarmee je lekker je banden kan blokkeren?

Maargoed, dit topic gaat helemaal de verkeerde kant op haha! Is er misschien iemand op het forum die de swap achter al eens gedaan heeft?