Page 2 of 2

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Sun Dec 11, 2011 1:20 pm
by Jeroen
Thanks, en klopt, op de eerste foto zie je in het midden ook een grote zak bouten liggen

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Sun Dec 11, 2011 1:45 pm
by Bempie21
Oh Ja ik zie ze... :oops:
Staat ook nog drijfstangbouten op... :D
Ik heb ze ook gelijk erbij besteld met de lagerschalen. Nu ik toch alles los heb daaronder ga ik ze ook vervangen. :D

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Sun Dec 11, 2011 8:34 pm
by Jeroen
Bij welke auto? Dat vraagt om een projectverslag haha!

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Sun Dec 11, 2011 10:39 pm
by Bempie21
Whahaha bij me e21. Beloofd.. Ga een verslag van maken als ik het spul binnen heb. :D

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Mon Dec 12, 2011 10:25 pm
by Jeroen
Er begint zo langzamerhand iets door te sijpelen hier :D

Benzine met een hoog octaangetal werkt gewoon, bij de 320iS is het verschil fors. Op Aral 100 en tegenwoordig zelfs 102 loopt de auto gewoon flink harder, én zuiniger. Dat was inmiddels geen nieuws meer.

Met de E36 heb ik bij het opfrissen van de inlaat zoveel mogelijk vernieuwd, alleen uit tijdgebrek de oude injectoren er weer ingedrukt (wel met nieuwe o-ringen). Nu is het zo dat de auto met name direct na de koude start nog niet naar m'n zin loopt. Rauw, onregelmatig, hoe moet je 't noemen. Nu schijnt dat wel een S50 kwaal te zijn, maar in mijn ogen kan het evengoed beter. Die injectoren zijn dan wel eerste verdachte dus binnenkort gaan daar gereviseerde en geteste gevallen in. Een flinke hoeveelheid Wynns injectorreiniger op kerosinebasis bracht overigens naar mijn gevoel al wat verbetering, maar niet de wereld zeg maar.

Ik tank met de auto altijd 98 volgens voorschrift. Steeds lastiger te verkrijgen maar de plaatselijke witte pomp verkoopt 't gelukkig nog. Het liefst rijd ik op BP Ultimate hier in NL maar er zit niet altijd een BP in de buurt. Een paar dagen geleden kwam ik echter met een lege tank langs de BP en 'm dus gelijk vol kunnen mikken met dat spul. Ik was 't alweer vergeten maar merkte de afgelopen dagen dat de auto koud steeds lekkerder ging lopen. En nu begint 't toch te dagen, dat kan weleens die Ultimate zijn! Daarnaast bevestigt dat ook dat de injectoren niet 100% fris meer zijn dus die operatie gaan we zeker ook doen, maar voor mij wederom het bewijs dat dat toch wel het lekkerste sap van Nederland is (hee en ik krijg hier niet eens voor betaald!).

Verder staat een kleine revisie van de Vanos solenoids nog op het programma en dan moet de auto wel zo ongeveer naar m'n zin presteren, hoewel ik in het voorjaar de ophanging voor nog wel even onder handen neem met verse schokdempers, toplagers en draagarmrubbers maar dat zijn geen zaken die motorisch wat doen. Voor zover ik nu kan bekijken... almost there!

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Tue Dec 13, 2011 9:08 am
by Peter V.
En zo blijf je bezig. Geeft inderdaad maar weer eens aan hoeveel er met 98 octaan benzine wordt gerommeld.

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Tue Dec 13, 2011 10:51 am
by Jeroen
Ja en nee, het kan evengoed aangeven dat Ultimate bovengemiddeld sap is, en dat is wel iets waar ik al langer van overtuigd ben. In een setup die niet optimaal is, zeg maar oude injectoren en een bovengemiddeld gevoelige auto, gaat dat alleen eerder opvallen. Ik blijf er echter wel van overtuigd dat er in NL, bij gebrek aan expliciete vereisten en regelgeving, gesjoemeld wordt met brandstof en met name met octaangetallen.

Met frisse injectoren zou het geen issue meer mogen zijn maar waar mogelijk blijf ik wel Ultimate tanken. Of zullen we samen een tankoplegger kopen, vol mikken met Aral 102 en een privé tankstation beginnen? Ik gok dat dat beter werkt dan elke tankbeurt aanvullen met wat flesjes octane booster.

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Tue Dec 13, 2011 12:22 pm
by Peter V.
Toch ben ik wel benieuwd hoe lang we nog hoge octaan brandstof kunnen blijven kopen. Natuurlijk zijn er hoog vermogen motoren die e.e.a. vereisen als brandstof maar het zal steeds moelijker (en duurder) worden.

Bij ons hebben we gelukkig ook een witte pomp die "98" verkoopt en de 320/6 wordt ook alleen daar getankt maar bij Paulien haar 316 gaat er gewoon 95 in met af en toe een booster toevoeging. Wat dat betreft ben ik blij dat ik geen gevoelige motor heb.

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Tue Dec 13, 2011 12:29 pm
by Jeroen
Wat dat betreft ben ik blij dat de 323 en 328 het prima doen op 95, hoewel 98 in de bergen enzo wel een must is. De 320iS en M3 krijgen alleen in geval van nood een paar litertjes 95, verder altijd 98.

De plaatselijke Esso doet het trouwens helemaal mooi, omdat er de nodige oldtimers in de buurt rijden kun je er nog 98 met loodvervanger krijgen, maar dat kan natuurlijk nooit lang meer duren.

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Tue Dec 13, 2011 11:00 pm
by raymondw
Jeroen wrote:Wat dat betreft ben ik blij dat de 323 en 328 het prima doen op 95, hoewel 98 in de bergen enzo wel een must is. De 320iS en M3 krijgen alleen in geval van nood een paar litertjes 95, verder altijd 98.

De plaatselijke Esso doet het trouwens helemaal mooi, omdat er de nodige oldtimers in de buurt rijden kun je er nog 98 met loodvervanger krijgen, maar dat kan natuurlijk nooit lang meer duren.
Toen ik ruim een maand geleden met de E28 in DLD was wilde ik in Lage gaan tanken bij de plaatselijke Shell. Deze was volbehangen met reclame voor V-Power, maar er was geen pomp te zien waar de 100RON uitkwam. Navraag bij de kassiere leerde ons dat ze V-Power Racing hadden uitgefaseerd om plaats te maken voor die bioethanol rommel (E10). Ik heb daarop vriendelijk bedankt en ben weggereden, een verbouwereerde kassiere achterlatend.

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Wed Dec 14, 2011 8:30 am
by Jeroen
Lekker dan! Dan blijft er buiten BP/Aral nog maar weinig over volgens mij!

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Thu Dec 15, 2011 11:39 pm
by Jeroen
Van onze mystery guest Rob inmiddels het volgende vernomen met betrekking tot de drijfstangen: de "Pleuel" werden gesinterd, en dan volgde het "Bruchtrennen".
Vanaf 1992 werd in de M60 V8 dit procedé toegepast. Ze noemen deze drijfstangen "gecrackte Pleuel".
Er moeten folders zijn van BMW van begin jaren '90, waarin een foto stond en waarbij duidelijk uitgelegd werd wat er met de drijfstang gebeurde, en hoe deze gemaakt werd. Dikke kans dat dat dus een E32 of E34 folder is? Deze methodiek zou trouwens bij diverse fabrikanten worden toegepast.

En dan bedenk ik me ineens dat ik nog een bosje E32 folders heb hier, en jawel, daar is 'ie:

Image

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Sun Dec 18, 2011 1:14 pm
by Bempie21
Mooi is dat he? Eerst poeder later keihard en de moterlaten draaien...
Heb jaren geleden in Hardmetaalfabriek gewerkt waar ik frezen maakte van Kobaltpoeder Gingen door de pers en kregen hun vorm. Daarna gingen ze de ovens in van min 1000Gr/Celcius. Kwamen hardmetaal uit. Deze waren voor draaibanken en cirkelzagen.

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Sun Dec 18, 2011 8:35 pm
by uwbuurman
Ha, heeft Rob nog wat in de archieven kunnen vinden. Leuk joh! ik ben bijna door de zak met folders heen en geniet nog regelmatig van de brochures die ik bij de e30 325i heb gekregen.

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Sun Dec 18, 2011 10:01 pm
by Jeroen
Wat dat poeder betreft, tegenwoordig komt er via een soortgelijk procedé zelfs plastic en ook metaal uit de printer!