Page 2 of 2

Re: Toerental en het geluid vn mijn E21

Posted: Thu Sep 08, 2011 11:29 pm
by Peter V.
De dealer heeft hem maar er zijn nog wel wat andere adressen.
Ik zal ze morgen even opzoeken.

Re: Toerental en het geluid vn mijn E21

Posted: Thu Sep 08, 2011 11:57 pm
by Jeroen
Leuk M10 filmpje


Re: Toerental en het geluid vn mijn E21

Posted: Fri Sep 09, 2011 12:07 am
by bartgouda
bartgouda wrote:Ik heb zelf ook een 316, en ze houden inderdaad gewoon niet van harder dan 110.
Zowel in brandstofverbruik, onwijze herrie, olieverbruik en temperatuur heb ik gemerkt dat 110-115 ideaal is. Je schiet nog enigzins op en betaald niet de hoofdprijs.
Als je langere stukken 130-140 gaat rijden krijgt 'ie het toch echt wel heel moeilijk en dat laat zich ook zien op je watertemperatuur e.d.
Verder zou ik zeker de pakking van je carb vervangen, dat is gewoon gevaarlijk en slecht.
Nu begint iedereen over dat m'n koeling dan niet in orde is e.d.:
Dat is inderdaad allemaal niet optimaal, m'n koppakking is niet perfect en ook de afstelling van m'n carb/kleppen enzo niet.
De reden voor mij om daar niks aan te doen is omdat ik plannen voor een ander blok heb.
Wat ik probeerde te zeggen is dat als je gewoon zeker wilt weten dat alles het houdt en je verbruik wat lager wilt houden, het het best is om rond de 110 te rijden.

Re: Toerental en het geluid vn mijn E21

Posted: Fri Sep 09, 2011 12:13 am
by Jwee
Jeroen wrote:Leuk M10 filmpje

Nou die mogen ze hier ook wel komen installeren.. Nondejuu :driving :mrgreen:

Re: Toerental en het geluid vn mijn E21

Posted: Fri Sep 09, 2011 9:13 am
by Peter V.
bartgouda wrote:
bartgouda wrote:Ik heb zelf ook een 316, en ze houden inderdaad gewoon niet van harder dan 110.
Zowel in brandstofverbruik, onwijze herrie, olieverbruik en temperatuur heb ik gemerkt dat 110-115 ideaal is. Je schiet nog enigzins op en betaald niet de hoofdprijs.
Als je langere stukken 130-140 gaat rijden krijgt 'ie het toch echt wel heel moeilijk en dat laat zich ook zien op je watertemperatuur e.d.
Verder zou ik zeker de pakking van je carb vervangen, dat is gewoon gevaarlijk en slecht.
Nu begint iedereen over dat m'n koeling dan niet in orde is e.d.:
Dat is inderdaad allemaal niet optimaal, m'n koppakking is niet perfect en ook de afstelling van m'n carb/kleppen enzo niet.
De reden voor mij om daar niks aan te doen is omdat ik plannen voor een ander blok heb.
Wat ik probeerde te zeggen is dat als je gewoon zeker wilt weten dat alles het houdt en je verbruik wat lager wilt houden, het het best is om rond de 110 te rijden.
Daar heb je helemaal gelijk in hoor. Rond de 110 - 120 rijd het best lekker en hou je inderdaad het verbruik in toom. Wat alleen maar is aangegeven is dat de M10 motor heel veel kan hebben en waarschijnlijk meer dan de M20 blokken. Houdt er wel rekening mee dat een slechte koppakking ook bij lage last een probleem kan geven (maar dat wist je natuurlijk al lang).

Re: Toerental en het geluid vn mijn E21

Posted: Fri Sep 09, 2011 9:00 pm
by Peter V.
De revisiesetjes voor jouw carburateur. Ervan uitgaan dat je een 316 motor erin heb zitten met de Solex 32/32 Didta carburateur.

Nummer 5 of 6 afhankelijk hoever je wilt gaan.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... tor_didta/

Of hier:
http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/d106.html

Of hier:
http://www.wallothnesch.com/e/frameparts.htm

Gemiddeld ben je tussen de 50 en 100 euro kwijt aan een revisiesetje.

Re: Toerental en het geluid vn mijn E21

Posted: Fri Sep 09, 2011 10:34 pm
by Jwee
Peter V. wrote:De revisiesetjes voor jouw carburateur. Ervan uitgaan dat je een 316 motor erin heb zitten met de Solex 32/32 Didta carburateur.

Nummer 5 of 6 afhankelijk hoever je wilt gaan.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... tor_didta/

Of hier:
http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/d106.html

Of hier:
http://www.wallothnesch.com/e/frameparts.htm

Gemiddeld ben je tussen de 50 en 100 euro kwijt aan een revisiesetje.
Ik was net even bij loentje geweest voor een stuur op te halen en die had ook even naar mijn auto gekeken.
het blok is geen 1600 zoals ik dacht maar een 1800 van een BMW e30. :driving

Re: Toerental en het geluid vn mijn E21

Posted: Fri Sep 09, 2011 11:01 pm
by Peter V.
Dit zou betekenen dat jij de solex 2Be heb als het na 1984 is en het eerste model vanaf 1982 heeft de 2B4. De 2Be heeft wat meer elektronica eraan hangen. Loentje moet jou die info ook kunnen geven.

Re: Toerental en het geluid vn mijn E21

Posted: Fri Sep 09, 2011 11:14 pm
by loentje
Nopez, zover ik kon zien hebben ze inlaat en uitlaat van de m10 opgezet en zit er gewoon een solex dpb op.

Wel apart zo'n e30 blokje, ze hebben zelfs de carterpan gewoon laten zitten.


groeten loentje

Re: Toerental en het geluid vn mijn E21

Posted: Mon Sep 12, 2011 9:31 am
by rorykoaal
Klinkt heftig.. Op mijn world tour heb ik mijn auto ook wat beter leren kennen.. Vooral op terugweg toen ik moe was en snel thuis wou zijn de grenzen verlegd.. In NL reed ik op de snelweg nooit harder van 110/120 km/h, dan zat ik zo rond de 3500 a 4000 toeren in zijn 4. Lange stukken bergaf in Duitsland trok hij hem makkelijk door naar de 145 zonder dat ik het eigenlijk doorhad. Geluidshinder en vibraties werden zelfs minder bij een toerental van 4500 a 5000.. Op vlakke stukken en licht bergop zag ik de temp wel iets oplopen bij deze snelheid, dus dan weer chill terug naar de 120.