m20b25 start niet meer.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: m20b25 start niet meer.
Blijft raar maar ook erg lastig van een afstandje. Bevriend garagebedrijf heeft een E36 staan waar garage beun de haas een andere motor in heeft gezet en de kabelboom heeft aangepast. Niet aan de praat te krijgen en ga maar zoeken wat er gebeurd is.
Anyway, in dit geval heb je het zelf gedaan en heeft het ook nog eens gewerkt dus dat moet vreselijk frustrerend zijn. De rest ook al getest en gemeten? Een halve test van de cruciale punten heeft tenslotte weinig zin.
Wat de Motronic stekkers betreft, de vroegere E30 modellen hebben 2 rijden pins, de latere 3 rijen net als de E34. Een andere of aangepaste Motronic is dus niet nodig en sterker nog, dan heb je kans dat het helemaal niet gaat werken zonder allerlei aanpassingen omdat deze een andere indeling en deels andere sensoren hebben. Gewoon even de juiste E30 kabelboom opsporen met de juiste connector, zal wel iets van een facelift 320i of 325i moeten zijn.
Anyway, in dit geval heb je het zelf gedaan en heeft het ook nog eens gewerkt dus dat moet vreselijk frustrerend zijn. De rest ook al getest en gemeten? Een halve test van de cruciale punten heeft tenslotte weinig zin.
Wat de Motronic stekkers betreft, de vroegere E30 modellen hebben 2 rijden pins, de latere 3 rijen net als de E34. Een andere of aangepaste Motronic is dus niet nodig en sterker nog, dan heb je kans dat het helemaal niet gaat werken zonder allerlei aanpassingen omdat deze een andere indeling en deels andere sensoren hebben. Gewoon even de juiste E30 kabelboom opsporen met de juiste connector, zal wel iets van een facelift 320i of 325i moeten zijn.
Regards/groeten, Jeroen
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: m20b25 start niet meer.
Leuke ombouw, staat voor mij ook nog op stapel.
Helaas ben ik nog niet zover met de ombouw, anders had ik wellicht meer geweten en je kunnen helpen met dit probleem.
Inderdaad is de E34 m20 b25 hetzelfde als de e30 van het type 2 dit is de e30 met cat "88>
Succes.
Helaas ben ik nog niet zover met de ombouw, anders had ik wellicht meer geweten en je kunnen helpen met dit probleem.
Inderdaad is de E34 m20 b25 hetzelfde als de e30 van het type 2 dit is de e30 met cat "88>
Succes.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
Re: m20b25 start niet meer.
De bobine wordt heet, niet warm maar echt loeiheet! Ik kan nergens spanning meten op de bobine zodra ik de auto van contact af haal maar het lijkt alsof hij dan alsnog warm wordt, alleen de accu loskoppelen stopt het verwarmen echter kan ik nergens spanning op de bobine meten! Dit moet ik morgen nog even testen.
Ik heb de bobine doorgemeten zoals ik kon vinden op e30zone.
Hier staat aangegeven dat er tussen terminal 1 en 15 ongeveer 0,5 ohm weerstand gemeten moet worden, ik meet 1,1 en een paar minuten later na nog wat afkoelen 1,0 ohm.
En bij terminal 15 en de aansluiting voor de verdelerkap moet ik 5000 ohm weerstand meten, ik meet 6400 ohm weerstand en een paar minuten later na nog wat afkoelen 6330 ohm.
De bobine is wel nog wat warm (heeft al een tijdje liggen koelen) als ik me niet vergis gaat de weerstand omhoog met temperatuur? Ik zal de bobine morgen nog eens doormeten wanneer hij helemaal is afgekoeld.
18, 37: +12V
Deze aansluiting krijgen 12 volt
36: hoofdrelais, moet inschakelen bij koppelen aan massa
Hoofdrelais schakelt in zodra ik de auto op contact zet, je hoort de ICV zoemen en als je je oor bij de motronic legt hoor je deze ook licht zoemen.
3: sturing brandstofpomprelais (verbinden met massa moet pomp inschakelen, daarvoor moet ook hoofdrelais ingeschakeld zijn)
Wanneer ik de startmotor bedien hoor je de pomp pompen, en zodra ik de auto van het contact af haal hoor je de pomp nog enkele seconden doorpompen.
47 & 48: snelheidsgever trillingsdemper, 540 ohm +/- 10%
Deze 2 aansluiten geven netjes 544 ohm weer.
Dit is de eerste keer dat ik met elektro bezig ben op mijn auto, ik heb de volgende aansluiting nog niet gecontroleerd omdat ik nog niet weet hoe ik deze moet doormeten.
2, 14, 19, 24: massa
8 & 31: positiegever, max 1 ohm (!!)
Vanavond naar 2 verjaardagen dus een avond beunen zit er ook niet meer in.
Ik heb de bobine doorgemeten zoals ik kon vinden op e30zone.
Hier staat aangegeven dat er tussen terminal 1 en 15 ongeveer 0,5 ohm weerstand gemeten moet worden, ik meet 1,1 en een paar minuten later na nog wat afkoelen 1,0 ohm.
En bij terminal 15 en de aansluiting voor de verdelerkap moet ik 5000 ohm weerstand meten, ik meet 6400 ohm weerstand en een paar minuten later na nog wat afkoelen 6330 ohm.
De bobine is wel nog wat warm (heeft al een tijdje liggen koelen) als ik me niet vergis gaat de weerstand omhoog met temperatuur? Ik zal de bobine morgen nog eens doormeten wanneer hij helemaal is afgekoeld.
18, 37: +12V
Deze aansluiting krijgen 12 volt
36: hoofdrelais, moet inschakelen bij koppelen aan massa
Hoofdrelais schakelt in zodra ik de auto op contact zet, je hoort de ICV zoemen en als je je oor bij de motronic legt hoor je deze ook licht zoemen.
3: sturing brandstofpomprelais (verbinden met massa moet pomp inschakelen, daarvoor moet ook hoofdrelais ingeschakeld zijn)
Wanneer ik de startmotor bedien hoor je de pomp pompen, en zodra ik de auto van het contact af haal hoor je de pomp nog enkele seconden doorpompen.
47 & 48: snelheidsgever trillingsdemper, 540 ohm +/- 10%
Deze 2 aansluiten geven netjes 544 ohm weer.
Dit is de eerste keer dat ik met elektro bezig ben op mijn auto, ik heb de volgende aansluiting nog niet gecontroleerd omdat ik nog niet weet hoe ik deze moet doormeten.
2, 14, 19, 24: massa
8 & 31: positiegever, max 1 ohm (!!)
Vanavond naar 2 verjaardagen dus een avond beunen zit er ook niet meer in.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: m20b25 start niet meer.
Massa's meten: weerstand meten tussen die punten en een vast massapunt, moet werstand nul of heeeeel weinig geven
Bobine: meet je afgekoppeld wel wat over de twee draden?
Bobine: meet je afgekoppeld wel wat over de twee draden?
Regards/groeten, Jeroen
Re: m20b25 start niet meer.
Massa's 2, 14, 19, 24 vanavond gecontroleerd, allen 0,5 tot 0,6 ohm.
Pin 8 & 21 hebben een weerstand van 0,7 ohm.
Een bougie in de kabel geduwd die naar de verdelerkap gaat en gestart, geen vonk te zien.
Met een multimeter meten op de bobine aansluiting voor de kabel naar de verdelerkap geeft 0,3 volt weer.
Mijn brandstofpomp wordt aangestuurd tijdens het bedienen van de startmotor, mijn ECU schakelt deze dus wel.
Cps nog een keer doorgemeten en geeft netjes 544 ohm weer, en daarnaast wordt de brandstofpomp aangestuurd.
Voordat ik de motor lopend had gekregen had ik moeilijkheden met massa, toen bleek dat de massa van mijn motorblok naar chassis slecht was. Zou dit mijn bobine naar de haaien hebben geholpen? Ik begin steeds meer te vermoeden dat de bobine kapot is gegaan. Ik ben helemaal vergeten om de draden van de bobine door te meten zonder de bobine er aan gekoppeld. Dit zal ik morgen nog even nakijken.
Pin 8 & 21 hebben een weerstand van 0,7 ohm.
Een bougie in de kabel geduwd die naar de verdelerkap gaat en gestart, geen vonk te zien.
Met een multimeter meten op de bobine aansluiting voor de kabel naar de verdelerkap geeft 0,3 volt weer.
Mijn brandstofpomp wordt aangestuurd tijdens het bedienen van de startmotor, mijn ECU schakelt deze dus wel.
Cps nog een keer doorgemeten en geeft netjes 544 ohm weer, en daarnaast wordt de brandstofpomp aangestuurd.
Voordat ik de motor lopend had gekregen had ik moeilijkheden met massa, toen bleek dat de massa van mijn motorblok naar chassis slecht was. Zou dit mijn bobine naar de haaien hebben geholpen? Ik begin steeds meer te vermoeden dat de bobine kapot is gegaan. Ik ben helemaal vergeten om de draden van de bobine door te meten zonder de bobine er aan gekoppeld. Dit zal ik morgen nog even nakijken.
Re: m20b25 start niet meer.
Vandaag maar weer verder gegaan met meten, en ik kan helemaal niks vinden.
De volgende dingen heb ik vastgesteld en ik ben nu op het punt gekomen dat ik totaal geen idee meer heb waar ik mee verder moet. Onderdelen vervangen wil ik best proberen ik heb echter geen flauw idee waar ik eerst moet beginnen , ECU , bobine , kabelboom, CPS.
Het volgende staat vast:
-ECU krijgt voeding en ik hoor de brandstofpomp tijdens het bedienen van de startmotor pompen. Daarnaast ruik ik een sterke benzinegeur uit de uitlaat als ik de motor rond laat draaien.
-Cps doorgemeten, weerstand binnen de juist waarde.
-Stekker van de ECU getest en heeft de juiste voeding, massa en weerstanden.
-Bobine krijgt ongeveer 11 volt als ik de sleutels op contact zet op de + terminal. Bij de aansluiting van bobine naar verdelerkap komt maar 0,3 volt door tijdens het starten van de motor. Daarnaast wordt de bobine loeiheet maar kan ik nergens meten of hij stroom trekt. Niet via de behuizing of kabels.
De volgende dingen heb ik vastgesteld en ik ben nu op het punt gekomen dat ik totaal geen idee meer heb waar ik mee verder moet. Onderdelen vervangen wil ik best proberen ik heb echter geen flauw idee waar ik eerst moet beginnen , ECU , bobine , kabelboom, CPS.
Het volgende staat vast:
-ECU krijgt voeding en ik hoor de brandstofpomp tijdens het bedienen van de startmotor pompen. Daarnaast ruik ik een sterke benzinegeur uit de uitlaat als ik de motor rond laat draaien.
-Cps doorgemeten, weerstand binnen de juist waarde.
-Stekker van de ECU getest en heeft de juiste voeding, massa en weerstanden.
-Bobine krijgt ongeveer 11 volt als ik de sleutels op contact zet op de + terminal. Bij de aansluiting van bobine naar verdelerkap komt maar 0,3 volt door tijdens het starten van de motor. Daarnaast wordt de bobine loeiheet maar kan ik nergens meten of hij stroom trekt. Niet via de behuizing of kabels.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: m20b25 start niet meer.
Die bobine, dat is iig gek, zou volgens mij gewoon z'n volle portie moeten krijgen dus zo'n 13V, mogelijk dat deze zowel te weinig spanning als stroom krijgt door een slechte verbinding? Dan zou het kunnen dat de hoeveelheid stroom die getrokken wordt enorm hoog is wat die hitte veroorzaakt, of dat de bobine kapot is. Dat lijkt me iig een goed startpunt.
Als je benzine ruikt dan lijkt het erop dat brandstofvoorziening en de bediening van de injectoren wel werkt, wat vaak het eerste is dat kapot gaat aan de Motronic. Dat sterkt me alleen maar in het idee eerst eens met die bobine aan de slag te gaan. Bobine niet verkeerd om aangesloten?
Als je benzine ruikt dan lijkt het erop dat brandstofvoorziening en de bediening van de injectoren wel werkt, wat vaak het eerste is dat kapot gaat aan de Motronic. Dat sterkt me alleen maar in het idee eerst eens met die bobine aan de slag te gaan. Bobine niet verkeerd om aangesloten?
Regards/groeten, Jeroen
Re: m20b25 start niet meer.
Nope had de bobine juist aangesloten , massa op aansluiting 1 en voeding op 15.
Net even getest of ik vonk uit de bougie kon krijgen met mijn 315 m10 bobine, ook geen resultaat. En ik heb hierbij de kabel vanuit de bobine rechtstreeks op de bougie gezet om zo de rotor en verdeler te elimineren.
Morgen maar eens de lokale sloperijen af gaan op zoek naar een e30 m20b25 motorkabelboom type 2 met kat.
Net even getest of ik vonk uit de bougie kon krijgen met mijn 315 m10 bobine, ook geen resultaat. En ik heb hierbij de kabel vanuit de bobine rechtstreeks op de bougie gezet om zo de rotor en verdeler te elimineren.
Morgen maar eens de lokale sloperijen af gaan op zoek naar een e30 m20b25 motorkabelboom type 2 met kat.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: m20b25 start niet meer.
Heb je tussen je stap van de accu verplaatsen naar achter en de aansluitkabel van de stekker verlengen ook geprobeerd?
Ik heb weleens gehad bij een E30 dat ondanks dat de accu 12V gaf deze in combinatie met een slechte massa gewoon niet voldoende capaciteit had om de electronica aan te sturen. Aangezien jij de aansluiting van de accu zeker 5 meter heb verlengd ontstaat er ook een extra weerstand.
Ik heb weleens gehad bij een E30 dat ondanks dat de accu 12V gaf deze in combinatie met een slechte massa gewoon niet voldoende capaciteit had om de electronica aan te sturen. Aangezien jij de aansluiting van de accu zeker 5 meter heb verlengd ontstaat er ook een extra weerstand.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.