E21 318i (ITB)

Post Reply
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2968
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: E21 317

Post by loentje »

En is de garage gehaald?

Wel goed dat ie loopt!


groeten loentje


Wilmo
E21 Mad
Posts: 1954
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Peter V. wrote:Het spreekt vanzelf dat de 1B2 carburateur is opgebouwd voor een 1.6 en niet een 1.8. Je zult dan ook niet het volledige uit je 1.8 motor kunnen halen maar mijn inziens moet ze wel gewoon kunnen draaien en rijden.

Je heb inderdaad een maximale hoeveelheid brandstof die je kunt aanzuigen wat bepaald is door je sproeiersetting en je aanzuigopening en ontstane vacuum. Het is alleen niet dat je puur door minder lucht te geven kunt simuleren dat er meer vermogen vrijkomt omdat je dan een rijker mengsel zou hebben.

Waarom zou je niet upgraden naar een 2B4 carburateur of als je niet origineel wilt blijven een weber bijvoorbeeld?
Tja, de euforie van begin juli begint nu wat om te slaan in diverse what if scenario's. De belangrijkste: Stel nou dat ik het helemaal niet leuk vind om erin te rijden, ik weet het nog niet, immers ik heb er ook nog geen fatsoenlijke, relaxte kilometer in gereden.

Ik wil dus eerst een paar stukjes genieten voor ik verder ga met een betere carb en gasinbouw...
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Dan zou ik idd eerst de auto fatsoenlijk rijdend maken en 'm een beetje leren kennen. Met die 1B2 moet dat wel lukken, maar verwacht geen topprestaties. En dan relativeren he, leeftijd, conditie banden en onderstel, etc. Ik vind het verbazend wat je met zo'n 30 jaar oud geval kunt doen, maar (1) de techniek is 30 jaar oud dus het rijdt niet als een nieuwe auto en daarnaast is (2) de techniek van JOUW auto ook 30 jaar oud. Aan beiden is prima wat te doen en voor iets van 30 jaar oud is het zeker goed. Een beter alternatief in de 'E21 prijsklasse' van die leeftijd kan ik niet echt bedenken als je een beetje hetzelde formaat en karakter zoekt.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1954
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Gister de hele middag met dit gedrocht bezig geweest:

Image

Het afsluitdopje wat al 30 jaar vast zat en er dus echt niet meer uit wilde. Eruit slopen is natuurlijk geen probleem, maar op zo'n manier dat daarna de sensor er nog in past, verdient wel enige moeite. De sensor voor de verrijkingsklep bij stationaire start en stationaire afslagklep zit er nu dus in en ik heb er al een stukkie mee geprobeerd te rijden. Als hij wat warmer wordt loopt ze al een stuk beter, maar nog echt niet goed.

Ook was ik wat bevreesd doordat de thermostaat (weer) niet open ging, maar misschien hoort dat ook nog niet bij die temperatuur. Ook heb ik nog met de strobo gekeken of de timing goed stond, maar toen ik hem terug draaide naar het BPD begon hij te pingelen, dus daar ben ik maar snel mee opgehouden. Het stationair toerental was ook niet goed dus, morgen even afspraak maken bij de garage, zet ik hem wel voor de deur neer met een verlanglijstje en daarna kijk ik wel weer.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1954
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Zo! Vanavond de BMW naar de garage gebracht. Hij startte bijna vanzelf en hij bleef ook net genoeg lopen om het stuk te kunnen rijden. Morgen hopelijk weer met een goed afgestelde carb en ontsteking ophalen :driving
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18722
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

hoop t voor je! ik ben erg benieuwd.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1954
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Vorige week bleek de carburateurpakking toch gaar te zijn, kennelijk niet goed gekeken of inmiddels toch kapot gegaan. Ding besteld in Duitsland en vandaag erop laten zetten (de Beemer staat nog steeds bij die garage) en vandaag bleken de contactpuntjes verbrand te zijn, waarschijnlijk door mijn geklooi met de verkeerde bobine. Dus nog maar eens een dagje wachten.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1954
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Het rijdt! En lekker!

Wat een auto, ondanks de vier versnellingen toch nog redelijk comfortabel op de autobaan met 120. En op 80 weggetjes lekker blijven tuffen en zoeven :) Morgen er eens een écht stuk mee gaan rijden, kan bijna niet fout gaan :)

Maar er is wel iets vreemds met starten. Het duurt een tijdje voor de startmotor begint te lopen nadat ik het contact heb omgedraaid. Was wel eens tussen de 0 en 1 seconde, maar zojuist moest ik een seconde of 4 wachten. Het gevoel is niet echt goed om 4 seconden ergens vol de stroom op te zetten. Komt iemand dit bekend voor?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Kijk, nu komen we ergens, proficiat!

Wat die startmotor betreft, dat euvel komt me niet bekend voor hoor, maar misschien is die ook eens aan revisie toe. Aan de andere kant kan het ook het gevolg zijn van het stilstaan en de komende dagen weer beter worden.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1954
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Wat een ellende. Vandaag 5 uur gedaan over 70km, spontaan ook maar lid geworden van de ANWB...

Het leek eerst een vuiltje in een sproeier te zijn, maar nadat de motor nog 5 keer smoorde onder het rijden bleek er geen brandstof ingebracht te worden. Stap voor stap alles doorgelopen, maar alles functioneerde gewoon. Wat lijkt het nou te zijn... De tank lijk vacuüm te worden getrokken. Dus de vraag: hoort er een ontluchting in de vuldop te zitten? Of hoe wordt anders de ontluchting geregeld?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Nope, er ligt een expansietankje bovenop je wielkast rechtsachter, in de kofferbak. De leiding naar de buitenlucht kan wel slecht zijn of zelfs dichtgeroest waardoor theoretisch alsnog vacuum zou kunnen ontstaan. Ik begrijp dat er veel onderdruk op de tank zat? Weet je dat heel zeker? Voordat een ANWB-er zomaar iets roept uit de oude doos wat eigenlijk nooit een issue is met een BMW en we allemaal in de verkeerde richting dwalen...

Ever terug naar de basis in de huidige situatie, wanneer doen zich problemen voor: koude start, opwarmen, gewoon rijden, fileverkeer, en wat gebeurt er dan? Start de auto dan moeilijk of niet zowel warm als koud?

Als het je verhaal zo terug lees stond zowat alles verkeerd en kom je steeds dichter bij het eigenlijke probleem, maar dan is wel even info over de huidige situatie nodig om mee te kunnen denken. De kennis is hier wel gok ik, nou nog een beetje meer richting...
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1954
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Gister heeft men in de garage mijn CO en ontsteking afgesteld. Alles was inderdaad van het padje, maar leek gisteravond en begin van de ochtend ook allemaal goed te lopen.

Vanochtend ben ik Rotterdam uitgereden en na 40km viel hij uit. Het voelt alsof hij slagen mist, als je de koppeling en trapt en gas blijft pompen blijft hij lopen. Op een constant toerental smoort hij zichzelf en valt hij uit. Na een tijd te hebben gestaan en gewacht op de ANWB dacht de monteur dat het een vuiltje in een sproeier was. Luchtfilter eraf gehaald en de motor gesmoord zodat hij alles er wel uit zou trekken. Dat gedaan en daarna kregen we hem weer aan de praat.
Tien kilometer later, hetzelfde probleem. Ik heb wat geprutst, klep van het luchtfilter eraf, wat pompen met de sproeier en ik kreeg hem weer aan de praat. Daarna elke 3, 4km viel hij uit. Ik was inmiddels gelukkig wel van de snelweg af.

Vervolgens op een oprit van een huis ben ik verder gaan kijken en bleek de vlotterkamer leeg, de acceleratiesproeier gaf geen benzine meer. Toen heb ik de aanvoerslang naar de carb losgehaald en gestart, met de slang in een fles en er werd niets opgebracht. Vervolgens de aanvoerslang naar de pomp losgehaald, maar daar kon ik wel brandstof aanzuigen met de mond. Brandstofpomp losgehaald, aangesloten op de aanvoerslang en ik kon gewoon met de hand drukkend benzine opbrengen. Alles weer aangesloten en het werkte weer. Zo heb ik de laatste 10km naar mijn werk zonder problemen afgelegd.

Hier aangekomen, met alle hobbiesten van vroeger dacht men aan vapour lock of een vacuum gezogen tank. De symptomen lijken wel overeen te komen met de vacuumhypothese. Immers, na een tijdje staan, zal er wel wat lucht aangetrokken worden in de tank. Een andere collega voelt aan op zijn water dat het dat niet kan zijn, maar blijft in het ongewis over een andere mogelijke oorzaak.

Ik zet de tankdop zometeen er wel weer op en ga rijden en ik wacht wel tot het probleem zich weer voordoet. Op dat moment kan ik testen of de tank inderdaad onder onderdruk staat.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Dat lijkt me een goede test, pas wel op dat er geen regenwater je tank in loopt anders heb je weer een nieuw probleem.

Hoewel ik graag die test even afwacht denk ik dat je dan nog hetzelfde probleem hebt. Ik verdenk of (1) de brandstofpomp zelf, die is gelukkig eenvoudig te vervangen, of (2) de spie/pen die de brandstofpomp bedient. Ik meen dat die beweegt op een aparte nok op de nokkenas en ik heb al eens eerder meegemaakt (overigens bij een 320/6) dat die nok flink was ingesleten waardoor de pen onvoldoende slag maakte want zelfs een nieuwe pen en pomp was niet genoeg. Toen maar voor een eenvoudige oplossing gekozen en een elektrieke brandstofpomp onder de kap gehangen.

Je hebt ook niet heel toevallig een compleet zwart brandstoffilter of een geknikte brandstofslang onder de kap of onder de achterbank?
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1954
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Het brandstoffilter onder de kap is nieuw en oogt schoon. Onder de achterbank heb ik (nog) niet gekeken.

En als ik aan de toevoerleiding van de pomp zuig dan klotst de brandstof lekker op en neer... Dit voelt totaal niet alsof er weerstand is.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

OK dus dan wellicht de pomp of die pen?
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply