Toerental en het geluid vn mijn E21
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Toerental en het geluid vn mijn E21
De dealer heeft hem maar er zijn nog wel wat andere adressen.
Ik zal ze morgen even opzoeken.
Ik zal ze morgen even opzoeken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Toerental en het geluid vn mijn E21
Nu begint iedereen over dat m'n koeling dan niet in orde is e.d.:bartgouda wrote:Ik heb zelf ook een 316, en ze houden inderdaad gewoon niet van harder dan 110.
Zowel in brandstofverbruik, onwijze herrie, olieverbruik en temperatuur heb ik gemerkt dat 110-115 ideaal is. Je schiet nog enigzins op en betaald niet de hoofdprijs.
Als je langere stukken 130-140 gaat rijden krijgt 'ie het toch echt wel heel moeilijk en dat laat zich ook zien op je watertemperatuur e.d.
Verder zou ik zeker de pakking van je carb vervangen, dat is gewoon gevaarlijk en slecht.
Dat is inderdaad allemaal niet optimaal, m'n koppakking is niet perfect en ook de afstelling van m'n carb/kleppen enzo niet.
De reden voor mij om daar niks aan te doen is omdat ik plannen voor een ander blok heb.
Wat ik probeerde te zeggen is dat als je gewoon zeker wilt weten dat alles het houdt en je verbruik wat lager wilt houden, het het best is om rond de 110 te rijden.
-
Jwee
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 50
- Joined: Sun Aug 28, 2011 9:30 pm
- Location: Volkel (noord brabant)
- Contact:
Re: Toerental en het geluid vn mijn E21
Nou die mogen ze hier ook wel komen installeren.. NondejuuJeroen wrote:Leuk M10 filmpje
BMW 316 E21 (1978)
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Toerental en het geluid vn mijn E21
Daar heb je helemaal gelijk in hoor. Rond de 110 - 120 rijd het best lekker en hou je inderdaad het verbruik in toom. Wat alleen maar is aangegeven is dat de M10 motor heel veel kan hebben en waarschijnlijk meer dan de M20 blokken. Houdt er wel rekening mee dat een slechte koppakking ook bij lage last een probleem kan geven (maar dat wist je natuurlijk al lang).bartgouda wrote:Nu begint iedereen over dat m'n koeling dan niet in orde is e.d.:bartgouda wrote:Ik heb zelf ook een 316, en ze houden inderdaad gewoon niet van harder dan 110.
Zowel in brandstofverbruik, onwijze herrie, olieverbruik en temperatuur heb ik gemerkt dat 110-115 ideaal is. Je schiet nog enigzins op en betaald niet de hoofdprijs.
Als je langere stukken 130-140 gaat rijden krijgt 'ie het toch echt wel heel moeilijk en dat laat zich ook zien op je watertemperatuur e.d.
Verder zou ik zeker de pakking van je carb vervangen, dat is gewoon gevaarlijk en slecht.
Dat is inderdaad allemaal niet optimaal, m'n koppakking is niet perfect en ook de afstelling van m'n carb/kleppen enzo niet.
De reden voor mij om daar niks aan te doen is omdat ik plannen voor een ander blok heb.
Wat ik probeerde te zeggen is dat als je gewoon zeker wilt weten dat alles het houdt en je verbruik wat lager wilt houden, het het best is om rond de 110 te rijden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Toerental en het geluid vn mijn E21
De revisiesetjes voor jouw carburateur. Ervan uitgaan dat je een 316 motor erin heb zitten met de Solex 32/32 Didta carburateur.
Nummer 5 of 6 afhankelijk hoever je wilt gaan.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... tor_didta/
Of hier:
http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/d106.html
Of hier:
http://www.wallothnesch.com/e/frameparts.htm
Gemiddeld ben je tussen de 50 en 100 euro kwijt aan een revisiesetje.
Nummer 5 of 6 afhankelijk hoever je wilt gaan.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... tor_didta/
Of hier:
http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/d106.html
Of hier:
http://www.wallothnesch.com/e/frameparts.htm
Gemiddeld ben je tussen de 50 en 100 euro kwijt aan een revisiesetje.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
Jwee
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 50
- Joined: Sun Aug 28, 2011 9:30 pm
- Location: Volkel (noord brabant)
- Contact:
Re: Toerental en het geluid vn mijn E21
Ik was net even bij loentje geweest voor een stuur op te halen en die had ook even naar mijn auto gekeken.Peter V. wrote:De revisiesetjes voor jouw carburateur. Ervan uitgaan dat je een 316 motor erin heb zitten met de Solex 32/32 Didta carburateur.
Nummer 5 of 6 afhankelijk hoever je wilt gaan.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... tor_didta/
Of hier:
http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/d106.html
Of hier:
http://www.wallothnesch.com/e/frameparts.htm
Gemiddeld ben je tussen de 50 en 100 euro kwijt aan een revisiesetje.
het blok is geen 1600 zoals ik dacht maar een 1800 van een BMW e30.
BMW 316 E21 (1978)
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Toerental en het geluid vn mijn E21
Dit zou betekenen dat jij de solex 2Be heb als het na 1984 is en het eerste model vanaf 1982 heeft de 2B4. De 2Be heeft wat meer elektronica eraan hangen. Loentje moet jou die info ook kunnen geven.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Toerental en het geluid vn mijn E21
Nopez, zover ik kon zien hebben ze inlaat en uitlaat van de m10 opgezet en zit er gewoon een solex dpb op.
Wel apart zo'n e30 blokje, ze hebben zelfs de carterpan gewoon laten zitten.
groeten loentje
Wel apart zo'n e30 blokje, ze hebben zelfs de carterpan gewoon laten zitten.
groeten loentje
Re: Toerental en het geluid vn mijn E21
Klinkt heftig.. Op mijn world tour heb ik mijn auto ook wat beter leren kennen.. Vooral op terugweg toen ik moe was en snel thuis wou zijn de grenzen verlegd.. In NL reed ik op de snelweg nooit harder van 110/120 km/h, dan zat ik zo rond de 3500 a 4000 toeren in zijn 4. Lange stukken bergaf in Duitsland trok hij hem makkelijk door naar de 145 zonder dat ik het eigenlijk doorhad. Geluidshinder en vibraties werden zelfs minder bij een toerental van 4500 a 5000.. Op vlakke stukken en licht bergop zag ik de temp wel iets oplopen bij deze snelheid, dus dan weer chill terug naar de 120.