Page 2 of 3
Re: 320/6 1979
Posted: Sat Nov 12, 2011 7:21 pm
by uwbuurman
Goed gedaan!!! Ik vind het knap dat je dat aandurft met die Driem. Een keer oet de eerste zijn, maar ik blijf t knap vinden. Goed bezig!
Re: 320/6 1979
Posted: Sun Nov 13, 2011 8:45 pm
by Peter V.
Heel goed gedaan hoor! Wat betreft het volgende hoofdstuk: De 4A1 carburateur.
Deze bestaat eigenlijk uit twee carburateurs. Een zijde van de carburateur is voor cylinder 1 t/m 3 en het tweede deel voor 4 t/m 6. Dit betekent dat je twee mengselregelschroeven heb en een gezamelijke stationair toerental schroef.
Onder de twee magnetische stationairkleppen zit bij elk een schroef voor de CO. Eigenlijk moet je twee meters hebben die elk in een uitlaatspruitstuk worden gezet (de boutjes die je ziet). Meestal zijn deze niet meer te verdraaien en breken ze af. Het afstellen gebeurt dan ook op gehoor meet een enkele meting achter in de uitlaat. Als de motor slingert (galopeert) dan staan ze niet gelijk. Dit is gewoon veel oefenen.
Ik weet niet hoe je duits is maar ik heb wel een handleiding.
http://www.ruddies.business.t-online.de/se4a1b.htm
Bij vragen gewoon even posten of mailen.
Re: 320/6 1979
Posted: Sun Nov 13, 2011 11:24 pm
by jamesV
oei.. mijn Duits op een schaal van 10 = 0
die 2 schroefjes voor de co.. zitten die ergens op een zijkant van de carb? Ik kan me niet herinneren dat ik er daar zag zitten.. en zeker al geen 2 dezelfde. Of moet ik de luchtfilter openen en daar gaan zoeken?
Ik ga woensdag alvast eens op zoek naar 2 gelijkaardige schroeven.
deze morgen heb ik de auto voor de eerste keer koud gestart sinds de vernieuwingen en ik denk dat de choke niet werkt.. start goed maar draait maar tussen de 200 en 300 toeren.. eens warm een kleine 1000 (iets teveel dus).
Maar buiten dit start de auto goed (warm en koud) en stationair (warm) draait de wagen regelmatig (blijft constant draaien zonder op en neer te gaan - alleen te vlug)
Re: 320/6 1979
Posted: Mon Nov 14, 2011 4:10 pm
by Peter V.
Slecht in Duits maakt het niet makkelijker.
De CO-schroeven zijn niet heel erg groot en zitten net onder de beiden elektronische magneetklepjes (Het kan natuurlijk zijn dat er nog dopjes in zitten zoals origineel zo is.)
De koudstartinrichting van een 4A1 is altijd leuk.......... Men heeft een TN-starter, verrijkingsklep, Bimetaal, thermoventiel etc etc. In de gewone nederlandse vraagbaak staat dit goed beschreven.
Re: 320/6 1979
Posted: Mon Nov 14, 2011 6:06 pm
by Jeroen
Had niet iemand die 4A1 manual in het Nederlands? Ik dacht dat ik 'm in NL had maar dat blijkt Duits te zijn... bijna hetzelfde

Re: 320/6 1979
Posted: Wed Nov 23, 2011 5:55 pm
by jamesV
vandaag eindelijk weer wat tijd om verder te doen aan de 320/6.. de achterste remmen. Daar zijn de pompjes vervangen door nieuwe. Het ontluchten van de leidingen was andere koek. Linksachter was zo gedaan. Rechtsachter hebben we serieus wat mogen pompen. In het begin vooral veel lucht en hier en daar wat vieze brol... wellicht de olie die er al 18 jaar inzit. Nu loop die mooi door en de remmen doen het behoorlijk. Naar mijn gedacht zouden ze nog iets strakker mogen. Wellicht zal ik ze alle vier nog eens moeten ontluchten. Maar zoals ik al zei.. de remmen doen het en dus kon ik vandaag voor de eerste keer een stukje rijden met de wagen

. En al was het maar een klein stukje.. het was super een een 6cyll gevoel te hebben
een sfeerbeeldje:
en de nieuwe pompjes er in:
de wagen start nu goed, rijd goed en remt ok.. nu nog de choke goed krijgen want deze doet het nog niet...
Re: 320/6 1979
Posted: Wed Nov 23, 2011 6:34 pm
by Jeroen
Als er zoveel lucht en troep in zat zou ik na 1000 km nogmaals ontluchten. Verder is de constructie met de bekrachtiger dusdanig dat je er niet het harde pedaal mee krijgt als met meer moderne auto's.
Re: 320/6 1979
Posted: Wed Nov 23, 2011 10:57 pm
by GerritBuggenhout

Dat darmpje van kleppendeksel naar luchtfilter/carb waarvoor dient dit juist?
Re: 320/6 1979
Posted: Wed Nov 23, 2011 10:59 pm
by Thegs
GerritBuggenhout wrote:Dat darmpje van kleppendeksel naar luchtfilter/carb waarvoor dient dit juist?
Dat is de carterontluchting.
Re: 320/6 1979
Posted: Sun Mar 11, 2012 6:54 pm
by jamesV
nog even een update. Met het mooie weer vandaag ben ik terug gaan sleutelen aan de e21. De carb is vervangen door een andere en nu werkt de choke wel. Ook warm draait de motor zeer mooi nu en heeft precies meer vermogen dan voorheen. Eens alles terug op zijn plaats zat was het tijd voor een testritje. Moet zeggen dat ik zeeeeer tevreden ben nu. De motor en remmen zijn nu dus volledig in orde. Nu nog meer van dit mooie weer

Re: 320/6 1979
Posted: Sun Mar 11, 2012 7:19 pm
by Peter V.
Mooi nieuws. Dus dat wordt in ieder geval de SM2012 aanwezig!
Re: 320/6 1979
Posted: Sun Mar 11, 2012 11:21 pm
by uwbuurman
Goed joh!!! en nu lekker rijden!!!
Re: 320/6 1979
Posted: Tue Mar 27, 2012 7:37 pm
by GerritBuggenhout
'k laat je dit even weten

bmw-power komt normaal ook ^^
Re: 320/6 1979
Posted: Sat Aug 18, 2012 5:01 pm
by jamesV
Zo, vandaag weer goed gewerkt aan de 320. Om het topic wat volledig te maken zet ik ineens de vorige werken er ook bij. We beginnen bij de koppakking. Het was mijn eerste keer maar is eigenlijk best meegevallen. Omdat de kop gescheurd was moest er een andere op.
de foto's:
Beginnen aan de afbraak van de donor motor:
De vervangkop gekuist:
Nieuwe pakking:
De kop er op en uiteraard met nieuwe bouten en op het juiste aanhaalmoment:
De d-riem terug plaatsen;
De verder opbouw:
en klaar:
Werkje van vorige week: koffer en motorkap klaarmaken en spuiten.
Werken van vandaag: plaatsen van de koffer en motorkap, 2 nieuwe vriespluggen er in omdat er 2 stonden te lekken en nieuwe hitteschilden geplaatst
sfeerbeeldje van tijdens de werken
Nieuwe koffer
De vriespluggen die moesten vervangen worden
2 gaatjes in de motor
nieuwe der in!
nieuwe hitteschilden
en de nieuwe motorkap
de rest zal ik vanavond af werken.. het is nu net iets te heet in de zon. Nu eerst

Re: 320/6 1979
Posted: Sat Aug 18, 2012 5:10 pm
by uwbuurman
Goed bezig! De 320 wordt mooier en mooier!