krakend geluid
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Re: krakend geluid
Verbinding tussen midden- en einddemper losmaken en de boel iets ten opzichte van elkaar verdraaien was volgens mij destijds voldoende om de uitlaat een cm of 2 verder van de cardanas (iese niet aandrijfas al drijft hij wel aan haha) af te krijgen waarme je weer van het probleem af bent. Diep graven hoor, de laatste keer dat ik tegen zo'n issue aan liep is denk ik zowat 15 jaar geleden haha.
Regards/groeten, Jeroen
Klinkt als een heftige operatie... ben benieuwd! Zal er morgen door de eerste expert naar laten kijken.. Waar mogelijk zal ik de foto-reportage van deze helse queste online zetten!!
Mijn uitlaat liep eerst ook aan op m'n cardanas. Kun je prima zelf oplossen. gewoon van achter naar voren helemaal loshalen tot aan de downpipe, en herrineren hoe het ongeveer zat(over je subframe heen en onder je aandrijfas door etc.)
Dan het hele zooitje stuk voor stuk lekker strak en op mooie afstand van je cardanas(en als het kan met nieuwe rubbers) monteren. lukt je prima met een krikje. Als de pijpen echter echt verbogen zijn kan het wat lastiger worden.
Bij mij waren de pijpen nog goed, alleen hing alles een beetje scheef. Een tip is om voor de montage van je einddemper je linkerachterwiel er even af te halen. Dan kun je er veel beter bij...
Dan het hele zooitje stuk voor stuk lekker strak en op mooie afstand van je cardanas(en als het kan met nieuwe rubbers) monteren. lukt je prima met een krikje. Als de pijpen echter echt verbogen zijn kan het wat lastiger worden.
Bij mij waren de pijpen nog goed, alleen hing alles een beetje scheef. Een tip is om voor de montage van je einddemper je linkerachterwiel er even af te halen. Dan kun je er veel beter bij...
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Dit zijn inderdaad dingen die je heel goed zelf kan doen. Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten maar als je hiervoor naar de echte dealer gaat dan wordt je snel arm. Hun lachen zich suf hoor! Geloof me door zulke dingen zelf te doen kun je een BMW oldtimer best goedkoop zelf onderhouden en rijden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Inderdaad, dit zijn het soort dingen wat je een vermogen kost om hun te laten doen (ze schrijven er gerust 2 uurtjes of meer voor op, dat is bij mijn dealer al 250 euro+).Peter V. wrote:Dit zijn inderdaad dingen die je heel goed zelf kan doen. Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten maar als je hiervoor naar de echte dealer gaat dan wordt je snel arm. Hun lachen zich suf hoor! Geloof me door zulke dingen zelf te doen kun je een BMW oldtimer best goedkoop zelf onderhouden en rijden.
Je kan het zelf prima in een middagje gedaan hebben. Scheelt een aardige duit, en de voldoening is groot als het gelukt is!
Collega's,
Het probleem is nu verholpen. Hoe lang precies zal de vraag zijn:

Het bleek dat uitlaat tegen een stuk van de ophanging aantikte (en dus niet bij de cardanas) bij iedere bewegig naar naar rechts ter hoogte van de einddemper. Er een brandstofslang met tierip om de aansluiting gemaakt zodat er geen tik meer plaats kan vinden. Daarnaast ook nog de uitlaat wat vaster naar rechtsgezet met de tierips. Eens kijken hoelang dit meegaat.. Uitlaat is goed gelast, om hem helemaal los te halen gaat iets meer moeite kosten. Tevens waren er lichte slijtsporten op uitlaatstukje en aandrijfas waar de uitlaat over de as heen kruist. Dit zorgde echter niet voor het kraken, enkel een klein tikje bij heftige drempel.. Dus dat houden we ook even in de gaten. Zojuist een trip gemaakt van 1,5 uur.. Geen geluiden meet bij bochten naar rechts.. Een verademing.. Morgen in het licht maar eens even zien hoe de constructie zich gehouden heeft, en hoe het functioneert onder extreme uitlaathitte.
Oh ja, ik ga nooit meer naar een dealer, haha.. Wat een beunhazen zijn het! De makkelijkse 50 euro die ze ooit verdiend hadden. Ik ging er vanuit dat als ik naar een echte bmw-dealer ging, er respect zou zijn voor zo'n oude bak en ze met alle plezier (en kosteloos:)) er even onder zou kijken.. Mijn interne experts hadden het binnen 1 minuut al kunnen lokaliseren en de juiste diagnose kunnen stellen.. Zo zie je maar, die dealers leven van angst en onzekerheid.. Weer iets geleerd..
Het probleem is nu verholpen. Hoe lang precies zal de vraag zijn:

Het bleek dat uitlaat tegen een stuk van de ophanging aantikte (en dus niet bij de cardanas) bij iedere bewegig naar naar rechts ter hoogte van de einddemper. Er een brandstofslang met tierip om de aansluiting gemaakt zodat er geen tik meer plaats kan vinden. Daarnaast ook nog de uitlaat wat vaster naar rechtsgezet met de tierips. Eens kijken hoelang dit meegaat.. Uitlaat is goed gelast, om hem helemaal los te halen gaat iets meer moeite kosten. Tevens waren er lichte slijtsporten op uitlaatstukje en aandrijfas waar de uitlaat over de as heen kruist. Dit zorgde echter niet voor het kraken, enkel een klein tikje bij heftige drempel.. Dus dat houden we ook even in de gaten. Zojuist een trip gemaakt van 1,5 uur.. Geen geluiden meet bij bochten naar rechts.. Een verademing.. Morgen in het licht maar eens even zien hoe de constructie zich gehouden heeft, en hoe het functioneert onder extreme uitlaathitte.
Oh ja, ik ga nooit meer naar een dealer, haha.. Wat een beunhazen zijn het! De makkelijkse 50 euro die ze ooit verdiend hadden. Ik ging er vanuit dat als ik naar een echte bmw-dealer ging, er respect zou zijn voor zo'n oude bak en ze met alle plezier (en kosteloos:)) er even onder zou kijken.. Mijn interne experts hadden het binnen 1 minuut al kunnen lokaliseren en de juiste diagnose kunnen stellen.. Zo zie je maar, die dealers leven van angst en onzekerheid.. Weer iets geleerd..
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Helaas is het zo dat je met ouder spul doorgaans niet bij de dealer moet aankomen, die halen hun neus hiervoor op, zeker als er ook nog eea aan bakwerk gedaan is. Vrees ook dat deze constructie het niet lang gaat houden, wellicht toch maar een verse uitlaat overwegen, evt imi, dat hoeft niet heel duur te zijn. En het zou zomaar kunnen dat bijv Leon nog wat heeft liggen, dat zou nog mooier zijn...
Regards/groeten, Jeroen
Nou moet ik zeggen dat niet alle dealers hun neus voor oudjes ophalen hoor, de mijne is altijd bereid om even mee te kijken, heb 'm daar al 2x gratis op de brug gehad.
Al kijkt 'ie me soms weer wat raar aan als ik een onderdeeltje van 4 euro kom bestellen, ze blijven vriendelijk.
Feit blijft dat ze gewoon heel erg duur zijn, en vaak heel veel uren opschrijven voor kleine klusjes. Dat dan weer wel. 50 euro voor even kijken vindt ik echt belachelijk!
Al kijkt 'ie me soms weer wat raar aan als ik een onderdeeltje van 4 euro kom bestellen, ze blijven vriendelijk.
Feit blijft dat ze gewoon heel erg duur zijn, en vaak heel veel uren opschrijven voor kleine klusjes. Dat dan weer wel. 50 euro voor even kijken vindt ik echt belachelijk!
Zojuist gekeken. Constructie nog intact en stabiel.. Benieuwd..
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
fijn dat je in ieder geval een diagnose hebt kunnen stellen, en ik hoop dat je houtje-touwtje oplossing even blijft zitten, maar ik ben het met Jeroen eens, even kijken of je niet een nieuwe kunt scoren ergens!
- jamesV
- E21 Pro
hier een goedkope uitlaat maar weet niet of deze past op uw 320: http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 1&start=41
-
Co
- Upcoming E21 fanatic
- My E21(s): '76 320i RIP, '78 320/6 RIP
Heeft model '77 al een extra ophangpunt voor de uitlaat voor tussen de middendemper en de einddemper?
Mijn ouwe 320i uit '76 had dat nog niet, dan is het wel lastiger om 'm goed te stellen. Dan hangt ie namelijk alleen vast aan de bak en de rubbers van de einddemper, dus een heel stuk vrij, dan moet je 'm in 1x goed ophangen.
Als het er nog niet opzit kan je dat wel gewoon doen, 2 beugels + rubber bestellen bij de dealer of W&N en ergens in de bodem schroeven.
Groeten, Marco
Zie: http://www.bmwmobiletradition-online.co ... g=18&fg=30
Mijn ouwe 320i uit '76 had dat nog niet, dan is het wel lastiger om 'm goed te stellen. Dan hangt ie namelijk alleen vast aan de bak en de rubbers van de einddemper, dus een heel stuk vrij, dan moet je 'm in 1x goed ophangen.
Als het er nog niet opzit kan je dat wel gewoon doen, 2 beugels + rubber bestellen bij de dealer of W&N en ergens in de bodem schroeven.
Groeten, Marco
Zie: http://www.bmwmobiletradition-online.co ... g=18&fg=30
BMW 320i '76 Mintgrun RIP
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
Collega's,
Het was weer even geleden.. Maar ik ben weer terug.. Moet het met de meesten eens zijn. De houtje touwtje oplossing heeft uiteindelijk slechts 5000 km gehouden.. haha. Ben met de BMW op world tour geweest.. Van NL naar Freiburg, naar Wenen, naar Krakow, naar Bratislava, naar Budapest, naar Zadar, naar Dubrovnik, naar Split, naar Ljubljana, naar Como, naar Bellinzona (CH) en toen in 1 ruk terug naar NL over de Gotthardpas (1000KM in 11uur). Was een heftige reis in 4 weken, maar de auto heeft me niet in de steek gelaten. 6500km in totaal. Na 5000km waren de touwtjes afgeknapt en was het geluid weer terug.. Even wat foto's:

Enige probleempje wat ik ervaarde was dat de startmotor het heel soms niet deed... Op moment dat ik wilde starten hoorde ik enkel een tik. Alsof er iets electrisch niet klopte. Je ziet dan de lampjes op dashboard iets zwakker worden.. Na paar keer proberen deed ie het dan ineens wel. 1 keer deed hij echt moeilijk.. Toen met een hamertje om volgens mij de startmotor-relais geslagen en toen was het probleem weer weg.. Weten jullie wat dit kan zijn en hoe dit permanent te verhelpen? Mennie tenks!
Het was weer even geleden.. Maar ik ben weer terug.. Moet het met de meesten eens zijn. De houtje touwtje oplossing heeft uiteindelijk slechts 5000 km gehouden.. haha. Ben met de BMW op world tour geweest.. Van NL naar Freiburg, naar Wenen, naar Krakow, naar Bratislava, naar Budapest, naar Zadar, naar Dubrovnik, naar Split, naar Ljubljana, naar Como, naar Bellinzona (CH) en toen in 1 ruk terug naar NL over de Gotthardpas (1000KM in 11uur). Was een heftige reis in 4 weken, maar de auto heeft me niet in de steek gelaten. 6500km in totaal. Na 5000km waren de touwtjes afgeknapt en was het geluid weer terug.. Even wat foto's:

Enige probleempje wat ik ervaarde was dat de startmotor het heel soms niet deed... Op moment dat ik wilde starten hoorde ik enkel een tik. Alsof er iets electrisch niet klopte. Je ziet dan de lampjes op dashboard iets zwakker worden.. Na paar keer proberen deed ie het dan ineens wel. 1 keer deed hij echt moeilijk.. Toen met een hamertje om volgens mij de startmotor-relais geslagen en toen was het probleem weer weg.. Weten jullie wat dit kan zijn en hoe dit permanent te verhelpen? Mennie tenks!
- jamesV
- E21 Pro
Als ik mij niet vergis zitten in de startmotor kooltjes... Wellicht zijn deze versleten en blijven ze plakken ( vroeger nog meegemaakt met mijn kevertje)