Page 2 of 4
Re: Verslag drijfstanglagers vervange
Posted: Tue Jan 24, 2012 9:02 pm
by Alex1971
Hmm, zandstralen... heerlijk werk! Zou r zo een losse M 20 motor voor kopen

Re: Verslag drijfstanglagers vervange
Posted: Fri Jan 27, 2012 2:17 pm
by Thijsse
hoeveel wil je dr?
Re: Verslag drijfstanglagers vervange
Posted: Fri Jan 27, 2012 7:34 pm
by Bempie21
hihi heb er ook 1tje staan.

Re: Verslag drijfstanglagers vervange
Posted: Fri Jan 27, 2012 9:59 pm
by Alex1971
Nee bedankt.. heb mijn 323i net weggedaan, de wond is nog een beetje schraal zal ik maar zeggen hahahah. Ik zal dan trouwens denk ik eerst een M20 voor een E30 325i gaan bouwen.. ik moet even een legaal uitziende illegale motor samenstellen

Re: Verslag drijfstanglagers vervange
Posted: Fri Jan 27, 2012 11:09 pm
by Bempie21
Dus net als die van mij

Re: Verslag drijfstanglagers vervange
Posted: Sat Jan 28, 2012 12:02 pm
by Alex1971
Geen idee, ik moet eens gaan kijken hoever ik kan komen. Heb al wat ideetjes op gepikt maar 't moet ook geen 325i worden met een 3 literblok zal ik maar zeggen
Binnenkort maar eens een middagje rekenen
Re: Verslag drijfstanglagers vervange
Posted: Sat Jan 28, 2012 12:08 pm
by Jeroen
ik zeg ergens 2648-2674cc is heel leuk en onopvallend

Re: Verslag drijfstanglagers vervange
Posted: Sat Jan 28, 2012 12:15 pm
by Alex1971
goeiemiddag Jeroen..

Ik zat inderdaad te denken aan de truuk met het diesel onderblok & krukas, motronic en injectoren van ander type, kop met de grootste poorten (800 geloof ik?) etc..
Thx voor die info.. met zo'n inhoud kom ik wel weg denk ik!
Re: Verslag drijfstanglagers vervange
Posted: Sat Jan 28, 2012 12:27 pm
by Jeroen
Alleen diesel of eta kruk hoor

injectoren hoeft nog geeneens, brandstof heb je wel genoeg voor een redelijke upgrade. Denk dat er eerder winst zit in kop flowen en grotere kleppen maar daar zit ook wel weer een kostenplaatje aan. Groter gasklephuis of bestaande vergroten valt dan nog mee en een milde Schrick erbij, wel even bij een goed adres een EPROM laten maken, bij Beek of Kronenburg bijv.
Re: Verslag drijfstanglagers vervange
Posted: Sat Jan 28, 2012 12:46 pm
by Alex1971
lekker off topic dromen

Ik had gelezen dat de originele injectoren hoogtoerig niet meer genoeg kunnen inspuiten, vandaar die gedachtengang. Ow en t is voor de E30 cup standaard, dus kan r ff niet teveel mee uithalen van dat soort werk... als ie er maar verregaand origineel uitziet is t al goed.. mag ook niet teveel pk uitkomen, ik hoop een klein beetje winst te boeken maar vooral een stuk betrouwbaarheid te winnen ermee
Re: Verslag drijfstanglagers vervange
Posted: Sat Jan 28, 2012 12:59 pm
by Jeroen
Met een eta/diesel kruk, een snelle nokkenas en aangepaste chip is zonder verdere aanpassingen naar verwachting zo'n 185-190 pk haalbaar. Dat klinkt niet als heel veel, maar het extra koppel en met name onderin maakt dat dubbel en dwars het werk waard en bewijst zich op langzamere circuits als Zandvoort en Zolder elke keer weer. De nokkenas maakt dat je bovenin ook meer kunt dus winst over de hele linie. Grappige is wel dat je minder toeren hoeft te draaien waardoor het langer heel blijft. Met een 325i ga je toch elke keer minimaal tot de 6200-6400 rpm terwijl je met een 2.7 bij 5500-5800 rpm al over kunt en dat maakt best een verschil.
Re: Verslag drijfstanglagers vervange
Posted: Sat Jan 28, 2012 1:07 pm
by Alex1971
maar dan met je toch ook andere zuigers monteren? Vandaar dat ik dacht aan een diesel onderblok (gesmede krukas ipv gegoten bij Eta). Daar de zuigers bij van een Eta 09-1987 -> en een 885 kop
Ik wil inderdaad gaan voor iets meer vermogen, nog iets meer koppel en een flink stuk betrouwbaarheid.
Re: Verslag drijfstanglagers vervange
Posted: Sat Jan 28, 2012 1:23 pm
by Jeroen
Ja klopt, bijv van de laatste kat versies. Aangezien er nogal wat varianten zijn zou ik hier eens inlezen:
http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f00080.htm
Overigens heeft Ite een 2.7 door Van Abeelen laten bouwen voor een nette prijs, dat is ook nog te overwegen, maar check dan nog even met Ite.
Re: Verslag drijfstanglagers vervange
Posted: Sat Jan 28, 2012 7:54 pm
by Bempie21
Jeroen wrote:Alleen diesel of eta kruk hoor

injectoren hoeft nog geeneens, brandstof heb je wel genoeg voor een redelijke upgrade. Denk dat er eerder winst zit in kop flowen en grotere kleppen maar daar zit ook wel weer een kostenplaatje aan. Groter gasklephuis of bestaande vergroten valt dan nog mee en een milde Schrick erbij, wel even bij een goed adres een EPROM laten maken, bij Beek of Kronenburg bijv.
Maar jeroen.. Een grotere gasklephuis! Voor een kjet dan he?
Welke zou je dan moeten nemen, E30? Dacht dat Diameter van 325 identiek was...
En Eprom is dat geen chiptuning?
Re: Verslag drijfstanglagers vervange
Posted: Sat Jan 28, 2012 11:51 pm
by Jeroen
Geen ervaring met grote gasklephuizen op een E21, eigenlijk ook nog nooit wat over gehoord. Maar dikke kans dat daar bij de doorsnee E21 weinig bottleneck is, of wellicht dat door de beperkte diameter van het inlaatspruitstuk dat weinig zin heeft? Geen idee hoor.
EPROM is idd chiptuning.