Page 2 of 4

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Sun Feb 02, 2014 9:29 pm
by bmw e12 e21
Ok, bedankt.
De stroomverdeler kan je dus niet ''een tand verkeerd zetten(heb ik es ergens gelezen)''
Zolang de vinger met streepje overeenkomt, nokkenas en krukas met merkteken gelijk is het altijd goed?

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Sun Feb 02, 2014 9:36 pm
by Peter V.
bmw e12 e21 wrote:Ok, bedankt.
De stroomverdeler kan je dus niet ''een tand verkeerd zetten(heb ik es ergens gelezen)''
Zolang de vinger met streepje overeenkomt, nokkenas en krukas met merkteken gelijk is het altijd goed?
Binnen de "ruimte" die je verdeler intern heeft kun je wat spelen me het tijdstip door gemonteerd de verdeler wat te verdraaien. Hiemee verander je wel de hoeveelheid centrifugaal vervroeging (verende werking van je binnenwerk) omdat je de buitenzijde verdraait t.o.v. het binnenwerk.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Sun Feb 09, 2014 7:53 pm
by bmw e12 e21
Ik heb nog even foto's geemaakt van mijn blok met de merkpunten:
1.) Krukas merktekens moeten overeenkomen;
Image
2.) Nokkenas merktekens moeten overeen komen;
Image
3.) Dan staan de nokken van cilinder 6 dus zo;
Image
4.) Vinger van de stroomverdeler moet overeenkomen met het streepje.
Image
Correct me if I am wrong. :)

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Sun Feb 09, 2014 8:35 pm
by Peter V.
Je heb bijna alles goed maar je moet controleren of cylinder 1 beiden nokken kleppen gesloten zijn.
Dit betekent dat beiden tuimelaars op het diepste punt van de nokkenas liggen.
Merktekens zijn verder goed zo.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Sun Feb 09, 2014 8:48 pm
by bmw e12 e21
Hier nog even de nokken van cilinder 1, die staan naar onder, dus de kleppen zijn toe.
Image

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Sun Feb 09, 2014 9:44 pm
by Peter V.
Lijkt mij ook zo.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Tue Feb 11, 2014 3:41 pm
by bmw e12 e21
Peter,

Alvast bedankt voor de hulp.
De kop staat er nu op met alle merktekens op de juiste plaats.
Ik heb nog 1 vraag, je schrijft:
Vervolgens draai je op de krukaspoulie de gehele motor tweemaal rond maar dan linksom (tegengesteld aan de normale draairichting). Zorg dat de spanner tegen de riem aan blijft en controleer de merktekens.
Bedoel je links om zoals op de bijgevoegde foto vanuit bestuurders positie bekeken?
Image

Remy

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Tue Feb 11, 2014 6:11 pm
by Peter V.
Ik heb het niet verzonnen dat je in tegengestelde richting moet draaien maar dat is om de juiste spanning te verkrijgen (dus zorgen dat de spanner kan bewegen d.m.v. de veerspanning). Als ik me niet vergis is jouw rode pijl de normale draairichting.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Tue Feb 11, 2014 6:34 pm
by bmw e12 e21
Bedankt voor de verduidelijking.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Sat Jul 19, 2014 10:56 pm
by bmw e12 e21
Wegens soms rolgeluiden bij draaiende motor moet de distributie weer los.
Nu wil ik ook de spanrolveer vervangen. Weet iemand het bmwnummer hiervan voor een hele late type 2 M20?

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Sun Jul 20, 2014 12:13 am
by Jeroen
FF opzoeken via de bekende links van bmwclassic of bmwfans.info

Maar daar komt je geluid niet vandaan, kan zijn dat de riem tegen de rubber spatplaat aan loopt

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Sun Jul 20, 2014 8:59 am
by bmw e12 e21
Ja, dat heb ik gedaan. Daar staan 2 verschillende maar bij beide staat bij INFO: Tooth belt rectangular profile. En ik heb afgeronde tanden.
http://bmwfans.info/parts-catalog/E21/E ... 1718805_13

Bedankt voor de tip Jeroen.
Moet ik dat eens testen met die rubber weg te nemen. Je bedoelt toch die aan ontstekingskant achter bovenste distributiedeksel?
Oei, die is slecht toegankelijk.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Sun Jul 20, 2014 9:18 pm
by Jeroen
Dat rubber inderdaad, meestal zit het bijv slecht om het deksel geklemd en dan gaat 'ie aanlopen.

Spanveer: vreemd idd, heb in mijn archieven gekeken maar destijds niet de spanveer vervangen, zeer waarschijnlijk omdat ik er nog 1 had liggen. De site van BMW Classic is off line dus die kan ook niet geraadpleegd worden, miss even afwachten tot die weer in de lucht is, of even navragen bij de dealer. Anders toch maar de oude hergebruiken.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Thu Jul 31, 2014 7:54 pm
by bmw e12 e21
Zou het niet zo zijn dat de spanveer van een e30 323i dezelfde is als een late e21 323i met ronde D-riem vertanding?
Ze hadden beide ronde vertanding, niet?
Dan zou het deze zijn:
11 31 1 267 746
zie
http://bmwfans.info/parts-catalog/E30-2 ... ooth_belt/

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Thu Jul 31, 2014 9:47 pm
by gerrit323
Naar mijn weten zijn de spanveren van late e21 320/323i en vroege e30 320i/323i dezelfde

Gerrit